مصوبه شماره:3458 (شماره ابلاغ :13651)

  • جلسه: 903
  • |
  • تاریخ تصویب: 6 شهریور 1403
  • |
  • تاریخ ابلاغ: 21 مهر 1403
  • |
  • شماره مصوبه: 3458
  • |
  • شماره ابلاغ: 13651

«اساسنامه دانشگاه بین‌المللی سوره»


وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
سازمان تبلیغات اسلامی
دانشگاه بین‌المللی سوره


«اساسنامه دانشگاه بین‌المللی سوره» که در جلسه 903 مورخ 06‏/06‏/1403 شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسات 490 و 496 شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است؛ به شرح ذیل برای اجراء ابلاغ می­گردد:

مقدمه

برای تحقق اهداف مندرج در این اساسنامه و همچنین بر اساس بند ۱۲ مصوبه جلسات ۴۲۹ و ۴۳۰ مورخ 21/07/77  و 05/08/77 شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیز جلسه ۵۴۶ مورخ 31/06/83 این شورا و در ادامه مصوبه جلسه مورخ 01/12/95 شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری؛ دانشگاه غیردولتی غیرانتفاعی  سوره به دانشگاهی بین‌المللی با رسالتی خاص در حوزه‌های هنر، ادبيات، فرهنگ، رسانه، تبلیغ، ارتباطات، فناوری‌های جدید خصوصاً رسانه­های اجتماعی و خلاقیت­های نرم‌افزاری هنری، رسانه­ای، شبکه­ای و همچنین سایر فناوری‌های پیشران و آینده‌ساز مرتبط با این حوزه‌ها به‌ویژه در عرصه‌های فضای مجازی، هوش مصنوعی، بلاک‌چین و متاورس و نیز معماری و شهرسازی، برای آموزش و تربیت افراد در حوزه‌های گفته‌شده، معطوف به رفع نيازهاي انقلاب اسلامي و جبهه جهانی مقاومت در داخل و خارج از کشور تبدیل می‌شود.
بر اين اساس، دانشگاه سوره از تاريخ تصويب اين اساسنامه، مؤسسه‌ای مستقل ذیل سازمان تبلیغات اسلامی و مرتبط با حوزه هنری انقلاب اسلامی و محل تربیت سرمایه انسانی فاخر برای جبهه انقلاب اسلامی در سطح داخلی و بین­المللی خواهد بود و براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر مبنای قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (مصوب 18/05/83)، مفاد اساسنامه حاضر و سایر قوانين و مقررات نظام آموزش عالي کشور، اداره می‌شود و با کمک و حمایت بخش‌های مرتبط دولتی، سازمان‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای انقلابی جمهوری اسلامی ایران، خصوصاً سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری انقلاب اسلامی، اهداف و وظایف مصوب در این اساسنامه را دنبال خواهد کرد:
 ماده 1- اختصارات و تعاریف
  1. شورا: شورای عالی انقلاب فرهنگی
  2. مؤسس: سازمان تبلیغات اسلامی
  3. دانشگاه: دانشگاه بین‌المللی سوره
  4. وزارت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)

