کد خبر: 17397| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۲۲ خرداد سال ۱۴۰۰ | ساعت ۱۲:۱۵:۰ | تعداد بازدید: ۱۲۰۹

معاون پرورشی و فرهنگی وزرات آموزش و پرورش از تصویب کلیات برنامه درسی رشته امور تربیتی و مشاوره به تفکیک در کارگروه هماهنگی و برنامه ریزی دانشگاه فرهنگیان خبر داد.
علیرضا کاظمی اظهار داشت: در سال های گذشته رشته راهنمای و مشاوره با ۲ گرایش فعالیت های پرورشی و همچنین مشاوره وجود داشت و به جای این که به تنهایی پاسخگوی نیازهای دو پست سازمانی مجزا باشد، موجب شده بود که فارغ التحصیلان این رشته ترکیبی دچار سردرگمی هویتی شوند، به همین دلیل در سال ۱۳۹۸ در کارگروه هماهنگی و برنامه ریزی رشته های دانشگاه فرهنگیان رشته های برنامه ریزی امور تربیتی و مشاوره به تفکیک تصویب شد.
وی با یادآوری تغییر و تحولات سال های اخیر در همه عرصه ها افزود: نیازهای جدید در حوزه‌های فرهنگی و تربیتی به‌گونه‌ای است که والدین قادر به پاسخگویی به این نیازها نیستند و مربی امور تربیتی باید بتواند از عهده این مهم برآید.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «هدایت اخلاقی و رفتاری، کمک به تحقق فرآیند تربیت‌پذیری و فرهنگ پذیری مطلوب، شکوفایی استعدادهای فطری دانش‌آموزان و سلامت نفسانی و کمک به ترویج سبک زندگی اسلامی» ازجمله وظایف سازمانی یک مربی امور تربیتی است.
کاظمی خاطرنشان کرد: در گذشته با حذف رشته امور تربیتی در حق بخش امور تربیتی اجحاف شد و این بخش واقعا تضعیف شد که با احیای آن مهم ترین اتفاق در این حوزه رخ داده است زیرا تفکیک رشته‌های امور تربیتی و مشاوره از یکدیگر الزامی بود.
وی همچنین گفت: یکی از نقش های مربی امور تربیتی استفاده از عوامل مدرسه  و اولیا دانش آموزان برای نیل به اهداف تربیتی است لذا مربی امور تربیتی را باید برای رویارویی با مسایل و مشکلات حال و آینده آماده ساخت تا با همکاری معلمین و کادر مدرسه در جهت برطرف کردن خلأهای موجود در برنامۀ درسی رسمی، برنامه‌ریزی و برای ایجاد فضای مساعد برای شکوفایی استعدادهای فطری دانش‌آموزان فعالیت کند.
وی ادامه داد: بخش بزرگ فعالیت‌های ما قرآنی است البته روخوانی و روانخوانی قرآن جز بدیهیات این رشته محسوب می شود و باید دانشجویان این رشته بیشتر از دانشجویان در سایر رشته ها مسلط به قرآن و از دانش تفسیر و قرائت بهره مند باشند و البته آشنایی  با دیدگاه های روانشناسی جز ضروریات این رشته هاست.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به فعالیت های متنوع معاونت پرورشی و فرهنگی افزود: بخش دیگری از فعالیت های این حوزه فرهنگی و هنری است، بنابراین ضرورت دارد یک مربی امور تربیتی باید با انواع و اقسام هنرهای دستی تجسمی، موسیقی آوایی و غیره آشنایی داشته باشد.
کاظمی با یادآوری تصویب نهایی رشته های برنامه ریزی امور تربیتی و مشاوره به صورت کارشناسی پیوسته تاکید کرد: در صورتی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز این رشته ها را تصویب کند  در دفترچه کنکور امسال اضافه می شوند و متقاضیان می توانند با انتخاب این کد رشته ها به تحصیل در داتشگاه فرهنگیان مشغول شوند.

منبع:روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7