مصوبه شماره:2109 (شماره ابلاغ :97/8170/دش)

  • جلسه: 803
  • |
  • تاریخ تصویب: 19 دی 1396
  • |
  • تاریخ ابلاغ: 25 شهریور 1397
  • |
  • شماره مصوبه: 2109
  • |
  • شماره ابلاغ: 97/8170/دش

اساسنامه «دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم»


سازمان اوقاف و امور خیریه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
سازمان برنامه و بودجه
مدیریت حوزه‌های علمیه


اساسنامه «دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم» که در جلسه 803 مورخ 1396/10/19 شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد مورخ 1395/6/23 نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:

مقدمه:
دو دهه فعالیت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، به موازات تحولات عمیق و گسترده در محتوا، ساختار و ضوابط آموزش عالی کشور و همچنین ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فن‌آوری توسط مقام معظم رهبری و باتوجه به بند 5-7 این ابلاغیه مبنی بر افزایش نقش و مشارکت بخش‌های غیردولتی در حوزه علم و فناوری و ارتقاء سهم وقف و امور خیریه در این حوزه و نیز تأکید معظم‌له به تولید علوم انسانی با اتکاء به قرآن کریم و از سوی دیگر وجود امام‌زاده‌ها که مراکز ثروت معنوی و جذب دل‌هاست؛ افق‌های جدیدی را پیش روی مسئولان و خادمان این حرکت قرار داده تا مرحله‌ای دیگر از حرکت تکاملی این دانشگاه را طراحی و مدیریت نمایند. قدم اول برای هماهنگ نمودن فعالیت دانشگاه با اقتضائات کنونی، طراحی اساسنامه متناسب با این موقعیت است.
از این رو به منظور تداوم و توسعه فعالیت‌های علمی سازمان اوقاف و امور خیریه در عرصه‌های دینی در راستای هدایت موقوفات و با هدف بهره برداری از ظرفیت موقوفات قرآنی در مسیر رفع مهجوریت از قرآن کریم و اقدام متناسب با شأن و منزلت اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، اختصاص فضای آموزشی و پژوهشی ویژه قرآنی در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی و کشور اهل بیت علیهم‌السلام و در جهت نشر، تعمیق و گسترش فرهنگ و معارف قرآن کریم در عرصه‌های داخلی و خارجی، «دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم» با مشخصات مندرج در این اساسنامه توسط سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تأسیس می‌شود.

فصل اول – کلیات
ماده 1-
نام دانشگاه:
نام دانشگاه عبارت است از «دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم» که در این اساسنامه به اختصار «دانشگاه» نامیده می‌شود.

ماده2- محل فعالیت:
مرکز دانشگاه شهر مقدس قم است و دانشگاه می‌تواند در چارچوب مقررات و ضوابط آموزش عالی کشور، شعب یا نمایندگی در داخل یا خارج از کشور تأسیس نماید.

ماده3- شخصیت حقوقی:
دانشگاه، نهادی است علمی و دینی وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه و برخوردار از استقلال مالی، اداری و استخدامی که به‌صورت هیأت امنایی اداره می‌شود و تمامی فعالیت‌های علمی آن طبق مقررات و ضوابط آموزش عالی کشور خواهد بود.

