رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: در اکثر کشورهای توسعه یافته ۴۰ درصد دانشجویان در دوره ها و رشته های تکنیسینی و مهارتی مشغول به تحصیل هستند و آموزش های مهارتی را جزء امنیت ملی محسوب می کنند.
ابراهیم صالحی عمران در همایش مهارت آموزی با عنوان پنجه های کارآمد/ سرباز ماهر گفت: طی سال های اخیر توجه زیادی به آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای شکل گرفته است و در صورتی که از تجربیات و پژوهش های بین المللی انجام گرفته مخصوصاً توجه به کیفی سازی این نوع از آموزش پرداخته نشود، از مسیر اصلی منحرف خواهد شد.
وی ادامه داد: نکات مهم در بحث رشد و توسعه اقتصادی در تجربیات موفق دنیا بحث تقاضا محوری آموزش بجای عرضه محوری است. توجه به نیازهای اقتصادی و نیاز جامعه به نیروی انسانی کشور و شناسایی مشاغل و نیازهای آموزشی مشاغل حال و آینده بسیار مهم و اثر گذاراست.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای یکی از مهمترین فاکتورهای آموزش های مهارتی را اطلاعات دانشگاه از بازار کار عنوان کرد و افزود: حرفه گرایی در آموزش عالی بسیار مهم است و مشاهده می شود در اکثر کشورهای توسعه یافته ۴۰ درصد دانشجویان در دوره ها و رشته های تکنیسینی و مهارتی مشغول به تحصیل هستند و آموزش های مهارتی را جزء امنیت ملی محسوب می کنند و در برنامه های استراتژیک جایگاه ویژه ای برای آن باز کرده اند.
وی خاطر نشان کرد: نزدیک ۲۰ درصد نیروی کار شاغل در کشورهای پیشرفته دنیا در حوزه مهارتی آموزش دیده اند و معتقدم اطلاعات بازار کار و شناسایی مشاغل عامل تأثیر گذاری در این خصوص است.
صالحی عمران افزود: استانداردهای آموزش مهارتی بایستی براساس استانداردهای شغلی و نیازهای حرفه ای نوشته شود و نظام های آموزشی در این راستا باید با هم ارتباط تنگاتنگی داشته باشند.
منبع:مهر