کد خبر:9981   تاریخ انتشار: یـک شنبه ، 6 بهمن سال 1398 ساعت 14:41:0

استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه‌ی علوم دامی

مراسم انعقاد تفاهم‌نامه بین جهاددانشگاهی و سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد و در آن بر استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه‌ی علوم دامی و افتتاح مزرعه‌های جدید نگه‌داری دام تاکید شد.


دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی در این مراسم که صبح امروز (یکشنبه، ۶ بهمن) در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، گفت: مقام معظم رهبری با اشاره به کلام ارزشمند حضرت علی(ع) فرمودند غربی‌ها با علم و فناوری به قدرت رسیدند و حالا از به دست آمدن آن توسط کشورهای دیگر احساس خطر می‌کنند. ما در جهاددانشگاهی با توجه به آن چه در اصول دینی‌مان توصیه شده و از آن جایی که جمهوری اسلامی برای اقتدار و پیشرفت خود باید به علم و فناوری تکیه کند سعی کردیم در این راستا فعالیت کنیم.
وی افزود: خوشحالیم که دکتر خاموشی، ریاست سازمان اوقاف نیز به اهمیت موضوع تفاهم‌نامه توجه دارند و امیدواریم این تفاهم‌نامه به یک قرارداد عملیاتی بزرگ منجر شود.
دکتر طیبی با بیان این که ما فعالیت اصلاح نژاد گاو را در سطح ملی و بین‌المللی نیز دنبال می‌کنیم، اظهار کرد: در شرق آسیا با برخی کشورها در همین رابطه صحبت کرده‌ایم و مورد استقبال هم قرار گرفته است. علاقه‌مندیم که این فعالیت به‌سرعت توسعه پیدا کند تا بخشی از مشکلات کشور برطرف شود.
رییس جهاددانشگاهی تاکید کرد: می‌توانیم در زمینه‌ی تولید اسپرم و رسیدن به یک نژاد گاو اصیل ایرانی با همکاری سازمان اوقاف نیز فعالیت‌ خود را گسترش دهیم.
 
افتتاح 3 فارم تا پایان سال
در ادامه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سید مهدی خاموشی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه نیز با اشاره به ملاک جهاد علمی در نهاد جهاددانشگاهی و همکاری پرسرعت اوقاف با رویان این نهاد در اصفهان، گفت: امکانات سازمان اوقاف در هر مکان و شرایط جغرافیایی را در اختیار جهاددانشگاهی قرار می‌دهیم.
وی ادامه داد: امیدواریم تا آخر سال، سه فارم از جمله فارم ملارد و فارم شهریار به بهره‌برداری برسد.
رییس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: با ورود به حوزه صادرات بسیار موافقم، چرا که ارزآوری برای کشور دارد و برای ورود به حوزه‌های جدید مانند تولید اسپرم و پرورش جنین، آمادگی خود را اعلام می‌کنیم.
دکتر خاموشی با بیان این‌که باید خلأهای لجستیکی در راستای اجرایی‌شدن این تفاهم‌نامه پر شود، گفت: ما تلاش می‌کنیم آن امکاناتی را که از لحاظ سخت‌افزاری نیاز است، در اختیار جهاددانشگاهی قرار دهیم.
 
 فضای مناسب بین‌المللی در حوزه‌ی اصلاح نژاد دام
هم‌چنین دکتر محمدرضا پورعابدی معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی نیز با اشاره به اهمیت امنیت غذایی برای استقلال کشورها، گفت: تامین‌ دام‌های گوشتی و تولید کره از چالش‌هایی است که در این حوزه وجود دارد؛ هدف جهاددانشگاهی در طرح‌های فناورانه‌ای که به مقام معظم رهبری هم ارایه داد، این است که طی دو سال کشور را از این جهت بی‌نیاز کنند.
وی افزود: امیدواریم با مشارکتی که از سوی سازمان اوقاف رخ می‌دهد، این تفاهم‌نامه را اجرایی کنیم. فضای خوبی در داخل و خارج کشور برای ادامه فعالیت در حوزه‌ی اصلاح نژاد دام وجود دارد. فعالیت در زمینه‌ی اصلاح گاومیش و شترهای دو کوهانه نیز از پروژه‌های بعدی جهاددانشگاهی است.
دکتر محمدمهدی نادری عضو گروه جنین‌شناسی و آندرولوژی پژوهشگاه ابن‌سینای جهاددانشگاهی نیز در این مراسم با تقدیر از نگاه استراتژیک و بلندمدت سازمان اوقاف و امور خیریه در زمینه‌ی صنعت دام‌پروری، اظهار کرد: ما به‌شدت نیازمند فارم‌هایی هستیم که جنین‌ گوساله‌ی ممتاز را در آن بکاریم و این حیوانات را در آن پرورش دهیم.
در بخش دیگری از این مراسم، دکتر مهدی پندار معاون بهره‌برداری اقتصادی سازمان اوقاف و امورخیریه نیز با اشاره به ابلاغ ۱۹ بندی مقام معظم رهبری به سازمان اوقاف در خصوص نحوه‌ی مدیریت موقوفات، گفت: امضای تفاهم‌نامه با جهاددانشگاهی نیز در راستای بیانات مقام معظم رهبری است. انعقاد این تفاهم‌نامه دو بعد اساسی دارد که بعد داخلی آن تکثیر و تولید نژادهای دامی است و بعد خارجی آن این است که کشور تا حد زیادی غنی می‌شود و از واردات دام زنده بی‌نیاز می‌شویم.