فصل دوم- اهداف و مأموریت‌ها
ماده 4-
اهداف و مأموریت‌های دانشگاه عبارتند از:
1- تربیت کارشناسان متعهد در عرصه امور قرآنی با تأکید بر قاری، حافظ، داور، مبلغ و مفسر قرآن کریم، به‌منظور تأمین نیروی انسانی مورد نیاز مؤسسات فرهنگی قرآنی، مشاهد مشرفه و مدیریت‌های قرآنی و فعالان امور قرآنی کشور و تأمین معلمان و اساتید قرآنی مورد نیاز آموزش و پرورش و آموزش عالی
2- تربیت نیروهای متعهد، مؤمن و توانمند در حوزه علوم و معارف قرآنی در زمینه‌های تدریس، تحقیق و تبلیغ
3- ارائه خدمات علمی- فرهنگی به نهادها و سازمان‌های فرهنگی و دینی داخل و خارج از کشور در حوزه علوم و معارف قرآن کریم
4- ارتقاء سطح فرهنگ و دانش عموم جامعه در حوزه علوم و معارف قرآن کریم با تأکید بر ایجاد زمینه مناسب برای فعالیت همه‌جانبه مردم در این زمینه
5- گسترش فعالیت‌های علمی و تربیتی در حوزه علوم و معارف قرآنی در منطقه و جهان
6- توسعه رشته‌های مختلف در زمینه علوم و معارف قرآن کریم و علوم مرتبط با وقف و بقاع متبرکه طبق ضوابط شورای گسترش آموزش عالی
7- توسعه کرسی‌های نظریه‌پردازی در حوزه علوم و معارف قرآنی مطابق ضوابط و مقررات
8- تبادل پژوهش‌های راهبردی قرآنی با مراکز علمی و پژوهشی جهان
9- جهت‌دهی موقوفات قرآنی به سمت حوزه علم و فناوری با تأکید بر توسعه فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در حوزه علوم و معارف قرآن کریم با رعایت نظر متولی
10- استفاده از ظرفیت استادان حوزه به عنوان اعضای هیأت علمی دانشگاه و اولویت‌دهی به پذیرش طلاب و فضلای حوزه در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه مطابق با ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

فصل سوم- ارکان دانشگاه
ماده 5-
ارکان دانشگاه عبارتند از:
1- هیأت امنا
2- رئیس دانشگاه
3- هیأت رئیسه
4- شورای دانشگاه

ماده 6- اعضای هیأت امنا:
1- نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه (رئیس هیأت امنا)
2- مدیر حوزه‌های علمیه کشور یا نماینده تام‌الاختیار وی
3- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یا نماینده تام‌الاختیار وی
4- دو نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها متناسب با مأموریت دانشگاه به پیشنهاد و انتخاب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مدت پنج سال
5- دو نفر از شخصیت‌های حوزوی قرآنی به پیشنهاد مدیر حوزه‌های علمیه و با حکم رئیس هیأت امنا به مدت پنج سال
6- یک نفر از معاونین سازمان برنامه‌ و بودجه کشور یا نماینده تام‌الاختیار آن
7- رئیس دانشگاه (دبیر هیأت امنا)
تبصره 1- جلسات هیأت امنا با حضور حداقل دوسوم اعضا رسمیت یافته و مصوبات آن با رأی اکثریت اعضای حاضر، معتبر است.
تبصره 2- در موارد پیشنهاد تغییر یا اصلاح اساسنامه و پیشنهاد عزل یا نصب رئیس دانشگاه، مصوبات هیأت امنا با رأی حداقل دوسوم کل اعضا معتبر است.

