مصوبه شماره:2142 (شماره ابلاغ :10828/ 98/ دش)

  • جلسه: 820
  • |
  • تاریخ تصویب: 12 شهریور 1398
  • |
  • تاریخ ابلاغ: 20 مهر 1398
  • |
  • شماره مصوبه: 2142
  • |
  • شماره ابلاغ: 10828/ 98/ دش

مصوبه «مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب»


وزارت ورزش و جوانان
وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
وزارت کشور
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مراکز آموزش عالی و پژوهشی
وزارت صنعت، معدن و تجارت
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
وزارت آموزش و پرورش
وزارت امور اقتصادی و دارایی
وزارت اطلاعات
سازمان بسیج مستضعفین
نیروی انتظامی
معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری
مرکز مدیریت حوزه علمیه قم
کمیته امداد امام خمینی (ره)
شهرداریهای سراسر کشور
ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر
سازمان مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
سازمان صدا و سیما
سازمان حج و زیارت
سازمان تبلیغات اسلامی
سازمان بهزیستی
سازمان برنامه و بودجه
سازمان اوقاف و امور خیریه
سازمان امور اداری و استخدامی
بنیاد شهید و امور ایثارگران
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

 

مصوبه «مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» که در جلسه 820 مورخ 98/6/12 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود.

مقدمه:
عفاف و حجاب در قرآن و سنت معصومین علیهم السلام، آرمانهای انقلاب اسلامی و رهنمودهای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، همچنین در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و نیز سیاستهای کلی فرهنگی و فرهنگ و آداب ملی، جایگاه رفیعی دارد. سوابق این موضوع نشان می‌دهد، شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 413 مورخ 1376/11/14، «اصول و مبانی و روش‌های اجرایی گسترش فرهنگ عفاف» و در جلسه 566 مورخ 1384/5/4، «راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف» را مصوب نمود.
با توجه به گذشت زمان طولانی از مصوبات پیش گفته، سرعت بالای تغییر و تحولات فرهنگی و اجتماعی، ظهور فناوری های نوین و بروز مسائل نوپدید فرهنگی و اجتماعی، در جهت تکمیل مصوبات پیش گفته، این سند با عنوان «مجموعه تکمیلی» تدوین شد.

ماده 1- هدف:
پرورش فضایل اخلاقی و فراگیر شدن عفاف و رعایت حجاب شرعی و قانونی و کاهش بدحجابی.
ماده 2- راهبردها:
2-1- مسئولیت پذیری و پاسخگویی مسئولان دستگاههای اجرایی و سایر دستگاههای حاکمیتی در حوزه عفاف و حجاب.
2-2-  به فعلیت رساندن ظرفیتهای مغفول علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حقوقی برای ارتقای وضعیت عفاف و حجاب.
2-3- صیانت از حریم عفت عمومی و گسترش امنیت اخلاقی.
2-4- مقابله با تهدیدها و جنگ نرم دشمن در حوزه عفاف و حجاب.
ماده 3- وظایف عمومی دستگاهها:
این وظایف برای جامعه هدف و مخاطب آن همه دستگاه‌های اجرایی، نهادهای عمومی، نهادهای حکومتی و واحدهایی که به نوعی از بودجه دولتی استفاده میکنند،  است:
3-1- نظارت بر رعایت عفاف و حجاب و ارزشها و شئونات قانونی کشور در حوزه عملکردی.
3-2- اصلاح آئین نامه ها، شیوه نامه ها و دستورالعمل های جاری در دستگاه ها در جهت تحکیم فرهنگ عفاف و حجاب و پیشگیری از بروز بدحجابی.
3-3- آگاهی دهی نسبت به مزایا و پیامدهای فردی و اجتماعی عفاف و حجاب برای کارکنان.
3-4- مناسب سازی محیط کار بانوان برای تامین امنیت اخلاقی و آسایش آنان.
ماده 4- کلیه مصوبات قبلی شورای عالی انقلاب فرهنگی (شامل جلسات 413، 566 و جلسه 427 شورای فرهنگ عمومی) در خصوص حجاب و عفاف به قوت خود باقی است.
ماده 5- وظایف اختصاصی دستگاهها:

دسته عنوان دستگاه شرح وظایف اختصاصی
دستگاههای علمی- آموزشی  
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
 
