مصوبه شماره:3326 (شماره ابلاغ :3238)

  • جلسه: 881
  • |
  • تاریخ تصویب: 12 اردیبهشت 1402
  • |
  • تاریخ ابلاغ: 24 اردیبهشت 1402
  • |
  • شماره مصوبه: 3326
  • |
  • شماره ابلاغ: 3238

سند توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار


نهاد ریاست جمهوری
مجلس شورای اسلامی
قوه قضائیه
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
وزارت آموزش و پرورش 
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 
معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری
مرکز مدیریت حوزه¬های علمیه
سازمان برنامه و بودجه کشور
سازمان اداری و استخدامی کشور
سازمان اوقاف و امور خیریه 
 سازمان صداو سیما
سازمان تبلیغات اسلامی 
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
مرکز ملی فضای مجازی
مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام
دفتر تبلیغات اسلامی
تولیت مسجد مقدس جمکران 
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور
ستاد توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار


مصوبه «سند توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار» که در جلسه 881 مورخ 12/ 02 ‏/1402 شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسه 399 مورخ 09 /12/ 1401 شورای معین شورای عالی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌گردد:
مقدمه:
سند «توسعه فرهنگ مهدويت و انتظار» بر اساس اقدام پنجم راهبرد کلان دوم نقشه مهندسی فرهنگی کشور و در چارچوب ماده واحده «فرايند و مرجع تدوين سند توسعه فرهنگ مهدويت و انتظار» مصوب جلسه شش مورخ 04/05/1399 ستاد هماهنگي نقشه مهندسي فرهنگي کشور تدوین شده است.
اين سند مبتنی بر آموزه‌هاي اسلام ناب محمدي )ص)، گفتمان انقلاب اسلامي، مفاد قانون اساسی، نقشه مهندسي فرهنگي کشور و بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي و در چارچوب نظریه سیاستی زیر است: 
توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار با راهبری و مدیریت حکومت اسلامی تحت ولایت ولی فقیه، با مشارکت آحاد مردم به‌ویژه جوانان و نهادهای مردمی، در جهت زمینه‌‎‎سازی برای تحقق ولایت عظمای مهدوی از طریق خودسازی، جامعه‌پردازی، نظام‌سازی و ایجاد تمدن نوین اسلامی، با محوریت مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، با رویکرد عالمانه، ملی، جهانی، تقریبی، جامع و کارآمد تحقق می‌یابد.
سند دارای هفت بخش است:
در بخش اول؛ اهم مباني و اصول، در بخش دوم؛ اهداف غايي، مياني و عملیاتی، در بخش سوم؛ مسائل اولویت‌دار ناظر به اهداف عملياتي، در بخش چهارم؛ سياست‌هاي کلان، در بخش پنجم؛ اقدامات و در بخش ششم؛ فعالیت‌های اجرایی و در بخش هفتم؛ الزامات اجرایی، به ترتيب ارائه شده است. 
این سند مشتمل بر پیوست‌هایی بدین شرح است: اصطلاحات سند در پیوست 1 توضیح داده شده، سطح مطلوب فرهنگ مهدویت و انتظار که در هدف میانی به آن اشاره شده است به صورت تفصیلی در پیوست 2 و تفصیل مبانی، اصول و مسایل به ترتیب در پیوست 3 تا 5 آمده است.

بخش اول: مبانی و اصول
مباني:
1- مهدويت و انتظار در امتداد امامت، از آموزه‌هاي بنيادين اسلام و عامل حيات و بقاي آن در عصر غيبت و داراي مستندات قرآني، روايي و تاريخي است.
2- سنت قطعي الهي، وراثت مستضعفان و حاکميت جهاني صالحان و شايستگان و رهبري جهاني امام مهدي(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.
3- علم به زمان ظهور مختص خداوند است و بشر راهي به آن ندارد.
4- موعودگرايي و ظهور منجي، مورد اتفاق اديان و امری جهانی است.
5- جامعه آرماني مهدوي ظرفيت الگوسازي براي جامعه منتظر را دارد.
6- توسعه فرهنگ مهدويت و انتظار فرايندي قانونمند، در چارچوب سنت‌هاي الهي، مديريت‏پذير و مبتني بر اراده انساني است.
7- انقلاب اسلامي ايران زمينه‌‏ساز ظهور و الگوي ملت‌هاي دربند و مستضعفان جهان و چشم اميد مسلمان و غيرمسلمان است.
اصول:
1- لازم است حرکت به سمت جامعه موعود در عصر غيبت، در چارچوب نظام امامت و امت و ولايت مطلقه فقيه و رهبري ولي امر مسلمين به نيابت از امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و در چارچوب فقه جواهری و روش اجتهادی باشد. 
2- توسعه فرهنگ مهدويت و انتظار و زمينه‌سازي براي ظهور و تحقق ولايت عظماي مهدوي وظیفه مردم و حکومت است. 
3- گسترش گفتمان انقلاب اسلامي در جهت زمينه‌سازي براي ظهور ضرورت دارد. 
4- در ميان عناصر فرهنگ مهدويت و انتظار، عدالت‏‌گستري و اقامه قسط و ظلم‏‌ستيزي دارای اولويت اول است.
5- سند توسعه فرهنگ مهدويت و انتظار، حاکم بر همه اسناد ذيل نقشه مهندسي فرهنگی کشور و پيشران در همه شئونات زندگي فردي و اجتماعي است. 
6- توسعه فرهنگ مهدويت و انتظار بايد به صورت نظام‏مند در چارچوب سنت‌هاي الهي مبتني بر اراده انسان و برگرفته از جامعه آرماني مهدوي باشد. 
7- فرهنگ مهدويت و انتظار لازم است به عنوان يک فرهنگ جهاني و براساس اصل همگرايي و تقريب اديان و مذاهب اسلامي توسعه يابد. 
8- در عصر انتظار، تقویت فرهنگ مقاومت مستضعفان در برابر مستکبران در جهت حاکميت صالحان و شايستگان در جهان ضرورت دارد. 
9- براي جهاني‏‌شدن فرهنگ مهدويت و انتظار، نظام جمهوري اسلامي بايد الگوي جهانيان باشد. 