ماده7- وظایف و اختیارات هیأت امنا:
1- انتخاب و پیشنهاد رئیس دانشگاه برای تأیید و معرفی به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جهت تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی
2- تعیین خط‌مشی کلی دانشگاه و سیاست‌های کلان آموزشی، فرهنگی، تربیتی، پژوهشی، دانشجویی، اداری و مالی دانشگاه در چارچوب اساسنامه و متناسب با نیازهای سازمان اوقاف و امور خیریه در حوزه علوم و معارف قرآنی و وقف و امور خیر.
3- تصویب آیین‌نامه پذیرش، تعیین شرایط و ضوابط تحصیل دانشجو و شاخص‌های آموزشی، فرهنگی، تربیتی، پژوهشی و دانشجویی دانشگاه در چارچوب اساسنامه و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
4- تعیین و تصویب ساختار دانشگاه و واحدهای استانی در چارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
5- تصویب آیین‌نامه داخلی هیأت امنا و مقررات، آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های لازم، مطابق ضوابط و مقررات
6- تصویب آیین‌نامه‌های مالی- معاملاتی، اداری، استخدامی و تشکیلاتی دانشگاه و همچنین تغییر و اصلاح آنها براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
7- بررسی و تصویب بودجه سالانه و تفصیلی دانشگاه و واحدهای تابعه که از طرف رئیس دانشگاه پس از تأیید شورای دانشگاه پیشنهاد می‌شود.
8- پیشنهاد تأسیس، ادغام یا انحلال دوره‌ها و رشته‌های تحصیلی، دانشکده‌ها، مؤسسات پژوهشی و واحدهای استانی تابع دانشگاه به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای بررسی و تصویب
9- تصویب نحوه وصول درآمدهای اختصاصی و مصرف آن با رعایت ضوابط و مقررات مربوط
10- جذب کمک‌ها و هدایا اعم از نقدی و غیرنقدی از اشخاص حقیقی و حقوقی
11- بررسی گزارش عملکرد سالانه دانشگاه که از طرف رئیس دانشگاه ارائه می‌شود و تصمیم‌گیری در مورد رفع موانع، مشکلات و نقایص آن به‌منظور پیشرفت بهتر امور
12-  نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات و مصوبات هیأت امنا
13-  تصویب آیین‌نامه‌ها و مقررات جذب اعضای هیأت علمی در چارچوب ضوابط مصوب هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی
14-  تعیین حسابرس دانشگاه و بررسی و تأیید حساب‌ها و ترازنامه سالیانه آن
15-  تصویب میزان حقوق، مزایا و فوق‌العاده اعضای هیأت علمی و کارکنان غیرهیأت علمی در چارچوب مقررات استخدامی اعضای هیأت علمی و کارکنان غیرهیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
16-  تصمیم‌گیری در مورد استعفا و یا عزل رئیس دانشگاه

ماده 8- رئیس دانشگاه:
رئیس دانشگاه عالی‌ترین مقام اجرایی دانشگاه و به‌عنوان نماینده دانشگاه نزد مراجع ذی‌صلاح می‌باشد و به پیشنهاد هیأت امنا و با تأیید و معرفی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حکم رئیس هیأت امنا به مدت چهار سال منصوب می‌شود.
تبصره 1: پیشنهاد و انتصاب مجدد رئیس دانشگاه در چارچوب آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مصوب جلسه 684 مورخ 1389/12/10 شورای عالی انقلاب فرهنگی بلامانع است.
تبصره 2: شرایط عمومی و اختصاصی، وظایف و اختیارات رئیس دانشگاه مطابق با آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مصوب جلسه 684 مورخ 1389/12/10 شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌باشد.

ماده 9- هیأت رئیسه دانشگاه:
هیأت رئیسه دانشگاه دومین رکن اجرایی دانشگاه می‌باشد که طبق آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مصوب جلسه 684 مورخ 1389/12/10 شورای عالی انقلاب فرهنگی، تشکیل و براساس وظایف و اختیارات مندرج در آن آیین‌نامه به فعالیت می‌پردازد.

ماده 10- شورای دانشگاه:
شورای دانشگاه دومین رکن سیاست‌گذار پس از هیأت امناء می‌باشد که طبق آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مصوب جلسه 684 مورخ 1389/12/10 شورای عالی انقلاب فرهنگی، به تنظیم سیاست‌ها و برنامه‌های جاری دانشگاه براساس سیاست‌های کلان مصوب در هیأت امنا و یا سایر مراجع ذی‌صلاح می‌پردازد.

فصل چهارم- منابع و مقررات مالی دانشگاه
ماده 11- مقررات مالی دانشگاه براساس آیین‌نامه مالی- معاملاتی دانشگاه خواهد بود که در چارچوب ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و احکام شرعی وقف به تصویب هیأت امنای دانشگاه خواهد رسید.
ماده 12- تأمین منابع مالی دانشگاه به‌عهده سازمان اوقاف و امور خیریه می‌باشد. دیگر منابع مالی این دانشگاه عبارت است از کمک اشخاص حقیقی و حقوقی، مشارکت‌های مردمی و درآمدهای ناشی از موقوفات.

