کد خبر: 14211| تاریخ انتشار: سـه شنبه ، ۲۱ مرداد سال ۱۳۹۹ | ساعت ۱۲:۵۴:۰ | تعداد بازدید: ۲۲۲۷

حجت الاسلام قمی، در دومین نشست ستاد پیگیری‌های ویژه ماه محرم گفت: مهمترین دغدغه ما این است که یک هم نوایی و هم افزایی برای رعایت موارد بهداشتی در جامعه ایجاد شود.
دومین نشست ستاد پیگیری‌های ویژه ماه محرم با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت و دیگر مسئولان کشوری به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر (سرچشمه) برگزار شد.
در ابتدا این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری برای راه اندازی ستاد ملی محرم عنوان کرد: همه مسئولان و مردم قدردان زحمات کادر درمان هستند اما مطالبه عزاداری سیدالشهدا (ع) مردمی است و عزاداری سیدالشهدا (ع) جزو شخصیت مردم ایران است.
وی افزود: ما به‌عنوان خادمان مردم موظف هستیم تا موانع و مشکلات برگزاری عزاداری سیدالشهدا (ع) را برطرف کنیم.
قمی ادامه داد: مهمترین دغدغه ما این است که یک هم نوایی و هم افزایی برای رعایت موارد بهداشتی در جامعه ایجاد شود؛ مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) نیاز معنوی جامعه است و هر سال با شروع ماه محرم و صفر شاهد کاهش جرایم در جامه بودیم.
عضو شواری عالی انقلاب فرهنگی گفت: در این بین باید از قشر خبرنگار تشکر ویژه ای داشت که فعالیت‌های این ستاد را منعکس می‌کنند.
وی پایان سخنان خود تصریح کرد: عزاداری سیدالشهدا (ع) مانند شیر و شکر در فرهنگ مردم نهادینه شده است و به کمک خبرنگاران زحمتکش این موارد به جامعه ابلاغ می‌شود.
در ادامه این نشست سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست عنوان کرد: ما و همکارانمان در وزارت بهداشت با تمام وجود برای مقابله با ویروس کرونا تلاش می‌کنیم.
وی افزود: مبانی عزاداری سیدالشهدا (ع) در بین مردم بلافاصله بعد از شهادت امام حسین (ع) در جامعه بوده است؛ برای هر مسئولی ابلاغ دستور عدم برگزاری مراسم سیدالشهدا (ع) یک امر سنگین و ناراحت کننده است.
نمکی ادامه داد: در ایام سخت‌ترین تحریم‌ها با مشکل ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنیم؛ ما با این شرایط به هیچ فردی اجازه نخواهیم داد تا کوچک‌ترین ایراد نسبت به برگزاری مراسم ماه محرم بگیرد.
وزیر بهداشت تصریح کرد: به مدد خداوند، ما امسال محرمی سرشار از خرد و شعور همراه با ذکر سیدالشهدا (ع) خواهیم داشت.
وی تأکید کرد: ما همیشه سعی بر وحشت زدایی در جامعه نسبت به ویروس کرونا داشتیم، اما باید این نکته را نیز مورد توجه قرار داد که ویروس کرونا در قالب جدید و با خطر بالاتری در جامعه در حال انتشار است.
نمکی یادآور شد: محرم را نمی‌توان با رمضان قیاس کرد، در محرم طبقه اقتصادی معنایی ندارد و دارا و ندار در کنار یکدیگر محافل روضه سیدالشهدا (ع) را برپا می‌کنند؛ این محرم در هر سرزمین و اقلیمی به صورت ویژه برگزار می‌شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: باید به هنجارشکنی‌ها به موقع پاسخ داد و اگر شیوه‌ای از روی جهالت ترویج پیدا کند باید به شکل عاجل و فوت وقت پاسخ آن داده شود.
وی در در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: همه مسئولان حجت‌الاسلام قمی را به‌عنوان مدیر برگزاری مراسم ماه محرم می‌دانیم و باید با تشتت و جدل جلوگیری شود؛ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مورد تأیید دولت، وزارت بهداشت و دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است.
در ادامه این نشست حجت‌الاسلام مصطفی جلالی معاون فرهنگی و امور تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با ارائه گزارشی از روند برگزاری جلسات ستاد محرم در سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: امسال ما نباید برای برگزاری مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) از مردم عقب بمانیم؛ ابلاغیه ستاد ملی کرونا سارمان تبلیغات را موظف کرد تا این ستاد را ذیل ستاد ملی مبارزه با کرونا تشکیل دهند.
وی تصریح کرد: عشق و علاقه جامعه به سیدالشهدا (ع) به حدی است که امکان پذیر نیست که مراسم ماه محرم را برگزار نکنیم؛ اعتقادمان این است که هرچه کثرت مراسم بیشتر شود جمعیت نیز کمتر خواهد شد.
معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به پروتکل‌های اعلام شده برای برگزاری مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) تأکید کرد: اعلام پروتکل‌ها با انتقاداتی رو به رو شد به دلیل آنکه اکثر هیئات این گونه برداشت کردند که هیئت تعطیل است.
وی یادآور شد: سازمان تبلیغات اسلامی با راه اندازی سامانه ثبت نام هیئات برای دریافت مجوز برگزاری مراسم از اقداماتی بود که از سوی این سازمان برای بهتر رعایت شدن موارد بهداشتی در هیئات بود.
جلالی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: اگر مراسم امسال مدیریت نمی‌شد شیعه انگلیسی از مراسم امسال یک تصویر زشت و نامناسب از مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) نشان جامعه جهانی می‌داد.
در ادامه حجت‌الاسلام سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: سنت علوی و حسینی ریشه در فطرت و شخصیت مردم ایران دارد.
