به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر سعید رضا عاملی در ابتدای این جلسه با تبریک سی و پنجمین سالگرد تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان میراثی از انقلاب محسوب می شود که به موازات تحولات انقلاب اسلامی در صحنه بوده است و مشارکت گستردهای با تحولات ایران بعد از انقلاب داشته است.
وی افزود: فلسفه وجودی شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور در صحنه فرهنگ بوده است و این شورا پایهگذار تحولات بسیاری هم در حوزه فرهنگ و هم در حوزه علم و فناوری بوده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سخنان امام خمینی(ره) پیرامون فرهنگ گفت: امام (ره) فرهنگ را در مرکز تحولات جامعه تلقی میکردند و نگاه ایشان به حوزه فرهنگ نگاهی محوری بوده است.
وی با تأکید بر بیانات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) پیرامون فرهنگ نیز خاطرنشان کرد: همین نگاه و اندیشه نیز در تفکرات مقام معظم رهبری به عنوان حکیم انقلاب دیده میشود که ایشان تصریح دارند اگر به مسئله فرهنگ توجه کنیم، بقیه مسائل اجتماعی را نیز میتوانیم حل کنیم.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره بر اینکه به سبب قویتر شدن جامعه و فرد ما اکنون در دوران فرهنگ مرکزی زندگی میکنیم و توجه به هر حوزه دیگری از قبیل اقتصاد و سیاست و ... همگی بر پایه فرهنگ است، خاطرنشان کرد: اتفاقاتی که در حوزه فرهنگ رخ میدهد بر اتفاقات سایر حوزهها از قبیل حوزه سیاست و اقتصاد تعیین کننده است.
وی ادامه داد: در وضعیت ایران امروز ما نزدیک به 1200 میلیارد تومان در عرصه یارانهها در حال هزینه کرد هستیم که در حدود 2.5 برابر بودجه کل کشور است و براساس آمارهای موجود 6 برابر نیازمان اقدام به مصرف انرژی میکنیم که ناشی از همان فرهنگ مصرف ماست.
دکتر عاملی خاطرنشان کرد: این الگوی درست مصرف است که میتواند به حل مشکل مصرفگرایی ما کمک کند و در واقع اگر مسئله فرهنگ حل شود، در حوزه اقتصاد بسیاری از مشکلات نیز برطرف خواهد شد.
امروزه پیشران تمامی تحولات، علم و دانش و فناوری است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت پیوند فرهنگ با موضوع علم و فناوری گفت: امروز پیشران تمامی تحولات، علم و دانش و فناوری است.
وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، در اولین راهبرد حوزه علم و پژوهش و در دومین راهبرد مبحث معنویت و عقلانیت مطرح شده است.
امروزه علم و فناوری میتواند به تولید نظام فرهنگی بپردازد
دکتر عاملی گفت: امروزه علم و فناوری به دلیل توانشی که ایجاد کرده است میتواند به تولید نظام فرهنگی بپردازد.
وی افزود: در تاریخ 200 ساله گذشته فناوری به قدری قدرتمند بوده است که به زعم عدهای ما دچار جبر تکنولوژی شدهایم و البته این بت وارگی فناوری ناشی از تفکر مارکسیستی به مرور زمان شکست خورده است، چرا که انسان قدرتمندتر از فناوری است و فناوری محصول انسان است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به تعاریف موجود از فناوریهای نو گفت: فناوریهای نو دو بار معنایی دارد که یک بار آن بار ایدئولوژیکی است.
وی با اشاره به آرای لستر متفکر انتقادی به فناوریهای جدید گفت: نو در درون خودش یک معنای لیبرالیستی دارد که همان بازبودگی موجود در نظام لیبرالیسیتی است.
دکتر عاملی ادامه داد: وجه دیگر فناوریهای نو تغییر در ماهیت است که اشاره به ماهیت رقومی و دیجیتال در فضای مجازی دارد.
وی افزود: جهان دوم که جهان مجازی و تابع الگوریتمهای ریاضی است این امکان را دارد که فرهنگ را به شکلی سیستمی تولید کند و با ایجاد سازوکار الگوریتمی فضای زندگی را به گونهای ترسیم کند که مجبور شویم در درون پلتفرمهای ایجاد شده توسط آنها زندگی کنیم.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: نظامهای الگوریتمی نظامهایی هستند که قاعدههای زندگی ما را ترسیم کردهاند.
