کد خبر: 7530| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۲۷ آذر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۱:۲۱:۰ | تعداد بازدید: ۳۷۸۲

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه موانع دشمن‌ساخته باید توسط مدیران جهادی کنار زده شود، مدیریت جهادی را راه فائق آمدن بر مشکلات و موجب رونق تولید دانست.
آیت الله سید ابراهیم رئیسی در همایش مدیریت جهادی با اشاره به برخی مشکلات در حوزه صنعت اقتصاد تصریح کرد: امروز راهکار مقابله با تهدیدات و مشکلات، گام نهادن در مسیر مدیریت جهادی است و در این مسیر هیچ مانعی را نباید به رسمیت شناخت.
 نائب رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه چنین نگاهی موجب فائق آمدن بر تمام مشکلات خواهد بود، ادامه داد: موانعی که دشمن‌ ایجاد کرده است باید توسط مدیران جهادی کنار زده شود زیرا در مدیریت جهادی یاس جایی ندارد و باید امیدوارانه حرکت کرد.
آیت‌الله رئیسی، مدیریت جهادی را موجب رونق و تسهیل فعالیت تولیدکنندگان و کارآفرینان توصیف کرد و افزود: با مدیریت جهادی می‌توان بر گرانی‌ها و مشکلات معیشتی که دشمن می‌خواهد در زندگی مردم ایجاد کند، فائق آمد.
رئیس قوه قضاییه با قدردانی از برگزارکنندگان این همایش به دلیل توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری در این حوزه، به تبیین شاخص‌های مدیریت جهادی پرداخت و اظهار کرد: اصولاً مدیریت در نظام اداری و در فرهنگ دینی ما با آنچه که در نظام‌های مدیریتی دنیا تعبیر و تفسیر می‌شود، تفاوت‌هایی دارد. از شاخصه‌های مهم نظام مدیریتی در فرهنگ دینی ما آن است که مدیر قبل از هرکس و هر چیز خود را در محضر مقدس پروردگار متعال و پاسخگوی او‌ می‌بیند؛ لذا نسبت به هر فعل و ترک فعل خود پاسخگوست.
آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: آخرین سخنی که در نظام‌های مدیریتی نسبت به توجه به مردم وجود دارد، مشتری‌مداری است اما آنچه که در نظام مدیریتی فرهنگ دینی داریم، آن است که دوست داشتن مردم مرتبه نازله محبت الله است یعنی راه رضایت خدا از میان رضایت خلق می‌گذرد و در واقع راه جلب رضایت حضرت حق، خدمت خالصانه به مردم است.
رییس قوه قضاییه با بیان اینکه در دوست داشتن مردم خستگی راه ندارد، یادآور شد: در نظام دینی، مدیریت همراه با نگاه کریمانه به مردم است. این کرامت انسانی در همه شئون مدیریتی موج می‌زند و آن چیزی است که خداوند برای همه آحاد مردم قرار داده و تاکید کرده است که باید به جایگاه انسان، کرامت او، احترام او، خواست او و رفع مشکلات او توجه شود.
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود، امنیت را به مثابه چتری بر سر همه مردم فارغ از اقلیم، گویش، نگاه سیاسی، مذهب و ... دانست و با اشاره به مقوله عدالت گفت: عدالت نیز برای یک گروه خاص نیست. هرکس با هر سلیقه‌ای، دارای هر جایگاهی و در هر شانی باید زیر چتر عدالت نظام باشد و این چتر بر سر همه گسترانیده شود زیرا عدالت موهبتی است که خداوند متعال عطا کرده و آن را منحصر به یک جریان، عقیده، جایگاه و شأن خاص ندانسته است.
رئیس قوه قضاییه با تأکید بر ضرورت فراگیری عدالت و امنیت نسبت به همه آحاد جامعه، تصریح کرد: خدمت‌رسانی به مردم در سازمان اداری کشور، باید به نحوی باشد که همگان از این موهبت برخوردار باشند و در پرتو یک سازمان اداری کارآمد بتوانند بهترین خدمت را دریافت کنند.
آیت‌الله رئیسی افزود: در فرهنگ مدیریتی اسلام، یک مدیر باید خود را در همه حوزه‌ها پاسخگو بداند و تلاش کند با برنامه‌ریزی دقیق، شناخت منابع انسانی در اختیار و همه ظرفیت‌ها، سازمان را در جهت تحقق اهداف، هدایت کند.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه مدیر باید اهداف سازمان را با نظارت مستمر و علی الدوام محقق سازد، به موضوع جهادی‌بودن مدیریت اشاره کرد و ادامه داد: اولین شرط جهادی‌بودن، اخلاص، تلاش برای خدا و اتکال به خداوند متعال است. دومین نکته، شناخت ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه است. علاوه بر اینها، یک چهره مخلص باید خود و ظرفیت‌ خود را نیز بشناسد.
