کد خبر: 19287| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۷ دی سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۳:۲۶:۰ | تعداد بازدید: ۵۰۶

حجت‌الاسلام حسین‌زاده گفت: تصمیم داریم در کنار کار قرآنی، روی خطبه‌ها، نامه‌ها و کلمات قصار نهج‌البلاغه هم تمرکز کنیم تا در جامعه اسلامی پیاده شود. از سوی دیگر به شورای عالی انقلاب فرهنگی هم نامه نوشته‌ایم و امیدواریم مسئولان آنجا نسبت به این طرح توجه لازم را داشته باشند.
مراسم رونمایی از طرح «مکتب شهید بهشتی» با عنوان «مهندسی نظام تربیتی مدیران حکمرانی قرآنی» عصر روز دوشنبه ۶ دی‌ماه از سوی بنیاد قرآن در سالن اجتماعات سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی حسین‌زاده، رئیس بنیاد قرآن، در سخنانی گفت: در جلسات هم اندیشی که در روزهای پنج‌شنبه به مناسبت ارتقا و رشد این طرح داشتیم مطالب زیادی بیان شده است اما امیدواریم که همچنان این طرح ارتقا پیدا کند. بهترین آیه راجع به مدیریت قرآنی آیات ۲۵ تا ۳۰ سوره طه است که خداوند فرموده است؛ «قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي، وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي، وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي، يَفْقَهُوا قَوْلِي، وَاجْعَلْ لِي وَزِيرًا مِنْ أَهْلِي، هَارُونَ أَخِي؛ گفت پروردگارا سينه‌‌ام را گشاده گردان و كارم را براى من آسان ساز و از زبانم گره بگشاى [تا] سخنم را بفهمند و براى من دستيارى از كسانم قرار ده هارون برادرم را» این آیات نشانه تمام نمای حکمرانی ومدیریت قرآنی است.

اهمیت مدیریت در کلام امیرالمؤمنین(ع)
وی افزود: امیرالمومنین(ع) می‌فرماید ابزار ریاست، قدرت و حکومت بر مبنای سعه صدر است و اگر انسان این سعه صدر را داشته باشد بقیه ویژگی‌ها هم در مدیران به وجود می‌آید. همچنین ایشان می‌فرماید بنیان سیاست عدالت است. درباره اهمیت مدیریت شهید بهشتی و دلایل این نامگذاری باید گفت شهید بهشتی دارای مکتب قرآنی است که می‌توان آن را مکتب اعتدال، اطلاعت از امام و رهبری، مکتب راستی و درستی، انقلاب، عقیده، فریاد و ستیز با ظلم و بی‌عدالتی و نظام مدیریت دینی، وحدت امام و امت، وحدت مبارزه با فساد و سعه صدر نیز نام گذاشت. همچنین مکتب شهید بهشتی مکتب گفتمان آزاداندیشی هم بود .
رئیس بنیاد قرآن تأکید کرد: همچنین مکتب شهید بهشتی، مکتب مناظره و مباحثات سیاسی بود لذا مدیریت ما باید بر مبنای مدیریت قرآنی شهید بهشتی باشد تا به وضعیت مطلوب و ان‌شاءالله در نهایت به وضعیت موعود دست پیدا کنیم. در چهلمین و یکمین سال تأسیس بنیاد قرآن هستیم و سعی کرده‌ایم با رویکرد پژوهش‌محور مدیران قرآنی تربیت کنیم چراکه اگر مدیران خوب تربیت کنیم جامعه نیز به آن سمت خواهد رفت لذا گفتمان‌سازی ما باید در راستای جامعه‌سازی و در نهایت تمدن‌سازی باشد. ما چشم‌انداز مفصلی برای کار قرآنی تهیه کرده‌ایم چراکه در گام دوم انقلاب نیز توسط مقام معظم رهبری بر این موضوع تاکید شده است لذا رهبر انقلاب راه را به ما نشان داده‌اند اما بسیاری از ما هنوز آنها را کاربردی نکرده‌ایم.
حجت‎الاسلام حسین‌زاده ادامه داد: از سوی دیگر یکی از مسائلی که همواره مسئولان بر آن تاکید دارند مبارزه با فساد است اما بهترین راه مبارزه با فساد تربیت مدیران قرآنی برای حکمرانی است. لذا باید از همه کسانیکه تلاش داشتند تشکر کنیم و امیدواریم این طرح به خوبی در جامعه پیاده شود.

آمادگی برای هم‌افزایی با سایر طرح‌های قرآنی
وی افزود: تاکنون طرحی که جامع و کامل درباره مدیریت قرآنی باشد را مشاهده نکرده‌ایم اما اگر هم چنین طرحی پیدا شود با جان و دل آن را می‌پذیریم و تمایل به هم‌افزایی داریم. البته مشکل ما آموزشِ اندک نیست بلکه مسائل اخلاقی و معنوی در میان مدیران کم است. لذا یکی از شاخصه‌های این طرح، تربیت‌محوری آن است. نکته دیگر اینکه ما در سیر مطالعاتی به افراد خط و جهت می‌دهیم تا خود آنها مطالعات بیشتری داشته و سپس خودشان توجه داشته باشند که در مسائل اخلاقی رو به جلو باشند.
رئیس بنیاد قرآن در پایان سخنان خود بیان کرد: ما تصمیم داریم در کنار کار قرآنی، روی خطبه‌ها، نامه‌ها و کلمات قصار نهج البلاغه هم تمرکز کنیم تا در جامعه اسلامی پیاده شود. از سوی دیگر به شورای عالی انقلاب فرهنگی هم نامه نوشته‌ایم و امیدواریم مسئولان آنجا نسبت به این طرح توجه لازم را داشته باشند.