وی افزود: ما با تغییر بنیادین در نظام زندگی مواجه شدهایم که همین تغییر با موضوع فرهنگ عجین شده است و بنده از آن تعبیر به دوفضایی شدن جهان میکنم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه با ظهور اینترنت و بروز جنبههای اعجابآور آن افراد را متحیر کرده است تأکید کرد: با این حال به این مهم توجه نمیشود که امروزه اینترنت تحت حکمرانی آیکن است که همگی در آمریکا تدوین میشوند.
وی افزود: آیکن در ورژن IPV4 در حدود 4 میلیارد IP برای جهان تعریف کرده بود که امروزه با اتصال دیوایسها به همه پدیدهها توسط اینترنت و تعریف ورژن ششم آیپی(IPV6) این عدد به میزان 1038*3.4 افزایش یافته است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: دولتهای مختلف در تلاش هستند محیط دوم خودشان را با منطق محیط اول تنظیم کرده و همچنین نسبت به حکمرانی اینترنت اقدام به بومیسازی دادههای اینترنتی کنند.
وی با اشاره به تجربه راهاندازی شبکه ملی اطلاعات گفت: ما در شبکه ملی اطلاعات تلاش داشتیم تا منابع و اطلاعات ملی که مربوط به حوزههای مهم زندگی مردم از قبیل دادههای نظام بانکی کشور، ثبت احوال کشور، منابع دادههای جغرافیایی کشور و ... بوده است را که بر روی 130 لایه اطلاعاتی بومیسازی کنیم.
در حدود 75 درصد از منابع اطلاعاتی جهان در اختیار دیتاسنترهای آمریکایی بوده که امروزه به 50 درصد رسیده
دکتر عاملی با اشاره به این نکته که بسیاری از کشورهای جهان از قبیل روسیه و چین تلاش دارند تا حکمرانی اینترنت را از آمریکا بگیرند خاطرنشان کرد: تا سال 2006 میلادی در حدود 75 درصد از منابع اطلاعاتی جهان در اختیار مراکز ذخیره داده آمریکایی بود(دیتاسنتر) که به مرور زمان این مدیریت و حکمرانی عرصه اینترنتی از آمریکاییها گرفته شده است و به حدود 50 درصد رسیده است.
شهر الکترونیک تهران 79 لایه اطلاعاتی و در حدود 1700 خدمات دارد
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران برای حفاظت از دادههای ملی کشور شبکه ملی اطلاعات را راهاندازی کرده است که به دنبال آن بری شهری مثل تهران 79 لایه اطلاعاتی برای شهر الکترونیک خود و در حدود 1700 خدمات تعریف شده است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تأکید کرد: شبکه ملی اطلاعات کاری با شبکه ایمیل و اطلاعات خصوصی افراد ندارد بلکه اولویت اول آن داراییهای دادهای کشور است، برای آنکه جهت صیانت از فرهنگ جامعه باید بر این سیستم اشراف داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه یکی از خصیصههای معماری اینترنت موژولار(خوشهای) بودن است، گفت: در محیط موژولار امکان ارتباط یکی با همه، یکی با یکی و همه با همه برقرار میشود که از همین رو روزانه در حدود 350 میلیارد ایمیل در حال مبادله میشود و در سال 2019 در حدود دو تریلیون و هشتصد هزار ایمیل ارسال شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر این نکته که شورای عالی انقلاب فرهنگی میتواند در حوزه فرهنگ تمرکز ایجاد کند گفت: وقتی دنیای کنونی تغییر یافته و به دنیای ارتباط چهره به چهره تبدیل شده است و دامنهای از تنوعات ارتباطات را به وجود آورده است، مناسب است که به جای تمرکز صِرف به تکثرات فرهنگی نیز توجه شود.
وی افزود: این دنیای جدید علیرغم ظرفیتهایی که به همراه داشته بحرانهایی را هم به وجود آورده که یکی از آنها در معرض تکثر فرهنگی قرار گرفتن ماست.
برای تحقق عدالت اجتماعی نیازمند نظامواره هستیم
دکتر عاملی با اشاره به این نکته که برخی این عصر را عصر الگوریتم نامگذاری کردهاند و مبتکر الگوریتم، خوارزمی دانشمند ایرانی بوده است گفت: الگوریتمها نظامهای برنامهریزی هستند که توسط آنها نظامها تعریف میشوند.
