کد خبر: 15454| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۱۵ آذر سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۱:۵:۰ | تعداد بازدید: ۱۸۳۰

سیاست های فرهنگی و علمی و فناوری حمایت از کالای ایرانی توسط دفتر نظارت و ارزیابی فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارزیابی شد.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر غلامرضا بصیرنیا مدیرکل نظارت و ارزیابی فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص گفت: حمایت از تولید داخل و تامین نیازهای کشور با محصولات داخلی و حفظ استقلال با تکیه بر توان داخلی از ارزشهای مهم و اولویت های انقلاب اسللامی و نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و هست.
وی گفت: در این راستا شورای عالی ­انقلاب فرهنگی درجهت تحقق حمایت از کالای ایرانی در جلسه 807 مورخ 18/2/1397 مصوبه­ «راهبردها و اقدامات فرهنگی حمایت از کالای ایرانی در سطوح خانواده، جامعه و سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی» تصویب کرد.
وی افزود: این مصوبه دو بخش دارد که بخش اول مصوبه، 7 بند سیاستی کلان و 8 زیر بند خرد سیاستی مرتبط با نقش حوزه فرهنگی، تبلیغی و ترویجی در حمایت از کالای ایرانی است و تبلیغ حمایت از کالای ایرانی و تولید و مصرف آن به‌عنوان عرق و افتخار ملی و نماد استقلال، خوداتکایی، خودباوری و هویت ملی، ترویج فرهنگ تحریم مصرف کالای قاچاق، ترویج فرهنگ رقابت سالم و سازنده میان تولیدکنندگان کالای ایرانی، تضمین ارتقای کیفیت کالای ایرانی با رویکرد مرغوبیت کالا، براساس رعایت استانداردها، گسترش کمی و کیفی فرهنگ خدمات پس از فروش، حمایت مادی و معنوی، تبلیغی و ترویجی از سرمایه‌گذاری، کارآفرینی، تولید، عرضه و مصرف کالاهای ایرانی، ترویج مشارکت عمومی در حمایت از کالای ایرانی، حمایت از شکل‌گیری نمانام و برند های ویژه کالاهای ایرانی، حمایت از تولید آثار، محصولات و نشان‌های تجاری فرهنگی با رویکرد اسلامی- ایرانی و صادرات آنها، از مهمترین محورهای سیاستی فرهنگی برای حمایت از کالای ایرانی است. بخش دوم مصوبه، 4 بند سیاستی مرتبط با نقش حوزه علمی، مهارتی، فناوری و نوآوری در حمایت از کالای ایرانی است.
مدیرکل نظارت و ارزیابی فرهنگی تصریح کرد: جهت‌دهی طرح‌های پژوهشی کاربردی و پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی به تولید دانش، فناوری، کالاها و خدمات ایرانی و حمایت از آنها، ترویج شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای تحقیق و توسعه و ترویج فرهنگ خرید محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین فرهنگ‌سازی، ترویج، تقویت و توسعه شاخه‌های کار و دانش در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان سهم از مهمترین محورهای حوزه علمی و مهارتی حمایت از کالای ایرانی است.
دکتر بصیرنیا افزود: طبق ابلاغیه این مصوبه، 16 دستگاه مجری آن هستند و نظارت بر اجرای مصوبه نیز بر عهده دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی است. برای بررسی میزان اجرایی شدن وظایف دستگاه­ها در اجرای مصوبه حمایت از کالای ایرانی، دفتر نظارت و ارزیابی فرهنگی دبیرخانه شورای عالی برگ راهبری مربوط به وظایف دستگاه­های مجری را به تفکیک و تناسب شرح وظیفه هر دستگاه و بندهای سیاستی مصوبه، تهیه، و به دستگاههای مجری ارسال کرد و خواستار ارسال گزارش آنها در اجرای مصوبه شد.  گزارش 12 دستگاه مجری دریافت و ارزیابی شد.
مدیرکل نظارت و ارزیابی فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد وضعیت اجرای این مصوبه گفت: مجموعا 945 اقدام توسط دستگاه های مجری در زمینه حمایت از کالاهای ایرانی در اجرای بندهای سیاستی مصوبه شورای عالی گزارش شده است. ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در قالب ابلاغ مصوبات، 233 اقدام در زمینه حمایت از کالای ایرانی، با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیمای و معاونت رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گزارش کرده است.
دکتر بصیرنیا با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی به عنوان مولود شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت بسیار خوبی در حوزه علمی و فناوری و حمایت از کالای ایرانی انجام داده است گفت: جهاد دانشگاهی 223 اقدام در زمینه حمایت از کالای ایرانی انجام داده است و فهرستی کاملی از عناوین طرح‌های پژوهشی اختتام یافته، طرح‌های فناورانه اختتام یافته که به محصول مشخص رسیده است و طرح‌های فناورانه در دست اجرا در واحدها و بخش های مختلف جهاد دانشگاهی ارائه شده است. وزارت بهداشت 111 اقدام، سازمان ملی استاندارد 89 اقدام، وزارت ورزش و جوانان 82 اقدام، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 62 اقدام، آموزش و پرورش 54 اقدام، سازمان تبلیغات 52 اقدام، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 23 اقدام، سازمان صدا و سیما 10 اقدام، وزارت علوم، 4 اقدام و وزارت امور اقتصادي و دارايي نیز یک اقدام در اجرای مصوبه حمایت از کالای ایرانی به انجام رسانده اند.
