به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال پیرامون هدف از بازدید مپنا گفت: هدف بازدید از شرکت گروه مپنا بهعنوان یکی از بزرگترین مجموعه های صنعتی کشور تلفیق ارتباط میان جامعه، دانشگاه و صنعت و این مسئله بود که چطور می توان اقتصاد دانش بنیان را در بهینه کردن رابطه صنعت، دانشگاه و جامعه برای توسعه و پیشرفت کشور و در رقابت های بین المللی دنبال کنیم.
دکتر عاملی ادامه داد: اگر کسی به ظرفیت های صنعت کشور اشراف داشته باشد، بهخوبی می داند که ظرفیت صنعتی امروز کشور قابلیت رقابت جهانی دارد.
وی افزود: امروز اگر تحریم های آمریکا و دیگر کشورها بر روی ایران کارساز نبوده است، به خاطر وجود منابع بزرگ صنعتی همچون مپنا است. جمهوری اسلامی ایران از ذخایر بزرگ منابع انسانی فرهیخته و کارآمدِ و همچنین به فعلیت افتادن صنعت کشور برخوردار است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه در بخش صنعت کشور نیز با گره هایی مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: باید برای رفع گره های موجود در بخش صنعتی کشور اقدامات لازم صورت گیرد و از ظرفیت نیروی انسانی توانمند کشور بهترین استفاده را برد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر 4 میلیون دانشجوی بالفعل همراه با فارغالتحصیلان در رشته های متنوع دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند که تحول بزرگی را میتوان به ثمر برساند.
دکتر عاملی به اشاره به ظرفیت ها و توانمندی های شرکت گروه مپنا ادامه داد: در حال حاضر هیچ قطعه مکانیکی وجود ندارد که مپنا قادر به تولید آن نباشد. این ظرفیت امور نشدنی را رقم زده است و امروز مپنا توانائی تولید موتور هواپیما اعم از هواپیماهای مسافربری و هواپیماهای کاربردی صنعتی را دارد که این توانائی منحصرا در اختیار چند کشور پیشرفته جهان است.
وی افزود: در برخی صنایع بسیار حساسی که بین ده کشور پیشرفته دنیا برای آن رقابت وجود دارد، مپنا توانسته است رتبه جهانی اول تا سوم را کسب کند.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: بهعنوان مثال مجموعه مپنا توانسته است در زمینه تولید توربین ها رتبه سوم جهان را کسب کند و از این منظر می توان گفت که در برخی بخش های صنعتی در رده پیشرفته ترین کشورهای دنیا قرار داریم. تولید خودروهای الکترونیک و هوشمند بخش دیگری از توانائیهای گروه مپناست که بسیار افتخارآمیز است.
وی افزود: اگر ظرفیت دولتی، دانشگاهی و بازار بتواند به صورت بهینه به هم گره بخورند، تحول عظیمی رخ خواهد داد که به دنبال آن شاهد نوعی کسب و کار جهانی در بخش صنعتی کشور باشیم. تنوع و کیفیت قطعه سازی در این مجموعه بزرگ، رونق تولید را در بسیاری از زمینه ها امکان پذیر کرده است و واقعاً دولت باید از خرید تولیدات مشابه خارجی که توان داخلی برای آن بهخوبی وجود دارد پرهیز کند.
دکتر عاملی گفت: بخش تحقیق و توسعه شرکت های مپنا از پیشرفته ترین روش های علمی که منتهی به تولید با مدل های ثبت شده جدید و نه صرفاً کپی کردن پتنت های دیگران برخوردار شده است.
وی افزود: مپنا بین 3 تا 7 درصد فروش خود را به تحقیق و توسعه که منجر به توسعه نوآوری، کیفیت تولید و فراتر رفتن از مرز دانش و تولید جهان می شود اختصاص داده و بیش از 20 هزار پرسنل هوشمند زنجیره شرکت های مپنا توانائیهای بزرگی را خلق کرده اند که صادرات آن به کشورهای پیشرفته جهان رسیده و قابل رقابت با بهترین های جهان است.
وی پس از بازدید از بخش تحقیق و توسعه شرکت مپنا گفت: با مشاهده بخش تحقیق و توسعه گروه مپنا بسیار خوشحال شدم و احساس می کردم نگاه« ما می توانیم» با همه ایرادات جزئیاش قابلیت اجرایی شدن در کشور را دارد.