ماده 2- رسالت تأسیس

دانشگاه سوره به‌عنوان یک دانشگاه اسلامی و انقلابی، با ماهيت غیردولتی غیرانتفاعی، در میان مجموعه‌ دانشگاه‌های آموزش عالی کشور، به‌عنوان دانشگاهي خاص، با رسالت ویژه آموزش و توسعه دانش و نیز تربیت و متشکل‌سازی نیروی انسانی معتقد به آرمان‌های انقلاب اسلامی در حوزه‌های هنر، ادبیات، فرهنگ، ارتباطات، رسانه، تبلیغ، معماری، شهرسازی و نیز فناوری و امور جدید مرتبط با این حوزه‌ها، جهت پاسخگویی به نیازهای جمهوری اسلامی ایران، جبهه مقاومت و جهان اسلام در این حوزه‌ها، تأسیس شده و براساس مبانی شش‌گانه زیر فعاليت خواهد كرد:
الف- اصول و ارزش‌های اسلام ناب محمدی (ص)، قرآن هدایت‌بخش و مكتب انسان‌ساز اهل بيت(ع)
ب- انديشه‌ها و رهنمودهاي حضرت امام خميني(ره) و حضرت آيت الله خامنه‌اي(مدظله العالي)؛ به‌ویژه در عرصه علم، دانشگاه، فرهنگ، ادبیات، رسانه، هنر و معماری
ج- آرمان‌ها و ارزش‌هاي تاریخ‌ساز انقلاب اسلامی مردم ایران كه در قانون اساسي جمهوري اسلامي ایران منعكس شده است
د- رویکرد علمی و دانشگاهی انتقادی نسبت به مکاتب غيرالهي، آموزه‌های الحادی و مباني نظري اومانیستی، سکولار و لائیک، به‌ویژه در مقابله و مواجهه با مظاهر و نمودهای غرب مدرن در حوزه‌های مرتبط با دانشگاه
هـ - توجه به لوازم اداره حرفه‌ای یک دانشگاه پیشرو جهانی نامدار و دارای مرجعیت علمی و بالاخص توجه به تغییرات میدانی متأثر از فناوری‌های جدید به‌ویژه فضای مجازی و هوش مصنوعی در حوزه‌های مأموریتی
و- اسناد و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی (از جمله موارد خاص مندرج در اساسنامه دانشگاه) و نیز سایر قوانين و مقررات نظام آموزش عالي
ماده 3- اهداف
1- ایجاد اقتدار فرهنگی، هنری و رسانه­ای و خصوصا ظرفیت­سازی در فضای مجازی و فناوری‌های جدید مرتبط با حوزه رسالت دانشگاه، برای جمهوری اسلامی ایران و جبهه جهانی مقاومت
2- استفاده از ظرفیت­های سرمایه انسانی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام برای ایجاد شبکه‌های علمی در حوزه­های فرهنگ، هنر و رسانه اعم از؛ رسانه­های سنتی و رسانه­های مدرن سکّومحور و قابلیت­های جدید بر بستر بلاک‌چین، متاورس، واقعیت مجازی، واقعیت گسترده و مشابه آن
3- پاسخگویی مستمر به نیازهای علمی- آموزشی و فرهنگی جامعه اسلامی و انقلابی ایران و محیط بین‌المللی با تأکید بر جبهه جهانی مقاومت، در حوزه رشته‌های دانشگاهی مرتبط از مسیر برقراری ارتباط مؤثر و تعامل با بخش‌های متکثر جبهه فرهنگی، هنری، ادبی، معماری، تبلیغی و رسانه‌ای انقلاب اسلامی
4- استقرار نظام دانشگاهی در تراز جهانی، در عرصه‌های هنر، ادبيات، فرهنگ، رسانه، فضای مجازی، تبلیغ، ارتباطات، معماری و شهرسازی و مانند آن، با تأکید بر حوزه‌های فناوری‌های جدید، پیشران و آینده‌ساز متناسب با این عرصه‌ها
5- تربیت هنرمندان، نويسندگان، شعرا، ادبا، معماران و شهرسازان و فعالان عرصه فرهنگ، رسانه، تبلیغ و ارتباطات و همچنین منتقدان ادبی و هنری كه ضمن دارا بودن دانش، خلاقيت و مهارت حرفه‌اي به‌روز، از تعهد ديني و اخلاقي و نیز هويت ملي، اسلامی و انقلابي برخوردار باشند
6- جمع‌آوری نظام‌مند و پردازش علمی تجربه‌های موفق هنری، ادبی، نقد، تبلیغ، معماری، شهرسازی، ارتباطاتی و رسانه‌ای انقلاب اسلامی، در قالب پژوهش‌های دانشگاهی، با هدف تبدیل آن به محتوای آموزشی و تربیتی دانشجویان دانشگاه و نیز نظريه‌پردازی‌هاي علمی بنیادی و کاربردی در راستای توسعه دانش اسلامی- ایرانی و مطالعات انتقادی در حوزه‌های مرتبط برای دستیابی به مرجعیت علمی در این حوزه‌ها
7- ایجاد شبکه گسترده از اعضای هیأت علمی پیوسته و وابسته و همچنین بهره‌مندی از اندیشمندان، دانشمندان و پژوهشگران ایرانی و غیرایرانی، با تأکید بر همسایگان، جبهه مقاومت و جهان اسلام، در حوزه رشته‌های مرتبط با دانشگاه
8- توسعه ارتباطات و همکاری‌های علمی و دانشگاهی داخلی و بین‌المللی به‌ویژه با همسایگان و نیز در سطح منطقه و جهان اسلام با هدف تبادلات و تعاملات علمي، پژوهشی و فكري