آیت‌الله رئیسی افزود: روبروی مدیر جهادی، جریانی است که تلاش، اهداف و رسیدن حرکت به مقصد و تلاش جهادی را نمی‌خواهد و برنمی‌تابد و به انحای مختلف به دنبال آن است که ظرفیت‌ها و فرصت‌ها را از بین ببرد و انسان را در حرکت جهادی ناموفق کند. به عبارت دیگر، فرد باید در مقابل خود، دشمن و اهداف دشمن را ببیند و منافذی که از آن منافذ دشمن می‌خواهد به او و ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایش لطمه وارد کند، خوب بشناسد.
رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: مدیر اگر در مقابل خود دشمن را نبیند و روش‌هاى او را براى ناکارآمد کردن خود و سازمانش نداند هر لحظه ممکن است دچار مشکل شود. امروز آن چه که نسبت به کشور و اداره کشور و تمام سازمان‌هاى مامور در کشور وجود دارد این است که بدانیم و بدانید همان طور که رهبرىفرزانه انقلاب هشدار مى‌دهند دشمن و ترفندهاى دشمن را بشناسیم.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه امروز به گستردگى تمام داشته‌هایمان تهدید مى‌شویم، تصریح کرد: این کشور ذخایر مادى و معنوى فراوان و نیروى جوان جهادی کارآمد متراکم دارد که در حوزه‌هاى مختلف فعالیت مى‌کنند.
رئیس قوه قضاییه ادامه داد: ما حق توقف و عقبگرد نداريم. يك راه بيشتر پيش رو نداريم و آن پيشرفت، جلورفتن برداشتن گام‌هايى متقن، مستحكم و همراه با تحمل، صبر و بردبارى است.
آیت‌الله رئیسی با انتقاد از اینکه برخی می‌گویند فلان كار را نمى شود انجام داد و امكان‌پذير نيست و با مانع مواجهیم، گفت: در مديريت جهادى بايد با نگاه «ما مىتوانيم» حرکت کنیم،  نشمرد.
آيت الله رئيسى افزود: آنچه که مقام معظم رهبری به همه ما آموختند، مدیریت جهادی نه با شعار بلکه با عمل است. یک وقت می‌خواهیم یکسری شعار بدهیم و سخن بگوییم اما آیا در میدان‌هایی که مدیران ما جهادگرایانه حضور پیدا کردند موفق شدیم یا نشدیم؟ این منطقه با اقدام آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و صهیونیست‌ها دچار مشکل شده و آتشی که در منطقه با حضور داعشی‌ها ایجاد شده بود تمام منطقه را فراگرفته بود‌ آیا با مدیریت جهادی این مشکل رفع نشد؟ از بین رفتن داعش، شعار بود یا واقعیتی که تمام دنیا به آن اعتراف کرد؟
رئیس قوه قضاییه ادامه داد: در رابطه با دانش هسته‌ای و بومی‌شدن آن، بسیاری گفتند مگر ممکن است که شما دارای چنین تخصص و توانایی شوید و با این مقوله ناباورانه برخورد می‌کردند اما جوانان عزیز و مصمم ما نشان دادند که ما می‌توانیم دارای چنین دانشی آن هم از نوع بومی آن شویم.
آیت الله رئیسی با بیان اینکه خود آن‌ها اعتراف کردند که امروز دانش هسته‌ای در جمهوری اسلامی ایران بومی شده و با بستن در یک مرکز و سایت هسته‌ای مساله حل نمی‌شود، اظهار کرد: هر جوان ایرانی که در این وضعیت و شرایط تخصص پیدا کرده، خودش بمب است و نیازی نداریم که به دنبال بمب هسته‌ای برویم.
رئیس قوه قضاییه خاطرنشان کرد: در هشت سال جنگ تحمیلی عده‌ای به دشمن ما اطلاعات می‌دادند، عده‌ای آواکس می‌دادند، عده‌ای سلاح می‌دادند و عده‌ای پول می‌دادند اما خداوند متعال عنایت کرد و با توکل به خودش و اعتماد به نفس جوانان عزیز و مردم، در این جنگ تحمیلی موفق شدیم پیروزی را از آن خود کنیم. در عرصه‌های مختلف علمی و اجتماعی نیز همین طور است.
آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: ما هر جا که یک مدیر دارای روحیه بسیجی، انگیزه انقلابی و دارای مدیریت جهادی بودیم آن عرصه، عرصه موفقیت ما بوده است اما به نظر می‌رسد کار، تلاش و فعالیت فوق العاده نیاز است. کسی اگر آرام راه برود نمی‌گویند این فرد جهادی حرکت می‌کند، اما کسی در شرایطی حرکت کند و بگوید که مقصد و هدفی را در پیش دارد راه رفتن او راه رفتن آدم عادی نیست و معلوم می‌شود جهادی است.
رئیس قوه قضاییه ادامه داد: انسان مجاهد، فرمانده و سردار در لشکر وقتی حرکتش جهادی است اهدافی را دنبال می‌کند و نقطه‌ای را هدف قرار داده و در مقابل خود یک جریانی را می‌بیند که اگر لحظه‌ای غفلت کند دشمن با نفوذ، او را از کارآمدی می‌اندازد.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه امروز کارآمدی سازمان اداری کشور را در پرتو مدیریت جهادی می‌بینیم، یادآور شد: وقتی می‌گوییم مدیریت جهادی، ممکن است برخی تصور کنند که آیا در مدیریت جهادی برنامه‌ریزی هم هست، توجه به چشم انداز‌های آینده و عقلانیت هم هست؟ بله. در درون مدیریت جهادی عزم عملی، جزمیت علمی و حزم و دوراندیشی وجود دارد و دارای این سه مشخصه اساسی است. مدیریت جهادی یک کار کاملا علمی، فنی و با نگاه به همه شرایط، اصول و قواعد علمی است، دارای یک عزم عملی است و حزم و دوراندیشی نیز در آن هست و نه نگاه به فردا بلکه به فردا‌ها نیز نگاه می‌کند.
رئیس قوه قضاییه در ادامه تاکید کرد: در مدیریت جهادی نگاه انقلابی و جهادی، برنامه‌ریزی، عقلانیت، نگاه به آینده و توجه به تمام ظرفیت‌های موجود برای افزایش بهره‌وری در کار و تلاش باید مورد توجه قرار گیرد.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه نواندیشی، نگاه نو و نوآوری در حرکت مدیریتی در مدیریت جهادی دیده شده است، افزود: مدیریت جهادی یک حرکت پایدار و مستمر است و مقطعی نیست
رییس قوه قضاییه با بیان اینکه بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب، هیچ مشکلی در کشور نیست که حل نشود، تصریح کرد: این نگاه که دیگران مشکلات برای ما حل کنند خطاست. البته این به معنای ارتباط پیدا نکردن با دنیا نیست‌ ما با همه دنیا ارتباط داریم اما نگاهمان باید به داشته‌های کشور باشد که داشته‌های کمی هم نیست. با داشته‌های این کشور و نیروی توانمند، مدیران جهادی و جوانان برومند می‌توانیم بسیاری از گره‌ها را باز و در زندگی مردم گشایش ایجاد کنیم. این کار با چهره‌های مصمم و مدیریت جهادی در حوزه‌های مختلف، شدنی است.
آیت‌الله رئیسی در ادامه، بیانیه گام دوم انقلاب را آیینه تمام‌نمای واقعیات جامعه و راهبرد حرکت آینده توصیف کرد و افزود: طبق این بیانیه، شعار و اقداممان باید بر اساس اعتماد به نفس و اتکال به خدا باشد و می‌توانیم بر بسیاری از مشکلاتی که دشمن ساخته و همچنین بسیاری از بی تدبیر‌یها و ندانم‌کاری‌ها فائق شویم.
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه مدیران کشور تا حل مشکلات نباید از پای بنشینند، افزود: ان‌شاءالله خداوند متعال توفیق دهد در این عرصه با مدیریت جهادی در مقابل دشمن، تروریسم اقتصادی و تهدیداتی که دشمن می‌کند بایستیم، کشور را بسازیم، تولید را رونق دهیم، بر مشکلات فائق آییم و مردم عدالت را با همه وجود حس کنند. اگر امروز در گوشه‌ای از کشور فساد پیدا شد با مدیریت جهادی باید با فساد برخورد، بسترهای فسادزا را اصلاح و آنها را تبدیل به ساختارهای فسادزدا کرد.
آیت‌الله رئیسی در پایان خاطرنشان کرد: این مشکلات را نمی‌شود با سخنرانی حل کرد بلکه مردم باید در زندگی خود احساس کنند که این کار کاملا شدنی است. مدیریت جهادی، تنها راهکار برون رفت از مشکلات و تنگناهایی است که در کشور وجود دارد.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7