بخش دوم: اهداف
1- هدف غايي (جامعه آرمانی مهدوی)
تحقق دين حق و جامعه موحد و عبوديت‏محور جهاني و حاکميت صالحان به رهبري حضرت مهدي (عجل الله تعالی فرجه الشریف)؛ که تجلي همه زيبايي‌ها و خوبي‌ها و ارزش‌ها؛ گسترش عدل و قسط، امنیت، رفاه، شکوفايي عقول، پيشرفت علوم و کمال معنويت است. 
2. هدف مياني (جامعة منتظِر)
ارتقاي فرهنگ انتظار در عرصه ملي و جهاني به سطح مطلوب برای تحقق ظهور و جامعه مهدوي و فراهم نمودن شرایط ظهور و ياري و اطاعت از امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف).
3. اهداف عملياتي
1- نهادینه شدن فرهنگ مهدویت و انتظار در حکمرانی و زمینه‌سازی برای تشکیل دولت کریمه مهدوی؛
2- مديريت و راهبري کلان فعاليت‏هاي فرهنگي مهدويت و انتظار با رویکرد ملي و جهاني در فضای حقیقی و مجازی؛
3- مشارکت فعال مردم به‌ویژه جوانان و تشکل‌های مردمی در توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار؛
4- تقويت و تعميق فعاليت‏هاي علمي و پژوهشي مهدوي و توليد علم و نظريه‏پردازي به‌ویژه در زمینه‌های کاربردی و مورد نیاز جامعه در حوزه و دانشگاه و تعليم و تربيت نيروي انساني کافي و مطلوب در عرصه مهدويت؛
5- ترويج و گفتمان‏سازي سبک زندگی و فرهنگ مهدويت و انتظار در جامعه، به‌ویژه در بین نوجوانان و جوانان در مدارس و دانشگاه‌ها؛ 
6- ايجاد، تقويت و ساماندهي رسانه‌ها و توليدات رسانه‌اي و هنری مهدوي؛
7- پيشگيري و مقابله با انحرافات و جريان‏هاي انحرافي.

بخش سوم: مسائل 
1- ضعف جریان‌یابی فرهنگ مهدویت و انتظار در حکمرانی و کارگزاران حکومت؛
2- ضعف آگاهی، انگیزه و گرایش مردم، به‌ویژه جوانان به فرهنگ مهدویت و انتظار؛
3- ارائه تصوير ناقص، دون شأن و غيرمتوازن و آميخته با خرافات و سوء فهم از امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و جامعه مهدوی؛
4- فقدان راهبري و مديريت کلان آينده‏نگر با رویکرد ملي و جهاني، درفضای حقیقی و مجازی و نداشتن توجه کافی تصميم‏سازان و تصميم‏گيران نظام به ضرورت راهبری و مديريت کلان فرهنگ مهدويت و انتظار؛
5- ضعف حمايت و پشتيباني مادي و معنوي لازم از مراکز و فعالان و نخبگان علمی و فرهنگی مهدوي؛ 
6- ضعف نگاه جامع و فراگير در عرصه‌هاي خودسازي، جامعه‏پردازي، نظام‏سازي و تمدن‏سازي در فعاليت‏هاي علمي و پژوهشي مهدويت و فقدان نقشه جامع علمي، مبتني بر نيازسنجي، نظام مسائل و رصد مباحث علمي مهدويت؛ 
7- کمبود مبلغ، استاد، پژوهشگر مهدوی، مراکز تربیت مبلغ و متخصصین مهدوی؛
8- عدم بهره‏‌گيري کافي و متوازن از روش‏هاي عاطفي و ابزارهاي هنري، صنایع فرهنگی و فناوري‌های نرم در عرصه تبليغ مهدويت؛ 
9- کثرت فعاليت‏هاي تبليغي و تهاجمي دشمنان و رقبا و غلبه سبک زندگي و نمادهاي رقيب و دشمن در عرصه مهدويت و ضعف کمي و کيفي توليدات محتوايي و پيام‏هاي رسانه‌اي در رقابت با توليدات قوي و کثير رسانه‌اي دشمنان؛ 
10- ضعف آگاهي و حساسيت مسؤولان فرهنگي به آسيب‏ها و انحرافات در عرصه مهدويت و وجود منافع، سياست‏ها و برنامه‏‌هاي گسترده رقيبان و دشمنان در ايجاد و توسعه و پشتيباني از جريان‏هاي انحرافي.

بخش چهارم: سیاست های کلان
1- راهبري و مديريت کلان فرهنگ مهدويت و انتظار با رویکرد ملي و جهاني در فضای حقیقی و مجازی؛ 
2- ایجاد زمینه‌های لازم ایفاء نقش اصلی مردم، به‌ویژه جوانان و نهادهای مردمی، در توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار در فضای حقیقی و مجازی؛
3- تبیین صحیح فرهنگ مهدویت و انتظار و تقويت کمي و کيفي محتواي علمي، هنري و پيام‏هاي رسانه‌اي مهدوي و پاسخ به شبهات و دفع انحرافات؛
4- گسترش تعليم و تربيت استاد، مبلغ و پژوهشگر مهدوي، در راستاي تحقق اهداف بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي (خودسازي، جامعه‌پردازي، نظام‌سازي و تمدن‌سازي)؛ 
5- گفتمان‏سازي، تبليغ و ترويج مستمر، نظام‏مند، خانواده‌محور و متناسب با سبک زندگي و فرهنگ مهدوي در جامعه، به‌ویژه مدارس و دانشگاه‌ها، و در بین کارگزاران حکومتی در راستاي تحقق اهداف بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي.

بخش پنجم: اقدامات 
1- تبیین و ترسیم الگوی حکمرانی مهدوی و تحقق‌بخشی آن و ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار در نهادها و کارگزاران حکومت؛
2- تقويت مشارکت‏هاي مردمي در فعاليت‏هاي علمي، آموزشي، فرهنگي در عرصه مهدويت؛
3- تدوین نقشه راه جامع و آینده‏نگر برای تقویت و تعمیق فعالیت‏های مهدوی (فعالیت‏های آموزشی- تربیتی، پژوهشی، تبلیغی و ترویجی) در عرصه‏های خودسازی، جامعه‏پردازی، نظام‏سازی و تمدن‏سازی کشور؛ 
4- تشکیل مجمع تشکل های مردمی مهدوی با محوریت مسجد مقدس جمکران و حمایت از آن؛
5- ساماندهی، راهبری، توسعه و حمایت از مراکز فعال علمی، هنری و رسانه‏ای مهدوی در فضای حقیقی و مجازی متناسب با نیازهای جامعه با تأکید بر تمرکززدایی و حمایت از مراکز و فعالان مهدوی در استان‏ها و شهرستان‏ها؛
6- تولید محتوای صحیح، جذاب و متناسب برای اقشار جامعه به‌ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان و ارائه تصویری ملموس، کامل، جامع، متوازن، زیبا، خالی از توهمات و انحرافات و خرافات از امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و جامعه مهدوی؛
7- تقویت برنامه‌های تربیت مبلغ، استاد و پژوهشگر در عرصه مهدویت و حمایت از نخبگان مهدوی؛
8- ایجاد زمینه‌های لازم برای افزایش و هدایت کمک‌های مردمی و تأمین و تقویت بودجه و اعتبارات دستگاهی در نظام برنامه‏ریزی و بودجه کشور براساس نگاشت نهادی و ملاحظات این سند؛ 
9- ایجاد و توسعه زمینه‏ها، ابزارها، فناوری¬ها، روش‏ها، نمادپردازی و نوآوری در برگزاری مراسم و مناسک مهدوی (به‌ویژه رویداد بزرگ نیمه شعبان و سالروز آغاز امامت امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) متناسب با نیاز اقشار مختلف جامعه، با محوریت خانواده و تأکید بر کودکان، نوجوانان و جوانان؛
10- گسترش کمّی و کیفی فعالیت های فرهنگی و هنری مهدوی در مدارس، دانشگاه‌ها، مهدیه‌ها و مساجد به‌ویژه مسجد مقدس جمکران و مسجد سهله و کوفه و بقاع متبرکه به‌ویژه در مشهد، قم، نجف، کربلا، کاظمین و سامرا؛
11-  گسترش کمّی و کیفی تولیدات محتوایی و فعالیت‌های فرهنگی و هنری مهدوی در رسانه و فضای مجازی و تقویت و حمایت از شبکه‌های اجتماعی مهدوی. 
12- تبیین و ترسیم الگوی زن و خانواده مهدوی و گسترش کمّی و کیفی فعالیت‌های فرهنگی و هنری مهدوی با رویکرد خانواده‌محوری و فرزندآوری و تربیت نسل منتظر و مهدی‌یاور. 
13- ساماندهی و بازآرایی نهادهای علمی و فرهنگی مهدوی کشور با هماهنگی و مشارکت این نهادها و تقویت جبهه فرهنگی و مردمی انقلاب اسلامی جهت مواجهه هوشمندانه با جریان‏های انحرافی، معارض و رقیب.

بخش ششم: فعالیت‌های اجرایی 
1- اتخاذ تدابیر لازم جهت تبیین و اجرای الگوی حکمرانی مهدوی و تقویت فرهنگ مهدویت و انتظار در بین کارگزاران حکومت توسط قوای سه گانه ؛
2- طراحی بازی‌‏¬ها، سرگرمی‌‏ها و ابزارهای فناورانه‏ نوپدید و ایجاد شهرک‏‌های سبک زندگی اسلامی-ایرانی بر اساس ویژگی‌های جامعه مهدوی؛
3- حمایت از تشکیل مجمع تشکل‏های مردمی مهدوی با محوریت مسجد مقدس جمکران؛
4- حمایت مالی از تشکل‏های مردمی مهدوی با کمک حداکثری و بکارگیری از امکانات وقف و مردمی و توسعه فرهنگ خیرات؛
5- گسترش کمّی و کیفی مراسم و جشن‌های مردمی و حمایت ویژه از مسجد مقدس جمکران در برگزاری رویداد بزرگ سالروز میلاد امام عصر( عجل الله تعالی فرجه الشریف) در نیمه شعبان و سالروز آغاز امامت ایشان در نهم ربیع الاول؛
6- حمایت محتوایی و مالی هدفمند و برنامه‌محور از مراکز فعال علمي، هنري و رسانه‏اي در امور مهدویت و انتظار؛
7- تربیت متخصصان معارف مهدویت و انتظار؛
8- تولید برنامه‌های تلویزیونی جذاب و مؤثر برای ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار؛
9- تقویت تولیدات چند رسانه ای نظیر پویانمایی، فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی جهت ترویج فرهنگ؛ مهدویت و انتظار در خانواده‌ها، به‌ویژه کودکان و نوجوانان و تربیت نسل منتظر و مهدی‌یاور؛
10- حمایت و تقویت پژوهش‏های کاربردی در زمینه مهدویت و انتظار؛
11- برگزاری دوره‏های بلندمدت آموزش معارف مهدویت و انتظار؛
12- حمایت و تقویت تولیدات هنری با موضوع مهدویت و انتظار؛
13- حمایت محتوایی و مالی هدفمند و برنامه‌محور از تولید بازی‏های رایانه‏ای با موضوع مهدویت و انتظار؛
14- حمایت محتوایی و مالی هدفمند و برنامه‌محور از تولید آثار سینمایی با موضوع مهدویت و انتظار؛
15- برگزاري گردهمایي‏های علمي و آموزشي هنری با موضوع مهدویت و انتظار؛
16- گسترش فعالیت¬های علمی و فرهنگی مهدوی در دانشگاه‌ها با تاکید بر استفاده از ظرفیت دروس معارف؛
17- توسعه و ترویج فرهنگ مهدويت و انتظار در مدارس آموزش و پرورش؛

بخش هفتم: الزامات اجرایی
1- مسئولیت اجرایی‌سازی سند توسعه فرهنگ مهدويت و انتظار بر عهده «ستاد توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار» است. ریاست این ستاد برعهده مدیر مرکز مدیریت حوزه‏های علمیه کشور یا قائم مقام ایشان است و اعضای آن عبارتند از: سه نفر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به انتخاب شورا و با حکم رئیس جمهور، تولیت مسجد مقدس جمکران، نمايندگان سازمان صدا و سیما، سازمان‌ برنامه و بودجه کشور، سازمان اوقاف و امورخیریه، مجمع جهانی اهل بیت (علیهم‌السلام)، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مرکز ملی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، در سطح معاونت دستگاه، دو نفر از صاحبنظران مراکز پژوهشی و آموزشی مهدوی حوزوی، دو نفر از صاحبنظران دانشگاهي مهدوی و یک نماینده از تشکل¬های مردمي مهدوی. 

