کد خبر: 6759| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۲۱ مهر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۹:۵۲:۰ | تعداد بازدید: ۵۳۶۰

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان خبر از اضافه شدن اقتصاد، مدیریت، حقوق و صنایع دستی به شمار المپیادهای کشور در سال تحصیلی جدید داد.
فاطمه مهاجرانی رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان درباره سال تحصیلی جدید و شمار المپیادهای علمی کشور با اعلام این خبر که المپیادهای اقتصاد، مدیریت، حقوق و صنایع دستی امسال برای نخستین بار برگزار می‌شود، گفت: المپیادهای ادبی، ریاضی، فیزیک، زیست شناسی، نجوم، اختر شناسی و کامپیوتر هر سال برگزار می شود که امسال نیز این المپیادها را برگزار می‌کنیم. المپیاد سلول‌های بنیادین پنجمین سال خود را طی کرد و امسال نیز برگزار خواهد شد. علاوه بر این المپیاد نانو را با همکاری باشگاه دانش پژوهان جوان برگزار خواهیم کرد.
او ادامه داد: جدیدترین المپیادی که به جمع این خانواده پیوسته است، المپیاد جغرافیا بود که سال گذشته نخستین دوره اش برگزار شد و امسال برای سال دوم برگزار می‌شود اما ما مشاهده کردیم که در حوزه علوم ریاضی و تجربی المپیادهای متعددی داریم اما بچه‌های علوم انسانی تنها یک المپیاد ادبی را دارند. برای همین المپیادهای اقتصاد، مدیریت و حقوق را برای آنها طراحی کردیم.
مهاجرانی درباره چرایی برگزاری المپیاد صنایع دستی اشاره کرد: المپیاد صنایع دستی موضوعی هویت ساز است و در حوزه فناوری های نرم برگزار می شود که باعث می شود دانش‌آموزان از مسیر آن زندگی را بهتر بشناسند. این المپیاد را با کمک وزارت گردشگری و صنایع دستی برگزار می‌کنیم و دانش‌آموزان رشته هنر و سایر دانش‌آموزان می‌توانند در آن شرکت کنند.
او افزود: ما دو المپیاد را به دنیا معرفی کرده ایم. یکی المپیاد نانو و دیگری المپیاد سلول‌های بنیادین که درباره چگونگی اجرای بین المللی آن در حال برنامه ریزی و رایزنی هستیم.
او در پاسخ به این پرسش که آیا پیش بینی می کنید از المپیادهای جدید استقبال بشود، بیان کرد: سال قبل استقبال از المپیاد جغرافیا بی نظیر بود. ما برای سال اول در دفترچه این المپیاد اعلام کردیم که هنوز امتیاز نخبگانی به برگزیدگان آن تعلق نمی‌گیرد اما بیش از هزار نفر در آن شرکت کردند. معتقد هستیم با توجه به ظرفیت بالای نیروی انسانی و سهمی که ایران در حوزه علم باید داشته باشد در زمینه اقتصاد و مدیریت و حقوق هم شاهد استقبال بسیاری باشیم.
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: در دیدار اخیر رهبری با نخبگان ایشان تذکر دادند که باید در حوزه علوم انسانی تلاش بیشتری صورت بگیرد و خدا رو شکر که ما از قبل کار را آغاز کرده بودیم.
او در پاسخ به این پرسش که برگزاری این المپیادها چه تاثیری در گسترش علم در کشور خصوصا در حوزه علوم پایه و علاقمندی دانش‌آموزان به ادامه تحصیل در این رشته ها دارد، بیان کرد: در اینکه المپیادها در گسترش علوم پایه و افزایش کیفیت آموزشی ما تاثیر مشخصی دارد شکی نیست. اما این نکته که شمار کثیری از بچه‌های المپیادی به سمت رشته های مهندسی می روند برای ما سیاستگذاران المپیاد هم جذاب نیست اما به خاطر اینکه این دانش‌آموزان می‌توانند دو رشته در دانشگاه بخوانند، عموما بعد از گرفتن کارشناسی در یک رشته مهندسی باز می گردند و یک رشته علوم پایه را می خوانند. یا حتی در مقطع فوق لیسانی در یک رشته علوم پایه تحصیل می‌کنند که همان رشته‌هایی است که در آن درخشان هستند.
او در ادامه در پاسخ به این پرسش که با رشد المپیادهای علوم انسانی می‌توان امیدوار بود دانش آموزان برخی استان‌های کشور که سهمی در المپیادها ندارند چون زیرساخت ها برایشان مهیا نیست، سهمی به آنها تعلق بگیرد، بیان کرد: اتفاقا سال گذشته در رشته زیست شناسی که بسیار مبتنی بر کار آزمایشگاهی است شاهد بودیم که بیشتر شهرستانی‌ها شرکت کرده بودند. اما اذعام داریم که سهم تهرانی ها در المپیادها رو به گسترش است و این اتفاق مبارکی نیست. ما دوست نداریم تهران 80 درصد کشور باشد. در المپیاد تعدادی از والدین هزینه می‌کنند برای فرزندانشان که رقم هنگفتی است و بچه‌های شهرستانی و کم بضاعت این توان مالی را ندارند و داریم تلاش می‌کنیم با تمهیداتی جلوی طبقاتی شدن المپیاد را بگیریم. المپیاد رویدادی است که سال به سال جنسش فرق می‌کند.
منبع: پانا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7