کد خبر: 14530| تاریخ انتشار: چهارشنبه ، ۱۹ شهریور سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۴:۵۵:۰ | تعداد بازدید: ۲۲۶۹

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: حتما تعظیم شعائر اربعین اتفاق خواهد افتاد و این قطعی است و حتما بهترین وجه این تعظیم و تکریم صورت خواهد گرفت.
حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شب گذشته سه شنبه هجدهم شهریورماه در برنامه تلویزیونی روایت هیئت که از شبکه افق پخش شد، با اشاره به شکوه و عظمت برپایی مراسم عزاداری در دهه اول محرم عنوان کرد: بعد از ایام عزاداری باشکوه و مملو از فرهیختگی عزاداران سیدالشهدا (ع) اساتید، بزرگان و مسئولین، از سر تکریم بیانیه‌های تشکر دادند. بنده هم این فرصت را مغتنم شمرده و با دست بر سینه از همه هیئتی‌ها که با عشق، افتخار آفریدند، تشکر قلبی خود را ابراز می‌کنم. هیئتی‌ها در این ایام بسیار اذیت شدند و سختی‌ها و دشواری‌های پیاپی را به جان خریدند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: امسال برگزاری مراسم محرم از پیچیده‌ترین پروژه‌ها و مسأله‌های اجتماعی بود که در شرایط کرونا با آن مواجه بودیم. ما به گستردگی مسأله سیدالشهدا (ع)، مسأله اجتماعی نداریم؛ این ملت، ملت امام حسین (ع) هستند و دلشان برای سیدالشهدا (ع) می‌تپد. گستردگی هیئت‌های مذهبی، همه نگرانی‌های بجا برای سلامتی مردم، برپایی مراسم در عین رعایت حفظ سلامت ملت عزادار محب سیدالشهدا (ع) در کنار هم پروژه سختی بود که جز با هدایت‌های مقام معظم رهبری و فرهیختگی مردم مذهبی ایران به ثمر نمی‌نشست.
وی با بیان اینکه قلبی که برای امام حسین (ع) می‌تپد از انسان هویت دیگری می‌سازد، ادامه داد: مردم ایران برای عزای سیدالشهدا (ع) همه چیز را به جان می‌خرند. باور کنید اگر می‌گفتند اقامه عزا در شهرها امکان‌پذیر نیست، عزاداران به بیابان‌ها می‌رفتند.
قمی ادامه داد: دلسوزانی به‌حق نگران سلامتی مردم بودند و کسانی معدود و محدود بودند که غرض داشتند و اساساً می‌خواستند عزاداری برپا نشود؛ لکن ما به پشتوانه فرهیختگی هیئت‌ها و اعتمادی که بر خادمین سیدالشهدا (ع) داشتیم، می‌دانستیم که می‌توان برای مدیریت مسأله به مردم تکیه کرد.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص برگزاری مراسم اربعین عنوان کرد: حتما تعظیم شعائر اربعین اتفاق خواهد افتاد. این قطعی است و حتما بهترین وجه این تعظیم و تکریم صورت خواهد گرفت. هیئتی‌ها فرهیختگی را نشان دادند و مطمئنا در مراسم اربعین مراعات هم خواهد بود و در خصوص اربعین، نگرانی برای مراعات نیست و سقف آنچه در مراسم اربعین شد نیست، در خدمت به مردم کوتاهی نخواهد شد و بی‌شک مردم آن را به بهترین وجه رقم می‌زنند.
وی با بیان اینکه اربعین جزو هویت و فرهنگ ماست، تأکید کرد: همه اربعینی‌ها اعم از موکب‌دارها، آنهایی که پیاده‌روی می‌کنند، ذاکرین و مادحین، هر کدام به نوعی فعال خواهند بود.
قمی در خصوص فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان، اصل نمایندگی هیئت‌های در حاکمیت است که در کنار نمایندگی از حاکمیت نزد هیئت‌های نقش دوگانه‌ای می‌سازد که کار را سخت می‌کند؛ لکن ما مدافع هیئت‌ها هستیم. در زمانی که نگرانی‌های بجا از سلامتی وجود دارد، مراقبت کنیم که مراسم هیئت‌ها به بهترین وجه انجام شود. با همکاران در سازمان تبلیغات اسلامی عهد کردیم تنها به اندازه آبی در دهان چرخاندن اجازه خواب داریم و در ایام منتهی به دهه محرم همکاران ما شب و روز فعالیت کردند تا دغدغه اصلی عرصه‌های حاکمیتی که ایجاد انضباط در هیئت‌ها بود، برطرف شود.