5-1- نظارت بر بیمارستانها و مراکز بهداشتی و درمانی- دولتی و خصوصی- در جهت رعایت عفاف و حجاب کارکنان.
5-2- حفظ حریم اخلاقی بیماران.
5-3- حفظ حریم شرعی و امنیت اخلاقی بانوان شاغل در بیمارستانها و مراکز تشخیصی و درمانی.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مراکز آموزش عالی و پژوهشی
5-4- استفاده از ظرفیت دروس عمومی و معارف اسلامی برای آشنایی دانشجویان با مبانی، اصول و فرهنگ عفاف و حجاب.
5-5- مشارکت دهی والدین در نظارت و مراقبت بر رفتار فرزندانشان در محیط دانشگاه و خوابگاهها.
وزارت آموزش و پرورش 5-6- فرهنگسازی برای متعهد شدن دانش آموزان سال اول دبیرستان تا پیش دانشگاهی مبتنی بر رعایت اخلاق اسلامی و مسئولیت فردی و اجتماعی.
دستگاههای تبلیغی- فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 5-7- ساماندهی بازیهای رایانه ای، نمادها و نشان ها و حمایت از تولیدات و نمادهای داخلی مبتنی بر فرهنگ عفاف.
سازمان تبلیغات اسلامی 5-8- برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت نهاد مسجد، هیئت‌ها و تشکلهای مذهبی و هیئت های اندیشه ورزی نخبگان حوزوی و دانشگاهی در امر عفاف و حجاب و مقابله با بیعفتی.
سازمان صدا و سیما 5-9- شناسایی تبلیغات کالاها و محصولات مغایر با فرهنگ اسلامی و ارزش های عفاف و حجاب در شبکه های ماهوارهای و فضای مجازی به منظور اقدامات اجرائی و ارجاع به مراجع ذیصلاح.
سازمان بسیج مستضعفین 5-10- ساماندهی وگسترش توانمندی ها و قابلیت های بسیج برای تولید محتوای فرهنگی مناسب در جهت گسترش و ترویج عفاف و حجاب در فضای حقیقی و مجازی.
سازمان حج و زیارت 5-11- آموزش و توانمندسازی مدیران و عوامل ستادی و اجرایی کاروان های زیارتی نسبت به رعایت احکام عفاف و حجاب و حفظ ظواهر و شعائر اسلامی، اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری و تکریم زائران محجبه.
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی 5-12- هدایت و راهبری گروههای علمی – فرهنگی و هنری اعزامی به خارج از کشور و نظارت بر حفظ شئونات و رعایت حجاب و عفاف.
ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر 5-13- تشویق و تمجید مدیران، کارکنان، دستگاهها، فعالان مردمی و نخبگان و چهره های مشهور فعال و موفق در امر ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و مقابله با بدپوششی و مغایر با عفاف.
مرکز مدیریت حوزه علمیه قم
5-14- ایجاد سازکارهای مناسب در فضای حقیقی و مجازی برای دسترسی آسان پژوهشگران و مجریان به نتایج مطالعات و تحقیقات در حوزه عفاف و حجاب.
5-15- تولید محتوای تبیینی و اقناعی مناسب و جذاب و پاسخ به شبهات و سوالات، آگاه‌سازی اقشار اجتماعی از پیامدها و تبعات در فضای مجازی وحقیقی به ویژه برای نسل جوان، تبیین تکالیف فردی و اجتماعی آحاد جامعه، دولت و حاکمیت.
5-16- آموزش و تربیت تخصصی طلاب و روحانیون مبلغ و مبلغه ویژه عفاف و حجاب برای محیطهای آموزشی، اداری، تجاری، شهر، روستا و ... با استفاده از روشهای نوین تبلیغی.
سازمان اوقاف و امور خیریه 5-17- هدایت و استفاده از نذر و وقف فرهنگی در تهیه، تولید و توزیع محصولات ماندگار در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، تسهیل ازدواج جوانان و مقابله با مفاسد اخلاقی در قالب نشر، کلیپ، نرم افزار، سایت و فضای مجازی.
دستگاههای اجرایی- پشتیبانی
وزارت صنعت، معدن و تجارت