تبصره 1- اعضای حقیقی شورا با پیشنهاد دبیر و حکم رئیس ستاد تعیین می‌شوند.

تبصره 2- دبيرخانه ستاد در جمکران مستقر بوده و دبير آن تولیت مسجد مقدس جمکران است.

تبصره 3- سایر دستگاه‌های اجرایی همکار و اشخاص حقیقی و حقوقی به تناسب موضوع با تأیید رئیس ستاد و با حق رأی می‏توانند در جلسات ستاد شرکت کنند. 

تبصره 4- بودجه ستاد توسعه فرهنگ مهدویت و انتطار باید به وسیله ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور تأمین شود.

2- «ستاد توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار» موظف است با کمک سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه کشور و دستگاه‌های مجری، فعالیت‌های اجرایی، نگاشت نهادی و مختصات برنامه¬های اجرایی سند را حداکثر تا 3 ماه پس از تصویب سند بر اساس دستورالعمل ستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تهیه و تکمیل و برای تصویب در ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال نماید. 
تبصره 1- نگاشت نهادی و برنامه‌های اجرایی پس از تصویب به عنوان ضمائم سند به سند ملحق می شود.

تبصره2- مصوبات ستاد توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار که دارای بار مالی و اداری برای دستگاه‌ها است باید در ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور تصویب و به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شود.

3- «ستاد توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار» مسئول رصد مداوم وضعیت فرهنگ مهدویت و انتظار در کشور و پیگیری اجرا و نظارت بر حسن اجرای برنامه‌های اجرایی مصوب ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور، کارکردسنجی دستگاه‌ها و ارزیابی میزان اثربخشی برنامه‌ها در جهت اهداف این سند است. 
تبصره- این ستاد، سالیانه گزارش اجرای برنامه‌های اجرایی و اثربخشی آنها را با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان امور اداری و استخدامی کشور و سایر دستگاه‌های مسئول تهیه و به ستاد فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‏نماید.
4- «ستاد توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار» مسئول روزآمدسازی سند است. این ستاد حداکثر هر پنج سال یک‌بار سند را روزآمد نموده، برای تصویب در ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور به ستاد فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می‏نماید. 
5- سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است بودجه مورد نیاز برای اجرای این مصوبه را در سقف بودجه سنواتی دستگاه‌های مجری و بر اساس برنامه¬های اجرایی به تفکیک سال تأمین کند.
این سند در 7 بخش و 7 تبصره و پنج پیوست در جلسه 881 مورخ 1402/02/12 شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب گردید و از تاریخ ابلاغ، لازم الاجرا است».


 
سید ابراهیم رئیسی
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی

رونوشت به انضمام يك نسخه مصوبه، به:
     دفتر مقام معظم رهبري (مدظله العالي) 
     دفتر رئيس جمهور 
     مجلس شوراي اسلامي
     شورای نگهبان قانون اساسی
     قوه قضائیه
     ديوان محاسبات كشور
     معاونت امورمجلس رياست جمهوري 
     معاونت حقوقي رياست جمهوری
     اداره كل تدوين و تنقيح قوانين و مقررات نهاد رياست جمهوري
     دفتر بازرسي ويژه رئيس جمهور 
     وزارت دادگستري (براي درج در روزنامه رسمي كشور)
     اداره کل حوزه ریاست و روابط عمومی
     دفتر امور شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای معین
     و اداره کل امور حقوقی و مجلس ابلاغ مي‌شود.
 

