کد خبر: 17540| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۵ تیر سال ۱۴۰۰ | ساعت ۸:۳۵:۰ | تعداد بازدید: ۸۱۵

حجت الاسلام و المسلمین دکتر رییسی با بیان اینکه از کف بازار می‌توان با مردم بهتر ارتباط داشت گفت: این ارتباط را برای خود و بسیاری از مسئولان ضروری می‌بینم. بیشترین دغدغه من اشتغال و کرونا و مسکن است. اما مهمتر از همه این‌ها نظام اداری سالم است. سازوکار‌های نظام اداری سالم از دغدغه‌های جدی من است.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدابراهیم رئیسی در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی خود در پاسخ به اینکه چرا به عنوان منتخب ملت ایران اولین سفر را مشهد مقدس انتخاب کردید، بیان کرد: من زندگی خود را مرهون امام رضا علیه السلام می‌دانم. از کودکی، نوجوانی که در مشهد مقدس بودم و زمانی که به قم رفتم. در دورن مسئولیت‌های مختلف ارتباطم را با وجود مقدس امام رضا علیه السلام ارتباط بسیار سازنده در همه شئون زندگی خود می‌دیدم.
 
رئیس جمهور منتخب گفت: در این دوران هم معتقد بودم قبل از هر اقدامی خدمت امام رضا برسم و از ایشان تشکر کنم و برای حرکت آینده برای خدمت به مردم مدد بخواهم.
 
دکتر رئیسی ادامه داد: من اهل مشهد هستم تا ۱۴ سالگی در مشهد بودم و سومین فرزند خانواده هستم. پدرم روحانی بودند و در سن ۵ سالگی من مرحوم شدند. از جهت اقتصادی، چون پدر نداشتیم شرایط خاصی داشتم. اما در دوران طلبگی اساتید و دوستان ما فضای روحانی و معنوی داشتند، لذا جبران برخی کمبودهای اقتصادی را صفای دوران طلبگی می‌کرد. ۳ ماه تعطیلی و در کنار درس چه در ایام ابتدایی یا ایام طلبگی کار می‌کردم. هیچ زمانی به یاد ندارم که در دورانی که نوجوان بودم همراه با درس، بدون کار باشم. مادر گرامی الان در مشهد هستند اما در محله اعیان نشین نیستند. 
 
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی بیان داشت: دورانی که در آستان قدس بودم یک مفهومی را مطرح کردم. آن هم توسعه مفهوم «خدمت، خادم و مخدوم» بود. با نگاه به اینکه نیازمندیهای به در خانه حضرت رضا می‌آیند و گرفتاری‌هایی دارند. هر چه از گرفتاری مردم را به نام امام رضا علیه السلام بتوانیم حل کنیم حتما مورد رضای امام رضاست.
 
رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه با درد مردم باید آشنا شد در کنار مردم بود، تاکید کرد: بنا دارم این ارتباط مردم را محدود نکنم. خواست من از تیم حفاظت همواره این بوده که ضمن انجام کار حتما باید رابطه با مردم محدود نشود، چرا که به این ارتباط سخت نیاز داریم.
 
دکتر رئیسی ادامه داد: از کف بازار می‌توان با مردم بهتر ارتباط داشت. گزارش‌ها ار می‌توان دید «اما شنیدن کی بود ماندن دیدن». این ارتباط برای من و بسیاری از مسئولان ضروری می‌بینم.
 
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تاکید کرد: در این چند شب که از انتخاب بنده می‌گذرد بیش از همه چیز بیشترین دغدغه من اشتغال، کرونا و مسکن است. اما مهمتر از همه این‌ها نظام اداری سالم است. سازوکار‌های نظام اداری سالم از دغدعه‌های جدی من است.  
 
رئیس جمهور منتخب در پاسخ به اینکه شاید بسیاری از مردم از شما انتظار معجزه دارند چه برنامه‌ای برای رفع مشکلات اقتصادی معیشتی دارید، بیان کرد: برخی اقدامات حتما زمان‌بر است. مردم عزیز اگاه هستند و توجه دارند.
 
مردم بدانند من و همکارانم تلاش شبانه‌روزی خواهیم کرد تا زمینه رفع مشکل بیکاری را فراهم و اشتغال ایجاد کنیم.
دکتر رئیسی گفت: اما مردم بدانند من و همکارانم تلاش شبانه‌روزی خواهیم کرد تا زمینه رفع مشکل بیکاری را فراهم و اشتغال ایجاد کنیم. یا مسئله مسکن را کلید بزنیم. امیدواریم این زمان مثل برخی موارد که مردم را ناامید می‌کند نباشد بلکه بسیار زودتر از آنچه فکر می‌کنیم به نتیجه برسد. این تصور هم بیجا نیست چرا که وقتی انسان انگیزه، برنامه و نیروی کارآمد جوان در کنار خود داشته باشد انجام هیچ کاری سخت نیست.
 
