کد خبر: 23700| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۶ آذر سال ۱۴۰۲ | ساعت ۱۳:۳۳:۰ | تعداد بازدید: ۳۶۰

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه بیان کرد: اسناد ملی، تکنولوژی فناوری حکمرانی است و بدون اسناد، امکان سیاستگذاری وجود ندارد، بر همین اساس آمریکا حدود 400 و ژاپن 350 سند ملی دارند، اما آنچه غلط است سندبسندگی است . ابلاغ این اسناد در هر مجموعه‌ای که، همراه با نظارت و ارزیابی بوده است، سند اجرایی شده و اثرگذار است.
به گزارش مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سفر خود به استان چهار محال و بختیاری در نشستی با نخبگان فرهنگی با اشاره به اینکه دیدگاه عزیزان فرهنگی، پرمغز، عالمانه، دلسوزانه، اندیشه‌ورزانه بود، گفت: این مطالب علاوه بر اینکه ناشی از دغدغه‌هاست، نشانه تجربه و مهارت و در میدان بودن عزیزان در صحنه‌های مختلف اجتماعی است.
وی افزود: بر همین اساس نیز از ابتدا این ایده در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد که جبهه‌های مردمی نیروهای انقلابی در استان‌ها، به‌عنوان هیات‌های اندیشه‌ورز استانی، در فعالیت‌های راهبردی و راهبری شورا نقش داشته باشند.
حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه به اشاره به فعالیت ده ماه گذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در این مدت ساختار شورا به سمت مدل قرارگاهی حرکت کرده است، هم اکنون چهار ستاد علم و فناوری، تعلیم و تربیت، فرهنگ و اجتماعی و خانواده و زنان در شورا تشکیل شده است که ذیل هر ستاد نیز میزها تشکیل شده است و هم اکنون بیش از یکصد میز تخصصی ذیل این شورا، فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. این میزها چهار مأموریت راه‌بینی یعنی رصد، راهبردی یعنی سیاستگذاری، راهبری یعنی هدایتگری و راه‌سنجی یعنی ارزیابی، نظارت و اثر سنجی را برعهده دارند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هم اکنون 85 مرکز رصد فعالیت فرهنگی در کشور وجود دارد گفت: دبیرخانه شورا، با تاسیس مرکز رصد، گزارش‌های مراکز رصدی کشور را دریافت و تحلیل می‌کند و می‌توان گفت که کیفیت گزارش‌های رصدی شورا به میزانی رسیده که بسیاری از دستگاه‌های با سابقه رصدی، گزارش‌های مرکز رصد شورا را به دیگر گزارش‌ها، ترجیح می‌دهند.
وی با اشاره به انجام مطالعات تخصصی در حوزه حکمرانی گفت: در این دروس که در قالب دروس خارج فقه و اصول بیان می‌شد، مدل حکمرانی ولایی که یک مدل حکمرانی مردمی است، نظریه‌پردازی شد، حاصل این دروس که در قالب کتاب نیز منتشر شده است. این مدل از حکمرانی، به عنوان حکمرانی شبکه‌ای، در شورا پیاده شد به این ترتیب که میزهای تخصصی تشکیل شده در شورا، غالبا توسط نیروهای مردمی است که در زمینه مرتبط با آن میز، به شکل تخصصی فعالیت داشته و صاحب دیدگاه هستند، مدیریت می‌شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هدایت برخی دیگر از میزها نیز به دستگاه‌های دولتی سپرده شده است. هدایتگری تشکل‌های مردمی و دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی خواسته رهبر معظم انقلاب اسلامی از شوراست و مشارکت این تشکل‌ها مردمی در تدوین اسناد راهبردی و برنامه‌های راهبری ستاد، زمینه‌های این مشارکت را فراهم کرده است. برای اولین بار در طول 40 سال فعالیت شورا، شورای عالی انقلاب فرهنگی، با تشکل‌های مردمی ارتباط حکمرانی ایجاد کرده است نه ارتباط تصدی گری.
وی افزود: همچنین جلسات منظمی با حضور مقامات ارشد دستگاه‌های دولتی و نمایندگان تشکل‌های مردمی برگزار می‌شود و تک تک موضوعات و مشکلات بررسی شده و راه کارهای مناسب، تدوین می‌شود به گونه‌ای که بر اولین بار سند تحول آموزش و پرورش در حال اجراست و آیین‌نامه‌های مرتبط با آن در حال نهایی شدن است. طبیعی است که اثر بخشی اجرای این مصوبات، زمان بر خواهد بود.
وی با اشاره به تجربه موفق ایجاد تعامل میان دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های مردمی مرتبط با اربعین در امسال گفت: هم اکنون سند اربعین در دست تدوین است تا علاوه بر تعیین نقش تشکل‌های مردمی، وظایف دستگاه‌های اجرایی در ارائه خدمات و زیرساخت‌ها به زائرین اربعین نیز مشخص شود.
حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه با تاکید بر اهمیت تولید اسناد در سیاستگذاری گفت: تولید اسناد ملی، تکنولوژی فناوری حکمرانی است و بدون اسناد، امکان سیاستگذاری وجود ندارد، بر همین اساس آمریکا حدود 400 و ژاپن 350 سند ملی دارند، اما آنچه غلط است سندبسندگی است. ابلاغ این اسناد در هر مجموعه‌ای، همراه با نظارت و ارزیابی بوده است، سند اجرایی شده و اثرگذار است. اما هر سندی که نوشته است اما در اجرا رها شده است، بی‌خاصیت شده است. برای برخی از اسناد مانند سند مهندسی فرهنگی، نیز برش‌های استانی در دست تولید است تا اجرایی شود و هم اکنون برش استانی 12 استان نهایی شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به وجود فقر نظری در تدوین اسناد در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حداقل نیازمند به تدوین 20 نظریه اجتماعی و مدل های حکمرانی در موضوعات مختلف هستیم. این را هم باید گفت در قالب بسته‌های حکمرانی، از تولید نظریه تا اقدامات رصدی و میدانی در موضوعات مختلف در شورا اقدام می‌شود و این فعالیت در قالب فعالیت‌های قرارگاهی انجام می‌شود که البته تا رسیدن به تحقق صددرصدی فعالیت‌های قرارگاهی در شورا فاصله زیادی داریم.
وی با اشاره به تولید هزاران ساعت محصولات فرهنگی در قالب فیلم و انیمیشن بر اساس فرهنگ غربی در جهان گفت: برای این سئوال اساسی باید پاسخ مناسب یافت که در مقابل این هجمه عظیم فرهنگی، در کنار تولیدات مناسب، چه راه کاری می‌توان یافت؟ این راهکار توسط امام خمینی رضوان الله علیه اجرایی شد اما چه کار می‌توان کرد که این فعالیت، در قالب یک سند راهبردی ارائه شود.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7