کد خبر: 9678| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۱۰ دی سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۳:۵۸:۰ | تعداد بازدید: ۱۸۹۰

رییس انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران گفت: اگر امنیت سایبری در صنعت برق از بین برود، ممکن است امنیت ملی کشور از سوی برخی دولت‌ها، تروریست‌ها، هکرها، جنایتکاران و هکتویست‌ها به خطر افتد و آسیب ببیند.
چهاردهمین همایش حفاظت و اتوماسیون در سیستم های قدرت به میزبانی دانشکده مهندسی برق دانشگاه امیرکبیر از امروز - سه شنبه - به مدت  دو روز درحال برگزاری است.
حسن غفوری فرد در این مراسم و در سخنانی اظهارداشت: آسیب‌ها به شبکه برق کشور ممکن است به سه طریق طبیعی، خرابکاری و نفوذ در شبکه‌های اینترنتی رخ دهد.
وی گفت: جاسوسی، منافع مالی، تخریب، تهدید امنیت ملی، انتقام، اغراض شخصی، آرمان خواهی ایدئولوژیک و اهداف سیاسی از جمله انگیزه‌هایی است که در بخش های انرژی و غیر انرژی این بازیگران انجام می دهند.
رییس انجمن مهندسین برق والکترونیک ایران به اثرات حملات سایبری به صنعت برق اشاره کرد و اظهار داشت: در صورتی که حملاتی سایبری به صنعت برق هر کشوری صورت بگیرد، رادارهایی که امنیت کشور را تامین می‌کنند، سردخانه‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز حساس، زیر ساخت‌های بحرانی، آب، انتقال سوخت و فروشگاه از جمله مراکزی هستند که دچار اخلال می‌شوند تا اهمیت پایداری و حفاظت از صنعت برق بیشتر عیان شود.
غفوری فرد درباره مراکزی در دیگر کشورها که صنعت برق آنها با حمله سایبری دچار اختلال شده است، تصریح کرد: در سال ۲۰۱۵  در اوکراین، ۲۰۱۶ در آمریکا و در سال ۲۰۱۷ در کره شمالی از جمله مراکزی بود که با حمله سایبری صنعت برق آنها دچار اختلال شد. بر همین اساس وظیفه دانشگاه‌ها و انجمن‌های علمی است که با همکاری با بخش صنعت بتوانند مقابل نفوذ حملات سایبری با ایجاد راه‌های جدید نو مقابله کنند.
حسین عسکریان رییس چهاردهمین همایش حفاظت و اتوماسیون در سیستم های قدرت نیز در سخنانی اظهار داشت: در این همایش ارتباط صنعت و دانشگاه نسبت به دوره‌های قبل قوی تر شد و ۲۶ غرفه از شرکت‌های خصوصی و دولتی حضور دارند.
وی گفت: در نشست‌های تخصصی دوره قبل این همایش چهار میزگرد ونشست تخصصی برگزار شد که در این همایش این رقم به عدد ۱۴رسید. همچنین ۲۰۰ مقاله به همایش ارسال شد که از این تعداد ۴۷ مقاله پذیرفته شده که در نوع خود کم نظیر است.
عضو هیات علمی دانشکده برق دانشگاه امیرکبیر خاطرنشان کرد: بررسی چالش‌های صنعت برق و اتوماسیون به همراه بومی سازی آن در کنار اساتید بین المللی از دانشگاه‌های سوئیس و چین از اهداف همایش است که در نشست‌های تخصصی صورت می‌گیرد.
همچنین حسین حسینیان دبیر این همایش گفت: از ۲۰۰ مقاله ارسال شده به دبیرخانه، ۴۷ مقاله پذیرفته شده که از این تعداد ۳۰ مقاله به صورت حضوری و ۱۷ مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود.
وی افزود: ۱۱ کارگاه  و ۲ میزگرد در این همایش ۲ روزه برگزار می شود و کلاس‌های آموزشی تخصصی نیز برای ارائه راه حل‌ها لازم در رفع بعضی از مشکلات در صنعت برق نیز در نظر گرفته شده است.
عضو هیات علمی دانشکده برق دانشگاه امیرکبیر تصریح کرد: حفاظت و اتوماسیون تحت تاثیر سخت افزارها و نرم افزارها است و توانایی علمی صنعت برق ایران در این دو بخش، به نحوی است که می تواند نیازهای برق کشور و حتی کشورهای همسایه را از طریق ارتباط بیشتر دانشگاه و صنعت بر طرف کنند.

منبع:ایرنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7