مصوبه شماره:3324 (شماره ابلاغ :3239)

  • جلسه: 881
  • |
  • تاریخ تصویب: 12 اردیبهشت 1402
  • |
  • تاریخ ابلاغ: 24 اردیبهشت 1402
  • |
  • شماره مصوبه: 3324
  • |
  • شماره ابلاغ: 3239

«مؤسسه جهانی ولایت»


مؤسسه جهانی ولایت
مدیریت حوزه‌­های علمیه
مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران
جامعه المصطفی العالمیه
سازمان اوقاف و امور خیریه
سازمان صدا و سیما


اساسنامه «مؤسسه جهانی ولایت» که در جلسه 881 مورخ 1402/02/12 شورای عالی انقلاب فرهنگی و بر اساس مصوبه جلسه 401 مورخ  1401/12/23، شورای معین شورای عالی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌­شود:

ماده 1- اصل تأسیس
به‌منظور ترویج و اشاعه فرهنگ و هنر اصیل اسلامی، کمک به رفع نیازهای پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و رسانه‌ای در زمینه قرآن و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و پاسخ‌گویی به شبهات، سؤالات و دفاع از اندیشه‌های متعالی اسلام، مؤسسه جهانی ولایت تأسیس می‌گردد.

ماده 2-  نام مؤسسه
نام مؤسسه؛ «مؤسسه جهانی ولایت» است که در این اساسنامه؛ به‌اختصار «مؤسسه» نامیده می‌شود.

ماده 3- اهداف
1- بسط، نشر، تبلیغ و توسعه اسلام و نشر معارف و فرهنگ مکتب اهل بیت (علیهم‌السلام) با رویکرد عقلانی و منطقی و استفاده از رسانه‌های مختلف
۲ـ تثبیت و تحکیم بنیان‌های معرفتی و تقویت علمی مبانی نظری و دفاع از اندیشه‌های متعالی اسلام ناب
3- تعمیق، توسعه و نظریه‌پردازی در عرصه علوم، معارف و هنر اسلامی به‌منظور تأمین نیازهای فکری - دینی جهان معاصر
۴ـ پاسخ گویی به سؤالات، شبهات و دفاع منطقی از مبانی اسلام و مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام)
5- آسیب‌شناسی فرهنگ دینی و بسترسازی مناسب جهت رفع کاستی‌‌ها و پیرایش فرهنگ اسلامی از جمود و التقاط در مواجهه هوشمندانه با شرایط عینی و واقعی جامعه معاصر همراه با رعایت مقتضیات زمان و تأکید بر اصالت‌های حوزوی
6- ایجاد وحدت، مودت و همدلی هر چه بیشتر بین مسلمانان با محوریت قرآن و اهل­بیت (علیهم‌السلام).

ماده 4- تابعیت
مؤسسه؛ تابعیت ایرانی دارد و دفتر اصلی آن در شهر مقدس قم می‌باشد و در سایر نقاط داخل و خارج کشور می‌تواند دفتر یا نمایندگی ایجاد نماید.

ماده 5-‌ فعالیت‌
مؤسسه؛ نهادی است حوزوی، غیردولتی و غیرانتفاعی و دارای شخصیت حقوقی مستقل که طبق این اساسنامه و قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران؛ اداره می‌شود.

تبصره: مدت فعالیت مؤسسه نامحدود است.

ماده 6- مؤسسه در راستای اهداف خود؛ فعالیت‌های زیر را انجام خواهد داد:
۱ـ تأسیس مراکز پژوهشی، آموزشی، تبلیغی و ترویجی در حوزه‌های مختلف علوم اسلامی، با اخذ مجوز از مراجع ذی‌صلاح
۲ـ حمایت از فعالیت‌های پژوهشی اعم از تألیف و ترجمه کتاب، مقاله و پایان‌نامه‌های تحصیلی در راستای اهداف مؤسسه
۳ـ تأسیس و راه‌اندازی شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های دیجیتالی در خارج از کشور
۴ـ تولید و تأمین برنامه‌های سمعی - بصری و دیجیتالی در راستای اهداف؛ مطابق قوانین جمهوری اسلامی ایران
۵ـ برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی و مهارتی کوتاه‌مدت
۶ـ کمک به تأمین نیازهای فکری جهان اسلام ازطریق ترجمه متون، تولید فکر و آثار پژوهشی
۷ـ ایجاد پایگاه اطلاع‌رسانی با اخذ مجوز از مراجع ذی‌صلاح
۸ـ انجام فعالیت‌های انتشاراتی اعم از نشر مکتوب و الکترونیک به‌منظور انتشار کتاب، سی‌دی و نشریات تخصصی و فرهنگی به زبان‌های مختلف
۹ـ همکاری، تعامل، برگزاری همایش و فعالیت‌های ترویجی به‌منظور تحقق و گسترش اهداف مؤسسه با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران
۱۰ـ تولید و عرضه محصولات رایانه‌ای و همچنین تولید و عرضه محصولات سمعی- بصری در زمینه‌های علمی معارف اسلامی به زبان‌های مختلف، با اخذ مجوز از مراجع ذی‌صلاح.