وی با تأکید بر اینکه یکی از آرمانهای بزرگ انقلاب اسلامی استقرار عدالت اجتماعی در جامعه است گفت: عدالت اجتماعی برای محقق شدن نیازمند یک نظامواره است.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به وظایف کاری شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه علم و فناوری و فرهنگ گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون نزدیک به 2300 مصوبه داشته است که 66 درصد آن مربوط به حوزه علم و فناوری است و 27 درصد آن مربوط به فرهنگ بوده 8 درصد مصوبات آن مصوبات مشترک بوده است.
وی افزود: این 2300 مصوبه در 28 قالب تدوین شده است و درصدد هستیم در قالبهای کمتری استانداردسازی کنیم.
دکتر عاملی خاطرنشان کرد: نزدیک به 1117 مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مربوط به افراد بوده است که تاکنون تمامی آن اجرایی شده است.
وی افزود: در برآورد کلی که توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته است، در حدود 68 درصد از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرایی شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: از میان 1790 مصوبههایی که اجرایی شده است، 1227 مصوبه که 68.5 درصد مصوبات اجرایی است، مربوط به علم و فناوری بوده 424 مصوبه( 23.7 درصد) مربوط به حوزه فرهنگ و 139 مصوبه ( 8.7 درصد) مربوط به حوزههای مشترک بوده است.
عدم اهتمام دولتها و ابهام در متون به عنوان یکی از دلایل اجرایی نشدن مصوبات
دکتر عاملی در تبیین علل اجرایی نشدن برخی از مصوبات تأکید کرد: در مواردی دلیل اجرایی نشدن مصوبات مرتبط با دولتها بوده است که در ادوار مختلف دولتها به تناسب جدیت کافی برای اجرایی شدن برخی مصوبات نداشتهاند.
وی ادامه داد: اجرایی نشدن برخی دیگر از مصوبات نیز به دلیل ماهیت همان مصوبات بوده است، چنانکه در مواردی برخی مصوبات مبهم و غیرقابل اجرایی بودهاند.
فقدان نگاشت نهادی و تقسیم کار ملی دلیل دوم اجرایی نشدن مصوبات
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در تبیین دلیل دوم اجرایی نشدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: فقدان نگاشت نهادی دلیل دیگر اجرایی نشدن مصوبات بوده است.
وی افزود: فقدان تقسیم کار ملی از دیگر دلایل اجرایی نشدن برخی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است.
دکتر عاملی تأکید کرد: در 35 سال گذشته هرچه به جلو رفتهایم، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی چارچوب دقیقتری پیدا کرده است، چنانکه در اسنادی چون سند نقشه جامع علمی کشور، سند مهندسی فرهنگی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کشور ابعاد ابهامآمیز بسیار کمرنگتر شده است.
فقدان برنامه عملیاتی دلیل سوم محقق نشدن مصوبات
وی افزود: فقدان برنامه عملیاتی مشکل دیگر در عملیاتی نشدن اهداف برخی اسناد و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
فقدان شاخصهای ارزیابی و سنجش نقص چهارم در محقق نشدن مصوبات
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه نقص چهارم فقدان شاخصهای ارزیابی و سنجش است گفت: ما هنوز در مسیری هستیم که شاخص قطعی برای حوزه علم و فناوری مشخص نکردهایم منتها در حوزه فرهنگ اولین چیزی که پس از تشکیل ستاد راهبری و هماهنگی مهندسی فرهنگی مورد نظر بوده است ترسیم شاخصهای مربوط به فرهنگ بوده است چرا که شاخصها خودشان چارچوبدهنده بوده مسیر رقابتی ایجاد میکنند.
فقدان ضمانتهای حقوقی، نقص پنجم در عدم تحقق مصوبات
وی افزود: فقدان ضمانتهای حقوقی نقص دیگر است و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی برمبنای اصل 57 و اصل 110 قانون اساسی دارای بنیان حقوقی است که بر همین اساس نیز شورای نگهبان در اعلام مغایرت دیگر قوانین با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به مغایرت قانون اساسی استناد میکند.
دکتر عاملی با اشاره به مغایرت مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با قانون یکسانسازی مدارس کشور که اخیراً توسط مجلس تصویب و توسط شورای نگهبان مغایر تشخیص داده شد گفت: موضوع سمپاد قبلاً در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی کارشناسی و تصویب شده بود اما برای اجرا ابلاغ نشده بود که به فاصله دو روز پس از دستور مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) این سند برای اجرا ابلاغ شد اما همزمان با آن موضوع یکسان سازی مدارس کشور در مجلس تصویب شد که شورای نگهبان عدم انطباق آن با اصل 57 قانون اساسی را ذکر کرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه تاکنون اکثر مصوبات مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در قالب طرح بوده است گفت: ما به لایحه و اجتماعی شدن مصوبات نیاز داریم.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) گفت: حتماً شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در یک تعامل هماهنگ، سازگارانه و راهبردی براساس نگرشهای قانون اساسی و دیدگاههای مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) اقدام به همفکری و تعامل کند.
