کد خبر: 6748| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۲۰ مهر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۲:۲:۰ | تعداد بازدید: ۴۱۴۶

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دانشگاه‌ها آموزش محیط زیست را اجباری کنند، گفت: دانشگاه‌ها به مدیریت سبز یک فاکتور اضافه کنند و آن آموزش مناسب محیط زیست است تا دانش‌آموختگان در همه رشته‌ها با الفبای زندگی آشنا شوند.
عیسی کلانتری امروز شنبه در آیین گشایش سومین نمایشگاه مدیریت سبز دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و پارک های علم و فناوری دانشگاه ها که در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، اظهار داشت: به دنبال اقدام وزارت علوم در اجرای مدیریت سبز دانشگاه ها، سال گذشته از فرماندهان سپاه و ارتش هم تقاضا شد پادگان های کشور به علت وسعت، نیروی انسانی و هزینه های انرژی، آب و پسماند همانند دانشگاه ها سبز شوند که از این پیشنهاد استقبال شد.
وی با انتقاد از تولیدکنندگانی که بر خلاف شعار امسال عمل کردند، خاطرنشان کرد: همه به دنبال بهانه هستند. مقام معظم رهبری امسال را سال رونق ملی تولید اعلام کردند، اما تولیدکنندگان از این دستور حداکثر استفاده را می برند و تولید به هر قیمتی صورت می گیرد.
کلانتری افزود: همه مدیران دست پرورده دانشگاه های داخل هستند و ۹۹ درصد مدیران کشور دانش آموختگان داخل محسوب می شوند؛ اگر این مدیران آموزش درست در دوران تحصیل ببینند، گرفتارهای زیست محیطی کمتر از الان خواهد بود.  
معاون رئیس جمهوری گفت: یکی از مدیران خودروساز نامه ای با این عنوان ارسال کرد که به دلیل تحریم ها، از نصب فیلتر روی خودروهای دیزلی معاف شوند؛ این در حالی است که ۶ سال تحریم نبودند و نصب فیلترها را انجام ندادند، اما الان با گذشت یک سال و نیم از تحریم ها، انتظار معافیت از این کار را دارند.
خودروهای دیزلی عامل ۶۰ درصد آلودگی تهران 
به گفته کلانتری، ۶۰ درصد آلودگی های تهران ناشی از خودروهای دیزلی به خصوص در پنج ماه آخر سال است که تعداد این خودروها به بیش از ۶۵ هزار دستگاه می رسد.
وی یادآور شد: چون اقتصاد قهوه ای دنبال می شود، پس تولید باید به هر قیمتی صورت می گیرد. 
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از کوتاهی تولیدکنندگان در اجرای دستور مقام معظم رهبری در مورد کاهش شدت انرژی، گفت: مدیری که دانش آموخته بهترین دانشگاه است می گوید فیلتر نصب نشود تا مردم به خاطر تحریم ها در دوده زندگی کنند.
کلانتری گفت: تفکر مدیران باید اصلاح شود و امید است دانشگاه ها در کنار سبز بودن، دانشجویان سبز هم تربیت کنند.
وی با بیان اینکه این قبیل سوءاستفاده ها از فرمایش های مقام معظم رهبری برای تخریب محیط زیست در حال انجام است، افزود: مدیران به دلیل آموزش ندیدن، منافع شرکتی و شخصی را بر منافع عمومی ترجیح می دهند و از دانشگاه انتظار می رود که آموزش محیط زیست را برای همه دانشجویان کشور اجباری کنند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امروز محیط زیست قربانی بی اطلاعی مدیران کشور از خسارت های زیست محیطی است. در همین حدود ۴۰ سالی که دنیا حدود هفت دهم سانتیگراد گرم شد، در سه سال اخیر دمای کشور یک و نیم درجه گرمتر شد.
کلانتری ادامه داد: ایران در منطقه ای نیست که مثل سایر کشورها در اروپا و آمریکا به دلیل مسائل اقلیمی و بارش ها، بتوان مشکلات زیست محیطی را به طور طبیعی حل کرد.
وی خاطرنشان کرد: در کشور سالی سه صدم میلیمتر خاک تشکیل و سالی هفت دهم میلی متر خاک فرسوده می شود.
معاون رئیس جمهوری در مورد میزان مصرف آب نیز گفت: در ایران سالیانه کمتر از ۹۰ میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر وجود دارد و در سال ۹۳ میلیارد مترمکعب آب مصرف می شود که به معنای مصرف بیش از ۱۰۰ درصد آب است، در حالی که استاندارد بین المللی ۴۰ درصد اعلام شده است.
کلانتری با انتقاد از زباله هایی که شهرداران در استان ها کنار جاده ها تخلیه می کنند، تاکید کرد: این درحالی است که همین شهرداران در دانشگاه های داخل تحصیل کرده اند.
منبع: ایرنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7