دکتر عاملی تصریح کرد: نیازمند یک الزام استاندارد برای بخش خصوصی هستیم تا بتواند سهم 4 الی 7 درصدی را برای حوزه تحقیق و توسعه بگذارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سند نقشه جامع علمی کشور گفت: امروز نقشه جامع علمی کشور نمی تواند یک سند مرده تلقی شود بلکه باید بتواند با کارگزاری صنعت و دانشگاه به صورت هم زمان جلو برود و انتظار ما از صنعت این است که هم تحقیق و توسعه خود را به دانشگاه ها گره بزند و هم آموزش و پژوهش دانشگاه توسط صنعت حمایت شود.
دکتر عاملی با اشاره به ظرفیت آموزشی کشور گفت: حوزه آموزش ظرفیت بزرگی در کشور است که باید بتواند از نیازهای موجود در صنعت استفاده کند و اقدام به تربیت نیروی انسانی مورد نیاز صنعت کند.
دکتر عاملی با تأکید بر هوش مصنوعی گفت: امروز جهان وارد دوره صنعت چهار شده است و صنعت 4، ترکیب کردن فرآیندهای فیزیکی صنعتی با فرآیندهای مرتبط سایبرنیتیک است. این روند جدید منطق محاسباتی جدید را دنبال می کند که ارزش افزوده آن با رویکرد احترام به طبیعت و تأمین سلامت محیط زیست تأمین می کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه 70 درصد بودجه تحقیق و توسعه کشورهای پیشرفته متعلق به بخش خصوصی است، خاطرنشان کرد: متأسفانه سهم بخش خصوصی در بخش تحقیق و توسعه در ایران مشخص نیست و ما در درجه اول باید داده آماری مناسب و تعریف استاندارد کیفیت تولید در پیوند با تحقیق و توسعه داشته باشیم.
مدیرعامل گروه مپنا: تنها از مسیر تحقیق و توسعه است که راه به روی ما باز خواهد شد
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین دکتر عباس علی آبادی مدیرعامل گروه مپنا نیز با ابراز خرسندی از بازدید اعضای کمیسیون «فناوری و اقتصاد دانشبنیان» از مجموعه تأسیسات گروه مپنا خاطرنشان کرد: به جرئت می توان گفت که در آینده تنها از مسیر تحقیق و توسعه است که راه به روی ما باز خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه آرمان مپنا همان آرمان های مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بوده است، تصریح کرد: امیدواریم که بتوانیم به جای دنبال کردن روندها در بخش تکنولوژی، خود زاینده تکنولوژی باشیم و با روندی درونزا و برونگرا بتوانیم به پیشرفت دست پیدا کنیم.
دکتر علی آبادی ادامه داد: مپنا امروز بر موقعیت تولیدات هیدروژنی تمرکز دارد تا با تولید موتورهای هیدروژنی و ماشین های هیدروژنی و همچنین استفاده مجدد از هیدروژن درتولید برق و ... بتواند در مسیرتولیدات سبز و منطبق با طبیعت قدم برداریم.
وی افزود: مباحث سایبرفیزیک، تولید دیتاهای بزرگ(Big Data’s) و هوشمند کردن شبکه ماشین ها در کشور را در دستور کار داریم که لایه عمیق از دانش و فناوری را نیاز دارد و از همین رو دانشگاه ها و دانشمندان کشور در این زمینه موقعیت مناسبی را در دست خواهند داشت و تلاش خواهیم کرد تا ظرفیت های علمی کشور را در این راستا به کار گیریم.
گفتنی است در این دیدار خاطرنشان شد که گروه مپنا بهعنوان اولین و بزرگترین سازنده تجهیزات اصلی نیروگاهی در ایران توانسته در جایگاه سوم تکنولوژی های مرتبط با توربین های گازی دست پیدا کند و سهم مپنا از بازارهای جهانی توربین های گازی در سال 2017 به 17 درصد رسیده است.
قابلیت تعمیر موتور هواپیما، تولید توربین های مختلف گازی با توان های متفاوت، تکنولوژی برقی سازی برای خودروهای برقی، توانمندی طراحی بویلرهای صنعتی، راهاندازی نیروگاه در کشورهای منطقه، راهاندازی تأسیسات آب شیرین کن، تولید تانک ها و مخازن تحت فشار در حوزه نفت و گاز، توسعه میادین نفتی و گازی، ساخت انواع لوکوموتیو و تجهیزات جانبی ریلی، ارائه خدمات مرتبط با تجهیزات پزشکی و قابلیت تأسیس ایستگاه شارژ خودروی برقی از جمله مواردی بود که در این بازدید به آن اشاره شد.
|