ماده 4- وظایف

در راستای تحقق رسالت و اهداف اصلی دانشگاه، وظایف زیر تعریف و تعیین می‌شود:
1- تعلیم و تربیت دانشجویان در حوزه‌های هنر، ادبيات، فرهنگ، رسانه، تبلیغ، ارتباطات و نیز معماری و شهرسازی، با توجه مضاعف به چندرشته‌ای‌ها، بین‌رشته‌ای‌ها و میان‌رشته‌ای‌های فناوری‌های جدید، پیشران و آینده‌ساز مرتبط با این حوزه‌ها به‌ویژه در عرصه‌های فضای مجازی و هوش مصنوعی، با توجه ویژه به بنیادهای فکری و اندیشه‌ای مانند فلسفه، حکمت، اخلاق و فقه حوزه‌های مرتبط و در جهت رسالت‌های خاص و رویکردهای تعیین شده برای دانشگاه، در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی
2- فراهم آوردن فضای کالبدی و سایر امکانات و تسهیلات لازم و متناسب با فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، اداری و کارآفرینی مرتبط، با اخذ کمک و حمایت بخش‌های مرتبط دولتی و نهادهای انقلابی جمهوری اسلامی ایران و با تأکید بر حمایت‌های معنوی و مادی سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری انقلاب اسلامی
3- پذیرش دانشجو در رشته‌های مرتبط با شیوه‌های مختلف تعریف‌شده؛ با استقرار سازوکارهای لازم برای گزینش دانشجویان، متناسب با اهداف دانشگاه، از مسیر آزمون‌های سراسری و غیر از آن
4- همکاری با مراکز علمی داخل و خارج از کشور، با تأکید بر کشورهای همسایه، جبهه جهانی مقاومت اسلامی و جهان اسلام، به‌منظور گسترش و اعتلای نظامات و فرآیندهای آموزش و پژوهش در رشته‌های مرتبط
5- همکاری فعال با همه مراکز، سازمان‌ها و نهادهای انقلابی کشور، با اولویت حوزه هنری انقلاب اسلامی، در حوزه‌ رشته‌های دانشگاه و عرصه‌های تعریف‌شده برای آن، با هدف هم‌افزایی و بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های موجود و توسعه آنها
6- شناسایی و جذب اعضای هیأت علمی دانشمند و متعهد به اندیشه انقلاب اسلامی و تمدن ایرانی- اسلامی و فراهم آوردن زمينه هم‌افزايي آنها در قالب گروه‌های علمی در راستاي توليد منابع علمی و آموزشی و انجام پژوهش‌های مورد نیاز جمهوری اسلامي ایران و جبهه جهانی مقاومت با هدف دستیابی به مرجعیت علمی
ماده 5- محل فعالیت دانشگاه در استان تهران، به مرکزیت شهر تهران است. در صورت نیاز، گشایش شعبات در داخل و خارج از کشور، با حفظ کیفیت لازم، پس از تصویب هیأت امناء و با رعایت قوانین و مقررات، امکان‌پذیر است.
تبصره 1- نشانی دانشگاه توسط مؤسس تعیین و اعلام می‌شود و در صورت تغییر، نشانی جدید، به مراجع مربوطه اعلام می‌گردد.
تبصره 2- زبان تدریس در شعبات دانشگاه در داخل کشور، فارسی و در شعبات خارج از کشور، متناسب با شرایط، به زبان رسمی کشور میزبان و یا زبان محلی و بومی محل استقرار شعبه خواهد بود.
ماده 6- دانشگاه یک واحد آموزشی (اعم از انواع مهارت‌آموزی، کارآموزی، کارورزی، آموزش کارگاهی، آموزش نظری کلاسی و غیره)، پژوهشی، فرهنگی و کارآفرینی در تراز یک دانشگاه جهانی است که از جهت حقوقی، نهادی غیردولتی غیرانتفاعی، ذیل سازمان تبلیغات اسلامی و مرتبط با حوزه هنری انقلاب اسلامی است و پس از تصویب و ابلاغ اساسنامه آن توسط «شورا» و ثبت در اداره ثبت ‌اسناد و املاک (واحد ثبت مؤسسات غیرتجاری)، دارای شخصیت حقوقی رسمی و مستقل از جهات مختلف، براساس این اساسنامه و مقررات موضوع ماده 19 آن، اداره می‌شود.
ماده 7- درآمدهای دانشگاه، فقط صرف تعلیم و تربیت دانشجویان در حوزه‌های مرتبط با رسالت دانشگاه، سرمایه‌گذاری‌های عمرانی و افزایش کیفیت و کمیت تجهیزات مورد نیاز و نیز توسعه فعالیت‌های مرتبط با وظایف و اختیارات دانشگاه خواهد شد.
تبصره- دانشگاه می‌تواند بخشی از حمایت‌ها و درآمدهای خود را صرف توسعه منظومه هنرستان‌های سوره در سراسر کشور نماید.
ماده 8- ارکان دانشگاه
1- مؤسس
2- هیأت امنا
3- رئیس دانشگاه
4- شورای دانشگاه
ماده 9- مؤسس
مؤسس دانشگاه، سازمان تبلیغات اسلامی است و حوزه هنری انقلاب اسلامی، به عنوان جانشین مؤسس، وظایف و اختیارات مؤسس را در این اساسنامه عهده‌دار خواهد شد.