وی اقامه عزا توسط مردم در سرمای صفر درجه آذربایجان و در گرما و شرجی جنوب در فضای باز را جلوه‌های فرهیختگی عزاداران دانست و با بیان اینکه به برکت مجاهدت‌های رسانه‌ای تلقی از کار هیئتی ارتقا پیدا کرده است، افزود: آن طور که حق هیئت‌هاست، تکریم نمی‌شوند و یا حتی بهره‌ای از ظرفیت آنها برای حل مسائل کشور برده نمی‌شود. هیئت‌ها می‌توانند گره‌های بزرگ را باز کنند. هیئت‌های مذهبی شناسه ندارند؛ یعنی ساده‌ترین خدمت‌ها به بهترین سازمان مردم‌نهاد که تعلق خاطر به ماورا و وجود سیدالشهدا (ع) دارد، تعلق نمی‌گیرد.
قمی افزود: در هیئت‌ها به‌عنوان نهاد عمیق جامعه، شاعر، ذاکر، عالم، خانواده شهید و... حضور دارند که نه تنها برای سیدالشهدا (ع) عزاداری می‌کنند که سراغ مستضعفین رفته و در عرصه‌های مختلف گره از کار جامعه باز می‌کنند؛ لکن این نهاد اجتماعی خلاق و خدوم از کم‌ترین حمایت‌ها مثل شناسه محروم است. هیئت‌ها عناصر گرانبها در حل مسائل پیچیده و غامض جامعه حتی مسائل اقتصادی و امنیتی هستند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در پاسخ به اینکه برخی تصمیمات دیرهنگام مسئولین نظیر نحوه برگزاری مراسم محرم تنها ۴۸ ساعت مانده به آغاز محرم چه تبعاتی می‌تواند داشته باشد، گفت: بعضی از اشکالات در حکمرانی و نحوه حاکمیت منحصر به نحوه اداره هیئت‌ها نمی‌شود. خیلی از تصمیمات در مسائل مختلف در دقیقه نود گرفته می‌شود؛ لکن اینکه مثلا در مراسم عرفه دیرهنگام برای تعطیلی مراسم اطلاع داده شد، بزرگ‌ترین غصه تعطیل شدن مراسم نبود، چرا که برخی از افراد تعلق خاطرشان را نتوانستند کنار بگذارند و در قالب دیگری مراسم را برگزار کردند که این قالب خطرناک‌تر بود.
وی افزود: در اتخاذ تصمیمات حاکمیتی، عناصر امنیتی و بهداشتی لحاظ می‌شود؛ لکن عناصر روحی و معنوی مورد توجه نیست. بی‌شک تصمیم‌گیران همگی امام حسینی و اهل روضه بودند؛ ولی نحوه مواجهه با پدیده اجتماعی هیئت مذهبی را نمی‌دانستند. شاید تصور این بود که اشکالی پیش نمی‌آید، می‌روند و در فضای آزاد برگزار می‌کنند؛ در حالی که مهیا شدن هیئت‌ها برای برگزاری مراسم در محیط آزاد، شبیه معجزه بود.
قمی تأکید کرد: شاید اگر در تصمیمات حاکمیتی، احوال جامعه بیشتر لحاظ شود، کمتر آسیب ببینیم. ای کاش نگاه‌های اجتماعی، روان‌شناختی و معنوی را در تصمیم‌گیری‌ها مورد توجه قرار دهیم.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: در ستاد ملی کرونا حتما به بعد جسمی اهمیت داده می‌شود، ولی اگر جامعه‌ای که مراعات می‌کند، افسرده بشود به خطر بزرگ‌تری گرفتار شده‌ایم. جامعه با عزای سیدالشهدا (ع) طراوت پیدا می‌کند و روحیه می‌گیرد. باید این را در معادلات لحاظ کرد و بهینه‌ترین تصمیم را گرفت. برگزاری مراسم دهه محرم اثبات کرد، می‌توان موضوعات پیچیده را به محوریت مردم مدیریت کرد؛ خصوصاً آنجا که به تعلقات مذهبی مردم وابسته باشد.

منبع:روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7