مصوبه شماره:236 (شماره ابلاغ :13652)

  • جلسه: 904
  • |
  • تاریخ تصویب: 20 شهریور 1403
  • |
  • تاریخ ابلاغ: 21 مهر 1403
  • |
  • شماره مصوبه: 236
  • |
  • شماره ابلاغ: 13652

«نظام‌­نامه سنجش و پذیرش دانشجوی متعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش»


وزارت آموزش و پرورش
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور
سازمان اداری و استخدامی کشور
سازمان برنامه و بودجه کشور
دانشگاه فرهنگیان
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
ستاد راهبری و نظارت تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی


مصوبه «نظام‌­نامه سنجش و پذیرش دانشجوی متعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش» (مصوب جلسه 894 مورخ 1402/10/26 شورای عالی انقلاب فرهنگی) که در جلسه 904 مورخ 1403/۰۶/20 این شورا به شرح ذیل اصلاح و تصویب گردیده است؛ برای اجراء ابلاغ می‌­گردد:

مقدمه
در راستای اجرای بند الف ماده یک مصوبه «سیاست­ ها و ضوابط کیفیت‌‌بخشی دانشگاه فرهنگیان» (مصوب جلسه 879 مورخ 22/01/1402 شورای عالی انقلاب فرهنگی) ناظر بر تدوین «نظام اختصاصی سنجش و پذیرش دانشجو- معلم در دانشگاه فرهنگیان» و به منظور تأمین و تربیت بخشی از نیروی انسانی در مشاغل آموزشی و پرورشی متناسب با مبانی و ارزش‌های اسلامی و نیاز دوره‌های مختلف تحصیلی در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از طریق آزمون اختصاصی، «نظام­نامه سنجش و پذیرش دانشجوی متعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش» به شرح مواد آتی؛ تبویب و احصاء می‌­گردد:
ماده 1- تعاریف:
الف- آزمون اختصاصی تربیت معلم: این آزمون توسط سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور به‌صورت یک‌بار در سال و مستقل از آزمون سراسری برگزار می‌شود و داوطلبان دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی می‌توانند در آن شرکت کنند.
تبصره 1- این آزمون همراه با نوبت اول آزمون سراسری ورود به دانشگاه­ها و در قالب یک دفترچه ویژه آزمون اختصاصی تربیت معلم، علاوه بر دفترچه‌هایی که به داوطلبان در هر یک از گروه‌های آزمایشی تحویل می‌شود، برگزار خواهد شد. ضرایب دروس این آزمون برای گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی- فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجی (به­جز دروس ویژه آزمون اختصاصی تربیت معلم) همانند ضرایب آزمون سراسری خواهد بود.
ب- ارزیابی شایستگی معلمی: در این ارزیابی که توسط وزارت آموزش ‌و پرورش در طول سال و یا در بازه زمانی اجرای آزمون اختصاصی تربیت معلم برگزار می‌شود، داوطلبان در دو بخش شایستگی‌های عمومی و تخصصی مورد ارزیابی قرار می­گیرند.
تبصره 2- برای تعدادی از رشته‌ها که در آزمون سراسری دارای آزمون عملی هستند مانند علوم ورزشی و تعدادی از رشته‌های هنر؛ ارزیابی عملی و مهارتی نیز در ارزیابی شایستگی معلمی توسط وزارت آموزش ­و پرورش انجام می­شود.
ج- سوابق تحصیلی: تعریف و ضرایب دروس و نمره‌کل براساس مصوبه سیاست‌ها و ضوابط سنجش و پذیرش دانشجو برای ورود به دانشگاه از دوره متوسطه و ماده واحده اصلاح و تکمیل آن (مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی) و مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو، لحاظ می­شود.
ماده 2- آزمون اختصاصی تربیت معلم، زیرگروه ندارد و پذیرش دانشجو- معلم در این آزمون؛ همانند آزمون سراسری بر مبنای گروه آزمایشی صورت می‌پذیرد.
تبصره 1- وزارت آموزش و پرورش مکلف است هر گونه تغییر درخصوص میزان تأثیر نمرات و امتیازات، مواد و ضرایب دفترچه ویژه آزمون اختصاصی تربیت ­معلم، زمان، روش پذیرش و شرایط و ضوابط مربوطه را یک­سال پیش از برگزاری آزمون اختصاصی تربیت ­معلم تعیین و برای تصویب به ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نماید.
ماده 3- میزان تأثیر نمرات و امتیازات در نتیجه نهایی سنجش و پذیرش دانشجو- معلم به شرح جدول زیر خواهد بود:
آزمون سراسری آزمون اختصاصی تربیت معلم سوابق تحصیلی ارزیابی شایستگی معلمی
15 % 10 % %50 %25
تبصره 1- گزینش نهایی داوطلبان با معیارهای نمره آزمون سراسری و نمره آزمون اختصاصی تربیت معلم (با کسب حداقل تراز ۵۰۰۰ برای هر دو آزمون برای تمامی گروه‌های آزمون سراسری)، نمره سوابق تحصیلی، نمره ارزیابی شایستگی معلمی (با حداقل کسب ۵۰ درصد نمره ارزیابی شایستگی معلمی) انجام می‌پذیرد.
تبصره 2- بخشی از سهم سوابق تحصیلی داوطلبان گروه­های آزمایشی هنر و زبان­های خارجی که قابل تأمین نباشد، با نسبت برابر؛ بین میزان تأثیر نمرات و امتیازات آزمون اختصاصی تربیت معلم و آزمون سراسری توزیع می­شود.
تبصره3- نمره کل سابقه تحصیلی که توسط وزارت آموزش و پرورش برای آزمون سراسری محاسبه می‌شود (با همان ضرایب دروس سوابق تحصیلی و سهم هر یک از پایه‌های دوره دوم متوسطه مصوب شورای سنجش و پذیرش دانشجو) با سهم 50 درصد، در نمره کل نهایی گزینش دانشجو- معلم لحاظ شود.
ماده 4- مواد و ضرایب دفترچه ویژه آزمون اختصاصی تربیت ­معلم به ­شرح زیر خواهد بود:
مواد آزمون ضرایب
هوش و استعداد معلمی 3
تعلیم و تربیت اسلامی 2
تبصره 1- مباحث، منابع، طرح و تعداد سؤالات آزمون باید توسط کارگروه کارشناسی مشترک (وزارت آموزش و پرورش و سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور) در زمان ثبت‌نام آزمون اطلاع‌رساني شود. مدت زمان پاسخ‌گویی به سؤالات این دفترچه از 40 تا 60 دقیقه تعیین می‌گردد.
ماده 5- با توجه به اینکه سوابق تحصیلی دانش­آموزان هر سال تحصیلی در تیرماه سال پذیرش آماده خواهد شد، ملاک معرفی چند ‌برابر ظرفیت برای مرحله ارزیابی شایستگی منحصراً نمره آزمون سراسری و آزمون اختصاصی تربیت معلم طبق مفاد تبصره 1 ماده 1 خواهد بود. هر گونه تغییر درخصوص روش اقدام برای سنوات بعدی، مشمول حکم مندرج در ماده 2 و بر اساس مصوبه ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود.
ماده 6- سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور حداکثر 30 روز کاری پس از برگزاری آزمون اختصاصی تربیت معلم، به میزان سه برابر ظرفیت رشته - محل‌های اعلامی، داوطلبان را جهت بررسی و ارزیابی شایستگی معلمی به وزارت آموزش ‌و پرورش معرفی می‌نماید.
تبصره 1- هر گونه تغییر درخصوص میزان معرفی­شدگان چند برابر ظرفیت رشته - محل‌های اعلامی برای سال­های بعد طبق درخواست وزارت آموزش ‌و پرورش تعیین می­گردد.
ماده 7- فرآیند اعلام نتایج نهایی آزمون اختصاصی تربیت معلم در سنجش و پذیرش دانشجو- معلم باید به نحوی برنامه­ریزی شود که قبل از انتخاب رشته داوطلبان آزمون سراسری، نتایج نهایی این آزمون اعلام گردد. به داوطلبان آزمون اختصاصی تربیت معلم، کارنامه ملاک انتخاب رشته در آزمون سراسری داده نخواهد شد و امکان انتخاب رشته در آزمون سراسری ندارند.
ماده 8- پذیرفته‌شدگان آزمون اختصاصی تربیت معلم در صورت انصراف، مطابق با سازوکار اعلامي سازمان ملي سنجش و ارزشيابي نظام آموزش کشور؛ مجاز به انتخاب رشته در آزمون سراسری می‌باشند. این دسته از داوطلبان مکلف‌اند در مهلت تعیین‌شده توسط سازمان؛ درخواست انصراف خود را به سازمان اعلام کنند.
ماده 9- هر ساله درصورت عدم تکمیل ظرفیت پذیرش، مرحله تکمیل ظرفیت با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و با هماهنگی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور از میان داوطلبان نوبت اول آزمون سراسری که در آزمون اختصاصی تربیت معلم شرکت کرده‌اند، صورت خواهد گرفت.
ماده 10- وزارت آموزش ‌و پرورش در اجرای فرایند ارزیابی شایستگی معلمی؛ مجاز است از زمان تکمیل فرآیند ثبت ‌نام و ابراز تمایل داوطلبان به شرکت در آزمون اختصاصی تربیت معلم، مرحله ارزیابی شایستگی معلمی را آغاز نموده و به تدریج نسبت به ارزیابی داوطلبان اقدام نماید.
ماده 11- در صورت عدم قبولی داوطلب در آزمون پذیرش دانشجو- معلم در هر سال، نتایج ارزیابی وی در مرحله ارزیابی شایستگی معلمی، به غیر از ارزیابی گزینش، تا پایان زمان اعلام نتایج آزمون سال آتی معتبر است و با ابراز تمایل و رضایت رسمی داوطلب؛ نتایج مزبور برای آزمون سال آینده وی ملاک عمل و از تکرار ارزیابی معاف خواهد بود.
ماده 12- کلیه سهمیه­­های اعمالی در آزمون سراسری ورود به دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش­عالی نسبت به آزمون موضوع این نظام‌نامه، معتبر و حاکم خواهد بود.
ماده 13- استان بومی، براساس استان‌های محل تحصیل سه سال آخر دوره متوسطه داوطلب به شرح بندهای الف و ب ذیل تعیین می‌شود. شهر بومی داوطلب در داخل استان بومی است و آخرین سال تحصیل در هر شهری از استان بومی باشد، آن شهر به عنوان شهر بومی وی لحاظ می‌شود.
تبصره- چنانچه استان‌های سه سال آخر تحصیل داوطلبی در خارج از کشور باشد، شهر بومی طبق مندرجات بند 3 قسمت ب، لحاظ می‌شود.
الف- محل اخذ مدرک تحصیلی هر سه سال آخر دوره متوسطه در داخل کشور است:

