وزیر کشور با تاکید بر اینکه همواره نگاه پیشگیرانه به مسائل داشتیم، گفت: اصل و مبنای تشکیل ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی ایجاد هماهنگی میان رسانه ها و دستگاههای اجرایی و اقتصادی مختلف بود تا علاوه بر بهبود شرایط اقتصادی در جامعه، تلقی و نگاه مردم و افکارعمومی نسبت به شرایط اقتصادی واقع بینانه شود.
دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور در پنجاه و چهارمین جلسه ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور با اشاره به اینکه در دوسال برگزاری جلسات ستاد اقدامات خوبی انجام شد، اظهار کرد: در این مدت اگر شرایط رسانه ای مناسب فراهم نمی شد، وضعیت کشور می توانست نامناسب تر باشد.
وی افزود: در این دوره دو ساله در موضوع تأمین کالای اساسی، بازار، قیمت کالاها، نظارت، بحث خودرو و مسکن، ارز و حتی در خصوص بنزین تصمیمات خوبی در این ستاد اتخاذ شد.
وزیر کشور با تاکید بر اینکه همواره نگاه پیشگیرانه به مسائل داشتیم، گفت: اصل و مبنای تشکیل این جلسات ایجاد هماهنگی میان رسانه های مختلف و دستگاههای اجرایی و اقتصادی بود تا علاوه بر بهبود شرایط اقتصادی در جامعه، تلقی و نگاه مردم و افکارعمومی نسبت به شرایط اقتصادی واقع بینانه شود و امکان همراهی و هماهنگی با دولت و دستگاههای اجرایی در مقابل هجمه هایی که صورت میگیرد، فراهم شود.
دکتر رحمانی فضلی اشاره کرد: حوزه کاری این ستاد در واقع اطلاع رسانی در حوزه اقتصاد بود اما با نگاه پیشگیرانه و متناسب با احتمال ایجاد نگرانی ها در افکارعمومی در برخی مسائل اقتصادی؛ پیشاپیش نظرات خود را اعلام و موضوع را پیگیری می کردیم که در این حوزه هم اقدامات زیادی انجام شد.
رئیس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور در همین راستا با اشاره به اینکه در دوسال هزار مصوبه داشتیم، عنوان کرد: از این میان، بیش از ۷۰۰ مصوبه پیشگیرانه بوده است و این مصوبات پیگیری و اجرا شد.
وی ضمن تشریح شرایط اقتصادی کشور و برخی مشکلات مزمن اقتصاد ایران در بیش از ۷ دهه اخیر به تبعات اقتصادی شیوع کرونا در جهان اشاره کرد و گفت: تمامی کشورهای دنیا دچار رکود اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا شده اند و در این میان کشور ما هم از این آثار مستثنا نیست، بعلاوه ایران تحت فشار تحریمهای ظالمانه نیز قرار دارد و با این همه ، کشور با مقاومت و استقامت و یافتن راه حل ها در داخل کشور، در تلاش برای عبور از این شرایط و از جمله مقابله با تحریم ها است.
وزیر کشور با تاکید بر اینکه هرکشوری به جای ایران بود بر اثر مجموعه این شرایط توان مقاومت را از دست می داد، گفت: ما مردم خوبی داریم که همراهی می کنند و رهبری هدایت های لازم را انجام می دهند و دولت تلاش می کند تا بتوانیم در برابر مجموعه این دشواری ها، مقاومت را معنی و تفسیر کنیم و بحمد ا.. در مجموع کشور در این مسیر، موفق بوده است.
رحمانی فضلی در همین زمینه با یادآوری مجدد اینکه مستقل از رکود جهانی و آثار آن بر ایران، کرونا در داخل کشور نیز ، تأثیر منفی جدی اقتصادی داشته و موجب تعطیلی بسیاری از فعالیتها و کارها و بروز بیکاری در حوزه های مختلف بوده که آثار اقتصادی زیادی دارد، تصریح کرد: با این همه فضای داخلی کشور، خوب مدیریت شده است.
وزیر کشور با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در خصوص دو مقوله تحریم و تحریف گفت: یکی از آسیب های جدی ما در بحث افکار عمومی همین بحث تحریف است. از یک سو رسانه های بیگانه و معاندین سعی در تحریف و قلب اخبار و واقعیت ها دارند و از سوی دیگر فناوری های جدید و اقبال به این فن آوری ها در غیاب سواد رسانه ای، زمینه موج آفرینی های عمدتاً غیر واقعی را برای شبه رسانه ها فراهم کرده و در مجموع موجبات تحریف در تصویر سازی ها برای افکار عمومی را فراهم کرده است.
رئیس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی با تاکید بر اینکه بزرگترین تحریف این است که مردم را ناامید کنیم و اعتماد مردم به مسئولان و نظام را کم کنیم، گفت: در نتیجه این تحریف، مردم تحت تاثیر شبه رسانه ها و رسانه های بیگانه قرار می گیرند.
دکتر رحمانی فضلی با مرور برخی روندهای تحریف که نتیجه عملی آن عدم انتقال واقعیت های جامعه به مردم است، تصریح کرد: وقتی در عوض نقد افراد، جایگاه ها و بلکه نهادها و سازمان ها، مورد تخریب قرار می گیرد و زیر سوال می رود، عملاً با تضعیف نهادها و سازمان های مختلف، بخش از نظام و مألاً مجموعه نظام زیرسوال می رود و اعتماد مردم به کل کشور تحت الشعاع قرار می گیرد.
وی تاکید کرد: با توجه به فرمایشات رهبری، وحدت، انسجام، کارآمدی، امیدسازی و امیدآفرینی، اعتمادسازی و تقویت مقاومت باید مورد توجه قرار گیرد و خط سیر مدنظر ایشان را دقیق پیگیری کنیم.
رئیس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقثصادی کشور اظهار کرد: بیان مشکلات برای افکار عمومی، هیچ تلازمی با تصویر سازی از دوگانگی، چندگانگی، دعوا و اختلاف ندارد و نباید اخباری که موجب انشقاق جامعه می شود، پر رنگ شود، در مقابل باید سعی کنیم امید و انگیزه را به جامعه منتقل کنیم.
وی در همین راستا با اشاره به اهمیت نحوه بیان مسائل انتقادی، گفت: در این شرایط، انتقادات باید منصفانه و کارشناسانه باشد و همه نیز بتوانند از خود دفاع کنند.
دکتر رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنان خود بر نظارت بیشتر بر بازار و قیمت کالاها تاکید کرد و گفت: به خصوص در کالاهایی که ارزهای دولتی بدان تعلق می گیرد، باید نظارت بیشتری صورت گیرد و رسانه ها هم در مدیریت این امر باید کمک کنند. اقدامات خوبی نیز در این زمینه انجام شده که باید به مردم اطلاع رسانی شود.
رئیس ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: در این جلسات هم درحوزه افکار عمومی و اطلاع رسانی به وسیله رسانه ها و هم در حوزه پیشگیری از حوادث ایفای نقش شده است و امیدواریم در صورت تداوم جلسات، بیش از پیش موثر واقع شود.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور