مصوبه شماره:2024

  • جلسه: 803
  • |
  • تاریخ تصویب: 19 دی 1396
  • |
  • تاریخ ابلاغ: 25 شهریور 1397
  • |
  • شماره مصوبه: 2024

اساسنامه «دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم»


 
سازمان اوقاف و امور خیریه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
سازمان برنامه و بودجه
مدیریت حوزه‌های علمیه
 
اساسنامه «دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم» که در جلسه 803 مورخ 19/10/1396 شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد مورخ 23/6/1395 نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می‌شود:
 
مقدمه:
دو دهه فعالیت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، به موازات تحولات عمیق و گسترده در محتوا، ساختار و ضوابط آموزش عالی کشور و همچنین ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فن‌آوری توسط مقام معظم رهبری و باتوجه به بند 5-7 این ابلاغیه مبنی بر افزایش نقش و مشارکت بخش‌های غیردولتی در حوزه علم و فناوری و ارتقاء سهم وقف و امور خیریه در این حوزه و نیز تأکید معظم‌له به تولید علوم انسانی با اتکاء به قرآن کریم و از سوی دیگر وجود امام‌زاده‌ها که مراکز ثروت معنوی و جذب دل‌هاست؛ افق‌های جدیدی را پیش روی مسئولان و خادمان این حرکت قرار داده تا مرحله‌ای دیگر از حرکت تکاملی این دانشگاه را طراحی و مدیریت نمایند. قدم اول برای هماهنگ نمودن فعالیت دانشگاه با اقتضائات کنونی، طراحی اساسنامه متناسب با این موقعیت است.
از این رو به منظور تداوم و توسعه فعالیت‌های علمی سازمان اوقاف و امور خیریه در عرصه‌های دینی در راستای هدایت موقوفات و با هدف بهره برداری از ظرفیت موقوفات قرآنی در مسیر رفع مهجوریت از قرآن کریم و اقدام متناسب با شأن و منزلت اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، اختصاص فضای آموزشی و پژوهشی ویژه قرآنی در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی و کشور اهل بیت علیهم‌السلام و در جهت نشر، تعمیق و گسترش فرهنگ و معارف قرآن کریم در عرصه‌های داخلی و خارجی، «دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم» با مشخصات مندرج در این اساسنامه توسط سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تأسیس می‌شود.
فصل اول – کلیات
ماده 1- نام دانشگاه:
نام دانشگاه عبارت است از «دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم» که در این اساسنامه به اختصار «دانشگاه» نامیده می‌شود.
ماده2- محل فعالیت:
مرکز دانشگاه شهر مقدس قم است و دانشگاه می‌تواند در چارچوب مقررات و ضوابط آموزش عالی کشور، شعب یا نمایندگی در داخل یا خارج از کشور تأسیس نماید.
ماده3- شخصیت حقوقی:
دانشگاه، نهادی است علمی و دینی وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه و برخوردار از استقلال مالی، اداری و استخدامی که به‌صورت هیأت امنایی اداره می‌شود و تمامی فعالیت‌های علمی آن طبق مقررات و ضوابط آموزش عالی کشور خواهد بود.
فصل دوم- اهداف و مأموریت‌ها
ماده 4- اهداف و مأموریت‌های دانشگاه عبارتند از:
1-    تربیت کارشناسان متعهد در عرصه امور قرآنی با تأکید بر قاری، حافظ، داور، مبلغ و مفسر قرآن کریم، به‌منظور تأمین نیروی انسانی مورد نیاز مؤسسات فرهنگی قرآنی، مشاهد مشرفه و مدیریت‌های قرآنی و فعالان امور قرآنی کشور و تأمین معلمان و اساتید قرآنی مورد نیاز آموزش و پرورش و آموزش عالی
2-    تربیت نیروهای متعهد، مؤمن و توانمند در حوزه علوم و معارف قرآنی در زمینه‌های تدریس، تحقیق و تبلیغ
3-    ارائه خدمات علمی- فرهنگی به نهادها و سازمان‌های فرهنگی و دینی داخل و خارج از کشور در حوزه علوم و معارف قرآن کریم
4-    ارتقاء سطح فرهنگ و دانش عموم جامعه در حوزه علوم و معارف قرآن کریم با تأکید بر ایجاد زمینه مناسب برای فعالیت همه‌جانبه مردم در این زمینه
5-    گسترش فعالیت‌های علمی و تربیتی در حوزه علوم و معارف قرآنی در منطقه و جهان
6-    توسعه رشته‌های مختلف در زمینه علوم و معارف قرآن کریم و علوم مرتبط با وقف و بقاع متبرکه طبق ضوابط شورای گسترش آموزش عالی
7-    توسعه کرسی‌های نظریه‌پردازی در حوزه علوم و معارف قرآنی مطابق ضوابط و مقررات
8-    تبادل پژوهش‌های راهبردی قرآنی با مراکز علمی و پژوهشی جهان
9-    جهت‌دهی موقوفات قرآنی به سمت حوزه علم و فناوری با تأکید بر توسعه فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در حوزه علوم و معارف قرآن کریم با رعایت نظر متولی
10-  استفاده از ظرفیت استادان حوزه به عنوان اعضای هیأت علمی دانشگاه و اولویت‌دهی به پذیرش طلاب و فضلای حوزه در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه مطابق با ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
 
