آیتالله اراکی با اشاره به محو آثار حیات در سرزمین مسلمانان از سوی دشمن صهیونیستی از ضرورت جهاد دفاعی و مبارزه مسلمانان با ظالمان سخن گفت و تأیید حضور دولت صهیونی در این منطقه را «اعانه ظالم» و کمک به گسترش ظلم تعبیر کرد.
آیت الله محسن اراکی پیش از ظهر امروز در گفتوگو با جمعی از خبرنگاران پس از درس خارج خود با اشاره به بیانیه برخی از اساتید حوزه علمیه به الزامات فقهی برخی از اظهارنظرها پرداخت.
وی شرایط امروز دنیای اسلامی را شرایط جنگ تمام عیار بین اسلام و کفر و مظلوم و ظالم دانست و افزود: صهیونیست های غاصب سرزمین فلسطین و حامیان آن ها کافران حربی اند و همچنین جهاد دفاعی یک جهاد مسلّم در فقه اسلامی و از ضرورت های دین اسلام به شمار می آید که منکر این ضرورت کافر است؛ امروز جهاد بر همه واجب است و هر کس هر مقدار که می تواند باید در این جهاد فعال شود و از مردم مظلوم لبنان و فلسطین دفاع کند.
نماینده مجلس خبرگان رهبری با قرائت آیه «وَمَن أَوفىٰ بِعَهدِهِ مِنَ اللَّهِ ۚ فَاستَبشِروا بِبَيعِكُمُ الَّذي بايَعتُم بِهِ ۚ وَذٰلِكَ هُوَ الفَوزُ العَظيمُ» تصریح کرد: بیعتی بین مؤمنان و خداوند است تا با هر چه که دارند در مقابل دشمنان خداوند به جهاد و دفاع بپردازند. حتی اگر صهیونیست ها یک وجب از سرزمین های فلسطین را بخواهند غصب کنند جهاد دفاعی علیه آن ها واجب است از این رو اینکه گفته شود دولتی برای اسرائیل و دولتی برای فلسطینیان در یک سرزمین باشد، خلاف ضروری دین و ضرورت دین اسلام است زیرا این به معنای آن است که جهاد برای آزادسازی سرزمین اسلام واجب نباشد.
وی در ادامه تشریح وجوب فقهی دفاع از مردم فلسطین تأکید کرد: هر کجا که سرزمین های مسلمانان زیر سلطه دولت اسرائیل باشد آزادسازی آن و هر سرزمینی از مسلمانان در سلطه غاصبان، بر مسلمین واجب و بذل نفس و مال برای آن از مسلمات فقه اسلامی است.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه با یک دولت ظالم مواجه هستیم، بیان داشت: علاوه بر مسئله آزادسازی سرزمین اسلام با ظلم به مسلمین مواجه هستیم که دولت صهیونیستی با هر اثر از آثار حیات و زندگی در سرزمین مسلمانان مقابله می کند و مصداق آیه کریمه «وَإِذَا تَوَلَّىٰ سَعَىٰ فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْفَسَادَ» قرار می گیرد از این رو هر کس در هر کجای دنیا با صهیونیست ها روبرو می شود می تواند با آن ها مبارزه کند و باید مبارزه کند.
وی با تأکید بر اینکه نابودکردن حکومت سرتاپا مفسد از وظائف دینی و عقلی است، افزود: اگر اسلام هم در کار نبود عقل ما می گوید یک وجود مفسدی است که با آثار حیات بشری مبارزه می کند و باید چنین قدرتی را براندازی کرد. هر کسی که امروز ادعا کند دولتی به نام دولت اسرائیل می تواند وجود داشته باشد و بر یک وجب از سرزمین فلسطین حاکم شود با حکم دین و حکم عقل مخالفت کرده و مخالفت با این حکم مخالفت با ضروری دین اسلام است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به برخی سخنان در خصوص حل مشکل فلسطین با راه حل حکومت دو دولت، اضافه کرد: اگر کسی که چنین سخنی می گوید اهل علم باشد علاوه بر مخالفت با ضرورت دین بدعت گذار به شمار می آید زیرا انسانی است که سخن او سخن دین شمارش می شود. امیدواریم خدای متعال همه ما را در مسیر جهاد علیه ظلم یک دست کند و پرچم اسلام را روز به روز بالاتر قرار دهد و امروز روزی است که باید همگان در این جهاد بزرگ الهی شریک بشویم.
وی با اشاره به خطبه معروف جهادیه امیرمؤمنان در نهج البلاغه ادامه داد: امیرمؤمنان در واکنش به حمله به سرزمین های اسلامی و غارت زیور زنان در پناه دولت اسلامی بیان می فرمایند اگر کسی در غم این مصیبت جان بدهد نباید او را ملامت کرد؛ صهیونیست هایی که امروز به سرزمین فلسطین و ناموس مسلمین تجاوز کرده اند و اطفال را به قتل رساندند را نمی توان تماشا کرد و علنا بیان داشت که می توانیم شاهد دولت صهیونیستی هم باشیم و کسی که این سخن را بگوید مصداق فرمایش «یا اشباه الرجال و لا رجال» یا همان تعبیر «مردنمایان نامرد» است.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادعای وجود دولت اسرائیل در سرزمین فلسطین را نوعی اعانه بر ظلم دانست و گفت: کسی که سرزمین فلسطین را اشغال کرده است ظالم است و مردم بی گناه را کشته و تأیید حضور او در این سرزمین، کمک به خواست ظالم است که طبق آیه شریفه «وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ» شایسته آتش جهنم و ادعای مشروعیت دولت صهیونیستی اعانه ظالمان است.
وی به روایتی از امام جعفر صادق صادق اشاره کرد و کمک به ظالمان را از هر طریق ممنوع دانست و افزود: قلمی که بیانیه بدهد و از ظلم ظالم و غصب آن حمایت کند مصداق بیان شریف امام صادق است که وعده آتش جهنم به این افراد داده شده است. جای شکی نیست که تأیید ظلم ظالم انسان را جزء یاوران ظالم قرار می دهد.
نماینده مجلس خبرگان در پایان خاطرنشان کرد: ما به پیروزی مردم لبنان و فلسطین یقین داریم زیرا همه وعده های الهی ما را بشارت می دهد به اینکه این پیروزی حتمی و نزدیک است؛ اوج گرفتن ظلم ظالم یکی از قرائن این پیروزی است. در روایات داریم وقتی که ظالم در ظلم اوج می گیرد، سقوط او نزدیک تر می شود. صدام هم روزگاری اینچنین با ذلت در همین دنیا عقاب شد و عذاب الهی در همین دنیا در انتظار نتانیاهو خواهد بود.
منبع:رسا