وی افزود: موضوع سلامت اصلی که در شرع هم به آن اشاره شده است و اولویت اصلی برگزاری مراسم ماه محرم سلامت مردم است؛ بهره مندی از امکانات چند رسانه‌ای از جمله مواردی است که می‌توان از آن برای برگزاری باشکوه مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) استفاده کرد.
عاملی تصریح کرد: ویروس کرونا شرایط را تغییر اساسی داده است و شرایط ویژه ای بر جامعه جهانی حکمفرما است، بنابراین طبق نظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نظر نهایی با ستاد ملی مبارزه با کرونا خواهد بود.
وی اظهار کرد: در حال حاضر ۹۲ هزار هیئت در سطح کشور مورد مدیریت است و این یکپارچگی می‌تواند یک تصویر مثبتی از هیئات در جامعه انعکاس دهد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان سخنان خود به مأموریت نهادهای فرهنگی اشاره و اذعان کرد: تولیدات مناسب برای فضای مجازی از وظایف نهادهای فرهنگی است و این نهادها به واسطه تولید محتوا مناسب بهترین تأثیر را در جامعه خواهند داشت.
حجت‌الاسلام رستمی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور در ادامه این نشست عنوان کرد: سلامت مردم و حفظ دستاوردهای به دست آمده در مقابله با شیوع ویروس کرونا از مواردی است که باید در این ستاد مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: کارشناسان بهداشتی که در ستاد ملی کرونا مشغول به فعالیت و تصمیم گیری هستند به بهترین شکل نیاز معنوی جامعه را نیز مورد توجه قرار می‌دهند؛ تکرار برگزاری مراسم عزاداری سدالشهدا (ع) با رعایت موارد بهداشتی از زبان وزارت بهداشت تأثیر خوبی در جامعه خواهد داشت.
رستمی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: اگر موارد بهداشتی و پروتکل‌ها به خوبی منتشر شود طبعاً تمام مردم و هیئات به نحو احسن این موارد را رعایت می‌کنند و چالش‌ها را از میان خواهند برد.
در ادامه این نشست حجت‌الاسلام علی اکبری رئیس شورای سیاست گزاری ائمه جمعه کشور ضمن تشکر از سازمان تبلیغات در خصوص پیگیری برگزاری ستاد ملی محرم گفت: جامعه و مسئولان همیشه در مشکلات چشم امیدشان به سیدالشهدا (ع) بوده و قطعاً محرم امسال شاهد یک اتفاق بزرگ خواهیم بود.
وی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: با ورود به موقع مقام معظم رهبری در مسئله برپایی مراسم ماه محرم و ارجاع مسائل به ستاد ملی کرونا نشان دهنده جلوه درست رهبری ایشان است؛ این سندی که تهیه شده است در راهبردها و فرایندها به خوبی توانسته اند موارد را بیان کنند و امیدواریم مصوبات این ستاد به بهترین شکل عملی شود.
خدادی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این شست عنوان کرد: اجرای پروتکل‌ها نیاز به یک قرائت واحد دارد؛ هرگاه قرائت‌ها از سیاست‌های ستاد ملی محرم واحد باشد خود به خود موارد به بهترین شکل ممکن رعایت می‌شود.
وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: شبهات، ابهامات، سوالات و شایعات از مواردی است که باید به آن‌ها توجه ویژه داشت تا مشکلات را قبل از وقوع حل کنیم.
در ادامه این نشست نماینده آستان قدس رضوی اظهار کرد: باید از تصمیمات لحظه آخری جلوگیری شود، این سند برای برقرار نظم و رعایت موارد بهداشتی مفید و کافی خواهد بود.
وی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: باید از افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند درخواست شود تا در مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) حتی الامکان حاضر نشوند.
حجت‌الاسلام سعید روستا آزاد معاون فرهنگی و تبلیغ دفتر تبلیغات اسلامی اظهار کرد: ظرفیت اعزام دفتر تبلیغات اسلامی در سال‌های قبل بیش از ۱۲ هزار نفر بود که با کمک سازمان تبلیغات اسلامی این ظرفیت افزایش پیدا خواهد کرد.
وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: سند پیش‌نویس برگزاری مراسم ماه محرم، باید خلاصه شود و موارد به صورت خلاصه عنوان شود؛ از دیگر نقدهایی که به این سند وارد است، کم رنگ بودن نقش مساجد است که باید اهمیت ایفای نقش مساجد در برگزاری مراسم سیدالشهدا (ع) مورد توجه باشد.
این نشست با هدف تدوین سیاست‌های کلی نحوه برگزاری مراسم عزاداری سیدالشهدا (ع) در ماه محرم تشکیل و مقرر شد تا هیئات مذهبی در سراسر کشور مطابق با سیاست‌های تدوین شده توسط این ستاد اقدام به برپایی محفل عزاداری سیدالشهدا (ع) کنند.
در پیش نویس سند سیاستی ماه محرم که توسط سازمان تبلیغات اسلامی تدوین شده است از تدوین سیاست‌های کلان و راهبردی برنامه ریزی برای برگزاری مراسم محرم ۹۹، تدوین راهبردی رسانه‌ای برگزاری مراسم محرم، تدوین ضوابط بهداشتی برگزاری مراسم محرم برای پیشنهاد به ستاد ملی کروننا، هماهنگی بین نهادهای حاکمیتی در برگزاری مراسم محرم ۹۹ و تدوین سیاست‌های رصد و تحلیل محیطی قبل و حین برگزاری مراسم محرم ۹۹ به‌عنوان وظایف این ستاد یاد شده است.
گفتنی است، اولین نشست این ستاد سی‌ام تیرماه ۱۳۹۹ در سطح معاونان نهادهای کشور برگزار شده بود.

لطفا کد زیر را وارد نمایید

اخبار مرتبط

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7