مدیرکل نظارت و ارزیابی فرهنگی در مورد نقش سازمان صدا و سیما در حمایت از کالای ایرانی نیز گفت: سازمان صدا و سیما با 10 اقدام که در برگیرنده 10289 ساعت توليد و پخش برنامه در بخش مختلف سيما و صدا در جهت حمایت از کالای ایرانی است فعالیت های مناسبی را انجام داده است. این سازمان از ظرفیت بی نظیری در جهت معرفی برندها و محصولاتی ایرانی برخوردار است و مناسب است در یک طرح ملی و بدون چشم داشت اقتصادی، تا جای ممکن نمانام ها و کالا و محصولات ملی با کیفیت در حوزه های مختلف را در رسانه ملی به مردم معرفی کند.
وی همچنین در پاسخ به اینکه وضعیت بندهای مختلف مصوبه چگونه است، گفت: سهم بندهای سیاستی 19 گانه مصوبه شورای عالی به تفکیک احصاء شده است. جهت دهي طرح‌هاي پژوهشي کاربردي و پايان ‌نامه‌هاي تحصيلات تکميلي به توليددانش،فناوري، کالاها و خدمات ايراني و حمايت از آنها، با داشتن 243 اقدام، بيشترين میزان اجرا را در بین بندهای سیاستی دارد. اما علی رغم اینکه بیشترین اقدامات اجرا مربوط به این بند است اما بيشترین اقدامات در اجرای آن توسط جهاد دانشگاهي صورت گرفته است و توجه به مباحث علمي و دانشگاهي و توسعه کارآفريني، دراولويت هاي اصلي دستگاههای مجری قرار نداشته است. مدیرکل نظارت و ارزیابی فرهنگی افزود: به اين مطلب مي توان سهم فعاليت ها در حوزه کيفيت کالاي ايراني را اضافه کرد که در افزايش حمايت از کالاي ايراني تاثير بسزايي دارد. به بيان ديگر جنبه هاي عملياتي و عملی حمایت از کالای ایرانی، کمتر توسط دستگاه هاي مجري  به اجرا درآمده است. درحاليکه هرکدام از دستگاه های ذی­ربط به فراخور وظايف و ماموريت هاي خود مي تواند نقش مهمی در گسترش توليد و بهبود کيفيت کالاهاي داخلي داشته باشند.
دکتر بصیرنیا در جمع بندی اجرای مصوبه حمایت از کالای ایرانی گفت: فعاليت هاي گزارش شده دستگاه ها با ماموريت هايشان در اين حوزه تطابق داشته و عملکرد مثبت بوده و در مجموع، بندهاي سياستي در ارتباط با فعاليت هاي تبليغي و ترويجي شامل؛ ساخت برنامه ها و فيلم ها، برگزاري جشنواره ها، ايجاد روحيه خود باوري، تبليغ کالاهاي ايراني در داخل و خارج کشور بيش از ساير فعاليت ها توسط دستگاه ها اجرا شده است.
مدیرکل نظارت و ارزیابی فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: متاسفانه وزارت صمت گزارشی از اجرای این مصوبه به دبیرخانه شورای عالی ارسال نکرده است و گزارش وزارت امور اقتصادي و دارايي و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري نیز ناقص است در حالی که این دستگاهها سهم زيادي در اين مقوله دارند. فقدان و نقص گزارش از اين وزارتخانه باعث ارائه تصوير ناقص از فعاليت ها در حوزه حمايت از کالاي ايراني شده است.
دکتر بصیرنیا گفت: دستگاه هايي که وظیفه و قابليت فعاليت در حوزه حمایت عملی و عینی از کالای ایرانی دارند، مانند؛ وزارت صمت، وزارت اقتصاد، وزارت علوم، معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري سهم و نقش خود در زمينه جهش تولید و بهبود کيفيت کالا و خدمات ایرانی افزايش دهند. همچنین وزارت آموزش و پرورش بواسطه فرهنگ سازی در بین دانش آموزان و توسعه شاخه هاي کاردانش و مهارت آموزی و سازمان صدا و سیما به واسطه آگاهی بخشی، تبلیغ و معرفی کالا و خدمات با کیفیت و نمانام های برتر ایرانی، نقش انکارناپذيري در حمايت و خريد کالاي ايراني و خوداتکايي دارد.
مدیرکل نظارت و ارزیابی فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی در ماده 14 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دستگاههای تبلیغی، فرهنگی، پژوهشی و آموزشی از جمله؛ سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و علوم را موظف کرده تا برنامه های فرهنگی، آموزشی، تحقیقاتی و ترویجی را بر اساس سیاست های شورای عالی انقلاب فرهنگی و اولویت های ستاد قاچاق کالا و ارز با هدف افزایش کیفیت تولید داخلی، ارتقای فرهنگ عمومی برای گرایش به استفاده از کالای تولید داخلی و جلوگیری از مصرف کالای قاچاق اجرا نمایند، اخیرا مصوبه حمایت از کالای ایرانی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی به ستاد قاچاق کالا و ارز نیز ابلاغ شد تا با توجه به جایگاه ستادی آن، نقش هماهنگی و هم افزایی بین کلیه دستگاه‌های مجری مصوبه را در چارچوب ماده 14 قانون قاچاق کالا و ارز انجام دهد و ضمن نظارت بر اجرای مصوبه، گزارش سالانه را این ستاد به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کند.

 

لطفا کد زیر را وارد نمایید

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7