کد خبر: 4807| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۳۱ تیر سال ۱۳۹۸ | ساعت ۱۰:۳۱:۰ | تعداد بازدید: ۶۲۱۶

جلسه 103 کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این جلسه در رابطه با مباحث جلسه گذشته گزارشی درباره  "نگاهی اجمالی به اکوسیستم استارت آپی کشور" از سوی معاونت نوآوری و تجاری-سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسط دکتر ملونی و همکارشان ارائه گردید.
در این گزارش تعاریف و مفاهیم (استارتاپ، شرکت دانش بنیان، شتابدهنده) ارائه شد و همچنین در ادامه تفاوت شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد، انواع شتابدهنده خدماتی و فناوری، اجزای کارکردی اقتصاد دانش‌بنیان در زیست‌بوم استارتاپی، بازیگران زیست‌بوم استارتاپی (نوآوری) و چارچوب کلی زیست‌بوم استارتاپی ارائه شد.
درادامه این گزارش همچنین آمار ذیل نیز مورد اشاره قرا رگرفت:  1800 طرح توسعه فناوری بنیادین در سال 1397، 100 شتابدهنده و مرکز نوآوری، اشتغال 300 هزار نفر در 4419 شرکت دانش‌بنیان ثبت شده، 234 طرح کلان ملی فناوری تصویب شده، 157 پتنت ثبت شده، 3000 هسته کسب‌ و کار استارت آپی، 409 شرکت خلاق و 1136 نخبه ایرانی که به کشور بازگشته‌اند.
همچنین در بخش تشریح عملکرد و برنامه‌ها اشاره شد که در سه ماهه نخست سال 98، تعداد 13 شتابدهنده در حوزه‌های سلامت، انرژی، فناوری‌های آب، تولید محتوا، فناوری‌های سخت‌افزاری و کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات، در مرکز شتابدهی نوآوری مورد تائید قرار گرفتند.
در ادامه گزارش نیز اشاره شد که با عضویت این 13 شتابدهنده، اعضای مرکز شتابدهی نوآوری به 40 عضو افزایش یافت و همچنین گزارش عملکرد و نتایج برنامه توسعه زیست بوم استارتاپی، فعالیت‌های انجام شده در سطح شهر تهران به عنوان نمونه‌ای از توسعه زیست بوم استارتاپی (نوآوری و کارآفرینی) شهری، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، جهت دهی به تأمین و تدارک دولتی نیز در این بخش مورد توجه قرار گرفت.
در بخش دیگر گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و در مقایسه با وضعیت استارت آپ‌های کشور با سایر کشورها آمارهایی پیرامون میزان تخصیص بودجه استارت آپ¬ها، نحوه حمایت از استارت آپ¬ها در نظام قانون‌گذاری و... ارائه شد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ پس از ارائه این گزارش، اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است:
 اعتبارسنجی و راستی آزمایی کلیه آمارهای بخش علمی و فناوری، توجه به آثار اجتماعی و فرهنگی ناشی از نوع فعالیت شرکت‌های استارت آپی خدماتی در جامعه، لزوم طراحی برنامه مدون توسط متخصصین و تقویت زیرساخت‌ها در خصوص استارتاپ‌ها، توجه بیشتر معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی در ایجاد و رشد استارت آپ‌های فناوری، اجتناب از هرگونه فعالیت نمایشی و بدون پشتوانه علمی و توجه بیشتر به شاخص‌های کیفی(مانند خروجی، دستاورد و اثر) تا پرداختن به شاخص¬های کمی (مانند تعداد شرکت‌ها و ....) و سرمایه‌گذاری بیشتر بر ایجاد استارت آپ¬های فناوری.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، با توجه به اتمام وقت جلسه ادامه بررسی موضوع به جلسه آینده موکول شد.

 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7