فصل پنجم- انحلال دانشگاه
ماده 13- دانشگاه در موارد زیر پس از تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تأیید نهایی شورای عالی انقلاب فرهنگی منحل می‌شود:
1- به پیشنهاد رئیس هیأت امنا و تأیید هیأت امنا
2- درصورت تخلف دانشگاه از مقررات اساسنامه، مصوبات و ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر ضوابط مربوط یا از دست دادن شرایط ادامه فعالیت بنا به تشخیص وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
ماده 14- درصورتی که شورای گسترش آموزش عالی با انحلال دانشگاه موافقت اصولی نماید، دانشگاه موظف است اقدامات زیر را انجام دهد:
1- همه تعهدات مربوط به دانشجویان خود را تا اتمام دوره تحصیلات و فارغ‌التحصیلی آنان به نحو مطلوب و طبق مصوبات و ضوابط مربوط اجرا نماید.
2- همه امتیازات و اموالی را که از منابع عمومی و دولتی و بانک‌ها و شهرداری‌ها و غیره در اختیار دانشگاه قرارگرفته است مسترد کند یا موافقت صاحبان حق مبنی بر واگذاری امتیازات و اموال مذکور به دانشگاه را ارائه دهد.
3- همه تعهدات خود را در برابر وزارتخانه‌ها، مؤسسات و سازمان‌های دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی، بانک‌ها، شهرداری‌ها و سایر اشخاص حقیقی(اعم از اعضای هیأت علمی و کارمندان) و حقوقی انجام دهد.
ماده 15- پس از تصویب و تأیید نهایی انحلال دانشگاه و احراز اجرای تعهدات مذکور در ماده 14 و حل و فصل امور آموزشی و حقوقی دانشگاه، هیأت تصفیه‌ای مرکب از:
1- نماینده حقوقی سازمان اوقاف و امور خیریه
2-  نماینده حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
3- رئیس وقت دانشگاه و در غیاب وی یکی از معاونان وقت دانشگاه بنا به تشخیص رئیس هیأت امنا، تشکیل و با رعایت مقررات قانونی امر تصفیه دانشگاه را برعهده خواهد داشت.
ماده 16- پس از انجام تعهدات و تعیین تکلیف دیون دانشگاه و اعلام ختم تصفیه، باقی‌مانده دارایی دانشگاه با رعایت بند 2 ماده 14 اساسنامه به سازمان اوقاف و امور خیریه منتقل می‌شود.
تبصره 1- درخصوص اموال وقفی، مطابق وقفنامه عمل می‌شود.
تبصره 2- هیأت تصفیه موظف است درمورد فوق، صورت مجلسی را که به امضای همه اعضای هیأت می‌رسد در دو نسخه تنظیم و یک نسخه از آن را به رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و نسخه دیگر را به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تسلیم نماید.

فصل ششم- سایر مقررات
ماده 17-
ساختار تشکیلاتی دانشگاه مطابق آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مصوب جلسه 684 مورخ 1389/12/10 شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌باشد.
تبصره: هرگونه اصلاح در ساختار و تشکیلات دانشگاه در چارچوب ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با تصویب هیأت امنا صورت خواهدگرفت.

ماده 18- کلیه ضوابط، مقررات و آیین‌نامه‌های مرتبط با اعضای هیأت علمی دانشگاه مطابق با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواهد بود.

ماده 19- کلیه ضوابط، مقررات و آیین‌نامه‌های مرتبط با کارکنان غیرهیأت علمی، در چارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به تصویب هیأت امنای دانشگاه می‌رسد.

ماده 20- آیین‌نامه‌های تربیتی، آموزشی، پژوهشی،‌ دانشجویی و انضباطی دانشگاه در چارچوب این اساسنامه و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توسط شورای دانشگاه تهیه و بعد از بررسی توسط هیأت رئیسه و تأیید توسط هیأت امنای دانشگاه، رسمی و لازم‌الاجرا خواهد بود. هر گونه اصلاح در این آیین‌نامه‌ها در چارچوب این اساسنامه به‌عهده هیأت امنا خواهد بود.

ماده 21- هرگونه تغییر و اصلاح این اساسنامه، مطابق راهکارهای ذیل انجام می‌شود:
1- بنا به پیشنهاد هیأت امنا و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی
2- بنا به پیشنهاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی

ماده 22- مواردی که در این اساسنامه پیش‌بینی نشده است تابع مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌باشد.

ماده 23- این اساسنامه مشتمل بر یک مقدمه، شش فصل، 23 ماده و 7 تبصره در جلسه 803 مورخ 1396/10/19 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

 
حسن روحانی
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی

رونوشت به انضمام يك نسخه مصوبه، به :
    دفتر مقام معظم رهبري (مدظله العالي)
    دفتر رئيس جمهور
    مجلس شوراي اسلامي
    اداره كل تدوين و تنقيح قوانين و مقررات نهاد رياست جمهوري
    دفتر بازرسي ويژه رئيس جمهور
    وزارت دادگستري (براي درج در روزنامه رسمي كشور)
    هيئت نظارت و بازرسي
    دفتر دبير شوراي عالي
    هيئت نظارت و ارزيابي فرهنگي و علمي
    معاونت نظارت و راهبري مصوبات
    معاونت حقوقي و تدوين و تنقيح مصوبات
    ديوان محاسبات كشور
    معاونت حقوقي رياست جمهوری
    و معاونت و امورمجلس رياست جمهوري، ابلاغ مي‌شود.



آخرین مصوبات

  • «اعطاء فرصت فراگیری زبان فارسی به دانشجویان بین‌المللی همزمان با تحصیل آنها در ایران»
  • «راه اندازی شهر جهانی نوآوری و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی و خلاق کشور»
  • «سند ملی موسیقی جمهوری اسلامی ایران»
  • «اساسنامه بنیاد ملی پویانمایی ایران»
  • «ارتقاء مركز تعاملات بين‌المللى علم وفناورى معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بين‌المللى»
  • «امکان به‌­کارگیری اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات آموزشی و پژوهشی دارای هیأت امنای منصوب مقام معظم رهبری و یا اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در پست‌های مدیریت سیاسی»
  • «تأسیس مؤسسات مدیریت جمعی حقوق مالکیت ادبی و هنری»
  • «تعیین اصول حاکم بر بازنگری آیين‌نامه ارتقاء مرتبه اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری»
  • «تعیین مناسبت‌­های جدید برای درج در متن و ضمیمه تقویم رسمی کشور»
  • «انتخاب اعضای حقیقی هیأت امنای سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در این هیأت»
  • «ماده واحده برگزاری هنر بازار ایران (اکسپو)»
  • «انتخاب رئیس شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی»
  • «اصلاح و تکمیل موادی از اساسنامه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها»
  • «نظام‌نامه سنجش و پذیرش دانشجوی متعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش»
  • «تمدید عضویت نماينده شوراي عالي انقلاب فرهنگي در هيأت نظارت بر مطبوعات»
  • «اصلاح و تکمیل ماده 2 سیاست­ها و ضوابط اجرایی آمایش آموزش عالی در عرصه سلامت در جمهوری اسلامی ایران»
  • «اصلاح بندهای 4 و 5 ماده 5 آیین­نامه تشکیل هيأت عالي جذب اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي كشور»
  • «آئین‌نامه جذب و پذیرش استعدادهای برتر ملی در حوزه‌های علمی، پژوهشی، فنّاوری، فرهنگی، هنری، تربیتی، قرآنی و ورزشی در دانشگاه فرهنگیان»
  • «اصلاح اساسنامه صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور و تغییر نام آن به بنیاد ملی علم ایران»
  • ماده واحده «خروج تصميمات و آراي صادره از هيأت‌ها و کميته‌هاي تخصصي وزارتين علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و ساير مراكز آموزشي و پژوهشي در خصوص امور و شئون علمي، آموزشي و پژوهشي از شمول صلاحيت ديوان عدالت اداري و ساير مراجع قضائي»
  • آرم شورای عالی انقلاب فرهنگی

    اطلاعات تماس

    تهران، خیابان طالقانی، شماره 436

    کدپستی: 1591814313
    (+9821) 66976601 - 7