کد خبر: 6401| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۲۴ شهریور سال ۱۳۹۸ | ساعت ۹:۴:۰ | تعداد بازدید: ۶۰۱۵

دکتر حسین سالار آملی، قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی گفت: بعد از یک ترم تعطیلی، کرسی‌های زبان فارسی در کشور‌های دیگر از مهرماه راه اندازی می‌شوند.
دکتر سالار آملی با اعلام این خبر افزود: بعضی از کرسی‌های زبان فارسی، به علت مشکلات ارزی در پرداخت حقوق استادان، از آذرماه پارسال تعطیل شده بود، اما بعد از حمایت و برنامه‌ریزی دولت و دستگاه‌های دیگر، این کرسی‌ها دوباره شروع به کار می‌کنند.
وی ادامه داد: بعد از جلسه‌هایی که در ۴ ماه گذشته با آقایان دکتر محمد جواد ظریف، دکتر اسحاق جهانگیری، دکتر محمدباقر نوبخت و عبدالناصر همتی برگزار شد، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مبلغ زیادی پرداخت کرد تا کرسی‌های زبان فارسی دوباره راه اندازی شود.
دکتر سالارآملی تصریح کرد: ما الان در حال انتخاب مجدد استادان برای اعزام به این کرسی‌ها هستیم و امیدواریم با توافقی که با بانک مرکزی شده است، هزینه زندگی این استادان هم تأمین شود. ما به دانشگاه‌ها هم اعلام کرد ایم به دانشجویان بگویند برای ترم بعد آماده باشند.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل افزود: کرسی‌های زبان فارسی، میراث فرهنگی یک کشور است و ما پابه‌پای دیگر میراث‌های فرهنگی کشور، نظیر مسجد شیخ لطف الله، عالی قاپو و تخت جمشید برای آن ارزش قائلیم. وی ادامه داد: تعداد کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی در طول ۵ سال اخیر افزایش پیدا کرده تا جایی که ما توانسته ایم در ۲۳ کشور دنیا این کرسی‌ها را به ۵۸ کرسی برسانیم.
دکتر سالار آملی گفت: اکنون ۵۱۱ نفر از سراسر دنیا به صورت بورس یا با هزینه خود دوره زبان فارسی را در ایران می‌گذرانند که از این تعداد ۱۸۶ نفر در مقطع دکترا تحصیل می‌کنند.
قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل افزود: در طول این سال ها، تعداد زیادی دانشجوی سوری و عراقی در رشته زبان و ادبیات فارسی در کشور ما تحصیل می‌کنند که این تعداد علاوه بر جمعیت دانش آموختگان زبان و ادبیات فارسی است. وی ادامه داد: اکنون زبان فارسی در میان نخبگان سوریه، لبنان، کردستان، عراق و افغانستان بسیار متداول است و آن‌ها به راحتی به این زبان صحبت می‌کنند.
دکتر سالار آملی گفت: کرسی‌های زبان فارسی در خارج از کشور است، اما امتداد و مسیر آن در داخل کشور ریشه دوانده است، طوری که علاقه‌مندان زبان فارسی برای یادگیری به ایران می‌آیند و می‌توانند برای توسعه زبان و ادبیات فارسی در کشور‌های خود قدم بردارند.
وی در خصوص نقش بنیاد سعدی در ترویج زبان فارسی گفت: بنیاد سعدی در حیطه دانشگاه‌ها چه در داخل و چه در خارج از کشور نمی‌تواند ورود پیدا کند و دانشگاه‌ها هویت مستقل دارند، طوری که وظایف این بنیاد و دانشگاه‌ها تفکیک شده است.
رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم، ضمن قدردانی از تلاش‌های بنیاد سعدی افزود: خواهش من این است که این موارد به صورت صحیح خودش اعلام شود تا هم جامعه علمی دچار تشتت آرا نشود و هم اینکه ما بتوانیم در شرایطی واقعی و طبیعی با یکدیگر همکاری کنیم.
وی ادامه داد: ما در بخش دانشگاهی، چه در داخل و چه در خارج از کشور سعی می‌کنیم به صورت قانونی اوضاع را پیش ببریم و وزارت علوم تحقیقات و فناوری با توجه به سابقه خود سعی می‌کند با دیگر نهاد‌ها هماهنگ باشد.
دکتر سالار آملی خاطر نشان کرد: تلاش می‌کنیم ضمن همکاری با بنیاد سعدی بازدهی کار را بالا ببریم. کرسی‌های زبان فارسی از قدیمی‌ترین کرسی‌ها در برخی کشورهاست که سابقه برخی از آن‌ها مثل ارمنستان به بیش از ۲۰۰ سال قبل می‌رسد. منظور از کرسی زبان فارسی، رشته زبان و ادبیات فارسی است که در برخی رشته‌ها، چون ایران شناسی نیز وجود دارد.
منبع:  اداره کل روابط عمومی وزارت علوم

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7