کد خبر: 10808| تاریخ انتشار: شــنـبـه ، ۲۳ فروردین سال ۱۳۹۹ | ساعت ۹:۳۱:۰ | تعداد بازدید: ۲۴۹۸

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران وظیفه دانشگاه را ایجاد تسهیلات لازم برای کار اعضای هیئت‌علمی دانست و گفت: وظیفه ما در دانشگاه این است که از این فرصت، حداکثر استفاده را ببریم و با ارائه تسهیلات لازم و رفع موانع و کمک به اعضای هیئت‌علمی و گروه‌ها و سرمایه‌های انسانی،امکانی را فراهم کنیم که افراد به میدان کار بیایند. باید به اعضای هیئت‌علمی بگویم بسم‌الله! اکنون شرایط برای نشان دادن توانمندی‌هایتان فراهم است.
دکتر عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، باتوجه به افزایش فعالیت شرکت فناوران نانومقیاس، در زمینه تولید ماسک و دیگر تجهیزات موردنیاز مقابله با کرونا، از خط تولید این شرکت بازدید کرد.
وی با تشکر از تلاش‌های این مجموعه، بحران کرونا را موجب کنار زدن پرده، از نقاط قوت و ضعف کشورها دانست و به مقایسه شرایط کشور با کشورهای پیشرفته پرداخت افزود: این حادثه و بحران محاسنش به‌مراتب بیشتر از عوارضی است که دارد هرچند که عوارض آن نیز زیاد است و امیدوارم بتوانیم هرچه زودتر جلوی عوارض آن را بگیریم و تلخی‌های آن را با شیرینی‌هایی که حاصل خواهد شد جایگزین کنیم.
آشکار شدن توانایی‌های پنهان کشور
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: ما همیشه فکر می‌کردیم باوقوع بحران در کشورهای پیشرفته آن‌ها امکانات و تجهیزات بسیاری دارند و تحریم نیستند درنتیجه بسیار بیشتر و بهتر از ما می‌توانند مدیریت کنند. در روزهای اول نیز با هیجانات و ناهماهنگی‌هایی  که در کشور وجود داشت  این نگاه که نقطه‌ضعفمان به نسبت کشورهای دیگر بسیار بیشتر تقویت می‌شد. در این میان رسانه‌های بیگانه نیز از فروپاشی سیستم بهداشت و درمان کشور سخن می‌گفتند. اما هرچه زمان گذشت؛ توانایی‌های پنهان کشور نمایان و ضعف‌های کشورهای دیگر مشخص شد.

روزهای طلایی دانشگاه و فن‌آوران
دکتر کریمی بابیان اینکه ما توانایی بسیاری  داریم هرچند که نقطه‌ضعف‌هایی هم داریم افزود: کاری که شما در حوزه نانوفناوری و  شرکت‌های دانش‌بنیان دیگر می‌کنید، بروز  همین توانایی‌هاست.  این دوران، روزهای طلایی برای شماست که خودتان را نشان دهید و روزهای طلایی برای دانشگاه است که جایگاهش را به معنی عام در کشور تثبیت کند. همچنین در عرصه علوم پزشکی نیز علاوه بر دانشگاه، حوزه‌های تخصصی نیز خودی نشان دهند و توانایی‌هایشان را تثبیت کنند. به نظرم این توانمندی‌ها همه حسن است. اما ما گاهی فقط مسائل را می‌بینیم و  راحت انتقاد می‌کنیم.  البته مشکلاتی هم داریم ولی محاسن بزرگی داشته و داریم که می‌توانیم به آن تکیه کنیم.

