کد خبر:7583   تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، 2 دی سال 1398 ساعت 15:31:0

ارزیابی وضعیت استقرار ساختار دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی

صد و ششمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی روز یکشنبه اول دی‌ماه 1398 در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.


به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای جلسه حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اخبار مربوط به احتمال حذف سهمیه حافظان قرآن کریم در کنکور با پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و هیئت دولت بر انتخاب یک نماینده برای پیگیری این موضوع تأکید کرد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی موضوع انتقال دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن به جایگاه مستقل را به عنوان یکی از مطالبات قدیم این شورا یاد کرد و گفت: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته این موضوع در حال انجام است.
وی در ادامه به موضوع ردیف‌های مندرج در لایحه بودجه 99 به عنوان پیش دستور جلسه پرداخت و گفت: سهم اعتبارات هزینه نسبت به سال قبل 12 درصد کاهش داشته و گزارش تهیه شده در رابطه با این موضوع در اختیار اعضا قرار می­گیرد.
در ادامه جلسه رحیم قربانی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌ها و مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد گفت: در اغتشاشات آبان ماه 98 یکی از مؤسسات قرآنی استان البرز به آتش کشیده شده و اموالش به سرقت برده شده و همچنین در سیل اخیر اهواز 8 مؤسسه قرآنی این شهر آسیب دیده که بر لزوم پیگیری کمک به این مؤسسات تأکید کرد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستور اول جلسه بررسی و ارزیابی وضعیت استقرار ساختار دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور بود که سید حمیدرضا میرعظیمی، رئیس مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور به ارائه گزارشی در این مورد پرداخت.
میرعظیمی گفت: در مورد اقدامات انجام گرفته برای تحقق اهداف سند گفت که در این راستا در تاریخ ۲۴ مهر 98 گزارشی ارسال شد و پس از آن نیز به صورت حضوری گزارش دیگری در مورد ساختار مرکز ارائه شد.
میرعظیمی از باز شدن حساب‌های مسدود شده در یک ماه گذشته خبر داد و گفت: در 9 ماه اخیر مکاتبات بسیاری برای گزارش‌دهی انجام شده که بی سابقه بود‌ه و به فال نیک می‌گیریم.
وی در ادامه با اشاره به گزارش اشتباه اعلام شده مبنی بر کاهش پست‌ها، گفت: با وجود اینکه در کل وزارتخانه با کاهش پست مواجه بوده‌ایم اما در مرکز قرآنی پست‌ها را افزایش داده‌ایم و تنها قسمتی در وزارت علوم هستیم که با وجود کاهش پست‌ها در کل وزارت، با افزایش پست مواجه بوده‌ایم و این به دلیل همکاری وزیر و معاونین بوده است.
در ادامه این جلسه پیشنهاد مطرح شده از سوی محمدمهدی عزیززاده، رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی‌ترویجی قرآن کریم مبنی بر بررسی وضعیت کمیسیون پژوهش و آموزش عالی قرآن توسط یک کارگروه جدید به رأی گذاشته و مقرر شد کارگروهی متشکل از محمدعلی خواجه‌پیری، رحیم قربانی و محمدمهدی عزیزاده برای تهیه گزارش نهایی تشکیل شود.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دستور دوم جلسه ارائه گزارش بیمه فعالان قرآنی بود که حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور به ارائه گزارش در این خصوص پرداخت.
محمدی گفت: با توجه به کمیته تعیین شده برای بررسی وضعیت بیمه فعالان قرآنی، جلساتی را با مدیرکل امور فنی سازمان تأمین اجتماعی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و... داشتیم.
وی با اشاره به این نکته که فکر می‌کردیم اگر مشکل صندوق اعتباری هنر برطرف شود مشکل بیمه فعالان قرآنی هم حل خواهد شد، افزود: بعد از این جلسات متوجه شدیم اگر‌ تمام مشکلات صندوق هنر هم برطرف شود در خوش‌بینانه‌ترین حالت فقط ۲۰ درصد مشکلات بیمه فعالان قرآنی حل خواهد شد.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور در ادامه با توجه به پیشنهاد وزارت ارشاد مبنی بر فعال شدن صندوق گفت: صرفاً با فعال شدن صندوق مشکلات حل نخواهد شد و باید حمایت از کارفرما و مؤسسات انجام شود.
محمدی با اشاره به وجود اعتبار حمایت از بیمه پایه اجتماعی اقشار خاص در بودجه، گفت: اگر به این اعتبار کمتر از یک درصد اضافه شود، 10هزار نفر از قرآنی‌ها می‌توانند تحت پوشش قرار بگیرند و یا اینکه هشت دهم درصد سهمیه بیمه افراد خاص را به جامعه قرآنی اختصاص دهند تا مشکلات بیمه مؤسسات قرآنی برطرف شود.
در ادامه جلسه عزیززاده گفت: به اعتقاد من این پیشنهاد خوبی است اما با توجه به استعلام‌های بنده اعتبارات بیمه‌شدگان مشاغل خاص توسط خزانه پرداخت نشده و سال‌به‌سال به دیون دولت اضافه شده است و در صورت امکان باید به ردیف اعتبار مشخص برسد.
وی بزرگ‌ترین مشکل وضعیت فعلی را وجود کارفرما برای کارکنان و مربیان مؤسسات برای استفاده از بیمه مشاغل آزاد دانست و ادامه داد: برای حل این مشکل، سه گام پیشنهاد داریم که گام اول مکاتبه جدی با سازمان تأمین اجتماعی است تا جریمه مؤسسات متوقف شود.
رئیس دبیرخانه کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی‌ترویجی قرآن کریم افزود: گام دوم مکاتبه با کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی است و بعد هم گفت‌و‌گویی با وزارت کار داشته باشیم.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان جلسه گزارش پیگیری‌هایی انجام شده برای اجرای مصوبات از جلسه گذشته تا جلسه فعلی، ارائه شد.