ماده 10- وظایف و اختیارات مؤسس

1- پیشنهاد افراد صالح و واجد شرایط برای عضویت آن عده از اعضای هیأت امنا که باید توسط مؤسس انتخاب و معرفی شوند و عزل هر یک از آنها
2- فراهم آوردن امکانات، تجهیزات و تسهیلات لازم مادی و معنوی برای اداره یک دانشگاه کارآمد، حرفه‌ای و پیشرو جهانی در تراز انقلاب اسلامی
3- ایجاد منابع پایدار مالی و قابل‌برنامه‌ریزی بلندمدت برای اداره دانشگاه، از همه مسیرهای قانونی دولتی، عمومی، غیردولتی، خصوصی، نهادهای انقلابی و مانند آنها
4- پیشنهاد هرگونه تغییر و اصلاح در مواد اساسنامه دانشگاه، پس از طی ضوابط و مقررات مربوط، به شورا، برای تصویب
5- ثبت اساسنامه دانشگاه در اداره ثبت‌ اسناد و املاک (واحد ثبت مؤسسات غیرتجاری) محل فعالیت دانشگاه پس از تصویب و ابلاغ اساسنامه آن توسط شورا
6- ثبت تغییرات اساسنامه دانشگاه در اداره ثبت ‌اسناد و املاک (واحد ثبت مؤسسات غیرتجاری) محل فعالیت دانشگاه پس از تصویب توسط شورا
7- پیشنهاد انحلال دانشگاه به شورا و مدیریت فرآیندهای تعریف‌شده برای بعد از انحلال
 ماده 11- ترکیب هیأت امناء
1- رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی (به‌عنوان رئیس هیأت امناء)
2- رئیس دانشگاه (دبیر هیأت امناء)
3- نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
4- سه نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی در مرتبه استادیاری و بالاتر و با حداقل ۵ سال سابقه کارآموزشی و پژوهشی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و دارای صلاحیت‌های عمومی و علمی، به پیشنهاد رئیس حوزه هنری
5- یک نفر روحانی آشنا به حوزه‌های موضوعی مأموریت دانشگاه، با پیشنهاد رئیس حوزه هنری پس از تأیید رئیس سازمان تبلیغات اسلامی
6- یک نفر از افراد برجسته، دارای سوابق فرهنگی و هنری در حوزه‌های موضوعی مأموریت دانشگاه با پیشنهاد رئیس حوزه هنری
7- نماینده تام‌الاختیار سازمان برنامه‌وبودجه کشور
تبصره 1- اعضای مذکور در ردیف‌های 4 و 5 و 6 با پیشنهاد و معرفی رئیس هیأت امنای دانشگاه (رئیس حوزه هنری) و تأیید و حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای مدت ۴ سال منصوب می‌شوند. معرفی و انتصاب مجدد و چندباره آنان بلامانع است و تا زمانی که افراد جدیدی به‌جای آنان منصوب نشده باشند، همچنان به وظایف و اختیارات قانونی خود ادامه می‌دهند.
تبصره 2- هیأت امنا حداقل در هر فصل از سال، یک‌بار با دعوت رئیس هیأت امناء، تشکیل جلسه می‌دهد. در صورت لزوم، به پیشنهاد رئیس هیأت امناء و یا نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یا رئیس دانشگاه یا سه تن از اعضای دیگر پس از تأیید رئیس هیأت امنا، جلسه فوق‌العاده هیأت امنا تشکیل می‌شود.
تبصره 3- جلسه‌ هیأت امنا با حضور حداقل پنج نفر از اعضاء (با حضور لازم رئیس هیأت امناء و همچنین نماینده وزارت و نیز حداقل سه نفر عضو حقیقی) رسمیت می‌یابد و تصمیم‌های آن با رأی موافق اکثریت اعضا (به‌گونه‌ای که از 4 رأی کمتر نباشد)، معتبر است.
تبصره 4- رئیس دانشگاه در جلسه هیأت امناء با دستورکار انتخاب رئیس دانشگاه، مجاز به حضور در جلسه و دارای حق رأی نیست.

