«احمد عابدینی» معاون شورای عالی آموزش و پرورش درباره رسیدگی به منشور حقوق دانشآموزی در شورای عالی آموزش و پرورش گفت: این منشور حقوق تقریبا از دو ماه پیش در دستور کار ما قرار گرفته و کارهای کارشناسی آن تا حدودی در کارگروه تمام شده است. ما هم امیدواریم در اولین فرصت منشور حقوق دانشآموزی یکی از دستورهای شورای عالی آموزش و پرورش باشد.
عابدینی با بیان اینکه تمام بندهای منشور حقوق دانشآموزی مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: ما تقریبا به تمام ابعاد قضیه نگاه کردیم، حتی آن دسته از حقوقهایی که دانشآموزان در مجلس شورای دانش آموزی به آن پرداختند نیز مورد بررسی قرار گرفته است، زیرا یکی از مبناهای ما برای تصویب این منشور توجه به خواستههای دانشآموزان است.
وی ادامه داد: همچنین مطالعاتی که در دنیا در زمینه حقوق دانشآموزان انجام گرفته و تجربیاتی که در این زمینه وجود دارد، مورد نظر ما برای تایید و تصویب این منشور است. حتی آن بخشها و نکاتی که در منشور حقوق شهروندی درباره دانشآموزان ذکر شده مورد توجه ما برای تصویب منشور حقوق دانشآموزی قرار گرفته است.
معاون شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: تمام تلاش ما این است خواستهها و حقوق دانشآموزان با توجه به ویژگی آنها اعلام شود و مورد توجه قرار بگیرد. البته از طرف دیگر آموزش و پرورش باید تلاش کند تا زمینه توجه به حقوق دانشآموزان را فراهم کند. ما این نگاه را هم داریم که منشور حقوق دانشآموزی مبنایی برای بازنگری دیگر آییننامههایمان باشد یعنی با توجه به حقوق و خواستههای دانشآموزان و طبق آن چیزی که سند تحول بنیادین نسبت به حقوق دانشآموزان به آن تاکید کرده است، اقدام کنیم.
وی درباره تناسب بندهای منشور حقوق دانشآموزی با زیر ساختهای مدارس گفت: تقریبا آن الگویی که ما در نظر گرفتهایم نه با جزئیات ولی بر اساس مدیریت، منابع انسانی به خصوص معلمان، فضا، ارزشیابی، نظارت و... طراحی شده است. به عنوان مثال ما قید کردهایم که دانشآموز حق دارد از واجد الشرایطترین معلمان و از بهترین فضای استاندارد برخوردار باشد. ما نمیتوانیم بخشی از این مسائل را ببینیم و نسبت به بخش دیگر آن بیتفاوت باشیم.
معاون شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: وقتی دانشآموزی در یک مدرسه قرار میگیرد باید حداقل حقوقهایی مانند سلامت جسمانی، سلامت روانی و... را داشته باشند. اینها همه دغدغههایی هستند که از زبان دانش آموز مطرح میشود و چون یک نگاه جدید به مسائل دانشآموزان است، اهمیت مییابد.
وی با بیان اینکه نیازهای دانشآموزان همیشه از نگاه مدیران ستادی و کارشناسان مدنظر قرار میگرفت، اما این بار قوانین توسط خود دانشآموزان تهیه میشود، گفت: همیشه قوانین و مقررات ما به نوعی از بالا به پایین بود، یعنی عمدتا نیاز دانشآموزان از نگاه اولیا، کارشناسان و مدیران ستادی تعیین میشد، ولی این منشور از زبان خود دانشآموزان مطرح میشود که به عنوان مثال دانش آموزان به چه چیزهایی نیاز دارند که عمدهترین این نیازها معلم، فضا، بهداشت روانی و جسمانی است، حتی بحث محتوای درسی از جمله حقوق دانشآموزان است.
عابدینی با تاکید بر اینکه محتوای درسی نباید سنگین باشد، گفت: محتوای دروس نباید ثقیل و سنگینتر از آن چیزی باشد که دانشآموزان توانایی تحمل آن را به لحاظ روحی و روانی نداشته باشند. همچنین مقرراتی که برای دانش آموزان در نظر گرفته میشود نیز نباید آن قدر سختگیرانه باشد که نتوان قوانین دیگری به آن اطلاق کرد.
معاون شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که منشور حقوق دانشآموزی چه زمانی آماده خواهد شد؟ گفت: به محض اینکه اولین جلسه شورای عالی با حضور رییسجمهور تشکیل شود، این مساله مطرح خواهد شد ضمن اینکه وظیفه آگاهی سازی درباره این موضوع به عهده معلمان و حتی خود دانش آموزان است.
|