  1. اگر استان محل تحصیل سه سال آخر یکی باشد، این استان، استان بومی است.
  2. اگر استان محل تحصیل دو سال از سه سال آخر یکی باشد، استان محل تحصیل این دو سال، استان بومی است.
  3. اگر استان محل تحصیل هر سه سال آخر؛ متفاوت باشد، استان آخرین سال تحصیل، استان بومی است.
ب- محل اخذ مدرک تحصیلی حداقل یک سال از سه سال آخر دوره متوسطه در خارج از کشور است:
  1. اگر یک سال از سه سال آخر تحصیل داخل کشور و دو سال در خارج از کشور باشد، استان داخل کشور به عنوان استان بومی لحاظ می­شود.
  2. اگر دو سال از سه سال آخر تحصیل داخل کشور و یک سال در خارج از کشور باشد، آخرین استان داخل کشور به عنوان استان بومی لحاظ می­شود.
  3. اگر هر سه سال آخر تحصیل دوره متوسطه خارج از کشور باشد، استان و شهر تهران به عنوان استان و شهر بومی لحاظ می­شود.
ماده 14- دانشجو- معلمان در طول دوران تحصیل؛ علاوه بر گذراندن دروس برنامه درسی مصوب، باید مطابق محتوای معماری طراحی کلان برنامه درسی تربیت معلم، تعدادی دروس تعلیم‌ و تربیت و پودمان‌های فرهنگی-تربیتی را بر اساس نظام‌نامه جامع فرهنگی تربیتی دانشجو- معلمان و با توجه به ساحت‌های شش‌گانه مرتبط با سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش بگذرانند.
ماده 15- به استناد ماده 4 سیاست‌ها و ضوابط کیفیت‌بخشی دانشگاه فرهنگیان (مصوبه 879 مورخ 22/01/1402 شورای عالی انقلاب فرهنگی) دانشجو- معلمان ورودی سال 1402 و پس از آن، ملزم به کسب «گواهینامه صلاحیت معلمی» با شرکت و قبولی در «آزمون جامع» می‌باشند. شرط هرگونه به‌کارگیری در حرفه معلمی؛ دارابودن گواهینامه صلاحیت معلمی است.
ماده 16- حداکثر سن مجاز برای ثبت‌نام در آزمون اختصاصی تربیت معلم؛ 24 سال تمام (مبنا اول مهرماه هرسال تحصیلی) است و این شرط برای متقاضیان ورود به دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در سال تحصیلی 1404-1403 و پس از آن اعمال می‌گردد.
ماده ۱۷- وزارت آموزش و پرورش مکلف است در صورت تقاضا، محل تحصیل یا محل خدمت زوجینی که هر دو نفر آنها از طریق آزمون اختصاصی تربیت معلم پذیرفته می‌شوند، متناسب با ظرفیت و نیاز آموزش و پرورش، یکسان نماید.
ماده ۱۸- دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و همچنین دانشجویان دارای تعهد خدمت به دستگاه­های اجرایی و بورسیه، مجاز به ثبت‌نام در آزمون اختصاصی تربیت معلم نیستند.
ماده ۱۹- این نظام­نامه در یک مقدمه و ۱۹ ماده و 9 تبصره در جلسه904 مورخ 20/06/1403 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ؛ جایگزین نظام­نامه مصوب جلسه 894 مورخ 26/10/1402 شورای عالی انقلاب فرهنگی می­گردد.