ماده 12- وظایف و اختیارات هیأت امنا

1- تعیین سیاست‌ها و راهبردهای کلان دانشگاه و راهبری و نظارت برای اجرایی­شدن آنها
2- تصویب آیین‌نامه داخلی هیأت امنا
3- انتخاب و پیشنهاد فرد شایسته برای انتصاب در سمت رئیس دانشگاه مطابق ماده 13 اساسنامه
4- تصویب نمودار سازمانی و تشکیلات دانشگاه و سایر آیین‌نامه‌های لازم بنا به پیشنهاد مؤسس، رئیس دانشگاه یا حداقل 3 نفر دیگر از اعضا
5- بررسی و تصویب طرح‌های تحول و پیشرفت دانشگاه بنا به پیشنهاد رئیس دانشگاه
6- تصویب آیین‌نامه‌های پذیرش دانش‌آموزان مستعد در حوزه‌های مرتبط با مأموریت دانشگاه براساس سوابق تحصیلی و عملکرد در جشنواره‌ها و فعالیت‌های دانش‌آموزی معتبر
7- تصویب، توسعه یا انحلال رشته‌های آموزشی دانشگاه، متناسب با حوزه‌ها و رسالت‌های تعریف‌شده
۸- بررسی و تصویب بودجه تفصیلی (جاری، عمرانی، تحقیقاتی، توسعه‌ای و غیره) دانشگاه
۹- تعیین خزانه‌دار و حسابرس رسمی دانشگاه و همچنین تعیین اشخاصی که حق گشایش حساب‌های دانشگاه نزد بانک‌ها، مؤسسات مالی و اعتباری و صندوق‌های قرض‌الحسنه و حق برداشت از حساب‌ها را دارند
۱۰- تأیید حساب‌ها و ترازنامه سالیانه دانشگاه با توجه به گزارش حسابرس دانشگاه و ارسال آن به مؤسس
1۱- تصویب آیین‌نامه مالی و معاملاتی دانشگاه و شیوه‌های اجرایی آن
1۲- تصویب مقررات اداری و استخدامی و رفاهی کارکنان دانشگاه (هیأت علمی و غیر هیأت علمی) و تعرفه حقوق و دستمزد و مزایای آنان در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط
1۳-تصویب دریافت‌ حمایت‌ها و کمک‌های مالی و امکانات از اشخاص حقیقی و حقوقی یا تفویض آن
1۴- تصویب فرآیندها و سازوکارهای گزینش، جذب و تعیین ظرفیت پذیرش دانشجو و نیز شیوه‌های پذیرش استعدادهای درخشان و اعطای راتبه تحصیلی به ایشان، بنا به پیشنهاد رئیس دانشگاه
1۵- تصویب میزان شهریه دانشجویان و آیین‌نامه چگونگی دریافت آن
1۶- تعیین میزان آموزانه، پژوهانه، نویسانه، ترجمانه و نظایر آن با رعایت ضوابط و مقررات وزارت یا تفویض آن به شورای دانشگاه
1۷- تصویب فرآیندها و شیوه‌های داخلی جذب اعضای هیأت علمی پیوسته و وابسته و راتبه تحصیلی آنها بر اساس مقررات وزارت
1۸- تصویب به‌کارگیری اعضای هیأت علمی و کارکنان بازنشسته دانشگاه‌های دولتی، دارای برجستگی‌های عملی و نظری، به پیشنهاد رئیس دانشگاه، طبق قوانین جاری کشور
1۹- تعیین سال مالی دانشگاه که عبارت است از یک سال شمسی که ابتدا و انتهای آن توسط هیأت امناء تعیین می‌شود
۲۰- تصویب اخذ تسهیلات بانکی از بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری و اخذ قرض‌الحسنه از اشخاص حقیقی و حقوقی بنا به پیشنهاد مؤسس یا پیشنهاد رئیس دانشگاه یا تفویض آن
۲1- پیشنهاد قبول استعفاء و عزل و رئیس دانشگاه به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
تبصره 1- هیأت امنا موظف است به‌جز در مواردی که در این اساسنامه به آنها تصریح‌شده است، کلیه اسناد، مصوبات، آیین‌نامه‌ها، مقررات، شیوه‌نامه‌ها و ضوابط شورا، وزارت و سایر مقررات جاری کشور را رعایت کند.
تبصره 2- جهت اتقان بیشتر مصوبات هیأت امنا، حسب مورد تشکیل کمیسیون دائمی وفق مقررات مرتبط، قبل از تشکیل جلسات هیأت امنا امکان‌پذیر است.
 ماده 13- رئیس دانشگاه:
رئیس دانشگاه که نماینده قانونی دانشگاه نزد مراجع حقیقی و حقوقی است، از میان اعضای هیأت علمی واجد شرایط، به پیشنهاد رئیس هیأت امنا، تأیید هیأت امناء، هماهنگی با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، تصویب شورا (یا کمیته ذی‌ربط) و با حکم رئیس هیأت امنا برای مدت ۴ سال منصوب می‌شود. پیشنهاد و انتصاب مجدد و چندباره وی، بلامانع است.
تبصره 1- پذیرش استعفا و یا عزل رئیس دانشگاه پس از تصویب هیأت امناء و با حکم رئیس هیأت امنا خواهد بود.
تبصره 2- در صورت درگذشت، بیماری مزمن و صعب‌العلاج، استعفا، عزل و هر نوع علت دیگری که مانع ادامه فعالیت رئیس دانشگاه شود، رئیس هیأت امنا می‌تواند حداکثر تا مدت شش ماه، برای دانشگاه، سرپرست تعیین کند؛ و طی این دوره، رئیس جدید را در هیأت امنای دانشگاه، انتخاب و برای تصویب نهایی معرفی نماید.

ماده 14- وظایف و اختیارات رئیس دانشگاه

رئیس دانشگاه مسئول اداره دانشگاه و اجرای کامل و صحیح رسالت‌های اصلی دانشگاه و سایر مأموریت‌های مندرج در این اساسنامه و همه آیین‌نامه‌ها و مقررات و برنامه‌های آموزشی و پژوهشی مصوب شورا، وزارت و هیأت امناء و مؤسس، در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، کارآفرینی، اداری، مالی و معاملاتی، توسعه‌ای و استخدامی دانشگاه است. بر این اساس، موارد ذیل از جمله وظایف و اختیارات رئیس دانشگاه محسوب می‌شوند:
۱- پیشنهاد طرح‌ها و برنامه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، کارآفرینی، اجرایی و توسعه‌ای به هیأت امناء
2- پیشنهاد نمودار سازمانی و تشکیلات دانشگاه به هیأت امناء
3- تهیه، تنظیم و پیشنهاد بودجه سالیانه و تفصیلی دانشگاه به هیأت امناء برای تصویب
4- پیشنهاد ظرفیت پذیرش دانشجو برای هرسال و هر دوره تحصیلی به هیأت امناء
5- پیشنهاد فرآیندها و سازوکارهای گزینش، جذب و تعیین ظرفیت پذیرش دانشجو و نیز شیوه‌های پذیرش استعدادهای درخشان و راتبه تحصیلی، به هیأت امناء
6- ارسال گزارش سالیانه عملکرد (فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، کارآفرینی و اجرایی و...) و حسابرسی دانشگاه به همراه ترازنامه مالی دانشگاه به هیأت امناء دانشگاه
7- استخدام، انتصاب، اعطای راتبه تحصیلی، ترفیع، تبدیل وضعیت، ارتقاء مرتبه و عزل اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه با رعایت ضوابط و مقررات و آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های مصوب شورا، وزارت و مراجع ذی‌صلاح
8- امضاء کلیه اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور دانشگاه یا تفویض آن به افراد ذی‌صلاح
9- انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی، در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط
10- پیشنهاد آیین‌نامه مالی و معاملاتی و رفاهی دانشگاه و شیوه‌نامه‌های اجرایی آن به هیأت امناء برای تصویب
11- ارائه پیشنهاد اخذ تسهیلات بانکی از بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری و اخذ قرض‌الحسنه از اشخاص حقیقی و حقوقی به هیأت امناء دانشگاه
 ماده 15- شورای دانشگاه
شورای دانشگاه بالاترین مرجع تصمیم‌گیری درون دانشگاه، پس از هیأت امنا است. در امتداد این شورا؛ شوراهای تخصصی (آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، کارآفرینی و غیره) نیز مطابق آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری مصوب شورا تشکیل خواهند شد.
تبصره- ترکیب اعضای شورای دانشگاه و اختیارات و وظایف آن مطابق آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری، مصوب شورا، خواهد بود.
ماده 16- دانشگاه می‌تواند پس از تأیید هیأت امنا اقدام به تأسیس مقاطع تحصیلی کارشناسی‌ارشد پیوسته در رشته‌های مورد نظر دانشگاه نماید؛ فعالیت آموزشی و تربیتی دانشگاه از نظر برگزاری دوره‌ها و رشته‌های تحصیلی خاص خود، با تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت امکان‌پذیر است.
 ماده 17- نحوه گزینش عمومی و صلاحیت علمی داوطلبان عضویت در هیأت علمی دانشگاه تابع ضوابط و مقررات وزارت و سایر مراجع ذی‌صلاح و نیز مصوبات هیأت امناء دانشگاه است.
 ماده 18- نحوه پذیرش دانشجو
پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی به اشکال زیر امکان‌پذیر است:
1- بر اساس انتخاب و گزینش علمی- عمومی اختصاصی دانشگاه از میان داوطلبان معرفی‌شده به تعداد چند برابر تعداد کرسی‌های مجاز پذیرش دانشگاه در آزمون‌های سراسری
2- بر اساس سوابق تحصیلی، آزمون ویژه طراحی‌شده توسط دانشگاه و فعالیت‌های دانش‌آموزی متقاضیان در حوزه‌های مرتبط با مأموریت دانشگاه با تأکید بر پذیرش دانشجویان نخبه، از مدارس خاص و هنرستان‌های هنر مورد تأیید هیأت امنا و انتخاب از میان برگزیدگان جشنواره‌ها، المپیادها، مسابقات ملی و جهانی و توصیه و معرفی نهادهای انقلابی و افراد شاخص حوزه‌های هنر، ادبیات، فرهنگ، ارتباطات، رسانه، تبلیغ، معماری و شهرسازی
تبصره- پذیرش دانشجویان از مسیر بند 2 ماده 18، در سقف ۲۵ درصد پذیرش دانشجو در هر سال و براساس آیین‌نامه‌ای صورت می‌پذیرد که به تأیید هیأت امنای دانشگاه و تصویب ستاد علم و فناوری و نوآوری شورا می‌رسد و کمیته‌ای شامل نمایندگانی از شورا، وزارت و دانشگاه که ترکیب آن به تصویب ستاد علم و فناوری و نوآوری شورا می‌رسد، بر اجرای آیین‌نامه یادشده نظارت می‌کند.
 ماده 19- دانشگاه به‌جز در موارد مصرّح در اساسنامه حاضر، تابع کلیه قوانین، ضوابط، مقررات و آیین‌نامه‌های مربوط به امور آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، فرهنگی، اداری، مالی معاملاتی و شرایط دانش‌آموختگی از مؤسسات آموزش عالی مصوب شورا، مجلس شورای اسلامی، وزارت، هیأت امناء و سایر ضوابط و مقررات مربوط است.
 ماده 20- برنامه‌های آموزشی، تربیتی و درسی خاص دانشگاه می‌تواند در قالب مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته و نیز دکترای تخصصی، پس از تصویب در هیأت امناء و شورای گسترش وزارت، مطابق ضوابط و مقررات وزارت اجرا شود.
ماده 21- وزارت بر کلیه فعالیت‌های دانشگاه در امور آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی و اجرایی، براساس مفاد این اساسنامه، نظارت می‌نماید و در صورت احراز تخلف؛ گزارش مربوط را، به شورا ارائه می‌دهد.

