کد خبر: 20560| تاریخ انتشار: یـک شنبه ، ۲۲ خرداد سال ۱۴۰۱ | ساعت ۱۴:۲۴:۰ | تعداد بازدید: ۴۸۵

با توجه به بالا بودن هزینه‌های دندانپزشکی که بخش زیادی از آن به خاطر انحصار دندانپزشکی و اجتناب دندانپزشکان از قبول تعرفه های قانونی است افزایش ظرفیت دندانپزشکی ضروری است.
وقتی از مردم درباره تعداد دندان‌های پوسیده شان پرسش می‌شود، اعداد مختلفی می‌گویند.
خرابی و پوسیدگی دندان، این روز‌ها تبدیل به معضلی در حوزه سلامت شده است.
بر اساس آمار‌ها هر شهروند ایرانی حداقل ۶ دندان پوسیده دارد، بیش از ۵۵ درصد افراد بالای ۶۵ سال، دندان ندارند و بین ۱۲ تا ۱۳ دندان در هر فرد ۳۰ تا ۴۰ سال از بین رفته است.
اما یک دست انداز مانع مراجعه افراد به دندانپزشکی شده است.
مردم می‌گویند هزینه‌های بالای دندان پزشکی و پوشش ندادن بیمه باعث شده است تا مردم کمتر به فکر ترمیم و درست کردن دندان‌های پوسیده خود باشند.
در کنار پوشش بیمه‌ای بسیار پایین، به نظر می‌رسد کمبود دندانپزشک نیز به این هزینه‌های بالا دامن زده است.
حجت‌الاسلام و المسلمین حسن شجاعی رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس می‌گوید: ۵۰ تا ۶۰ درصد هزینه‌های دندانپزشکی مربوط به دستمزد دندانپزشکان است، طبعا اگر تعداد دندانپزشکان بیشتر باشد، این هزینه‌ها می‌تواند کم شود.
دندانپزشکانی که تعدادشان محل اختلاف وزارت بهداشت و دیگر نهادهاست.
رجبعلی برزویی معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است: ۳۰ هزار دندانپزشک داریم که سرانه آن به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۳۵ دندانپزشک می‌شود.
دی پارسال بود که افزایش ظرفیت پزشکی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید تا سرانه پزشک و دندانپزشک به نسبت جمعیت کشورمان متعادل شود؛ افزایش ظرفیتی که وزارت بهداشت با آن مخالف است.
علی تاجرنیا رئیس هیئت مدیره انجمن دندانپزشکی ایران می‌گوید: افزایش تعداد دندانپزشک به هیچ عنوان منجر به توزیع مناسب این افراد در سطح کشور نمی‌شود.
مهدی کدخدازاده، دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی معتقد است: هزینه پرداخت از جیب مردم بالاست و این را باید مدیریت کنیم.
وی می‌گوید: برای افزایش تعداد دندانپزشکان نه استاد کافی و نه تجهیزات مناسب داریم، به عنوان مثال در دانشکده خرم آباد به جای ۴۵ هیئت علمی، ۲۹ هیئت علمی داریم یا در دانشگاه بوشهر تعداد یونیت‌ها به هیچ عنوان با تعداد دانشجویان سنخیت ندارد.
اما در مقابل این دیدگاه، از نظر بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت، افزایش ظرفیت دندانپزشکی هم ضروری و هم امکان پذیر است.
سید حسن موسوی فرد کارشناس حوزه سلامت می‌گوید: پارسال بودجه آموزش دندانپزشکی در کشور ۳ برابر شده است. تخت، استاد و بودجه کافی وجود دارد، اما بسیاری به علت انحصار و درآمد سرشار در حوزه دندانپزشکی مخالف افزایش ظرفیت هستند، استادان ما به جای کار آموزش به درمان دندان مردم در بخش خصوصی مشغول هستند.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7