دکتر عاملی با اشاره به تأکید رهبری مبنی بر لزوم به روز کردن اسناد گفت: ما به روز شدن جامعه را پیش رو داریم و سایر اسناد و مصوبات شورا نیز بایستی متناسب باتحولات روزآمد تغییر کند.
وی افزود: متناسب با فناوریهای جدید نقشه جامع علمی کشور نیازمند به روز رسانی دارد و این سند میتواند بر مبنای به وجود آمدن پیشرانهای جدید در حوزه علم و فناوری مثل هوش مصنوعی، الگوریتمهای جدید و... تغییر پیدا کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سؤال خبرگزاری ایرنا پیرامون خلأ اجرا و سیاستگذاری که برای شوری عالی انقلاب فرهنگی متصور است گفت: حوزه سیاستگذاری علم و فناوری اعم از حوزههای مربوط به وزارتین علوم و بهداشت و آموزش و پرورش و... همگی مرتبط با شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
وی افزود: اینکه نهاد مجری خود اقدام به سیاستگذاری کند، تناقض یا تضاد منافع به وجود میآید و ممکن است آن نهاد صرفاً منافع خود را تأمین کند.
دکتر عاملی ادامه داد: نهادهای مذکور در صورتی که به عنوان ذینفع باشند، باید به ارائه لایحه بپردازند و نکته مهم در ترکیب اعضای جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی مثل جلسه ستاد راهبری نقشه علمی کشور این است که وزرای مربوطه خود در فرآیند تصمیمگیریها مشارکت دارند.
وی خاطرنشان کرد: وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستگذاری است و سایر وزرای مربوطه در فرآیند تدوین مصوبه مدخله دارند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسکانیوز پیرامون اسناد راهبردی نقشه جامع علمی کشور، مهندسی فرهنگی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: در سند مهندسی فرهنگی کشور به جنبه مثبت مهندسی به معنای توجه به هندسه جامعه اهتمام شده است و این سند دارای 13 برنامه کلان ملی و در حدود 300 برنامه اقدام ملی است.
وی افزود: خوشبختانه با پیگیریهایی که صورت گرفت ستاد راهبری و هماهنگی مهندسی فرهنگی تشکیل شد و جلسات آن به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شده است.
دکتر عاملی خاطرنشان کرد: یکی از مصوبات مهمی که در ستاد مهندسی فرهنگی تدوین شده است لزوم انطباق برنامههای 5 ساله کشور با سند مهندسی فرهنگی است که اتصال برنامههای شورا با برنامههای دولت را میرساند.
وی افزود: تشکیل کمیته تلفیق به ریاست دبیر شورای عالی و عضویت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و معاون فرهنگی- اجتماعی سازمان برنامه و بودجه همراه با مشارکت سایر دستگاههای مربوطه از دیگر مصوبات مهم ستاد مهندسی فرهنگی است که اولین وظیفه این کمیته تدوین برنامه 5 ساله هفتم کشور است که باید منطبق با برنامه اقدام مهندسی فرهنگی باشد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در تبیین سند نقشه جامع علمی کشور گفت: خوشبختانه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ستاد فعالی است که مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) نیز از عملکرد آن اعلام رضایتمندی داشتهاند و 124 جلسه را تاکنون تشکیل داده است.
وی افزود: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز مورد توجه هر دو وزیر قبلی و فعلی آموزش و پرورش بوده است.
دکتر عاملی ادامه داد:برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش 23 هدف ترسیم شده است و با جلسهای که با آقای حاجی میرزایی، وزیر محترم آموزش و پرورش صورت گرفته هماهنگی داشتهایم که میز فعالی برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش راهاندازی شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به خبرگزاری دانشجو پیرامون دلایل عدم اجرایی شدن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در حوزه فرهنگ با اتصال این سند به برنامههای 5 ساله کشور زمینه اجراییسازی این حوزه به صورت نظاممند فراهم میشود و در مورد علم و فناوری کشور نیز قطعاً به دنبال این هستیم که پیوند میان برش بودجه کشور و برنامههای 5 ساله توسعه به وجود آید.
