کد خبر:9852   تاریخ انتشار: سـه شنبه ، 24 دی سال 1398 ساعت 11:20:0

دستاوردهای کشور در نظام سلامت، جزو پیشتازترین دستاوردهای ملی است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دستیابی ایران به شاخص‌های تندرستی در بین ۲۲ کشور شرق مدیترانه، درخشان است که این جز با تلاش محققان ایرانی حاصل نشد.


دکتر سعید نمکی در بیست و پنجمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی، ضمن تسلیت به مناسبت شهادت سردار سلیمانی و از دست دادن تعدادی از هموطنان در حادثه کرمان و سانحه هواپیمایی، اظهار کرد: غم این ایام، جشنواره را به سوگنامه بدل کرده است. اندوه حوادث اخیر، حال صحبت کردن را می گیرد، سخت است که شهروندی باشید که دلتان برای سلامت مردم می تپد و در عین حال، وزیر بهداشتی باشید که خود را متولی سلامت همه مردم کشور می دانید.

وی با بیان اینکه در روزهای اخیر، غم های بزرگی بر ملت ایران گذشته است، افزود: غم از دست دادن یکی از رشیدترین، دلسوزترین و عاشق‌ ترین سرداران ملی این سرزمین هم به دلیل نزدیکی و آشنایی که من با این بزرگوار داشتم، می ‌دانم که با چه عشق و دل پرحرارتی برای این سرزمین جانفشانی می ‌کرد. پس از شهادت ایشان، اتفاقات ناگواری که برای عزیزان تشییع کننده در کرمان رخ داد، بسیار ناگوار بود. غم انگیزتر از هر دو اتفاق، سانحه‌ ای بود که برای سرنشینان هواپیمای اوکراینی اتفاق افتاد. از همه بدتر اینکه، وزیر بهداشت و اعضای کابینه باید از کانال تلویزیون اخبار این اتفاق را دریافت می کردند. امروز صبح یاد نوشتاری از عین ‌القضات در رساله عشق افتادم که می‌ گوید، "هر چه می‌نویسم پنداری که دلم خوش نیست، چون احوال عاشقان نویسم، نشاید و چون احوال عاقلان نویسم نشاید، چون واگویم نشاید و چون وانگویم هم نشاید و چون هیچ نگویم هم نشاید، ای کاش، نادانی شدمی تا به یک باره از خویش خلاصی یابمی."

دکتر نمکی در ادامه با اشاره به روزهای سختی که در حال طی شدن است، افزود: به هر حال این کشور را باید اداره کرد و ساخت و این نشست‌ها و جشنواره‌ها هم امیدی برای فردایی بهتر است.

وی ادامه داد: در عرصه تحقیقات و در تمام عرصه ‌های ملی دستاوردهای مهمی داشتیم و اگر بخواهیم مقایسه کنیم، دستاوردهای ما در نظام سلامت جزو مطلوب ‌ترین و پیشتازترین دستاوردهای ملی است. دستیابی ایران به شاخص‌های تندرستی در ۲۲ کشور شرق مدیترانه درخشان است که این جز با تلاش محققان حاصل نشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ما در عرصه دارویی کشور بیش از ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز را تولید می ‌کنیم، عنوان کرد: برای سه درصد باقی مانده نیز برنامه گسترده ملی داریم. شاید حضور بنده در وزارت بهداشت کمک کرد که اجازه ندهم، تولیدات ملی زیر بار واردات دارویی له شوند و امیدوارم با این روند، به خودکفایی ملی در عرصه تولیدات دارویی و تجهیزات پزشکی کشور، کمک شود.

وی ادامه داد: ما در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی برای سال آینده برنامه مفصلی داریم. امسال هزینه کرد سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورویی مصرف دارو و تجهیزات وارداتی در سال گذشته را به 3 میلیارد یورو می رسانیم که کاهش ۲۰ درصدی هزینه کرد در بخش واردات دارو را در پی دارد و همین 3 میلیارد یورو واردات را به سمت تولید داخل هدایت می کنیم. یعنی درصدد تقویت زیرساخت های تولید داخل هستیم و در سال آینده بازهم با کاهش 20 درصدی و تکیه بر تولید ملی را ادامه می دهیم.

وزیر بهداشت با اشاره به سخنان قائم مقام معاونت تحقیقات وزارت بهداشت و معاونت تحقیقاتی وزارت بهداشت درباره سهم پایین تحقیقات از GDP، اظهار کرد: سهم بخش سلامت در چند سال گذشته از GDP از حدود 6 درصد به ۹ درصد رسیده و این سهم ارزنده‌ ای است، اما ما در توزیع این منابع در بخش سلامت، متأسفانه به پژوهش توجه زیادی نکرده ایم و علت آن هم به تمهیدات درون وزارتخانه برمی گردد، یعنی از رشد بودجه های پژوهشی کمتر دفاع شده و به بخش درمان، دارو و بهداشت توجه بیشتری شده است.

لزوم مشارکت بخش خصوصی در حوزه پژوهش

وی با اشاره به لزوم مشارکت بخش خصوصی در حوزه پژوهش گفت: در دنیا حدود ۵۲ درصد از بودجه‌ های پژوهشی از بخش خصوصی تأمین می ‌شود و در کشور ما هم این روند در حال شکل گیری است.

پژوهش ‌ها از مشکلات نظام ارائه خدمت گره‌ گشایی کنند

دکتر نمکی با بیان اینکه یکی از مترقی‌ ترین نوع برنامه ‌ریزی‌های پایدار برای عرصه پژوهش شرکت ‌های دانش بنیان هستند، افزود: بحث دیگری که در این عرصه به آن نیاز داریم این است که پژوهش‌ها از مشکلات نظام ارائه خدمت گره‌ گشایی کنند که خوشبختانه این قسمت نیز آغاز شده است.

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم پیگیری تحقیقات بین رشته‌ ای، افزود: ما گاهی در وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی و سایر حوزه ها، جزیره ‌ای عمل می ‌کنیم. باید از ظرفیت و پتانسیل محققان ملی بیشتر استفاده کنیم و دیوارهای میان محققان را برداریم. هریک از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی یا غیرعلوم پزشکی یک سرمایه ملی هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به مقایسه ‌ای که دکتر آخوندزاده در سخنان خود میان تحقیق در عرصه علوم اجتماعی و علوم دارویی انجام داد، گفت: توجه به این نکته ضروری است که تحقیق در علوم اجتماعی به آسانی علوم دارویی نیست. وقتی می‌ خواهید پای خود را در جامعه بگذارید، باید از فیلترهای زیادی عبور کنید و گاهی نتایج تحقیقات علوم اجتماعی باید پاورچین پاورچین اعلام شود. دانشمندان علوم پزشکی باید با دانشمندان علوم اجتماعی ارتباط برقرار کنند، چراکه بسیاری از مولفه‌ های مرتبط با سلامت امروزه خارج از این بخش سلامت هستند.

وزیر بهداشت در پایان با اشاره به لزوم بهره‌ گیری از دانشمندان و پژوهشگران مقیم خارج از کشور، گفت: این دانشمندان دلشان برای اعتلای مملکتشان می تپد، لذا این پیوند بسیار مهم است. امیدوارم جشنواره بیست و ششم رازی دستاوردهای بزرگ‌ تر و رویکردهای مهمتر ملی را به همراه داشته باشد.