کد خبر: 17571| تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، ۷ تیر سال ۱۴۰۰ | ساعت ۹:۲۷:۰ | تعداد بازدید: ۸۱۸

با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی چند سند همکاری و توافقنامه به امضاء رسید.
در این نشست که با حضور مسئولین دو نهاد برگزار شد، توافقنامه الحاق زمین‌های جدید به پارک فناوری پردیس به امضاء رسید. بر اساس این سند همکاری 280 هکتار اراضی جدید به پارک فناوری پردیس اضافه خواهد شد و زمینه توسعه هر چه بیشتر این پارک بزرگ، فراهم می شود.
مشارکت در ایجاد و توسعه ناحیه نوآوری پرند، عنوان توافقنامه دیگری این که در این نشست بر روی اجرای آن توافق شد. بر اساس این تفاهمنامه، یک ناحیه نوآوری شاخص در شهر پرند ایجاد خواهد شد و با توسعه یک زون صنعتی فناورانه در این ناحیه، زمینه برای رشد هر چه بیشتر شهر پرند مهیا میشود.
تفاهمنامه سوم بر روی احداث شهرک فرودسی در جوار پارک فناوری پردیس متمرکز بود. این شهرک با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق احداث خواهد شد. ایجاد زیرساخت‌های فناورانه، روش‌های نوین معماری و به کارگیری انرژی‌های پاک و هوشمند، از جمله ویژگی‌های این شهرک جدید است.
توسعه روز افزون پارک‌ها
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در این نشست گفت: پارک فناوری پردیس به عنوان بزرگترین پارک فناوری کشور توانسته است بیش از 1000 میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی جذب کند. در این ناحیه نوآور با وجود آنکه هیچ دودکش آلاینده‌ای دیده نمی‌شود، اما مراکز فناور در حال تولید ارزش افزوده هستند. این موضوع نشانگر همراهی و همگامی راهبردی فناوری و محیط زیست در کشور است.
رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود: در کشور چین یک بندر ساده ماهیگییری پس از 40 سال به یک پارک فناوری عظیم و بین‌المللی تبدیل شده است. در کشور ما نیز ظرفیت و پتانسیل ایجاد پارک‌های  علم و فناوری بزرگ وجود دارد. بی‌شک آینده شهر پردیس درخشان است و قرار نیست این شهر به خوابگاه تهران تبدیل شود، بلکه شهری پویا و بالنده خواهد بود.
نقش کلیدی معاونت علمی در توسعه زیست بوم نوآوری
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز در جریان امضای این اسناد همکاری، گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و دکتر ستاری نقشی کلیدی و بی‌بدیل در توسعه زیست‌بوم نوآوری در کشور ایفا کرده‌اند. ما در این وزارت با اعتماد و ایمان قلبی از این زیست‌بوم حمایت کرده‌ایم. وزارت راه و شهرسازی سعی کرد به عنوان مصرف‌کننده خدمات و محصولات خلاق و دانش‌بنیان با این شرکت‌ها همکاری کند و سطح نفوذ فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق را در عرصه شهرسازی و معماری کشور، افزایش دهد.
وزیر راه و شهرسازی افزود:  زمین‌های تخصیص یافته به پارک فناوری پردیس نزدیک به 90 هکتار بود که آن هم به صورت کامل ارائه نشده بود، ما در گام نخست زمین‌های معوقه را تخصیص دادیم و طبق قرارداد جدید نیز 280 هکتار زمین جدید به پارک فناوری پردیس افزوده می‌شود. همچنین تفاهم‌نامه‌های امضا شده در مورد شهر پرند و پردیس در مورد شهر جدید هشتگرد نیز قابل اجرا است و زمینه همکاری  در این حوزه نیز وجود دارد.
 
مدیریت نتیجه گرا
اسماعیل قادری فر رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در این نشست گفت: در دهه 80 شمسی افتخار همکاری با وزیر محترم راه و شهرسازی را داشته‌ام و اکنون نیز که در خدمت دکتر ستاری هستم، می‌بینم که مشابهت‌های مدیریتی میان این دو عزیر وجود دارد. هر دوی این مدیران به نوعی از خانواده‌ای ارتشی هستند. در راهبرد نظانی تاکتیکی به نام تاکتیک پیکانی وجود دارد که بر روی هدفگرایی و نتیجه بخش بودن کار تاکید دارد. بی‌شک این نوع نگرش مدیریتی نتیجه گرا باعث شده است که همکاری‌های دو جانبه میان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و وزارت راه و شهرسازی به این سطح از کیفیت برسد. 
رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی، افزود: پارک فناوری پردیس توانسته است خود را به عنوان بهشت فناوری منطقه تثبیت کند و با توجه به اینکه دکتر ستاری خود شخصاً راهبری آن را بر عهده داشتند، توانست به مرکزی بسیار سودمند در زیست‌بوم نوآوری کشور تبدیل شود. بیش از 2 دهه از مطرح شدن ایده تاسیس پارک فناوری پردیس می‌گذرد و امروز نیز نطفه ایجاد ناحیه نوآوری پرند بسته شد، امیدوارم آیندگان بتوانند این مرکز را به نهادی درخشان و تاثیر گذار تبدیل کنند.
 

منبع: مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7