پیوست‌ها
پیوست 1: مفاهیم و اصطلاحات

حضرت مهدي (عجل الله تعالی فرجه الشریف):
 حضرت مهدي (عجل الله تعالی فرجه الشریف (؛ موعودي الهي است که در آخرالزمان ظهور مي‌کند و عدالت را در جهان خواهد گسترانيد. او شخصيتي الهي از خاندان پيامبر(ص)، همنام ايشان و از نسل حضرت زهرا(س) است. مهدي دوازدهمين امام شيعيان، نهمين نسل از امام حسين(س) و آخرين حجت الهي است. او فرزند امام حسن عسکري(ع) است و در نيمه شعبان سال 255 هجري به دنيا آمده است. پيامبر(ص) و همه اهل‌بيت(ع) بشارت ولادت، غيبت و ظهور او را داده‌اند. ايشان زنده هستند و مؤمنان در انتظار ظهور او به سر مي‏برند و رسالت زمينه‌سازي ظهور او را برعهده دارند. آن حضرت منبع بركت، علم، درخشندگي، زيبايي و همه خيرات است.
مهدويت:
مهدويت مجموعه معارف و مسائل مربوط به حضرت مهدي (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مانند امامت، غيبت، انتظار، نيابت، ظهور و تحقق جامعه آرماني موعود است.
انتظار:
انتظار، ترقّب و چشم به راهي قيام قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، آمادگي، نيروسازي، زمينه‌سازي براي پذيرش و شركت در بزرگ‏ترين حماسه تاريخي نبرد حق و باطل يعني ظهور و طلوع خورشيد ولايت عظمي، امام زمان (ارواحناه فداه) و تحقق قدرت اسلام، افضل اعمال و برترين جهادها است.
توسعه:
منظور از توسعه؛ گسترش، ترويج و تعميق است.
فرهنگ:
نظام‌واره‌اي است از «عقايد و باورهاي اساسي»، «ارزش‌ها، آداب و الگوهاي رفتاري» ريشه‌دار و ديرپا و «نمادها» و «مصنوعات» که ادراکات، رفتار و مناسبات جامعه را جهت و شکل داده و هويت آن را مي‌سازد.
سند:
سند متشکل است از: مباني، اصول، اهداف (غايي، مياني، عملياتي)، مسائل، نظریه سیاستی، سياست‌ها، اقدامات کلان، اقدامات ویژه و نگاشت نهادی است که به منظور راهبري و سياست‌گذاري براي هماهنگي و هم‏افزايي فعاليت‌ها در زمينه خاصي تدوين مي‌شود.
مبانی:
مباني پيش‌فرض‌هايي است که پايه‌ها و زيرساخت‌هاي يک علم، انديشه يا باور را تشکيل مي‌دهند و مي‌توان از آنها به صورت منطقي استتناج و نتيجه‌گيري کرد.
در این سند مقصود از مبانی گزاره‌هاي هستي‏شناسانه‏اي است که زيربناي نظري سند قرار مي‌گيرد و اهداف و اصول سند، مبتني بر آن است.
اصول:
«اصول» يا «ارزش‌هاي راهبردي» بايدهاي کلي متخذ از «مباني» (هست‏ها) است که چارچوب کلي فرايند توسعه فرهنگ مهدويت و انتظار را تعيين مي‌کند.
اهداف:
اهداف، ارزش‌هاي نشان دهنده مقصد هستند كه به غايي، مياني و عملياتي تقسيم مي‌شود.
هدف غايي، آرمان نهايي و اهداف مياني، اهداف فرازماني و فرامکاني در راستاي هدف غايي هستند. اهداف عملياتي، اهدافي هستند که در راستاي اهداف مياني با توجه به ظرفيت‌ها، آسيب‌ها، فرصت‏ها و تهديدها در زمان و مکان خاص تدوين مي‌گردد.