شهید بهشتی؛ الگوی پیاده شده مدیریت قرآنی
علیرضا افشار، عضو شورای راهبردی بنیاد قرآن نیز در این نشست اظهار کرد: این طرح بسیار خوبی است که انجام شده است. ما از چنین طرح‌هایی انتظار محتوای مناسب داریم تا نقشی تعیین کننده در آموزش مدیران کشور داشته باشد. عنوان شهید بهشتی به این دلیل انتخاب شده است که ایشان الگوی پیاده شده این آموزه‌ها هستند و شخصت‌های حقوقی نسبت به اهمیت مدیریت ایشان در بخش قضایی معترف هستند.
وی افزود: استفاده از فضای مجازی در سازوکار اجرا از جمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد. بنده پیشنهاد می‌کنم حتما یک سیر مطالعاتی در این زمینه مورد توجه قرار گیرد چراکه چه بسا مدیرانی که مایل باشند مطالعات خود در زمینه مدیریت قرآنی را عمق ببخشند.
علیزاده عضو شورای راهبردی بنیاد قرآن، سخنران دیگر این نشست بود که اظهار کرد: این طرح جامع و مانع نیست و اگر روی این موضوع بیشتر کار کرده و به کلی گویی‌ها خاتمه دهیم بهتر می‌توان علما و فضلا را توجیه کرد. از سوی دیگر روش تدریس نیز باید در این طرح گنجانده شود. موضوع قانونی کردن این طرح نیز اهمیت دارد. اگر قرار باشد در محدوده یک شهر اجرا شود آثار زیادی در پی ندارد اما اگر بتوانیم آن را در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کنیم تا در دانشگاه‌ها تدریس شود بازدهی بسیار بیشتری خواهد داشت.

لزوم توجه به طرح مکتب شهید بهشتی در آموزش‌های ضمن خدمت
حسین شریعتمدار، عضو شورای راهبردی بنیاد قرآن نیز اظهار کرد: لازم است از همه کسانی‌که این طرح را پیشنهاد دادند تشکر کنم و طبیعتاً تا این طرح به سرانجام برسد مسیری طولانی را طی خواهد کرد . این موضوع می‌تواند در آموزش‌های ضمن خدمت کارکنان دولت لحاظ شود و برای همه مدیران سطح کشور با ارائه مدرک ارائه شود تا از آن بهره ببرند.
حجت‌الاسلام یوسفی‌وند، عضو شورای راهبردی بنیاد قرآن سخنران دیگر این نشست بود که گفت: وقتی می‌خواهیم مدیر تربیت کنیم باید به شکل‌گیری شخصیت وی هم توجه داشته باشیم لذا حضرت امام(ره) هم فرمودند امید من به شما دبستانی‎هاست. این سخنی بسیار شفاف است لذا باید تربیت را از دبستان آغاز کنیم. خود بنده قرائت قرآن را از دوم دبستان آغاز کردم. مدیران را هم الان باید برای آینده پرورش دهیم چراکه بعضاً مدیر یک اداره حتی از یک روایت بی‎اطلاع است و نحوه تکریم ارباب رجوع را هم نمی‌داند.
وی ادامه داد: امروزه در بسیاری از سازمان‌ها مشاهده می‌کنیم که یک مدیرکل نحوه برخورد با زیردست خود را نمی‌داند لذا باید از مرحله دبستان به فکر تربیت مدیر باشیم.
سیدمحمد میرساداتی، عضو شورای راهبردی بنیاد قرآن نیز بر موضوعاتی همانند مطرح شدن طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی و بومی‌سازی آن در دستگاه‌های اجرایی تأکید کرد.
محمدزاده، عضو سابق شورای راهبردی بنیاد قرآن نیز اظهار کرد: ما برای تربیت مدیران قرآنی باید برنامه راهبردی بلند مدت میان مدت و کوتاه مدت داشته باشیم. برنامه بلند مدت باید از دبستان و حتی پیش دبستان آغاز شود.‌ از سوی دیگر اگر مدیر قرآنی وجود داشته باشد اما شهروندانی وجود نداشته باشند که آن آموزه‎ها را در جامعه پیاده کنند بنابراین تعلیمات ما فایده‌ای ندارد. ممکن است آموزه‌های قرآنی را در نظام مدیریتی اجرایی کنیم اما جامعه پایبند به این آموزه‌ها نباشند لذا باید به صورت روش‎مند عمل کنیم چراکه در علم روش‎های برای این موضوع وجود دارد.
خانم رمضان‌رودی، عضو شورای راهبردی بنیان قرآن اظهار کرد: انسانی موجودی تربیت یافته است و مدیری که چهل سال دارد شخصیت وی شکل گرفته است لذا تربیت قرآنی وی بسیار سخت است چراکه این مسئله‎ای مدیریت شده و حساب شده است و باید از دوران کودکی پیگیری شود. پیشنهاد بنده این است ه این طرح از وزارت آمورش و پرورش آغاز شود چراکه در آنجا می‌توانیم مدیرانی را برای سی یا چهل سال بعد تربیت کنیم.
در پایان این مراسم از طرح «مکتب شهید بهشتی؛ مهندسی نظام تربیتی مدیران حکمرانی قرآنی» رونمایی به عمل آمد.

منبع:ایکنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7