فصل سوم- ارکان دانشگاه
ماده5- ارکان دانشگاه عبارتند از:
1-    هیأت امنا
2-    رئیس دانشگاه
3-    هیأت رئیسه
4-    شورای دانشگاه
ماده6- اعضای هیأت امنا:
1-    نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه (رئیس هیأت امنا)
2-    مدیر حوزه‌های علمیه کشور یا نماینده تام‌الاختیار وی
3-    وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یا نماینده تام‌الاختیار وی
4-    دو نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها متناسب با مأموریت دانشگاه به پیشنهاد و انتخاب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مدت پنج سال
5-    دو نفر از شخصیت‌های حوزوی قرآنی به پیشنهاد مدیر حوزه‌های علمیه و با حکم رئیس هیأت امنا به مدت پنج سال
6-    یک نفر از معاونین سازمان برنامه‌ و بودجه کشور یا نماینده تام‌الاختیار آن
7-    رئیس دانشگاه (دبیر هیأت امنا)
تبصره1- جلسات هیأت امنا با حضور حداقل دوسوم اعضا رسمیت یافته و مصوبات آن با رأی اکثریت اعضای حاضر، معتبر است.
تبصره 2- در موارد پیشنهاد تغییر یا اصلاح اساسنامه و پیشنهاد عزل یا نصب رئیس دانشگاه، مصوبات هیأت امنا با رأی حداقل دوسوم کل اعضا معتبر است.
ماده7- وظایف و اختیارات هیأت امنا:
1-    انتخاب و پیشنهاد رئیس دانشگاه برای تأیید و معرفی به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جهت تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی
2-    تعیین خط‌مشی کلی دانشگاه و سیاست‌های کلان آموزشی، فرهنگی، تربیتی، پژوهشی، دانشجویی، اداری و مالی دانشگاه در چارچوب اساسنامه و متناسب با نیازهای سازمان اوقاف و امور خیریه در حوزه علوم و معارف قرآنی و وقف و امور خیر.
3-    تصویب آیین‌نامه پذیرش، تعیین شرایط و ضوابط تحصیل دانشجو و شاخص‌های آموزشی، فرهنگی، تربیتی، پژوهشی و دانشجویی دانشگاه در چارچوب اساسنامه و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
4-    تعیین و تصویب ساختار دانشگاه و واحدهای استانی در چارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
5-    تصویب آیین‌نامه داخلی هیأت امنا و مقررات، آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های لازم، مطابق ضوابط و مقررات
6-    تصویب آیین‌نامه‌های مالی- معاملاتی، اداری، استخدامی و تشکیلاتی دانشگاه و همچنین تغییر و اصلاح آنها براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
7-    بررسی و تصویب بودجه سالانه و تفصیلی دانشگاه و واحدهای تابعه که از طرف رئیس دانشگاه پس از تأیید شورای دانشگاه پیشنهاد می‌شود.
8-      پیشنهاد تأسیس، ادغام یا انحلال دوره‌ها و رشته‌های تحصیلی، دانشکده‌ها، مؤسسات پژوهشی و واحدهای استانی تابع دانشگاه به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای بررسی و تصویب
9-      تصویب نحوه وصول درآمدهای اختصاصی و مصرف آن با رعایت ضوابط و مقررات مربوط
10-  جذب کمک‌ها و هدایا اعم از نقدی و غیرنقدی از اشخاص حقیقی و حقوقی
11-  بررسی گزارش عملکرد سالانه دانشگاه که از طرف رئیس دانشگاه ارائه می‌شود و تصمیم‌گیری در مورد رفع موانع، مشکلات و نقایص آن به‌منظور پیشرفت بهتر امور
12-  نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات و مصوبات هیأت امنا
13-  تصویب آیین‌نامه‌ها و مقررات جذب اعضای هیأت علمی در چارچوب ضوابط مصوب هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی
14-  تعیین حسابرس دانشگاه و بررسی و تأیید حساب‌ها و ترازنامه سالیانه آن
15-  تصویب میزان حقوق، مزایا و فوق‌العاده اعضای هیأت علمی و کارکنان غیرهیأت علمی در چارچوب مقررات استخدامی اعضای هیأت علمی و کارکنان غیرهیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
16-  تصمیم‌گیری در مورد استعفا و یا عزل رئیس دانشگاه
ماده 8- رئیس دانشگاه:
رئیس دانشگاه عالی‌ترین مقام اجرایی دانشگاه و به‌عنوان نماینده دانشگاه نزد مراجع ذی‌صلاح می‌باشد و به پیشنهاد هیأت امنا و با تأیید و معرفی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حکم رئیس هیأت امنا به مدت چهار سال منصوب می‌شود.
تبصره 1: پیشنهاد و انتصاب مجدد رئیس دانشگاه در چارچوب آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مصوب جلسه 684 مورخ 10/12/1389 شورای عالی انقلاب فرهنگی بلامانع است.
تبصره 2: شرایط عمومی و اختصاصی، وظایف و اختیارات رئیس دانشگاه مطابق با آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مصوب جلسه 684 مورخ 10/12/1389 شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌باشد.
ماده 9- هیأت رئیسه دانشگاه:
هیأت رئیسه دانشگاه دومین رکن اجرایی دانشگاه می‌باشد که طبق آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مصوب جلسه 684 مورخ 10/12/1389 شورای عالی انقلاب فرهنگی، تشکیل و براساس وظایف و اختیارات مندرج در آن آیین‌نامه به فعالیت می‌پردازد.
ماده 10- شورای دانشگاه:
شورای دانشگاه دومین رکن سیاست‌گذار پس از هیأت امناء می‌باشد که طبق آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مصوب جلسه 684 مورخ 10/12/1389 شورای عالی انقلاب فرهنگی، به تنظیم سیاست‌ها و برنامه‌های جاری دانشگاه براساس سیاست‌های کلان مصوب در هیأت امنا و یا سایر مراجع ذی‌صلاح می‌پردازد.
فصل چهارم- منابع و مقررات مالی دانشگاه
ماده 11- مقررات مالی دانشگاه براساس آیین‌نامه مالی- معاملاتی دانشگاه خواهد بود که در چارچوب ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و احکام شرعی وقف به تصویب هیأت امنای دانشگاه خواهد رسید.
ماده 12- تأمین منابع مالی دانشگاه به‌عهده سازمان اوقاف و امور خیریه می‌باشد. دیگر منابع مالی این دانشگاه عبارت است از کمک اشخاص حقیقی و حقوقی، مشارکت‌های مردمی و درآمدهای ناشی از موقوفات.
فصل پنجم- انحلال دانشگاه
ماده 13- دانشگاه در موارد زیر پس از تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تأیید نهایی شورای عالی انقلاب فرهنگی منحل می‌شود:
1-    به پیشنهاد رئیس هیأت امنا و تأیید هیأت امنا
2-    درصورت تخلف دانشگاه از مقررات اساسنامه، مصوبات و ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر ضوابط مربوط یا از دست دادن شرایط ادامه فعالیت بنا به تشخیص وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
ماده 14- درصورتی که شورای گسترش آموزش عالی با انحلال دانشگاه موافقت اصولی نماید، دانشگاه موظف است اقدامات زیر را انجام دهد:
1-    همه تعهدات مربوط به دانشجویان خود را تا اتمام دوره تحصیلات و فارغ‌التحصیلی آنان به نحو مطلوب و طبق مصوبات و ضوابط مربوط اجرا نماید.