پیوست 2: سطح مطلوب فرهنگ مهدویت و انتظار
سطح مطلوب فرهنگ مهدویت و انتظار بر اساس عناصر چهارگانه فرهنگ عبارت است از:
1. معرفت و باورهاي اساسي
تعميق معرفت به امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به عنوان حجت زنده و اضطرار به امام و اهداف و آرمان‌هاي حضرت و شناخت راه‌هاي دستيابي به آنها، شناخت سختي‌ها، آسيب‌ها، انحرافات و دشمنان او در جامعه به حدي که در رفتار فردي و اجتماعي نمود پيدا کند.
2. ارزش‌ها
ارزش‌هاي مهدويت و انتظار بايد به حدي در جامعه نهادينه شود که نظام انگيزه‌ها و گرايش‌ها در چارچوب آن ارزش‌ها سامان يابد. با اين توضيح ارزش‌هاي فرهنگ مهدويت و انتظار عبارتند از:
الف) فکري ـ علمي
ـ تفکر (انديشه‏ورزي) و ژرف‌انديشي؛
ـ عقلانيت و بصيرت؛
ـ نظريه‌پردازي و توليد فکر؛
ـ خلاقيت و نوآوري؛
ـ جهاني انديشيدن؛
ـ رشد متوازن علوم متناسب با نيازهاي جامعه منتظر.
ب) معنوي- اخلاقي
معنوي (ارتباط با خدا و حجت خدا):
ـ عبوديت و بندگي خدا؛
ـ ايمان و باور به تحقق وعده الهي ظهور؛
ـ اميد به آينده روشن؛
ـ عشق به امام و آرمان‏هاي او؛
ـ ولايت‌مداري؛
ـ معرفي و دعوتگري به امام و مهدويت؛
ـ عدم توقيت و استعجال؛
ـ عشق به نايب امام.
اخلاقي (ارتباط با خود و ديگران):
ـ کمال‌خواهي؛
ـ تهذيب نفس؛
ـ ورع و محاسن اخلاقي؛
ـ ساده‌زيستي؛
ـ مسئوليت‌پذيري؛
ـ تلاش و جهاد مستمر؛
ـ تواصي به حق و صبر؛
ـ شرح صدر؛
ـ صبر و استقامت؛
ـ ايثار و از خودگذشتگي؛
ـ تکافل و عهده‌داري؛
ـ تولي و تبري؛
ـ صالح و مصلح بودن؛
ـ نصرت ولي‌فقيه؛
ـ مبارزه با انحرافات مهدوي؛
ـ همدلي شيعيان؛
ـ وحدت مسلمانان؛
ـ همبستگي مستضعفان جهان.
ج) اجتماعي - سياسي
ـ اطاعت و ياري ولي‏امر مسلمين؛
ـ عدالت و قسط؛
ـ امنيت؛
ـ سلامت؛
ـ فراواني نعمت؛
ـ مبارزه با فساد؛
ـ غنا و فقرزدايي؛
ـ اقتدار حاکميت ديني؛
ـ مقبوليت عمومي حکومت ديني؛
ـ جهاد و استکبارستيزي؛
- حمايت از مظلومان و مستضعفان؛
ـ صلح پايدار؛
ـ عزت.
3. آداب و الگوهاي رفتاري
علاوه بر نهادينه‌سازي آداب و الگوهاي رفتاري اسلامي و مؤمنانه، در زمينه‌هاي فردي، خانوادگي و اجتماعي مبتني بر تقواي الهي و با الهام از سيره معصومين (نظير انفاق و ايثار، ساده‌زيستي و...)؛ نهادينه شدن آداب و الگوهاي رفتاري زير که مختص به فرهنگ مهدويت و انتظار است، در اکثريت افراد، سطح مطلوب از تحقق اين امور در جامعه منتظِر است:
الف) آداب
ـ توجه به امام؛ شأن و منزلت، آرمان‌هاي امام، سختي‌ها، مشکلات، دشمنان و ترفندهاي آنان؛
ـ خود را در محضر امام ديدن، ياد امام بودن و انس با او؛
ـ محور بودن امام در امور مختلف زندگي (برنامه‌ها، تصميمات، اعمال جوارحي و جوانحي)؛
ـ احياي نام و ياد و امر امام (منويات و اهداف)؛
ـ توسل، دعا و زيارت و درود و صلوات بر امام، مدائح و مراثي؛
ـ احترام و تعظيم حضرت؛
ـ تعظيم شعائر مهدوي (مناسبت‌ها، ايام، زيارات و اماکن منتسب به‌ویژه مسجد مقدس جمکران)؛
ـ صدقه، وقف، نذر براي سلامتي حضرت.
ب) الگوهاي رفتاري
ـ انجام رفتارهاي تحقق‌بخش ظهور يا مورد رضايت حضرت؛
ـ ترک رفتارهاي غيرمرضي حضرت؛
ـ آراسته به همه زيبايي‌هاي رفتاري؛
ـ قيام به امر امام؛
ـ عهد و پيمان و پايبندي بر عهد با امام؛
ـ تلاش براي اداي حقوق امام؛
ـ پيشگيري و مبارزه با معرفي و ارائه تصويري ناقص، دون شأن و غيرمتوازن از امام و مهدويت؛
ـ جهاد (تلاش مستمر با تمام توان، ايثار جان و مال) در راستاي اهداف و آرمان‌هاي امام؛
ـ آمادگي براي ظهور و تحقق اهداف امام؛
ـ زمينه‌سازي براي ظهور و حکومت حضرت؛
ـ تولي نسبت به امام و دوستان او و تبري نسبت به دشمنان ايشان؛
ـ ياري، حمايت، دفاع از امام و آرمان‌هاي او؛
ـ سبقت و سرعت در تحقق اهداف و آرمان‌هاي امام زمان؛
ـ اجتناب از قصور و سستي در انجام وظايف و تکاليف به طور عام و انتظار به طور خاص؛
ـ اطاعت و نصرت امام؛
ـ همراهي و اطاعت از نايب امام در عصر غيبت؛
ـ حضور فعال و اثرگذار در ميدان‌هاي نقش‌آفريني در ياري نايب امام و حاکميت ديني (راهپيمايي‌ها، انتخابات، دفاع و...)؛
ـ جهاد و استکبارستيزي و عدم انفعال در مقابل دشمنان؛
ـ موضع فعال درباره وضعيت و سرنوشت شيعيان، مسلمانان و همه بشريت؛
ـ محاسبه و مراقبه نفس، ورع و تقوي؛
ـ امر به معروف و نهي از منکر (دعوتگري به خوبي‌ها و استقامت در راه حق و بازداشتن از بدي‌ها و زشتي‌ها)؛
ـ خرافه‌زدايي از اماکن و مناسک مهدوي؛
ـ عمومي ساختن ادعيه و زيارات مهدوي؛
ـ تعميق محتوا در مناسک مهدوي (دعاي ندبه، دعاي عهد، زيارت آل‏يس، دعاي سلامتي و فرج حضرت و...).
4. نمادها و مصنوعات
ـ علاوه بر ايجاد، توسعه و تعميق نمادها و مصنوعات اسلامي و مؤمنانه در زمينه‌هاي فردي، خانوادگي و اجتماعي مبتني بر تقواي الهي و با الهام از سيره معصومين (مانند نماز، عفاف، حجاب و...) ايجاد، توسعه و تعميق نماد‌ها و مصنوعات در حوزه فرهنگ مهدويت و انتظار، در سطح مطلوب آن به شرح ذیل لازم است:
ـ معرفي، حفظ و ترويج نمادها و مصنوعات فرهنگي موجود مهدويت همچون مهديه‌ها، مناسبت‌ها، اماکن منتسب و مراکز و مؤسسات ويژه مهدويت، آثار هنري، مکتوبات و...؛
ـ معرفی، گرامی‌داشت و ترغیب مردم به حضور در مسجد مقدس جمکران به عنوان میعاد منتظران؛
ـ تعميق محتوای نمادها؛
ـ خرافه‌زدايي؛
پیوست 3: تفصیل مبانی
1- اسلام آخرين دين الهي، کامل، جهاني، فرازماني و براي همه انسان‌ها است و پيروزي آن بر تمامي اديان در عصر جامعه موعود تحقق خواهد يافت.
2- مهدويت و انتظار در امتداد امامت، از آموزه‌هاي بنيادين اسلام و عامل حيات و بقاي آن در عصر غيبت و داراي مستندات قرآني، روايي و تاريخي است.
3- موعودگرايي و ظهور منجي، مورد اتفاق اديان است.
4- وﻻﻳﺖ، ازعناصر اصلي و ريشه‌اي فرهنگ اسلام ناب محمدي(ص) و انقلاب اسلامي و تجلي حاکميت الهي در عرصه فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي است و در زمان غيبت امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، در رهبري فقيه عادل جامع الشرايط که امامت امت را برعهده دارد، متبلور مي‌شود.
5- امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) زنده، ناظر، نقش‌آفرين و نجات‌بخش است.
6- جامعه جهاني بدون حکومت واحد و حاکم الهي به مقصد الهي و سعادت نخواهد رسيد.
7- سنت قطعي الهي، وراثت مستضعفان و حاکميت جهاني صالحان و شايستگان و رهبري جهاني امام مهدي (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.
8- فرجام تاريخ؛ روشن، زيبا، سراسر قسط و عدل و به دور از هرگونه ظلم و جور است.
9- تحول در جامعه مبتني بر تحول دروني انسان‌ها است.
10- تحقق ظهور و قيام امام مبتني بر فراهم شدن زمينه‌ها و شرايط است.
11- عناصر اصلي فرهنگ مهدويت و انتظار عبارت است از: اميد، عدالت، توحيد، آرمان‌گرايي، جهاد، بصيرت، امنيت و نگرش جهاني.
12- تحقق حکومت حضرت مهدي (عجل الله تعالی فرجه الشریف)؛ در گرو وجود انسان‌هاي باايمان، صالح، بصير ولايت‌پذير و برخوردار از رغبت اجتماعي و درک اضطرار به موعود منجي است.
13- علم به زمان ظهور مختص خداوند است و بشر راهي به آن ندارد.
14- جامعه آرماني مهدوي ظرفيت الگوسازي براي جامعه منتظر را دارد.
15- توسعه فرهنگ مهدويت و انتظار فرايندي قانونمند، در چارچوب سنت‌هاي الهي، مديريت‏پذير و مبتني بر اراده انساني است.
16- انقلاب اسلامي ايران زمينه‏ساز ظهور و الگوي ملت‌هاي دربند و مستضعفان جهان و چشم اميد ميليون‌ها مسلمان و غيرمسلمان است.
پیوست 4: تفصیل اصول
اصول برگرفته از مبانی عبارتند از:
1- اصل محوريت آموزه‏ها و احکام اسلام
توسعه فرهنگ مهدويت و انتظار، بايد در چارچوب آموزه‌ها و احکام اسلام باشد. (مبانی 1-2)
2- اصل محوريت امامت و ولايت مطلقه فقيه
حرکت به سمت جامعه موعود در عصر غيبت بايد در چارچوب نظام امامت و امت و ولايت مطلقه فقيه و رهبري ولي امر مسلمين به نيابت از امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد. (مبنای 4)
3- اصل تحقق تمدن اسلامي
توسعه فرهنگ مهدويت و انتظار، زمينه‌سازي و آمادگي براي ظهور و تحقق ولايت عظماي مهدوي از طريق تحقق تمدن نوين اسلامي از وظايف مردم و حکومت است. (مبانی 10-15)
4- اصل گسترش گفتمان انقلاب اسلامي
گفتمان انقلاب اسلامي بايد در جهت زمينه‌سازي براي ظهور گسترش يابد. (مبانی 10 ـ 6)
5- اصل درک حضور و نظارت امام
درک حضور و نظارت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بايد فرهنگ غالب مردم و مسؤولين باشد. (مبانی 5)
6- اصل عدالت‏‌گستري و ظلم‌‏ستيزي
در ميان عناصر فرهنگ مهدويت و انتظار، عدالت‏گستري و اقامه قسط و ظلم‏‌ستيزي بايد در اولويت قرار گيرد. (مبانی 11 ـ 8)
7- اصل نخبه‏گرايي
در تحقق‏بخشي فرهنگ مهدوي بايد استفاده از نخبگان و شايستگان داراي بينش عميق و ظرفيت بالا در اولويت قرار گيرد. (مبانی 12 ـ 10)
8- اصل حاکميت و پيشراني
مهدويت و انتظار، بايد روح همه اسناد باشد. سند توسعه فرهنگ مهدويت و انتظار حاکم بر همه اسناد ذيل نقشه مهندسي کشور و پيشران در همه شؤونات زندگي فردي و اجتماعي باشد. (مبانی 4 ـ 2)
9- اصل الگوگيري از جامعه آرماني مهدوي
توسعه فرهنگ مهدويت و انتظار بايد به صورت نظام‏مند در چارچوب سنت‌هاي الهي مبتني بر اراده انسان و برگرفته از جامعه آرماني مهدوي باشد. (مبانی 15 ـ 14)
10- اصل همگرايي و تقريب اديان و مذاهب
فرهنگ مهدويت و انتظار بايد به عنوان يک فرهنگ جهاني و براساس اصل همگرايي و تقريب اديان و مذاهب اسلامي توسعه يابد. (مبانی 1 و 3 و 6)
11- اصل آماده‌سازي پذيرش حکومت امام
بايد ابعاد فرهنگي پذيرش حکومت يکپارچه جهاني، تحت رهبري حاکم الهي توسعه يابد. (مبانی 6 و 7 و 11)
12- اصل تقويت فرهنگ مقاومت
بايد در عصر انتظار، فرهنگ مقاومت مستضعفان در برابر مستکبران در جهت حاکميت صالحان و شايستگان در جهان تقويت شود. (مبانی 16 ـ 7)
13- اصل اجتهاد و استنباط از منابع اسلامي
بايد فرهنگ مهدويت و انتظار از منابع اسلامي با روش اجتهادي استنباط گردد. (مبنای 2)
14- اصل خردورزي
فعاليت‌هاي مهدوي بايد عالمانه و آگاهانه باشد و از کارهاي عوامانه و جاهلانه پرهيز شود و از ورود مسائل خرافي، مدعيان دروغين و جريانات انحرافي ممانعت شود. (مبانی 2 و 11 و 13)
15- اصل عدم شتابزدگي و تعيين وقت
فرهنگ مهدويت و انتظار، بايد مبرا از تعيين وقت و استعجال باشد. (مبانی 2-13)
16- اصل الگوشدن
براي جهاني‏شدن فرهنگ مهدويت و انتظار، نظام جمهوري اسلامي بايد الگوي جهانيان باشد. (مبنای 16)