ماده 7- ارکان
الف ـ مؤسس
ب ـ هیأت امناء
ج ـ شورای سیاست‌گذاری مؤسسه
د ـ رئیس

ماده 8- مؤسس
مؤسس مؤسسه؛ مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی (دام‌ظله‌العالی) ‌است.

ماده 9- وظایف و اختیارات مؤسس
۱ـ تأیید سیاست‌های کلان مؤسسه
2ـ نظارت بر اجرای صحیح اساسنامه و ممانعت از انحراف مؤسسه از اهداف اصلی آن
3ـ نظارت عالیه بر فعالیت‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی، هنری و رسانه‌ای مؤسسه
4ـ تعیین و نصب اعضای حقیقی هیأت امناء
5ـ تعیین و نصب رئیس هیأت امناء
6ـ تأیید و نصب رئیس مؤسسه با توجه به پیشنهاد هیأت امناء
7ـ تأیید و نصب اعضاء شورای سیاست‌گذاری مؤسسه با توجه به پیشنهاد هیأت امناء
8 ـ کمک به تأمین منابع و امکانات لازم برای فعالیت مؤسسه

ماده 10- هیأت امناء
جهـت برخورداری از خرد جمعی؛ هیأت امنـایی متشکل از شخصـیت‌های برجسته علمی، فرهنگی، حوزوی و رسانه‌ای با تأیید مؤسس به مـدت شش سال برگزیده می‌شود. ترکیب اعضاء هیأت امنـاء به شرح ذیل می‌باشد:

اعضای حقوقی:
۱ـ مدیر حوزه‌های علمیه یا نماینده ایشان ترجیحاً از میان اعضای شورای عالی حوزه­های علمیه
۲ـ مدیر حوزه‌های علمیه خواهران یا نماینده ایشان ترجیحاً از میان اعضای شورای سیاست‌گذاری حوزه علمیه خواهران
۳ـ رئیس جامعه ‌المصطفی‌ العالمیه یا نماینده ایشان از میان اعضای هیأت امناء آن
4ـ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه
5ـ رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

اعضای حقیقی:
6- پنج تا نه نفر از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم ترجیحاً آشنا به امور رسانه و افراد اثرگذار در نشر معارف اهل‌بیت (علیهم السلام) با انتخاب مؤسس
تبصره: خدمات اعضاء هیأت امناء افتخاری می‌باشد.

ماده 11- وظایف و اختیارات هیأت امناء
۱ـ پیگیری منویات و رهنمودهای مؤسس
۲ـ تصویب نهایی راهبردها و سیاست‌های چشم‌انداز
۳ـ تصویب نهایی برنامه‌ پنج‌ساله، بنا به پیشنهاد شورا
4ـ ایجاد یا تعطیل مراکز پژوهشی،‌ آموزشی، فرهنگی و رسانه‌ای مورد نیاز مؤسسه بنا به پیشنهاد شورای سیاستگذاری در چارچوب ضوابط و مقررات
5ـ تدوین و تصویب آیین‌نامه داخلی هیأت امنا
6ـ نظارت عالیه بر فعالیت‌های مؤسسه
7ـ پیشنهاد رئیس مؤسسه به مؤسس جهت تأیید و انتصاب اعضاء
8- پیشنهاد اعضای شورای سیاستگذاری مؤسسه به مؤسس جهت انتصاب
9ـ تأیید گزارش سالانه شورا از مؤسسه
10ـ تعیین یا تأیید حسابرس و بازرس مؤسسه
11ـ تشکیل دبیرخانه هیأت امناء و تعیین دبیر آن
12- ابلاغ مصوبات و صدور احکام انتصابات هیأت امناء
13ـ تصویب نهایی ساختار و تشکیلات مؤسسه
14ـ تأیید نهایی برنامه و بودجه تفصیلی سالانه مؤسسه
15ـ تأیید گزارش سالانه مؤسسه و ارایه آن به هیأت امناء
16ـ تأیید نهایی آیین‌نامه مالی و معاملاتی و استخدامی مؤسسه
17ـ تعیین رئیس شورای سیاست‌گذاری
18ـ تأیید نهایی آیین نامه داخلی شورای سیاست‌گذاری