                                
مسعود پزشکیان
رئیس­ جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی

رونوشت به انضمام يك نسخه مصوبه، به:
  • دفتر مقام معظم رهبري (مدظله العالي)
  • دفتر رئيس جمهور
  • مجلس شوراي اسلامي
  • شورای نگهبان قانون اساسی
  • قوه قضائیه
  • ديوان محاسبات كشور
  • معاونت امورمجلس رياست جمهوري
  • معاونت حقوقي رياست جمهوری
  • اداره كل تدوين و تنقيح قوانين و مقررات نهاد رياست جمهوري
  • دفتر بازرسي ويژه رئيس جمهور
  • وزارت دادگستري (براي درج در روزنامه رسمي كشور)
  • دبیرخانه شورای معین و امور شورای عالی انقلاب فرهنگی
  • اداره کل حوزه ریاست دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
  • و اداره کل امور حقوقی و تدوین مقررات ابلاغ مي‌شود.



آخرین مصوبات

  • «تأیید انتخاب پنج نفر صاحب‌نظر در امور زنان و خانواده جهت عضويت در ستاد ملي زن و خانواده»
  • «تعیین نحوه شرکت مجدد ‌پذیرفته‌شدگان در تمامی آزمون‌های سراسری کلیه مقاطع در آزمون‌های سال‌های بعد»
  • «الزام بازنگری و اصلاح سهمیه­‌های سنجش و پذیرش دانشجو به تفکیک استانی»
  • «تأييد انتخاب رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي»
  • «نظام‌­نامه سنجش و پذیرش دانشجوی متعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش»
  • «نظام‌­نامه سنجش و پذیرش دانشجوی متعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش»
  • «اساسنامه دانشگاه بین‌المللی سوره»
  • «آیین ­نامه اعطاء راتبه معلمی به استعدادهای برتر دانشجویی»
  • «اساسنامه بنیاد بین المللی امیرالمؤمنین علیه السلام»
  • «تغيير نام دانشگاه‌ فنی و حرفه‌ای به دانشگاه ملی مهارت»
  • «نحوه و شرایط استمرار فعالیت مؤسسات آموزش عالی علمی- کاربردی هلال احمر و شهرداری تهران»
  • «تکمیل ماده 16 اساسنامه بنیاد سعدی»
  • «اصلاح ماده 11 اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور و انتخاب اعضای حقیقی هیأت امنای این سازمان»
  • آيين‌نامه تشكيل بسيج اساتيد دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي و پژوهشي كشور»
  • «اساسنامه شوراي‌عالي نوجوانان و جوانان»
  • «تأیید انتخاب اعضای حقیقی هیأت امنای بنیاد ملی پویانمایی»
  • «سند ملی شهرسازی و معماری اسلامی- ایرانی»
  • «شرایط تسهیل ادامه تحصیل دارندگان دیپلم بهیاری»
  • «اساسنامه خانه ملی گفت‌وگوی آزاد»
  • «موافقت با تأسیس بنیاد بین‌‌المللی حکیم نظامی»
  • آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

    اطلاعات تماس

    تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

    کدپستی: 1591814313
    (+9821) 66976601 - 7