کد خبر:7479   تاریخ انتشار: یـک شنبه ، 24 آذر سال 1398 ساعت 16:4:0

خروجی آموزش‌وپرورش باید انسانی پژوهش محور باشد

وزیرآموزش‌وپرورش درآئین بزرگداشت روز ملی پژوهش و تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برگزیده اظهار کرد: خروجی آموزش‌وپرورش باید انسانی پژوهش محور باشد تا در آینده در زندگی خود بر اساس پژوهش تصمیم‌گیری کند.


محسن حاجی میرزایی درآئین بزرگداشت روز ملی پژوهش و تجلیل از معلمان پژوهنده و پژوهشگران برگزیده که در تالار فرهنگ تهران برگزار شد، اظهار کرد: باید ارزیابی دقیق‌تری در حوزه پژوهش انجام شود تا کاستی‌های این حوزه مشخص شود.
وی افزود: اگر ارزیابی تخصصی از پژوهش‌ها در کشور داشته باشیم، می‌توان به نتایجی که تحقیقات و پژوهش‌ها در حل مشکلاتی جامعه داشته است پی برد.
وزیرآموزش‌وپرورش گفت: دائماً در حال انتخاب هستیم و برخی از این تصمیم‌ها ممکن است دیگران را محزون کند و یا در آینده برخی مؤثر باشد لذا باید تصمیم‌ها کاملاً آگاهانه و حساب‌شده باشد پس برای تصمیم‌گیری مطلوب نیازمند پژوهش هستیم تا بتوانیم تصمیم‌هایی آگاهانه بگیریم.
وی ادامه داد: برای رسید ن به آرمان‌های تعلیم و تربیت نیازمند پژوهش هستیم و تحقیقات باید مسیر پیشرفت در این زمینه را مشخص کند.
حاجی میرزایی تصریح کرد: سرعت تغییرات در جهان امروز، اولویت‌ها را همواره دچار تغییر می‌کند و روش‌ها را متأثر می‌سازد، بنابراین باید درک روشنی از آینده داشته باشیم تا تصمیم‌های خردمندانه‌ای اتخاذ کنیم.
وی اضافه کرد: اگر امروز درک صحیحی از موضوعات نداشته باشیم قطعاً در آینده با مشکلاتی برخورد می‌کنیم که آمادگی مواجه‌شدن با آن را نداریم.
وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به یک تمثیل اظهار کرد: در شکم مادر توانمندی‌هایی برای جنین شکل می‌گیرد که در محیط رحم، جنین به آن توانمندی‌ها نیاز ندارد بلکه در دنیای بعدی به آن نیازمند است لذا اگر شکل‌گیری در آنجا درست اتفاق نیفتد انسان در آینده دچار مشکل می‌شود بنابراین امروزه تحقیق چنین نقشی دارد اگر ظرفیت لازم را برای مواجهه آگاهانه با مسائل در آینده را نداشته باشد، انسان دچار سرخوردگی می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: حضرت علی علیه‌السلام می‌فرمایند «فرزندان را برای زمان خودشان تربیت کنید» لذا برای تحقق این موضوع نیازمند پژوهش‌های دقیق و جامع هستیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهارکرد: درآموزش‌وپرورش نسبت ما به پژوهش دوحالت دارد، اول اینکه دانش‌آموز را پژوهش‌گر تربیت کنیم. امروزه آموزش‌وپرورش همه دانش را به دانش آموزان منتقل می‌کند و دوم ایجاد آمادگی در دانش آموزان برای رویارویی با آینده است لذا اهمیت پژوهش در این زمینه مشهود است.
وی خاطرنشان کرد: پژوهشگری به ما می‌آموزد که ما سنجیده سخن بگوییم و تصمیمات را متکی بر حقایق اتخاذ کنیم.
عضو کابینه تدبیر و امید بر دقت در تصمیم‌گیری تأکید و اظهار کرد: خروجی آموزش‌وپرورش باید انسانی پژوهش محور باشد تا در آینده در زندگی خود بر اساس پژوهش تصمیم‌گیری کند.
وی ادامه داد: برای اهمیت دادن به پژوهش باید این مقوله در مرکز سنجش مورد ارزیابی و سنجش قرار گیرد بنابراین تا زمانی که پژوهش در سنجش‌های آموزش‌وپرورش گنجانده نشود این امر محقق نمی‌شود.
وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به ناکافی بودن آمار پژوهشگران گفت: همه معلمان باید پژوهشگر باشند.
در پایان این مراسم و با حضور وزیر آموزش‌وپرورش از ۴۰معلم پژوهشگر برگزیده با اهدا لوح یادبود تقدیر شد.