پیوست 5: تفصیل مسایل
1- عدم توجه تصميم‏سازان و تصميم‏گيران نظام به ضرورت مديريت کلان فرهنگ مهدويت و انتظار در عرصه ملي و جهاني؛ (هدف 1)
2- فقدان چارچوب ملي مشخص براي مناسبات ميان حاکميت و مردم، مراکز و فعالان مهدوي؛ (هدف 1)
3- فقدان راهبري و مديريت کلان آينده‏نگر در عرصه ملي و جهاني (برنامه‏‌ريزي – هدايت – سازماندهي – هماهنگي - پشتيباني و تخصيص منابع مالي و تربيت نيروي انساني متخصص - نظارت و ارزيابي)؛ (هدف 1)
4- عدم حمايت و پشتيباني مادي و معنوي لازم از مراکز تربيت کارشناسان و متخصصان مهدوي؛ (اهداف 1 و 3)
5- فقدان ابزارهاي بودجه - اعتباربخشي در مديريت کلان مهدويت؛ (هدف 1)
6- فقدان نقشه جامع علمي، مبتني بر نيازسنجي، نظام مسائل و رصد مباحث علمي مهدويت؛ (هدف 2)
7- ضعف نگاه جامع و فراگير در عرصه‌هاي خودسازي، جامعه‌‏پردازي، نظام‌‏سازي و تمدن‌‏سازي در فعاليت‌‏هاي علمي و پژوهشي مهدويت؛ (اهداف 2 و 4)
8- عدم تناسب کمي و کيفي فعاليت‏‌هاي پژوهشي، آموزشي، تبليغي و ترويجي مهدوي با نيازهاي جامعه؛ (اهداف 2 تا 4)
9- ضعف تعامل مراکز علمي ـ پژوهشي و پژوهشگران مهدوي با نهادها و فعالان فرهنگي؛ (اهداف 2 و 4)
10- کمبود مراکز و صعوبت تربيت نيروي متخصص مهدوي (مدرس، پژوهشگر)؛ (هدف 3)
11- فقدان مديريت و برنامه‏ريزي جامع براي توسعه و هماهنگي و هم‏افزايي مراکز و فعالان مهدوي به‏منظور ترويج، گفتمان‏سازي و نهادينه‏ساختن پژوهش‏هاي مهدوي در فرهنگ جامعه و مبارزه با جريان‏هاي انحرافي؛ (اهداف 1، 4 و 8)
12- کمبود مبلغان مهدوي و فقدان تخصص لازم آنان؛ (اهداف 3 تا 8)
13- عدم بهره‏گيري کافي و متوازن از روش‏هاي عاطفي و ابزارهاي هنري مناسب؛ (اهداف 4 تا 8)
14- عدم بهره‏گيري از ابزارها و فناوري جديد و مناسب در عرصه تبليغ مهدويت؛ (اهداف 4 تا 8)
15- فقدان نقشه راه و مديريت راهبردي و برنامه‏ريزي براي سبک زندگي، نمادپردازي و مراسم مطلوب در حوزه مهدويت؛ (اهداف 1 و 6)
16- فقدان پيش‏نيازها، ابزارها و شيوه‏هاي مختلف انتقال سبک زندگي مهدوي؛ (اهداف 5،6 و 8)
17- غلبه (کثرت، قوت و جذبه) سبک زندگي و نمادهاي رقيب و دشمن در عرصه مهدويت؛ (اهداف 5،6 و 8)
18- فقدان مديريت کلان و کارآمد رسانه‌اي در حوزه مهدويت؛ (اهداف 1 و 7)
19- فقدان نيروي متخصص رسانه‏اي مهدوي؛ (اهداف 3 و 7)
20- عدم آشنايي و احساس نياز و ضرورت اصحاب رسانه به ظرفيت‏هاي آموزه مهدويت؛ (هدف 7)
21- ضعف کمي و کيفي توليدات محتوايي/ پيام‏‌هاي رسانه‌اي در رقابت با توليدات قوي و کثير رسانه‌اي دشمنان؛ (هدف 7)
22-    عدم آگاهي و حساسيت مسؤولان فرهنگي به آسيب‏ها و انحرافات در عرصه مهدويت؛ (اهداف 1 و 8)
23- ارائه تصوير ناقص، دون شأن و غيرمتوازن و آميخته با خرافات و سوءفهم و غلبه احساس در فرايند تبليغ و ترويج فرهنگ مهدويت و انتظار؛ (هدف 8)
24- فعاليت‏‌هاي تبليغي و تهاجمي دشمنان و رقبا؛ (هدف 8)
25- وجود منافع، سياست‏‌ها و برنامه‏‌هاي گسترده رقيبان و دشمنان در ايجاد و توسعه و پشتيباني از جريان‏‌هاي انحرافي. (هدف 8)