ماده 22- منابع مالی دانشگاه

منابع مالی دانشگاه بر اساس موارد زیر تأمین خواهد شد:
1- هرگونه درآمدهای حاصل از فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و کارآفرینی دانشگاه، با رعایت ضوابط و مقررات مربوط
2- کمک‌ها و حمایت‌های معنوی و مادی سازمان تبلیغات اسلامی
3- کمک‌ها وحمایت‌های معنوی و مادی حوزه هنری انقلاب اسلامی
4- شهریه دریافتی از دانشجویان و هنرجویان دوره‌های آزاد مطابق ضوابط و مقررات مربوط
5- حمایت‌ها، کمک‌ها و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی، نذورات و نیز کمک‌های دریافتی از بخش‌های دولتی و غیردولتی، نهادهای انقلابی اقتصادی و نیز سایر نهادهای انقلابی و سایر عواید محلی، با رعایت ضوابط و مقررات مربوط
6- درآمدهای حاصل از فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری دانشگاه، با رعایت ضوابط و مقررات مربوط
7- بودجه عمومی دولت در قالب کمک، با توجه به تعیین رسالت‌های خاص برای دانشگاه
تبصره- چنانچه منابع مذکور دربندهای 1 الی 6 ماده 22 نتواند هزینه‌های اداره دانشگاه را تأمین کند، بنا به رسالت خاص و مأموریت متمایز تعریف‌شده برای دانشگاه، کسری اعتبار ‌آن، به تشخیص و پیشنهاد هیأت امناء، از محل بودجه عمومی دولت و کمک نهادهای انقلابی، تأمین خواهد شد.
 ماده 23- انحلال دانشگاه
دانشگاه در موارد زیر پس از تصویب نهایی شورا، منحل و یا در مؤسسه دیگری، ادغام می‌شود:
1- پیشنهاد مؤسس
2- در صورت تخلف دانشگاه از مقررات اساسنامه، مصوبات و ضوابط وزارت و سایر ضوابط و مقررات جاری کشور، مطابق آیین‌نامه رسیدگی به تخلفات مؤسسات
ماده 24- درصورتی‌که شورا با انحلال و یا ادغام دانشگاه موافقت اصولی نماید، مؤسس موظف است اقدامات زیر را انجام دهد:
1- کلیه تعهدات مربوط به دانشجویان خود را تا اتمام دوره تحصیلات و دانش‌آموختگی آنها به نحو مطلوب و مطابق مصوبات و ضوابط مربوطه اجرا نماید
2- کلیه امتیازات و اموالی را که در اختیار دانشگاه قرارگرفته است، پس از بازگرداندن دیون، اموال و املاک امانت‌گرفته‌شده و تسویه حساب‌های مالی، به مؤسس بازگرداند
3- کلیه تعهدات قانونی خود را در برابر وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی، بانک‌ها، شهرداری‌ها، سایر اشخاص حقوقی و حقیقی (اعم از اعضای هیأت علمی و کارمندان خود) انجام دهد
 ماده 25- پس از احراز اجرای تعهدات مذکور در ماده 24 و حل‌وفصل امور آموزشی و حقوقی دانشگاه و تصویب نهایی انحلال دانشگاه توسط شورا، اقدامات زیر انجام می‌گیرد:
1- هیأت تسویه‌ای مرکب از افراد ذیل تشکیل و با رعایت مقررات قانونی امر تسویه نهایی دانشگاه را بر عهده خواهد داشت:
  1. نماینده حقوقی وزارت
  2. نماینده حقوقی مؤسس
  3. رئیس وقت دانشگاه (در غیاب رئیس دانشگاه، یکی از معاونان بنا به تشخیص مؤسس)
2- مراتب تصویب انحلال دانشگاه توسط وزارت به اداره ثبت‌ اسناد و املاک (واحد ثبت مؤسسات غیرتجاری) محل فعالیت دانشگاه اعلام می‌شود تا دانشگاه مطابق مقررات مربوط منحل شود.
تبصره- انحلال دانشگاه تا زمانی که در اداره ثبت‌ اسناد و املاک (واحد ثبت مؤسسات غیرتجاری) محل فعالیت دانشگاه به ثبت نرسیده و اعلام‌ نشده باشد، نسبت به اشخاص ثالث بی‌اثر است.
ماده 26- پس از انجام تعهدات، تعیین تکلیف دیون دانشگاه و اعلام ختم تسویه، باقیمانده دارایی­های دانشگاه با رعایت بند 2 ماده 24 اساسنامه به مؤسس منتقل می‌شود.
تبصره- هیأت تسویه موظف است در مورد فوق صورت‌مجلسی که به امضای کلیه اعضای هیأت می‌رسد در سه نسخه تنظیم، یک نسخه از آن را به مؤسس و نسخ دیگر را به وزارت تسلیم نماید.
 ماده 27- مواردی که در این اساسنامه پیش‌بینی‌نشده است تابع مصوبات، ضوابط و مقررات شورا و وزارت و سایر مراجع ذی‌صلاح است.
ماده 28- هرگونه تغییر در مفاد این اساسنامه، پس از اخذ نظر مشورتی شورای گسترش وزارت و شورای ستاد علم و فناوری و نوآوری شورا، با تصویب در شورا امکان‌پذیر است.
 ماده 29- این اساسنامه در یک مقدمه، 29 ماده و 16 تبصره در جلسه 903 مورخ 6/6/1403 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و از تاریخ ثبت در اداره ثبت ‌اسناد و املاک (واحد ثبت مؤسسات غیرتجاری)، معتبر و جایگزین اساسنامه مصوب جلسه 423 مورخ 30/04/1377 شورا و اصلاحات بعدی می‌شود.