2-    همه امتیازات و اموالی را که از منابع عمومی و دولتی و بانک‌ها و شهرداری‌ها و غیره در اختیار دانشگاه قرارگرفته است مسترد کند یا موافقت صاحبان حق مبنی بر واگذاری امتیازات و اموال مذکور به دانشگاه را ارائه دهد.
3-    همه تعهدات خود را در برابر وزارتخانه‌ها، مؤسسات و سازمان‌های دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی، بانک‌ها، شهرداری‌ها و سایر اشخاص حقیقی(اعم از اعضای هیأت علمی و کارمندان) و حقوقی انجام دهد.
ماده 15- پس از تصویب و تأیید نهایی انحلال دانشگاه و احراز اجرای تعهدات مذکور در ماده 14 و حل و فصل امور آموزشی و حقوقی دانشگاه، هیأت تصفیه‌ای مرکب از:
1-    نماینده حقوقی سازمان اوقاف و امور خیریه
2-    نماینده حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
3-    رئیس وقت دانشگاه و در غیاب وی یکی از معاونان وقت دانشگاه بنا به تشخیص رئیس هیأت امنا، تشکیل و با رعایت مقررات قانونی امر تصفیه دانشگاه را برعهده خواهد داشت.
ماده 16- پس از انجام تعهدات و تعیین تکلیف دیون دانشگاه و اعلام ختم تصفیه، باقی‌مانده دارایی دانشگاه با رعایت بند 2 ماده 14 اساسنامه به سازمان اوقاف و امور خیریه منتقل می‌شود.
تبصره 1- درخصوص اموال وقفی، مطابق وقفنامه عمل می‌شود.
تبصره 2- هیأت تصفیه موظف است درمورد فوق، صورت مجلسی را که به امضای همه اعضای هیأت می‌رسد در دو نسخه تنظیم و یک نسخه از آن را به رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و نسخه دیگر را به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تسلیم نماید.
فصل ششم- سایر مقررات
ماده 17- ساختار تشکیلاتی دانشگاه مطابق آیین‌نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مصوب جلسه 684 مورخ 10/12/1389 شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌باشد.
تبصره: هرگونه اصلاح در ساختار و تشکیلات دانشگاه در چارچوب ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با تصویب هیأت امنا صورت خواهدگرفت.
ماده 18- کلیه ضوابط، مقررات و آیین‌نامه‌های مرتبط با اعضای هیأت علمی دانشگاه مطابق با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواهد بود.
ماده 19- کلیه ضوابط، مقررات و آیین‌نامه‌های مرتبط با کارکنان غیرهیأت علمی، در چارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به تصویب هیأت امنای دانشگاه می‌رسد.
ماده 20- آیین‌نامه‌های تربیتی، آموزشی، پژوهشی،‌ دانشجویی و انضباطی دانشگاه در چارچوب این اساسنامه و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توسط شورای دانشگاه تهیه و بعد از بررسی توسط هیأت رئیسه و تأیید توسط هیأت امنای دانشگاه، رسمی و لازم‌الاجرا خواهد بود. هر گونه اصلاح در این آیین‌نامه‌ها در چارچوب این اساسنامه به‌عهده هیأت امنا خواهد بود.
ماده 21- هرگونه تغییر و اصلاح این اساسنامه، مطابق راهکارهای ذیل انجام می‌شود:
1-      بنا به پیشنهاد هیأت امنا و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی
2-      بنا به پیشنهاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی
ماده 22- مواردی که در این اساسنامه پیش‌بینی نشده است تابع مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌باشد.
ماده 23- این اساسنامه مشتمل بر یک مقدمه، شش فصل، 23 ماده و 7 تبصره در جلسه 803 مورخ 19/10/96 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. ص/803.2
 
