کد خبر: 10006| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۷ بهمن سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۲:۷:۰ | تعداد بازدید: ۲۶۷۲

حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و امام جمعه تهران در ششمین دوره فرهنگی - آموزشی حیات طیبه ویژه استعدادهای برتر و هسته‌های نخبگانی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در پردیس نسیبه، با اشاره به اهمیت معلمی و با بیان روایتی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در خصوص انسان های مومن، خاطر نشان کرد: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) با تشبیه انسان مومن به زنبور عسل سه ویژگی بهترین برداشت، بهترین ارائه و کمترین هزینه را از ویژگی مومنان عنوان کرد.
وی با بیان اینکه با این سه کلمه به زیبایی حوزه کارمعلمی تشریح داده شده، افزود: معلم چون مسئولیتش این است که بهترین را ارائه کند باید بهترین ها را داشته باشد( به گزینی) و با انتخاب درست و دقیق بهترین را برداشت کند  و آنچه ارائه می کند به مراتب بهتر از دریافت هاست، این کار را با روش دقیق و درست انجام می‌گیرد همانطور که زنبور برای کارش گل را خراب نمی کند.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه شغل و حرفه معلمی را بی نظیر و بی شباهت دانست و با ذکر این که امام راحل(ره) نیز آن را به کار انبیاء (علیهم السلام) تشبیه کرده است، ادامه داد: سرو کار معلمان با انسان است، آن هم به عنوان مداخله گر در فرآیند فعلیت و رشد و در حساس ترین سنین که مسئولیت و حضور در مسیر معلمی را بزرگ و با اهمیت می کند و باید بدانیم که کارمان را چقدر باید جدی بگیریم.
وی با بیان اینکه دانشجومعلمان باید این لحظات را برای آماده شدن برای شغل معلمی و پیش از ورود به چرخه فعالیت و اقدام،  غنیمت بشمرند، خاطر نشان کرد: عمده کار شما باید برداشت های عالی باشد تا وجود شما سرشار از بهره های ممتاز شود، این همان فرصت به گزینی است که شما در این مرحله هستید و باید هوشمندانه و با دقت بهترین ها را برگزینید.
حجت الاسلام حاج علی اکبری در ادامه تاکید کرد:  معلم واقعی تا آخرین لحظه که اشتغال به این کار بزرگ دارد یک دریافت کننده و آموزنده فعال است و هیچ وقت از آن باز نمی ماند.
وی با بیان اینکه براساس بررسی ها از مجموعه عوامل تعلیم و تربیت، کار ویژه بر عهده معلم است و هیچ عامل دیگری به اندازه او نیست، خاطر نشان کرد: گویا تمام عوامل دیگر نقش فراهم کردن زمینه برای این بازیگر فعال و سرنوشت ساز را دارند تا بتواند کار خود را به شایستگی انجام دهد.
امام جمعه تهران ادامه داد:  اگر در همه بخش ها دچار مشکل باشیم آنکه می تواند در نقش آفرینی مناسب کم و کاستی بخش های دیگر( کتاب، برنامه ریزی، ساختار و...) را پوشش دهد، معلم تراز است؛ اما اگر این بخش اصلی نتواند رسالت خود را انجام دهد هیچ بخشی نمی تواند کاستی او را جبران کند.
وی  با اشاره به نوع نگاه به جایگاه مخاطبان، خاطر نشان کرد: در نگاه اول، مخاطبان و دانش آموزان ما فرزندان والدینی هستند که به امانت به مدرسه سپرده شده اند و ما مسئول هستیم که در چرخه رشد آنان مداخله مثبت داشته باشیم و در نگاه بالاتر که مسئولیت را برای ما سنگین تر می کند، براساس نگرش توحیدی و نگرش ناب، کسانی که در کلاس درس ما حضور دارند فرزندان فرزندان معنوی امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) و امام عصر (عج) هستند و براساس روایتی از پیامبراکرم(ص) فرزندان این جامعه، ایتام محمد(ص) هستند و کسی باید مسئول و کفیل آنها باشد تا طبق سلیقه خاص پدر و نگاه حجت خدا به کار تعلیم و تربیت آنها بپردازد.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه افزود: شما به عنوان معلم و کنشگر فعال در فضای کفالت عمومی در عرصه تعلیم و تربیت حاضر هستید و نقش اصلی را برعهده دارید، و باید سلیقه و نگاه امیرالمومنین و حضرت زهرا (س) را در تربیت بشناسید و به نقشه راه یعنی حیات طیبه و حوزه تعلیم و تربیت الهی و اسلامی اشراف پیدا کنید.
وی با تاکید بر اهمیت اشراف نظری، ادامه داد:  معلمان باید محیط را بشناسند؛ ارزش ها و وزن آنها را بدانند تا بتوانند در مداخله گری سهم خود را به درستی ایفاء کنند، و این اشراف تنها با درسهای ارائه شده حاصل نمی شود و خودشان باید به لوازم کار التزام پیدا کنند، با تفکر و مطالعه، راهنمایی اساتید و پیگیری دانشجومعلمان.
حجت الاسلام حاج علی اکبری موضوع دیگر را تحقق فضیلت ها در وجود معلمان برشمرد و گفت: معلمان نه فقط اشراف نظری بلکه باید وجودشان به فهرستی از فضیلت ها آراسته شود که از نظر اهمیت در مرتبه بالاتر قرار دارد، پس باید دائم دست به دامن حضرت حق تعالی شوید و کرانه های شخصیت شما در معرض نور الهی باشد.
وی با بیان اینکه معلم هر درس و رشته ای باشید، از ابتدا تا آخر معلم دینی دانش آموزان هستید، اظهار کرد: معلمان کسانی هستند که باید ارتباط دانش آموزان را با ساحت قدسی برقرار می کنند و دانش آموزان از تدریسشان نور را دریافت و حلاوت ایمان را بچشند.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در ادامه با اشاره به قواعد حاکم بر "مدرسه معیار" و "مدرسه حیات طیبه"، گفت: این مدرسه، مدرسه کرامت و عزت، اندیشه و حکمت، ذکر و عبادت، مهر و رحمت، تقوا وضیافت، زندگی و مهارت، نشاط و سلامت، وحدت و مشارکت، شجاعت و استقامت و انقلاب و بصیرت است.
وی با بیان اینکه معلمان "مدرسه حیات طیبه و معیار" باید موصوف به این صفات باشند، خاطر نشان کرد: مدیر مدرسه نیز باید تمام مناسبات مدرسه را طبق این قواعد سازماندهی کند، این می شود نقشه ای که باید دستمان باشد.
امام جمعه تهران دو واژه "عزیز" و "رحیم" را دو واژه ای دانست که شخصیت معلم ذیل آن باید ساخته شود و اظهار کرد: جمع این دو،  یک معلم را معلمی شایسته می کند، معلم باید عزیز و رحیم باشد و دانشگاه فرهنگیان نیز باید خود را ذیل این دو نام تعریف کند.

منبع:روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7