مسعود پزشکیان
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی



رونوشت به انضمام يك نسخه مصوبه، به:
  • دفتر مقام معظم رهبري (مدظله العالي)
  • دفتر رئيس جمهور
  • مجلس شوراي اسلامي
  • شورای نگهبان قانون اساسی
  • قوه قضائیه
  • ديوان محاسبات كشور
  • معاونت امورمجلس رياست جمهوري
  • معاونت حقوقي رياست جمهوری
  • اداره كل تدوين و تنقيح قوانين و مقررات نهاد رياست جمهوري
  • دفتر بازرسي ويژه رئيس جمهور
  • وزارت دادگستري (براي درج در روزنامه رسمي كشور)
  • دبیرخانه شورای معین و امور شورای عالی انقلاب فرهنگی
  • اداره کل حوزه ریاست دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
  • و اداره کل امور حقوقی و تدوین مقررات ابلاغ مي‌شود.



آخرین مصوبات

  • «انتخاب نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران»
  • «انتخاب نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای سیاست­گذاری خانه ملی گفت‌وگوی آزاد و تکمیل ترکیب و انتخاب رئیس این شورا»
  • ماده واحده «انتخاب اعضاء شورای تخصصی حوزوی»
  • «انتخاب نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای هنر و رئیس این شورا»
  • «اصلاح ماده 15 اساسنامه فرهنگستان علوم پزشکی»
  • «اصلاح تبصره ذیل مصوبه ماده واحده تشکیل شورای ملی راهبری و تأسیس سازمان ملی هوش مصنوعی»
  • «اولویت­های چهارساله شورای عالی انقلاب فرهنگی»
  • «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی»
  • «الحاق یک تبصره به ذیل ماده واحده «تعیین نحوه شرکت مجدد ‌پذیرفته‌شدگان در تمامی آزمون‌های سراسری کلیه مقاطع در آزمون‌های سال‌های بعد»
  • «اصلاح و تکمیل ماده 5 منشور توسعه فرهنگ قرآنی»
  • «تکمیل ترکیب شورای ملی راهبری هوش مصنوعی»
  • «انتخاب رئیس شورای اسلامی­ شدن دانشگاه‌­ها و مراکز آموزشی»
  • «الحاق یک تبصره جدید به ماده 37 آیین‌­نامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی»
  • «آیین­‌نامه شورای ستاد راهبری و نظارت علم، فناوری و نوآوری»
  • «نظام‌­نامه سنجش و پذیرش دانشجوی متعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش»
  • «نظام‌­نامه سنجش و پذیرش دانشجوی متعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش»
  • «نحوه تعیین سهمیه مناطق داوطلبان آزمون سراسری در سال 1404»
  • «الزام بازنگری و اصلاح سهمیه­‌های سنجش و پذیرش دانشجو به تفکیک استانی»
  • «تأیید انتخاب پنج نفر صاحب‌نظر در امور زنان و خانواده جهت عضويت در ستاد ملي زن و خانواده»
  • «تعیین نحوه شرکت مجدد ‌پذیرفته‌شدگان در تمامی آزمون‌های سراسری کلیه مقاطع در آزمون‌های سال‌های بعد»
  • آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

    اطلاعات تماس

    تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

    کدپستی: 1591814313
    (+9821) 66976601 - 7