کد خبر:9801   تاریخ انتشار: جـمـعــه ، 20 دی سال 1398 ساعت 14:6:0

شهادت سردار سلیمانی نشان داد که مردم چقدر به الگو نیاز دارند

دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر پارسانیا رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به همراه تعدادی از مدیران دبیرخانه این شورا روز پنج‌شنبه 19/10/1398 با حضور در شهر مقدس قم با آیت‌الله حسینی بوشهری نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفتگو کردند.


به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای این دیدار دکتر عاملی طی سخنانی ضمن گرامیداشت ایام فاطمیه گفت: هم حضرت امام خمینی(ره) و رهبری معظم انقلاب مدظله‌العالی برای شورای عالی انقلاب فرهنگی در عرصه سیاست‌گذاری فرهنگی و علمی جایگاه ویژه‌ای قائل بوده و هستند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بابیان اینکه فلسفه وجودی شورای عالی انقلاب فرهنگی تحول اساسی در حوزه فرهنگ است، گفت: اگر مسیر فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی را دنبال کنیم متوجه می‌شویم اتفاقات مبارکی در این مسیر افتاده است.
دکتر عاملی گفت: عرصه فرهنگی عرصه‌ای است که مداخلات و تأثیر متغیرهای غیرفرهنگی در آن زیاد است.
وی افزود: در این فضا مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی حدود 70 درصد به حوزه علم و فناوری و حدود 30 درصد به حوزه فرهنگ اختصاص داشته است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: سندی که جمع‌بندی تجربیات سی‌وچندساله شورای عالی انقلاب فرهنگی است سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: نام این سند برگرفته از نگاه مقام معظم رهبری مدظله‌العالی است که بر هندسه فرهنگ و ابعاد مختلف آن نظر داشته است.
وی افزود: ایشان برنامه‌ریزی برای فرهنگ را با توجه به گستردگی این مفهوم بر توجه به هندسه فرهنگ و اضلاع و ابعاد آن تاکید دارند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: واژه مهندسی فرهنگی را ازنظر رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی را از منظر دیگر می‌توان بر تأکید ایشان بر اجتناب از کار پراکنده در حوزه فرهنگ نیز تفسیر کرد.
دکتر عاملی گفت: یکی از اسناد مصوب شورا که دارای بعد و جنبه میان‌رشته‌ای شده است سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور است.
وی افزود: در این نقشه از ظرفیت‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی استفاده شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در این سند حدود 300 برنامه اقدام ملی مقرر شده و همچنین در اسناد ملی ذیل این سند که باید به تصویب برسند اقدامات ملی فراوانی مقرر خواهند شد.
رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به تشییع باشکوه شهید سلیمانی به مصداق حدیث شریف رسیده از معصومین که مؤمن را آینه مؤمن می‌داند، گفت: ما باید در آینه سردار سلیمانی عملکرد خود را ارزیابی کنیم.
وی افزود: هم حیات و هم شهادت ایشان دارای برکات فراوان برای همه است.
دکتر عاملی ادامه داد: آنچه در کارنامه سردار سلیمانی فراوان به چشم می‌خورد ایمان و عمل صالح است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما واقعاً به راهگشایی علمای عمیق و الهی نیاز داریم.
وی افزود: شهادت سردار سلیمانی نشان داد که مردم چقدر به الگو نیاز دارند و بر اساس معارف اسلامی مردم همیشه نیاز به الگو دارند.
دکتر عاملی ادامه داد: امروز هم الگوها کم شده‌اند و هم بسیاری از الگوها توان تأثیرگذاری خود را ازدست‌داده‌اند.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: امروز هم در دانشگاه و هم در حوزه این خلأ احساس می‌شود.
وی افزود: با توجه به تحولات صورت گرفته در جامعه باید بدانیم چه راهی باید برای تحقق تمدن نوین اسلامی وجود دارد.
دکتر عاملی با اشاره به مصوبه نحوه نظارت بر اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورا بر نظارت و ارزیابی مصوبات خود توجه جدی دارد و در این مسیر از همه دستگاه‌های مجری گزارش‌گیری می‌شود و سپس این گزارش‌ها راستی آزمایی هم می‌شوند.
وی همچنین با اشاره به مصوبه عفاف و حجاب افزود: این مصوبه جدیداً اصلاح شده و وظایف جدیدی برای دستگاه‌ها و مسئولان تصویب شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به عملکرد شورای تخصصی حوزوی ادامه داد: این شورا هم رابط میان شورای عالی حوزه علمیه و شورای عالی انقلاب فرهنگی است و دو شان دارد که یکی از آن‌ها ناظر بر نقش شورای تخصصی حوزه در پیشنهاد طرح هایی برای ارتقاء جایگاه اسلام و جامعه اسلامی است و شان دیگر مربوط به نظارت فرایندی از منظر اندیشه اسلامی در طرح ها و لوایح شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: در مورد مدارک حوزوی هم باید با نگاه به نظام واره علمی خاص حوزه توجه شود.
وی افزود: باید این موضوع در نظام آموزشی کشور جا بیافتد که نظام علمی حوزه و دانشگاه ضمن داشتن مشترکات با هم تفاوت دارند و با توجه به این تفاوت باید این دو نظام بصورت متمایز طراحی شود.
آیت الله حسینی بوشهری: امروز سیاست و دیانت در کشور ما درهم‌تنیده است
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیت‌الله حسینی بوشهری نیز در این دیدار ضمن گرامی داشت ایام فاطمیه طی سخنانی گفت: یکی از موضوعات و مباحث اساسی که در مورد شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مورد توجه قرار بگیرد موضوع پیگیری و نظارت است.
وی افزود: آنچه که مهم است یکی قول و عمل مسئولان است و اگر این موضوع مورد توجه قرار نگیرد جامعه دچار بی‌اعتمادی می‌شود و این بی‌اعتمادی بر میزان تدین جامعه تأثیر منفی خواهد گذاشت.
نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: امروز سیاست و دیانت در کشور ما درهم‌تنیده است و این کار ما را سنگین کرده است.
آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به مصوبه عفاف و حجاب گفت: در مورد این سند مهم باید رویکرد اصلی بر کار اقناعی و ایجاد انگیزه برای رعایت عفاف و حجاب باشد.
حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا خبر داد: تدوین پیش‌نویس سند تحول علوم انسانی در شورای تخصصی حوزوی
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی حجت الاسلام والمسلمین دکتر پارسانیا نیز در این جلسه طی سخنانی گفت: مجموعه شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجادکننده یک رابطه نظام‌مند و مؤثر میان این شورا و حوزه علمیه است و این الگو در کشور ما تاکنون وجود نداشته است.
وی افزود: در سند نقشه مهندسی فرهنگی در شورای تخصصی حوزوی کار فراوان انجام شد و رویکرد اصلی نیز بر این قرار داشت که معارف اسلامی در اجزای این سند جریان پیدا کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: پیش‌نویس سند تحول علوم انسانی در شورای تخصصی حوزوی تدوین‌شده و آماده تصویب در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی است.