 



آخرین مصوبات

  • «اعطاء فرصت فراگیری زبان فارسی به دانشجویان بین‌المللی همزمان با تحصیل آنها در ایران»
  • «راه اندازی شهر جهانی نوآوری و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی و خلاق کشور»
  • «سند ملی موسیقی جمهوری اسلامی ایران»
  • «اساسنامه بنیاد ملی پویانمایی ایران»
  • «ارتقاء مركز تعاملات بين‌المللى علم وفناورى معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بين‌المللى»
  • «امکان به‌­کارگیری اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات آموزشی و پژوهشی دارای هیأت امنای منصوب مقام معظم رهبری و یا اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در پست‌های مدیریت سیاسی»
  • «تأسیس مؤسسات مدیریت جمعی حقوق مالکیت ادبی و هنری»
  • «تعیین اصول حاکم بر بازنگری آیين‌نامه ارتقاء مرتبه اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری»
  • «تعیین مناسبت‌­های جدید برای درج در متن و ضمیمه تقویم رسمی کشور»
  • «انتخاب اعضای حقیقی هیأت امنای سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در این هیأت»
  • «ماده واحده برگزاری هنر بازار ایران (اکسپو)»
  • «انتخاب رئیس شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی»
  • «اصلاح و تکمیل موادی از اساسنامه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها»
  • «نظام‌نامه سنجش و پذیرش دانشجوی متعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش»
  • «تمدید عضویت نماينده شوراي عالي انقلاب فرهنگي در هيأت نظارت بر مطبوعات»
  • «اصلاح و تکمیل ماده 2 سیاست­ها و ضوابط اجرایی آمایش آموزش عالی در عرصه سلامت در جمهوری اسلامی ایران»
  • «اصلاح بندهای 4 و 5 ماده 5 آیین­نامه تشکیل هيأت عالي جذب اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي كشور»
  • «آئین‌نامه جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فنّاوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان»
  • «اصلاح اساسنامه صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور و تغییر نام آن به بنیاد ملی علم ایران»
  • ماده واحده «خروج تصميمات و آراي صادره از هيأت‌ها و کميته‌هاي تخصصي وزارتين علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و ساير مراكز آموزشي و پژوهشي در خصوص امور و شئون علمي، آموزشي و پژوهشي از شمول صلاحيت ديوان عدالت اداري و ساير مراجع قضائي»
  • آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

    اطلاعات تماس

    تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

    کدپستی: 1591814313
    (+9821) 66976601 - 7