کد خبر: 25915| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۲۱ مهر سال ۱۴۰۳ | ساعت ۱۱:۵۷:۰ | تعداد بازدید: ۳۷۲

دکتر ایمان افتخاری، دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، در جلسه‌ای با هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی، به نقش نهادهای علمی و دانشگاهی در تدوین الگوی حکمرانی علم و فناوری اشاره کرد.
به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر ایمان افتخاری، دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، در جلسه‌ای با هیئت‌های اندیشه‌ورز استانی، به نقش نهادهای علمی و دانشگاهی در تدوین الگوی حکمرانی علم و فناوری اشاره کرد.
وی در این نشست گفت: نشست‌های متعددی از سوی هیئت‌های اندیشه‌ورز در خصوص روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور برگزار شده که نتایج آن به فرهنگستان علوم منعکس شد.
دکتر افتخاری در ادامه افزود: تاکنون گزارش‌های متعددی در خصوص تدوین قوانین جذب با همکاری نهادهای مختلف تهیه شده است. امیدواریم این تعامل که بین سیاست‌گذاران و استان‌ها شکل گرفته، به ایجاد الگویی جدید و کاهش گسستگی بین سیاست‌گذار و میدان عمل منجر شود.
وی در خصوص برگزاری همایش ملی الگوی حکمرانی تمدنی علم و فناوری نیز اظهار داشت: این همایش در دو محور اصلی «مقام نظر» و «مقام عمل» برگزار خواهد شد. در مقام نظر، به نظریه‌های توسعه علمی، شاخص‌های علم و فناوری، و مطالعات آینده‌پژوهی پرداخته می‌شود. در مقام عمل نیز اسناد و سیاست‌های تهیه شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی، مانند اسناد نانو و نقشه جامع علمی کشور، بررسی خواهند شد.
جایگاه نهادهای علمی در زیست‌بوم علم و فناوری کشور
دکتر افتخاری با اشاره به اهمیت نهادهایی چون جهاد دانشگاهی و بنیاد ملی علم بیان کرد: این نهادها برای ایفای نقش در زیست‌بوم علم و فناوری کشور ایجاد شده‌اند. بنیاد ملی علم برای حمایت از پژوهش‌های دانشگاهی و تأمین مالی تحقیقات در TRLهای پایین شکل گرفته و مشابه نهادهای موفق در دیگر کشورها عمل می‌کند.
وی همچنین به نحوه تقسیم کار بین نهادهایی همچون بنیاد علم، بنیاد نخبگان، و ستادهای معاونت علمی ریاست‌جمهوری اشاره کرده و تأکید کرد: یکی از مسائل کلیدی، بررسی نحوه تعامل و تقسیم‌کار بین این نهادها و شناسایی نقاط ضعف و قوت است.

آمایش و مأموریت‌گرایی، اولویت حوزه دانشگاهی
دبیر ستاد علم و فناوری همچنین به مسئله آمایش و مأموریت‌گرایی در دانشگاه‌ها پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در حوزه دانشگاه‌ها به آن اشاره شده، موضوع آمایش و مأموریت‌گرایی است. ما نیازمند یک نظام ارزیابی هستیم که بتواند پیشرفت دانشگاه‌ها را در راستای مأموریت‌های تعیین‌شده بسنجند. این اقدامات تحت عنوان ‘بسته آمایش و مأموریت‌گرایی’ مطرح شده و یکی از راهگشاترین موضوعات در حوزه علم و دانشگاه است.
وی تأکید کرد که توجه به نقش نهادهای استانی در تحقق این مأموریت‌ها بسیار حیاتی است و افزود: بدون ارتباط مستقیم با زیست‌بوم علمی کشور، سیاست‌گذاری مؤثر نخواهد بود.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7