کد خبر: 10290| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۳ اسفند سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۵:۱۶:۰ | تعداد بازدید: ۳۰۴۹

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما باید در علوم حقیقی جلوی ورود اعتبارات را بگیریم و اعتبار نباید جلوی حقیقت را بگیرد. به زعم بنده کارهای شهید مطهری تنقیح اعتبارات علامه است.
نشست شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی با حضور اعضای شورای بررسی متون، معاونین و اعضای پژوهشگاه علوم انسانی و سایر علاقه‌مندان در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در این نشست که با عنوان «علامه طباطبایی و علوم انسانی در ایران: گذشته، حال و آینده» برگزار شد گفت: فقه؛ علم و بخشی از حکمت و فلسفه است و این نگاه در فارابی هم دیده می‌شود.طبق رویکرد علامه طباطبایی، فقه بخشی از حیات اجتماعی ما است. ولی رشته‌های علوم اجتماعی و علوم سیاسی در چهار دهه پس از انقلاب این نوع نگاه به فقه نداشته‌اند.
وی در ادامه به بحث «اعتباریات» و «اراده» در مباحث علامه طباطبایی و همچنین نوآوری علامه طباطبایی در حوزه علوم انسانی همانند وجود اعتباری در فلسفه اسلامی و در حوزه حکمت صدرایی پرداخت.
حجت الاسلام پارسانیا با اشاره به اینکه علامه، عقل را یک موجود متعالی و مجرد می‌داند توضیح داد: وجود عینی جامعه، اعتباری است و همچنین از واقعیتی عینی نیز برخوردار است. این درحالی‌است که در جهان امروز عقل، فرهنگی و برساختی غالب است؛ درحالی‌که این عقل نیست بلکه عقلانیت است. به عبارتی عقل به عقلانیت افول کرده است. وی اضافه کرد: اقتضای این جهان، فرهنگ محوری است و فضای غالب هم این است که فرهنگ در صدر است و علم را می‌سازد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تأکید کرد: ما در معرض نوعی قرائت از علامه طباطبایی قرار گرفته‌‎ایم که بخش اعتباریات علامه را مطلق فرض می‌کنند. در حالی که این گزاره صحیح نیست که علامه همه علوم را اعتباری می‌داند.علامه در ادراکات حقیقی و اعتباری مطلق نیست و نه مطلق واقعیات اعتباری است و نه مطلق اعتباریات واقعی است. ما باید در علوم حقیقی جلوی ورود اعتبارات را بگیریم و اعتبار نباید جلوی حقیقت را بگیرد. این نگرانی در شهید مطهری نیز وجود داشت. به زعم بنده کارهای شهید مطهری تنقیح اعتبارات علامه است.
در پایان این نشست، اعضای حاضر در جلسه به طرح پرسش‌های خود پرداختند و سخنران نیز پس از پاسخ به سوالات حاضران به جمع‌بندی مباحث خود پرداخت.

منبع:خبرگزاری مهر

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7