کد خبر: 18669| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۵ آبان سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۱:۰:۰ | تعداد بازدید: ۸۸۲

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور گفت: ۲۰۰ امام‌جمعه جدید در سه سال گذشته وارد شبکه ائمه جمعه شدند و ۵۰۰ مورد هجرت داشتیم که یک نوسازی شبکه رخ داده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، شب گذشته، چهارم آبان‌ماه در نشست با جبهه فعالان فرهنگی و انقلابی (جبهه انقلاب اسلامی) در بیرجند که با حضور نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی برگزار شد، با بیان اینکه باید وارد دوره تازه‌ای از ترویج نماز شویم، گفت: باید در این زمینه کار رسانه‌ای، فرهنگی و آموزشی انجام و به موضوع نماز جمعه بیش از گذشته توجه جدی شود.
وی افزود: نگاه تحولی خوبی در شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با رویکرد جوان‌گرایی و کارآمدی داشتیم و امامان جمعه جدید از نظر سواد، سن و تحولات اجتماعی اتفاقات خوبی را در مناطق مختلف کشور رقم زده‌اند.
حاج علی‌اکبری با بیان اینکه نظر نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها در زمینه تحولات ائمه جمعه اخذ می‌شود، افزود: ما معتقد به شبکه در شورای سیاستگذاری ائمه جمعه هستیم و ارشد شبکه ما در استان‌ها نماینده ولی‌فقیه است.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان اینکه در این زمینه هماهنگی حداکثری با نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها داریم و هر روز این تعامل تقویت می‌شود، تصریح کرد: قضاوت‌ها درخصوص شرکت در نمازهای جمعه در کشور قضاوت دقیق و علمی نیست، چراکه ۸۸۷ پایگاه نماز جمعه در کشور داریم و اگر کسی می‌خواهد درخصوص این پایگاه‌ها قضاوت کند باید قضاوت علمی داشته باشد و نمی‌توان نمونه‌گیری را به سایر پایگاه‌ها تعمیم داد که کار علمی نیست.
حاج علی‌اکبری اظهار کرد: وضع ما درخصوص شرکت در نماز جمعه مورد قبول و مطلوب نیست و در این زمینه خیلی کار داریم که به وضعیت مطلوب برسیم؛ به مقام معظم رهبری قول دادیم تا سال ۱۴۰۴ به وضعیت مطلوب برسیم که البته دوران کرونا باید به این دوران اضافه شود.
شبکه ائمه جمعه با کمترین امکانات در متن جامعه خدمت می‌کند
وی افزود: برای ادای حق نماز جمعه باید یک سری اقدامات را ما انجام دهیم و عموم مسلمین و برخی دستگاه‌ها و نهادها هم در این زمینه تکلیف دارند، به‌عنوان مثال رسانه‌ حق نماز جمعه را ادا نمی‌کند و در آینده با رئیس سازمان صدا و سیما هم مذاکراتی خواهیم داشت.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان اینکه در مرحله دولت‌سازی و آرمان انقلاب اسلامی هستیم که باید همه این فرصت را قدر بدانیم و در این زمینه وظیفه داریم که کمک کنیم، افزود: شبکه ائمه جمعه با کمترین امکانات در متن جامعه خدمت می‌کند و گاهی به این شبکه تاخته می‌شود، لذا کار شبکه ما خیلی سخت است و نیازمند کمک همه فعالان فرهنگی و اجتماعی هستیم.
حاج علی‌اکبری گفت: در راهبری کلان مسجد در سطح ملی کشور فاقد سامانه تعریف شده هماهنگ‌کننده هستیم و نتیجه این است که برخی به فرض اینکه کسی دیگر کار را انجام می‌دهد، وارد نمی‌شوند و در جاهایی هم عده‌ای با تزاحم و با هم وارد می‌شوند.
وی با بیان اینکه به‌رغم فعالیت‌های خوبی که در زمینه عمران مادی و عمران معنوی مسجد در جمهوری اسلامی ایران انجام شده است، اما در این زمینه هم با وضعیت مطلوب فاصله داریم، تصریح کرد: در حال حاضر در زمینه مساجد بر طراحی سامانه راهبری کلان کار می‌کنیم که الان فاقد این سامانه هستیم و در این خصوص یک جمع‌بندی و مطالعه وسیع ملی با نهادهای مسئول داشتیم و در مرحله ویرایش و تکمیل این طرح هستیم.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور اظهار کرد: نهادهای گوناگونی هم در این زمینه مسئولیت و وظیفه دارند که باید ورود پیدا کنند و با این طراحی و تقسیم کار ملی به لطف خداوند امیدواریم کارها به سرانجام مناسبی برسد.
گره زدن فعالیت‌‎ها به مسجد بسیار اهمیت دارد
حاج علی‌اکبری با بیان اینکه کار فکری مداوم و تقویت بنیه فکری فعالان فرهنگی و اجتماعی مسئله مهم، اساسی و ضروری است، افزود: اقدام شبکه‌ای و جبهه‌ای نیز بسیار مهم است و با وجود اینکه جبهه فرهنگی راه‌اندازی شده، اما هنوز با اقدام شبکه‌ای سازمان‌دهی شده فاصله داریم و نتوانسته‌ایم آرایش شبکه‌ای به خود بگیریم.
رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان اینکه مقام معظم رهبری مکررا نسبت به خانواده تذکر می‌دهند و آفت در خانواده و جوانان ما افتاده که باید در این زمینه هم بیش از گذشته سرمایه‌گذاری کنیم، اظهار کرد: باید به مسئله فضای مجازی و محیط سایبر و ظرفیت‌ها و مخاطرات آن باید بیش از گذشته توجه داشته باشیم، چراکه در زمینه فضای مجازی از این فناوری ضربه خوردیم و به میدان قتلگاه برای جوانان ما تبدیل شده است.
وی با اشاره به اینکه کار مسجدی کردن و گره زدن فعالیت‌‎ها به مسجد بسیار اهمیت دارد و باید بیش از گذشته مدنظر قرار گیرد، بیان کرد: کار تربیتی و توجه به مخاطب از جمله دانش‌آموزان و جوانان را باید بیش از گذشته برجسته کنیم، همچنین محور خدمات اجتماعی در شبکه امامت جمعه مورد نظر و تأکید است.

منبع:ایکنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7