 
5-18- نظارت بر رعایت موازین عفاف و حجاب در واحدهای صنفی و برخورد با تخلفات حوزه تولید، توزیع و عرضه و نمایش از طریق اتحادیه ها و اتاق اصناف.
5-19- جلوگیری از ثبت سفارش کالاهای ضدفرهنگی (نظیر پوشاک، اسباب بازی و لوازم التحریرهای نامتعارف، هرگونه آرم و علایم و نمادهای غربی، ...)
5-20- ساماندهی و نظارت بر بازار البسه، نوشت افزار و ملزومات دانش آموزی و حمایت از تولیدات داخلی مبتنی بر فرهنگ عفاف و حجاب.
وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری 5-21- گسترش و تقویت نظارت بر مؤسسات خدمات گردشگری و سیاحتی، گروههای گردشگری، اماکن و مراکز گردشگری و میراث فرهنگی بر رعایت قانون عفاف و حجاب.
نیروی انتظامی 5-22- رصد و برآورد وضعیت عفاف و حجاب در معابر و اماکن عمومی و تجاری و بررسی روندها، پیامدها و مخاطرات احتمالی نابهنجاری های اخلاقی و اطلاع رسانی به مراجع ذیربط.
5-23- ممانعت از مزاحمت‌های خیابانی مردان نسبت به زنان.
وزارت اطلاعات 5-24- رصد و تجزیه و تحلیل مداخلات بیگانگان در ابعاد مختلف موضوع عفاف و حجاب، شناسایی عوامل و عناصر، مراکز و کشف توطئه ها و فعالیتهای سازمان یافته مروج فحشاء و بی بندوباری و انجام اقدامات بازدارنده و اطلاع رسانی و هشدار به‌موقع به مسئولین ذيربط، مردم و گروه های اجتماعی مورد نظر.
5-25- آموزش، هوشیارسازی و مصونیت بخشی مدیران و کارکنان دستگاهها و سازمانهای اجرایی کشور در خصوص نفوذ عناصر فاسد و توطئه ها و تهدیدات اخلاقی و رفتاری دشمن.
وزارت امور اقتصادی و دارایی 5-26- حمایت از طراحان، واحدها و شبکه های تجاری فعال در حوزه عفاف و حجاب و ارائه تسهیلات بانکی مناسب.
وزارت کشور 5-27- ساماندهی و توانمندسازی تشکلها و نهادهای مردمی فعال و مروج عفاف و حجاب.
سازمان امور اداری و استخدامی 5-28- تقویت ساختار و سازمان مناسب برای اجرای وظایف اختصاصی عفاف و حجاب دستگاههای اجرایی کشور با استفاده از منابع و ظرفیت موجود دستگاهها.
سازمان برنامه و بودجه 5-29- ارزیابی و نظارت بر حسن عملکرد دستگاهها در اعتبارات اختصاص یافته در زمینه عفاف و حجاب.
سازمان مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی 5-30- گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در برنامه ها و اقدامات و ممانعت از تصویب ضوابط، مقررات و طرحها و برنامه های مغایر با عفاف و حجاب.
5-31- جلوگیری از واردات، تولید، توزیع و عرضه کالاها و محصولات مغایر با ارزش های فرهنگی و منافی عفت عمومی.
معاونت  امور زنان و خانواده ریاست جمهوری 5-32- رصد و بررسی تغییرات آماری و وضعیت زنان سرپرست خانوار، بی سرپرست و بدسرپرست و ارایه گزارش کمی و کیفی از اقدامات حمایتی دستگاههای اجرایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی.
5-33- پیگیری برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در مورد زنان آسیب دیده و در معرض آسیب.
وزارت ورزش و جوانان 5-34- فرهنگسازی و ترغیب خیرین برای مشارکت در طرح‌های فرهنگی عفاف و حجاب و تسهیل و گسترش ازدواج جوانان.
دستگاههای خدماتی شهرداریهای سراسر کشور 5-35- گسترش نظم و انضباط اجتماعی و سالم سازی محیط سواحل دریاها و تفرجگاهها (با مشارکت و همکاری ناجا) و اجرای برنامه های فرهنگی هنری برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف.
کمیته امداد امام (ره) 5-36- شناسایی و ارائه خدمات آموزشی، مشاورهای و مددکاری ازدواج به خانواده مددجویان در راستای کمک به تسهیل ازدواج آنان، ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی، تقویت و استحکام خانواده و کنترل و کاهش طلاق.
5-37- استفاده از ظرفیت خیرین برای ترویج عفاف و حجاب، خدمات آموزشی، مشاوره‌ای، خوداتکائی و تأمین معیشت زنان سرپرست خانوار، بی سرپرست و بدسرپرست.
سازمان بهزیستی 5-38- شناسایی و حمایت از زنان در معرض آسیب و خانواده‌های افراد مجرم و آسیبدیده و پیشگیری از ارتکاب و ابتلا به رفتارهای نابهنجار و غیراخلاقی.
5-39- گزینش متقاضیان دریافت مجوز (صدور و تمدید) مهدهای کودک، مراکز مشاوره و سایر مراکز تحت پوشش سازمان، براساس صلاحیت های عمومی، اخلاقی و رفتاری و گذراندن دوره‌های آموزشی مبتنی بر عفاف و حجاب.
بنیاد شهید و امور ایثارگران
5-40- ترغیب، تشویق و حمایت از آثار و تولیدات برتر جوامع فرهنگی – هنری و رسانه ای و برترینها و فعالان خانواده شاهد و ایثارگر در عرصه عفاف و حجاب.
5-41- ترغیب و تسهیل ازدواج و تحکیم خانواده و ارائه خدمات آموزشی، مشاوره ای و مددکاری در حفظ ارزشهای اسلامی و انقلابی خانواده های شاهد و ایثارگران.