حسن روحانی
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی
 
 
 
رونوشت به انضمام يك نسخه مصوبه، به :
    دفتر مقام معظم رهبري (مدظله العالي)
    دفتر رئيس جمهور
    مجلس شوراي اسلامي
    اداره كل تدوين و تنقيح قوانين و مقررات نهاد رياست جمهوري
    دفتر بازرسي ويژه رئيس جمهور
    وزارت دادگستري (براي درج در روزنامه رسمي كشور)
    هيئت نظارت و بازرسي
    دفتر دبير شوراي عالي
    هيئت نظارت و ارزيابي فرهنگي و علمي
    معاونت نظارت و راهبري مصوبات
    معاونت حقوقي و تدوين و تنقيح مصوبات
    ديوان محاسبات كشور
    معاونت حقوقي رياست جمهوری
    و معاونت و امورمجلس رياست جمهوري، ابلاغ مي‌شود.
 



آخرین مصوبات

  • انتخاب رئیس و اعضای شورای تخصصی حوزوی
  • انتخاب نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور
  • الحاق یک بند جدید به ماده 4 آیین نامه شورای اجتماعی کشور(مصوب 3/ 12/ 1395 شورای عالی انقلاب فرهنگی)
  • مصوبه «انتخاب دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی»
  • مصوبه «الحاق 3 بند به ماده 2 آیین نامه شورای فرهنگ عمومی»
  • مصوبه «تأييد انتخاب رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي»
  • ماده واحده «ساماندهی برگزاری آزمون‌های بین‌المللی زبان فارسی»
  • مصوبه «الحاق دو تبصره جدید به ماده 5 منشور توسعه فرهنگ قرآنی»
  • مصوبه «راهبردها و اقدامات فرهنگی حمایت از کالای ایرانی در سطوح خانواده، جامعه و سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی»
  • اساسنامه «ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور»
  • ماده واحده «اعطای مدرک تحصیلی به فارغ‌التحصیلان غیرایرانی جامعة‌المصطفی
  • مصوبه «سند جامع روابط علمی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران»
  • مصوبه «اصلاح و تکمیل تبصره 2 ماده واحده تغییر نام مدرسه عالی شهید مطهری به دانشگاه شهید مطهری (مصوب 24/1/1389)»
  • اساسنامه «دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم»
  • مصوبه «انتخاب نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی برای عضویت در شورای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی»
  • ماده واحده «ساماندهی برگزاری آزمون‌های بین‌المللی»
  • مصوبه «سیاست‌ها، راهبردها، وظایف و ضوابط اجرایی ترویج فرهنگ حضور، توانمندی و افتخارآفرینی جانبازان و معلولان ازطریق ورزش»
  • آیین‌نامه «شورای اجتماعی کشور»
  • مصوبه «تأیید انتخاب رئیس جهاد دانشگاهی»
  • مصوبه «انتخاب سه عضو حقیقی هیأت امنای جهاد دانشگاهی»
  • اطلاعات تماس

    تهران، خیابان انقلاب اسلامی، خیابان فلسطین شمالی، شماره 309

    (+9821) 66468271 - 5