کد خبر: 20094| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۲۷ فروردین سال ۱۴۰۱ | ساعت ۱۱:۴۸:۰ | تعداد بازدید: ۵۷۵

نشست هم اندیشی ارتقاء تولید دانش بنیان در شرکت های بزرگ با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، مهندس حسین فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت و دکتر حمید رضا طیبی رییس جهاددانشگاهی برگزار شد.
دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی در این نشست هم‌اندیشی که با حضور مدیران و نمایندگان بیش از ۳۰ شرکت بزرگ از صنایع مختلف در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد گفت: از نظر توسعه فناوری تنها مشکل کشور اراده، برنامه و راهکار برای رسیدن به هدف است.
دکتر طیبی افزود: ما استراتژی توسعه صنعتی و فناوری نداریم. صنعت حمل و نقل ریلی، یکی از صنایع پیشرفته است و به شدت در کشور حمل و نقل شهری و بین شهری ما در حال توسعه است، اما وارد کننده تجهیزات این قبیل مسائل هستیم.
وی ادامه داد: چرا نباید در یک همچین صنعتی صاحب دانش و فناوری شویم. در برنامه ششم توسعه باید در برنامه حمل و نقل، ۸۵ درصد داخلی سازی کنیم. در یک حرکت کاملا باورنکردنی یک رام قطار ملی مترو ساخته شد و در حال انجام تست‌های استاندارد است.
رییس جهاددانشگاهی گفت: از نظر توسعه فناوری تنها مشکل ما اراده، برنامه و راهکار برای رسیدن به هدف است. باید اراده کنیم و استراتژی توسعه صنعتی توسط وزارت صمت تهیه شود و در برنامه هفتم توسعه یک برنامه کلان پروژه محور شکل بگیرد. به بحث حجم اقتصادی در کشور توجه نمی‌شود و حجم بازار را برای شرکت‌ها در نظر نمی‌گیریم.
باید رتبه پیچیدگی اقتصاد را به زیر ۵۰ برسانیم
مهندس فاطمی امین نیز در این مراسم گفت: در وزارت صمت، در حوزه تجارت خارجی تمرکز ما بر مسئله دانش بنیان است. ما باید رتبه پیچیدگی اقتصاد ایران را به زیر ۵۰ برسانیم.
وی گفت: تحقیق و توسعه‌ای مهم است که منجر به افزایش تولید و کیفیت، باعث نوآوری و کاهش قیمت شود.
مهندس فاطمی امین با بیان اینکه در سال‌های گذشته در حوزه اقتصاد دانش بنیان، زیست بوم این کار در کشور شکل گرفته است، مطرح کرد: به نظر می‌آید در این زیست بوم جای شرکت‌های بزرگ خالی است و باید طرف تقاضا را تقویت کنیم. نقش دانش بنیان این است که دانش نقش موثری در تولید داشته باشد.
مهندس فاطمی امین مطرح کرد: در وزارت صمت، در حوزه تجارت خارجی تمرکز ما بر مسئله دانش بنیان است. ما باید رتبه پیچیدگی اقتصاد ایران را به زیر ۵۰ برسانیم که درحال حاضر این آمار بالای ۱۰۰ است. ما کلی مقاله داریم، اما باید پرسید چه تعداد از این مقالات مسائل کشور را حل می‌کنند؟ زمانی این مقالات ارزشمند است که مشکلات کشور را حل کند.

منبع:روابط عمومی جهاددانشگاهی

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7