 

ماده 6- برنامه‌ریزی، اجرایی سازی، نظارت و ارزیابی:
6-1- سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری کلان و راهبردی در حوزه حجاب و عفاف و نظارت راهبردی و ارزیابی حسن انجام این مصوبه بر عهده دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
6-2- ایجاد هماهنگی، تدبیر و پیشبینی ساز و کار لازم برای اجرای این مصوبه و نظارت بر عملکرد دستگاهها و نهادها بر عهده وزارت کشور است که با استفاده از همه ظرفیتها و امکانات و منابع از طریق شورای اجتماعی و سازمان امور اجتماعی کشور و تشکیل ستاد هماهنگی و راهبری اجرای مصوبه عفاف و حجاب اقدام می‌نماید و گزارش آن را به‌صورت سالانه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد کرد.
6-3- ستادهای اجرائی و کارگروه‌ها با مسئولیت بالاترین مقام، در کلیه وزارتخانهها، دستگاههای اجرائی، نهادهای عمومی، استانداریها و تمامی سازمانها و نهادهایی که به‌نوعی از بودجه دولتی استفاده میکنند، با استفاده از ساختار و منابع موجود و بدون توسعه تشکیلات به‌منظور اجرای وظایف محوله اقدام نمایند.

 

حسن روحانی
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی


رونوشت به انضمام يك نسخه مصوبه، به:
● دفتر مقام معظم رهبري (مدظله العالي)
● دفتر رئيس جمهور
● مجلس شوراي اسلامي
● اداره كل تدوين و تنقيح قوانين و مقررات نهاد رياست جمهوري
● دفتر بازرسي ويژه رئيس جمهور
● وزارت دادگستري (براي درج در روزنامه رسمي كشور)
● هيئت نظارت و بازرسي
● هیات نظارت و ارزیابی فرهنگی و علمی
● دفتر دبير شوراي عالي
● دفتر امور شورای عالی و شورای معین
● اداره کل حقوقی و تدوین و تنقیح مقررات
● ديوان محاسبات كشور
● معاونت حقوقي رياست جمهوری
● و معاونت امورمجلس رياست جمهوري، ابلاغ مي‌شود.



آخرین مصوبات

  • «اعطاء فرصت فراگیری زبان فارسی به دانشجویان بین‌المللی همزمان با تحصیل آنها در ایران»
  • «راه اندازی شهر جهانی نوآوری و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی و خلاق کشور»
  • «سند ملی موسیقی جمهوری اسلامی ایران»
  • «اساسنامه بنیاد ملی پویانمایی ایران»
  • «ارتقاء مركز تعاملات بين‌المللى علم وفناورى معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بين‌المللى»
  • «امکان به‌­کارگیری اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات آموزشی و پژوهشی دارای هیأت امنای منصوب مقام معظم رهبری و یا اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در پست‌های مدیریت سیاسی»
  • «تأسیس مؤسسات مدیریت جمعی حقوق مالکیت ادبی و هنری»
  • «تعیین اصول حاکم بر بازنگری آیين‌نامه ارتقاء مرتبه اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری»
  • «تعیین مناسبت‌­های جدید برای درج در متن و ضمیمه تقویم رسمی کشور»
  • «انتخاب اعضای حقیقی هیأت امنای سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در این هیأت»
  • «ماده واحده برگزاری هنر بازار ایران (اکسپو)»
  • «انتخاب رئیس شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی»
  • «اصلاح و تکمیل موادی از اساسنامه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها»
  • «نظام‌نامه سنجش و پذیرش دانشجوی متعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش»
  • «تمدید عضویت نماينده شوراي عالي انقلاب فرهنگي در هيأت نظارت بر مطبوعات»
  • «اصلاح و تکمیل ماده 2 سیاست­ها و ضوابط اجرایی آمایش آموزش عالی در عرصه سلامت در جمهوری اسلامی ایران»
  • «اصلاح بندهای 4 و 5 ماده 5 آیین­نامه تشکیل هيأت عالي جذب اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي كشور»
  • «آئین‌نامه جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فنّاوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان»
  • «اصلاح اساسنامه صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور و تغییر نام آن به بنیاد ملی علم ایران»
  • ماده واحده «خروج تصميمات و آراي صادره از هيأت‌ها و کميته‌هاي تخصصي وزارتين علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و ساير مراكز آموزشي و پژوهشي در خصوص امور و شئون علمي، آموزشي و پژوهشي از شمول صلاحيت ديوان عدالت اداري و ساير مراجع قضائي»
  • آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

    اطلاعات تماس

    تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

    کدپستی: 1591814313
    (+9821) 66976601 - 7