وی نگاه ملی کشور به بحران کرونا و رویکردی که نسبت به صنعت و دانشگاه به وجود آمده را جز اتفاقات خوب دانست و گفت: اینکه رییس‌جمهور  اعلام می‌کنند این اقدامات براساس مشاوره با دانشگاهیان بوده؛ خواسته‌ای است که دانشگاهیان همیشه به دنبال آن بوده‌اند و من نیز در این سه سال و در مراسم آغاز سال تحصیلی که با رئیس‌جمهور داشتیم؛ بر اعتماد و بها دادن بیشتر به دانشگاه‌ها تأکید کرده‌ام. مسئولان بالادستی دیگر نظام نیز به متخصصان حوزه سلامت و دانشگاه‌ها رجوع می‌کنند که نشان‌دهنده اعتمادی است که به دانشگاه وجود دارد. البته دانشگاه نیز متقابلاً باید به‌نظام اعتماد کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران وظیفه دانشگاه را ایجاد تسهیلات لازم برای کار اعضای هیئت‌علمی دانست و گفت: وظیفه ما در دانشگاه این است که از این فرصت، حداکثر استفاده را ببریم و با ارائه تسهیلات لازم و رفع موانع و کمک به اعضای هیئت‌علمی و گروه‌ها و سرمایه‌های انسانی،  امکانی را فراهم کنیم که افراد به میدان کار بیایند. باید به اعضای هیئت‌علمی بگویم بسم‌الله! اکنون شرایط برای نشان دادن توانمندی‌هایتان فراهم است. تا دیروز اگر نگاهتان به آن‌طرف بود و به دنبال اقامت در کشورهای دیگر بودید اکنون بسیاری از اساتیدی که به امریکا و اروپا رفته‌اند دلشان اینجاست. 

بکار بردن واژه فروپاشی نظام سلامت، بی‌انصافی بزرگ رسانه‌های بیگانه
وی افزود: اروپایی که فکر می‌کردیم در این بحران با کمبود ماسک و ونتیلاتور روبرو نیست اکنون دچار درگیری بسیاری است. واژه فروپاشی بهداشت و درمانی که رسانه‌های بیگانه برای کشورمان به کار می‌برند بی‌انصافی بزرگی است. درست است ما هم مشکلاتی داریم ولی ادعا نداشتیم که از نیویورک بالاتریم.

مصوبه ای نداشتیم که مانع کار اعضای هیئت علمی شود
دکتر کریمی بابیان اینکه در بحران کرونا شرایط ساخت و تولید محصولات پزشکی بیش از گذشته فراهم است افزود: این فکر بزرگ است که منجر به تولید ماسک و ونتیلاتور و... می‌شود. از زمانی که مسئولیت دانشگاه را برعهده گرفتم به دنبال تصویب بند یا ماده‌ای نبودم که مانع کار اعضای هیئت‌علمی ‌شود و شرایط کارشان را سخت‌تر کند. به معاونان خود ازجمله دکتر صحرائیان نیز از همان روز اول تأکید کردم حوزه پژوهش نباید با محققان سرد برخورد کند و به آنان پاسخ منفی بدهد. اکنون این ظرفیت وجود دارد که اعضای هیئت‌علمی‌توانایی‌های بالقوه خود را بالفعل کنند.

تأکید بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، با تأکید بر حمایت خود از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در کار خود هرجا که نیاز به حمایت‌های بیشتری در محدوده اختیارات رییس دانشگاه داشتید من حتماً حمایت می‌کنم تا شما باحداکثر ظرفیت خود کارکنید. البته امسال مقام معظم رهبری نیز حمایت خوبی در زمینه تولید صنایع داخلی دارند که می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

افزایش بیش از 10 برابری تولید ماسک کشور
در ادامه دکتر صحرائیان، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران، فعالیت دانشگاه در عرصه فناوری را مثبت ارزیابی کرد و گفت: تاکنون چند شرکت دانش‌بنیان وابسته به دانشگاه، وارد عرصه بین‌المللی شده‌اند و نانومقیاس نیز از شرکت‌های پیش رو در زمینه صادرات است.
وی افزود: باوجود کرونا مأموریت‌های ویژه‌ای به شرکت‌ها داده‌شده، البته شرکت نانومقیاس داوطلبانه وارد این عرصه شده و بیش از 10 برابر تولیدات خود را افزایش داده است که این امر باعث شده نگرانی جدی در زمینه کمبود ماسک در کشور نداشته باشیم.
دکتر صحرائیان از تشکیل کمیته فناوری کووید خبر داد و گفت: در این کمیته اعتباراتی را برای افزایش ظرفیت تولید ماسک و دیگر محصولات موردنیاز کووید در نظر گرفته‌ایم.

فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در مقابله با کرونا
دکتر منظم مدیر توسعه فناوری و ارتباط دانشگاه با صنعت بابیان اینکه 20 درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کرونا فعال‌شده‌اند افزود: برخی شرکت‌های تجهیزات پزشکی، دارویی و IT و... وارد عرصه مقابله با کرونا شده‌اند. بعضی شرکت‌ها در زمینه ماده اولیه دارویی کار می‌کنند که  می‌تواند برای درمان کرونا مورداستفاده قرار گیرد و اکنون در مرحله اخذ مجوزهای لازم است. حوزه IT  نیز در زمینه ایجاد شبکه اشتراک تجارب مدیریت، کنترل و درمان  کرونا  فعالیت خود را آغاز کرده است و به‌تازگی طی تفاهم‌نامه‌ای با معاونت علمی ریاست جمهوری، این وظیفه ملی را برعهده‌گرفته است.

تولید روزانه 60 هزار ماسک در آینده نزدیک
دکتر رضا فریدی مجیدی، عضو هیئت‌علمی گروه نانوفناوری پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مؤسس شرکت فناوران نانومقیاس، فعالیت‌های این شرکت را برای بازدیدکنندگان تشریح کرد و گفت: در این شرکت، دستگاه‌ها، تکنولوژی و محصولات مرتبط با نانو الیاف تولید می‌شود.
وی با اشاره به اعلام درخواست سایر کشورها از این شرکت گفت: درحال حاضر از دستگاه‌های صنعتی تولیدی خود،  به کشورهایی مختلف مانند چین که محصولات خود را به تمام دنیا صادر می‌کند؛ صادر کرده‌ایم. به کره جنوبی و مالزی نیز صادرات داشته‌ایم. با توجه به شرایط کرونا تقاضای بسیاری در زمینه پارچه N95 و دستگاه‌های نانوفیبر از کشورهایی مانند فرانسه، ایتالیا، بلژیک، کانادا، آلمان و انگلیس و حتی امریکا و کشورهای آسیایی داریم که باید خود را آماده تولیدات بیشتر کنیم. البته اولویتمان خدمت به داخل کشور است. حتی سه دستگاهی که قرار بود به چین بدهیم را صادر نکردیم  و خودمان پوشش دهی الیاف پارچه‌ها را باهدف تولید ماسک انجام می‌دهیم.
دکتر فریدی از افزایش ظرفیت تولید  روزانه 60 هزار ماسک نانو در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ظرفیت تولید روزانه 5 هزار ماسک نانو را  به 200 هزار ماسک در کشور افزایش داده‌ایم. به دیگر تولیدکنندگان ماسک نیز از پارچه‌های تولیدی خود می‌دهیم تا ماسک استاندارد تولید کنند. افزون بر این، دو خط تولید ماسک را در شرکت خودمان راه‌اندازی کرده‌ایم و با این ظرفیت، درمجموع روزانه حدود 30 هزار ماسک تولید می‌شود که امیدواریم در آینده نزدیک این رقم به 60 هزار ماسک در روز برسد.
مؤسس شرکت فناوران نانومقیاس از  ساخت 15 دستگاه صنعتی نانوفیبر در آینده نزدیک خبر داد و گفت: انتظار داریم این دستگاه‌ها ظرف شش ماه آینده وارد  چرخه تولید شود.  با ورود هریک از این دستگاه‌ها می‌توانیم پارچه N95 را برای  5 هزار ماسک در ساعت تولید کنیم. به‌این‌ترتیب، به‌طور متوسط، روزانه ۱۰۰ هزار ماسک N95 با هرکدام از دستگاه‌ها می‌توان تولید کرد و درمجموع روزی یک‌میلیون و نیم ماسک N95 را انتظار داشت.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران،در بازدید از خط پوشش دهی نانو الیاف، دستگاه‌های تست فیلتر ماسک و خط تولید ماسک سه لایه کش‌دار، صورت گرفت، دکتر محمدعلی صحرائیان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، دکتر حسین قنبری مدیر گروه نانوفناوری پزشکی، دکتر علیرضا پارساپور مدیر روابط عمومی و دفتر ریاست، دکتر محمدرضا منظم مدیر توسعه فناوری و ارتباط دانشگاه علوم پزشکی تهران با صنعت و دکتر غلامرضا حسن‌پور مدیر امور عمومی معاونت پژوهشی، رییس دانشگاه را همراهی کردند.

منبع:ایسنا

لطفا کد زیر را وارد نمایید

آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

اطلاعات تماس

تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

کدپستی: 1591814313
(+9821) 66976601 - 7