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در پاسخ به اینکه این روز‌ها چقدر چهره‌های مختلف درخواست ملاقات با حضرت‌عالی را دارند، تاکید کرد: مسئولین مختلفی درخواست ملاقات دادند. اما من سعی می‌کنم ملاقات‌ها صرف تبریک نباشد؛ زیرا از آن چیزی برای مردم برنمی‌آید. باید در نشست ما با هر کسی ثمره‌ای برای دولت آینده داشته باشد.

رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه ملاقات‌هایم را به نشست کاری تبدیل کرده‌ام ادامه داد: به این صورت که اگر در خدمت مسئولان باشم بحث‌هایی را شروع می‌کنیم که بدانیم با هم چگونه همکاری کنیم. تقریبا بدون استثنا قبل و بعد از این، در ملاقات‌ها باید همکاری بین ما و دستگاه مربوطه باید حاصل شود. یا اگر آقایان وزار دیدار دارند گزارشی از عملکرد خود ارائه دهند یا پیشنهاد بدهند که چه کار‌هایی باید در مجموعه آن‌ها انجام شود؟ قصد چه کار‌هایی داشتند که موفق نشدند و علت آن چیست؟ تلاش می‌کنیم دیدار‌ها صرفا تشریفاتی و تبریک نباشد. به نظرم مردم انتظار دارند نشست‌های ما کاری باشد.
 
دکتر رئیسی با اشاره اینکه گمانه‌زنی‌ها درباره کسانی که قرار است با دولت من همکاری کنند دقیق نیست افزود: من خواهش می‌کنم این دوستان به خود زحمت ندهند. اگر پیشنهادی دارند حتما ما را مطلع کنند. ما سامانه‌ای ایجاد می‌کنیم و ضمن اعلام شاخص‌هایی در این سامانه، از گروه‌ها، تشکلات سیاسی، نخبگان، صاحبنظران و کسانی که دغدغه مردم را دارند می‌خواهیم پیشنهاد‌های خود را به ما ارائه دهند. ما به نظرات مردم احترام می‌گذاریم.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تاکید کرد: به نظر می‌رسد اگر به جای گمانه‌زنی‌ها به پیشنهاد درست پرداخته شود اولویت دارد.
 
 اگر کسی کرامت مردم را حفظ کند، به دغدغه مردم توجه و گره‌گشایی کند در هر کجا باشد حتما می‌تواند همکار این دولت باشد

رئیس جمهور منتخب در پاسخ به اینکه آیا همه مدیران از رده بالا تا پایین تغییر می‌کند گفت: ما بنا را بر این گذاشتیم که با همه عزیزانی که اکنون در جای جای دولت مشغول به کار هستند به شرط توجه داشتن به دغدغه‌هایی که این دولت دارد همکاری کنیم. شرط همکاری با دولت قبول داشتن من نیست؛ اگر کسی کرامت مردم را حفظ کند، به دغدغه مردم توجه و گره‌گشایی کند در هر کجا باشد حتما می‌تواند همکار این دولت باشد.
 
اینکه شخصی در چه جناح و جناحی باشد مورد توجه ما نخواهد بود. بلکه کارآمدی، فسادستیزی، روحیه انقلابی و مردمی بودن شرایطی است که می‌توان با مدیر یا مسئولی کار کرد
 
دکتر رئیسی با بیان اینکه به شایسته‌سالاری عقیده دارم تاکید کرد: معتقدم شایستگی امر مهمی است و شایسته‌سالاری محور کار ما خواهد بود. اینکه شخصی در چه جناح و جناحی باشد مورد توجه ما نخواهد بود. بلکه کارآمدی، فسادستیزی، روحیه انقلابی و مردمی بودن شرایطی است که می‌توان با مدیر یا مسئولی کار کرد. کسانی که این شرایط را داشته باشند حتما همکار ما خواهد بود.
 
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در پاسخ به اینکه تا چه میزان از نزدیکان در دولت خود استفاده می‌کنید تاکید کرد: اکنون که در دستگاه قضایی هستم به هیچ عنوان بستگان و نزدیکان در کار من دخالتی نمی‌کنند. ارتباط با من از طریق اقوام و خویشان نیست بلکه از طریق سامانه‌هایی است که در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهور منتخب ادامه داد: در برخی مواقع نیز نشست‌هایی انجام می‌گیرد که قبلا بوده و بعد از شروع دولت حتما ادامه خواهد داشت. ما باید در جریان دیدگاه مردم قرار بگیریم. ارتباط با بدنه دولت و مردم را ادامه خواهیم داد.
 
کسی بخواهد حقی را باطل و باطل را حق کند، ظلمی شود، روابط ناسالم برقرار کند، یا دنبال رانت یا ارتباطات ناسالم باشد حتما باید از آن جلوگیری شود

دکتر رئیسی در پاسخ به اینکه کجا اهل کار سفارشی هستید تاکید کرد: زمانی که توصیه به حق باشد (حقی ضایع می‌شود یا حقی داده نمی‌شود) تواصی به حق اشکال ندارد. اما اگر کسی بخواهد حقی را باطل و باطل را حق کند، ظلمی شود، روابط ناسالم برقرار کند، یا دنبال رانت یا ارتباطات ناسالم باشد حتما باید از آن جلوگیری شود.
 
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با بیان اینکه نه تنها من بلکه همه دولت روی هر رابطه ناسالم باید حساس شود تاکید کرد: کسی که وضعیت را به این شکل کشانده که مردم ناراضی هستند روابط ناسالم است. باید جلوی روابط ناسالم گرفته شود.

رئیس جمهور منتخب در پاسخ به اینکه در قوه قضاییه تاکید داشتید خط قرمز ندارید در دولت هم اینگونه است، تصریح کرد: در دولت هم همینطور است. در همه سطوح با همکارانم به صورت روشن و شفاف خواهم گفت؛ «اینجا شرط همکاری؛ کار است و کار است و کار».
 
به یاد ندارم مرخصی یا اوقات فراغت داشته باشم
دکتر رئیسی در پاسخ به اینکه در این چند سال اخیر اوقات فراغت داشتید؛ افزود: به یاد ندارم مرخصی یا اوقات فراغت داشته باشم. البته نه در ایام اخیر بلکه در ایام قبل نیز همینطور است.
 
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به خاطره‌ای از شهید سپهبد «قاسم سلیمانی» در حرم امام رضا علیه السلام تاکید کرد: خدا رحمت کند حاج قاسم را، یک بار که ایشان به خدمت امام رضا علیه السلام مشرف شده بودند، مراسم غبارروبی بود. حاج قاسم بیرون از ضریح بودند. دیدم خیلی گریه می‌کند به دوستان گفتم، به حاج قاسم بگویید داخل ضریح مطهر وارد شود. آن زمان این کار بنده در مشهد اصلا مرسوم نبود. حاج قاسم مهمان بود و قرار بود در مراسم شرکت کند نه اینکه در ضریح مطهر داخل شود. اما بنده گفتم وارد ضریح مطهر شود. حس من این بود که ایشان با نقشی که در دفاع از حرم اهل بیت علیه السلام داشته در سوریه و جای جای این منطقه. این نقش بسیار برجسته‌ای بوده. ایشان خادم برجسته حضرت است. در نتیجه در ضریح وارد شد و در کنار قبر مطهر حضرت رضا علیه السلام حال و صفای خاصی داشت.
 
رئیس جمهور منتخب ادامه داد: تصور می‌کنم در آن لحظه حاج قاسم به یاد یاران شهید خود افتاده بود و از حضرت رضا علیه السلام نیز خیلی شهادت را می‌خواست و این مهم همانجا در آن زیارت بود.
ریلی که در ارتباط با سند تحول در قوه قضاییه قرار دادیم بعد از ما هم ادامه خواهد یافت
 
دکتر رئیسی در پاسخ به اینکه بعد از شما روند تحولی در قوه قضاییه ادامه خواهد داشت یا متوقف می‌شود، گفت: سند تحول در قوه قضاییه سندی نیست که متکی به من باشد. ریل‌گذاری صورت گرفته حتما توسط عزیزان بعد از بنده ادامه پیدا خواهد کرد. منتها این سند سندی نیست که بند دیگر به آن اضافه نشود بلکه باید در حال ارتقا باشد. ریلی که در ارتباط با سند تحول در قوه قضاییه قرار دادیم به نظر می‌رسد عزیزان بعد از ما هم ادامه خواهند داد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تاکید کرد: مردم عزیز بدانند ما به لطف خداوند متعال اراده کردیم مشکلاتی که با آن درگیر هستند را حل کنیم. اما حتما به دولت باید کمک کنید. بهترین چیزی که باید برای مردم اتفاق بیفتد جزو برنامه‌های ماست. در جهت شکل گرفتن ایرانی قوی همه با هم دست به هم بدهیم.

رئیس جمهور منتخب در پایان با تاکید بر نقد منصفانه توسط رسانه‌ها گفت: اگر دولت نقد را نپذیرد به خود جفا کرده و نهایتا جفای به مردم است. باید حتما نقد و نقدپذیری باشد منتها منصفانه. همراه با انصاف و اطلاع باشد. نقد و نقدپذیری جزو برنامه‌های دولت مردمی خواهد بود. بخش خبری ۲۰ و ۳۰ و برنامه بدون تعارف نیز جزو برنامه‌هایی است که می‌بینم.

منبع:مرکز رسانه قوه قضائیه

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7