تبصره: هیأت امناء می‌تواند برحسب صلاحدید و به‌منظور تسهیل و تسریع در فرآیند و روند امور، برخی از اختیارات خود را به رئیس هیأت امنا، شورا و یا کمیته‌های تخصصی تفویض نماید.

ماده 12- جلسات هیأت امناء
جلسات هیأت امناء حداقل در هر فصل؛ یکبار با پیشنهاد رئیس هیأت امناء و درصورت لزوم با پیشنهاد حداقل سه‌نفر از اعضا و تأیید رئیس هیأت امناء تشکیل می‌شود.
تبصره: جلسات هیأت امناء با حضور حداقل دو سوم اعضا رسمیت می‌یابد و مصوبات آن با رأی اکثریت اعضاء حاضر در جلسه معتبر می‌باشد.

ماده13- مؤسس پیش از تشکیل اوّلین جلسه هیأت امناء؛ یکی از اعضای هیأت امناء را برای مدت سه سال به‌عـنوان رئیـس این هیأت، تعییـن می‌نماید.

ماده 14- شورای سیاست‌گذاری مؤسسه
شورای سیاست‌گذاری مؤسسه؛ متشکل است از: رئیس مؤسسه، دو نفر از اعضای هیأت امناء و چهار تا هشت‌نفر از شخصیت‌ها‌ با سوابق علمی، فرهنگی و اجرایی، حوزوی و آشنا به امور رسانه و آگاه به فرق اسلامی که از طرف هیأت امناء؛ پیشنهاد و توسط مؤسس برای مدت سه سال منصوب می‌گردند.

ماده 15- رئیس هیأت امناء یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری را به عنوان رئیس این شورا به مدت یک‌سال منصوب می‌نماید.

ماده 16- وظایف شورا
۱ـ تدوین و ارائه آئین‌نامه داخلی شورا به رئیس هیأت امناء
۲ـ بررسی و تأییدساختار و تشکیلات مؤسسه و ارائه آن به رئیس هیأت امناء جهت تأیید نهایی و ابلاغ
3- پیشنهاد ایجاد یا تعطیل مراکز پژوهشی، آموزشی،‌ فرهنگی و رسانه‌ای مورد نیاز مؤسسه به هیأت امناء
4ـ بررسی و تأیید برنامه‌ پنج ساله و پیشنهاد آن برای تصویب به هیأت امناء
5ـ بررسی و تأیید بودجه تفصیلی برنامه‌ای، جاری و سرمایه‌ای مؤسسه و ارائه آن به رئیس هیأت امناء برای تأیید نهایی و ابلاغ
6ـ بررسی و تأیید آیین‌نامه مالی و معاملاتی و استخدامی مؤسسه و ارائه آن به رئیس هیأت امناء برای تأیید نهایی و ابلاغ
7ـ بررسی و تصویب معاملات مؤسسه در قالب برنامه و بودجه
8ـ نظارت بر حسن اجرای مصوبات هیأت امناء و فعالیت‌های مؤسسه
9ـ پیشنهاد حسابرس و بازرس به هیأت امناء
10ـ بررسی و تأیید برنامه و بودجه سالانه و تراز مالی مؤسسه و ارائه آن به رئیس هیأت امناء جهت تأیید نهایی و ابلاغ
11ـ بررسی و تأیید گزارش سالیانه مؤسسه و ارائه آن به رئیس هیأت امناء

تبصره: جلسات شورا با حضور حداقل نصف اعضاء رسمیت می­یابد و مصوبات آن با رأی اکثریت اعضاء حاضر در جلسه معتبر می‌باشد.

ماده17- رئیس مؤسسه
رئیس مؤسسه؛ بالاترین مقام اجرایی مؤسسه می­باشد که به مدت سه سال و حداکثر برای دو دوره متوالی با پیشنهاد هیأت امناء و تأیید مؤسس از میان شخصیت­های علمی، فرهنگی و اجرایی، آشنا به امور رسانه و ترجیحاً حوزوی و آگاه به فرق اسلامی انتخاب می‌گردد.

تبصره: پذیرش استعفاء رئیس مؤسسه و یا عزل وی؛ توسط مؤسس خواهد بود.

ماده 18- وظایف و اختیارات رئیس مؤسسه
۱ـ اداره کلیه امور مؤسسه در چارچوب اهداف، وظایف و اختیارات براساس اساسنامه مؤسسه
۲ـ تهیه و پیشنهاد سیاست­ها، برنامه‌های راهبردی، بلندمدت و میان­مدت مؤسسه و بودجه سالانه آن به شورا
۳ـ تهیه و ارائه گزارش­های مالی سالانه به شورا
۴ـ نصب و عزل مدیران مؤسسه بر اساس ضوابط
۵ـ به کارگیری اموال و دارایی­های مؤسسه براساس آیین­نامه مالی و معاملاتی مصوب
۶ـ امضاء کلیه مکاتبات با اشخاص حقیقی و حقوقی و سازمان­ها
۷ـ افتتاح حساب نزد بانک­ها و مؤسسات مالی و اعتباری
۸ـ اقامه هرگونه دعاوی و دفاع از حقوق مؤسسه (شخصاً و یا با انتخاب نماینده حقوقی و یا وکیل)
۹ـ ثبت مؤسسه در مراکز قانونی
۱۰ـ برنامه­ریزی برای جلب مشارکت­های مردمی
11ـ پیشنهاد ساختار و تشکیلات مؤسسه به شورا
۱۲ـ تدوین آیین­نامه مالی، معاملاتی، استخدامی و عزل و نصب مدیران جهت ارائه به شورا

ماده 19- حق امضاء‌ اسناد
کلیه اسناد مالی رسمی و اوراق بهادار و تعهدآور مؤسسه با امضاء رئیس مؤسسه و معاون اداری و مالی یا حسابدار و با مهر مؤسسه معتبر می‌باشد.

ماده 20- منابع مالی مؤسسه
منابع مالی مؤسسه شامل: هدایا و کمک­های بلاعوض اشخاص حقیقی و حقوقی، موقوفات، تسهیلات بانک­ها و مؤسسات مالی و درآمدهای حاصل از فعالیت­های آموزشی، پژوهشی، انتشاراتی، رسانه­ای و فرهنگی می‌باشد.

ماده 21- درصورت وفات یا حجر مؤسس، اختیارات مؤسس به ولی فقیه منتقل می­شود و در صورت صلاحدید ایشان به مؤسسه مدرسه الامام علی بن ابی طالب(ع) (به شماره ثبت11 قم) یا هر مجموعه دیگری انتقال پیدا خواهد کرد.

تبصره: جانشین مؤسس موظف است تا حد امکان؛ سیاست‌ها و توصیه‌های مؤسس محترم را حفظ و ادامه دهد.

ماده 22- اموال، دارایی­ها و درآمدهای مؤسسه در مسیر اهداف مؤسسه هزینه می­شود و به هیچ یک از ارکان مؤسسه و اشخاص تعلق نخواهد داشت.

تبصره: هرگونه فروش و یا تبدیل اموال مؤسسه می‌بایست فقط در راستای اهداف مؤسسه و جهت ارتقاء فعالیت‌های آن باشد.

ماده 23- هرگونه تغییر و اصلاح این اساسنامه مطابق راهکارهای ذیل انجام می‌­شود:
بنا به پیشنهاد مؤسس و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی
بنا به پیشنهاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی

ماده 24- انحلال
انحلال مؤسسه با تصمیم مؤسس و یا به پیشنهاد هیأت امنا و موافقت مؤسس و تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌باشد.

ماده 25- در صورت انحلال مؤسسه؛ هیأت تسویه سه نفره به پیشنهاد هیأت امناء و «مرکز صدور مجوز»؛ تعیین و عهده­دار امر تسویه می­گردد و بعد از تعیین و تکلیف کلیه دارایی­ها و بدهی­ها، وصول مطالبات و استیفاء حقوق و تأدیه دیون مؤسسه، باقی­مانده آن با تأیید ولی فقیه در اختیار شخصیت حقوقی مدرسه الامام علی­بن­ابی­طالب (به شماره ثبت ۱۱ قم) یا هر مجموعه دیگری قرار خواهد گرفت تا در راستای گسترش معارف ولایت اهل بیت(علیهم‌السلام) باتوجه به ماده ۵ اساسنامه مصرف شود.

تبصره: درخصوص اموال وقفی که در اختیار مؤسسه است؛ مطابق وقف­نامه و نظر تولیت عمل می‌شود.

ماده 26- این اساسنامه مشتمل بر یک مقدمه، 26 ماده و 8 تبصره در جلسه 881 مورخ 12/02/1402 شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب گردید و از تاریخ ابلاغ؛ جایگزین اساسنامه مصوب جلسه 777 مورخ 17/01/1395 شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد شد.

سید ابراهیم رئیسی
رئیس ­جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی

 

رونوشت به انضمام يك نسخه مصوبه، به:
  • دفتر مقام معظم رهبري (مدظله العالي)
  • دفتر رئيس جمهور
  • مجلس شوراي اسلامي
  • شورای نگهبان قانون اساسی
  • قوه قضائیه
  • ديوان محاسبات كشور
  • معاونت امورمجلس رياست جمهوري
  • معاونت حقوقي رياست جمهوری
  • اداره كل تدوين و تنقيح قوانين و مقررات نهاد رياست جمهوري
  • دفتر بازرسي ويژه رئيس جمهور
  • وزارت دادگستري (براي درج در روزنامه رسمي كشور)
  • اداره کل حوزه ریاست و روابط عمومی
  • دفتر امور شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای معین
  • و اداره کل امور حقوقی و مجلس ابلاغ مي‌شود.



آخرین مصوبات

  • «آیین‌نامه ستاد راهبری و نظارت تعلیم و تربیت»
  • «تکمیل تبصره (2) ماده (4) آيين‌نامه تشكيل هيأت عالي جذب اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي كشور»
  • «الحاق یک بند جدید به ماده (1) مصوبه سیاست‌ها و ضوابط کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان»
  • «عضویت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در شورای راهبردی علم، فناوری و نوآوری دفاعی - امنیتی»
  • «الحاق 2 ماده جدید به مصوبه ضوابط و مقررات تأسیس مراکز، کانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی و نظارت بر آن و اصلاح ماده 6 آن»
  • «تغییر تاریخ مناسبت روز وقف در تقویم رسمی کشور از 27 صفر به 16 ربیع الاول»
  • اساسنامه «جایزه زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی»
  • «انتخاب نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیأت مرکزی نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری»
  • عضويت دو نفر صاحب نظر در امور زنان و خانواده در ستاد ملی زن و خانواده
  • «اعطاء مجوز صدور مدارک حوزوی و واگذاری آن به مدیریت‌های استانی و مراکز حوزوی به شورای عالی حوزه‌های علمیه»
  • «انتخاب اعضای پیوسته فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي ايران»
  • «بهره‌­مندی طلاب و فضلای ایرانی شاغل به تحصیل در حوزه‌­های علمیه خارج از کشور از تسهیلات غیرارزی»
  • «انتخاب رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران»
  • «تعیین الزامات ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر»
  • «اصلاح روز چهارمحال و بختیاری در تقویم رسمی کشور»
  • «انتخاب عضو جدید و رئیس فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران»
  • «اساسنامه جایزه ملی و بین­‌المللی گوهرشاد»
  • «آيين‌نامه جذب دانش‌آموختگان برتر برگزیده بنياد ملي نخبگان به عنوان عضو هيأت علمي در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي و پژوهشي كشور»
  • «تکمیل ماده 16 اساسنامه فرهنگستان هنر و انتخاب اعضای جدید پیوسته آن»
  • «سند ملی دانش‌بنيان امنیت غذایی»
  • آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

    اطلاعات تماس

    تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

    کدپستی: 1591814313
    (+9821) 66976601 - 7