وی با اشاره به اینکه در مورد بودجههای قرآنی مصوب شد تمامی پرداخت ها در حوزه قرآنی باید با تأیید استاندارد ستاد توسعه فرهنگ قرآنی کشور باشدگفت: این مورد در سایر اسناد نیز باید پیگیری شود و تلاش داریم خودمان را به اعتبارات کشور نزدیک کنیم تا برنامههای اجرایی دولت از مصوبات شورا تأثیر بگیرد.
دکتر عاملی در پاسخ به سؤال خبرنگار سیتنا پیرامون موضوع شبکه ملی اطلاعات کشور گفت: کسی نظرش این نیست که شبکه ملی اطلاعات جایگزین اینترنت جهانی شود، ضمن آنکه به تجربه ثابت شده محدودیتسازی در این حوزهها موفق نخواهد شد.
وی افزود: شبکه ملی اطلاعات به عنوان شبکهای است که داراییهای دادهای ملی کشور را مدیریت میکند تا اگر روزی اینترنت جهانی قطع شود بتوانیم کارهای روزمره خود را بدون اخلال انجام دهیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر پیرامون موضوع سهمیههای آموزش عالی و ساماندهی وضعیت کنکور در کشور گفت: پیشنهادی که توسط وزاری بهداشت و درمان و علوم برای ساماندهی به موضوع سهمیههای آموزشی ارائه شد طرح موضوع برای ارائه در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شده بود.
وی افزود: البته برای این موضوع نیازمند تقسیم کار و هماهنگی میان دولت و مجلس هستیم.
دکتر عاملی ادامه داد: بحث ساماندهی وضعیت کنکور هماکنون در حال نهاییسازی است و گزارش آن به زودی در دستور کار ستاد نقشه جامع علمی کشور قرار خواهد گرفت.
وی افزود: در این رابطه هماهنگیهای لازم با ریاست مجلس شورای اسلامی و کمیسیون آموزش صورت گرفته است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس پیرامون ورود مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در یک موضوع مشخص گفت: همانطور که مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) اذعان داشتهاند، در اموری که شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود پیدا کرده است، مجلس شورای اسلامی ورود نکند.
وی افزود: معنای آن این است که اگر مصوباتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است، بازنگری بر آن مصوبه نیز باید با خود شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد.
دکتر عاملی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری صداوسیما پیرامون گزارش استنفورد ایران 2040 گفت: اولین گزارش راجع به این سند را دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه کرده است و این گزارش در بخشی حس افتخار ملی را تقویت میکرد، چرا که در آمار خود سهم تولید مقالات علمی کشور که همواره نزدیک به 2 محاسبه میشد را با محاسبه آمار تولید علم ایرانیان مقیم در خارج از کشور در حدود 2.67 اعلام کرده بود.
وی افزود: نقدی که به آن گزارش وجود داشت، تشکیکی بود که در کیفیت مقالات ارائه داده بود که چطور ایران میتواند با بودجه کم پژوهش به این میزان کیفیت تولید علم داشته باشد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: برای پاسخ به این سند گزارشاتی منتشر شده و در این رابطه یک مرکزیتی در ستاد نقشه علمی کشور وجود دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا پیرامون دعوت از مؤسسات کنکور برای ساماندهی وضعیت کنکور گفت: واقعیت اینست که امروز مؤسسات کنکور خود یکی از ذینفعان اصلی کنکور هستند و دعوت از آنان در جلسات مربوطه پیرامون رفع موانع کنکور و بیشتر در راستای بحث کارشناسی بوده است.
وی افزود: در رابطه با موضوع ساماندهی وضعیت کنکور هنوز گزارش کارشناسی جمعبندیشدهای آماده نشده و در حال تهیه این گزارش به صورت چند لایه هستیم.
دکتر عاملی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا پیرامون شیوه نامه انضباطی دانشجویان در دانشگاهها گفت: یکی از مسائلی که در همین موارد تصمیمگیری ممکن است پیش آید، عدم توجه به ذی نفعان است.
وی افزود: بنده در جلسهای که با حضور نمایندگان تشکلهای دانشجویی برگزار شده بود به آنها تشکیل کمیسیون معین دانشجویی را پیشنهاد دادم تا پیشنهادات آنان از قالب ذینفعان دانشجو ارائه شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما به جای آییننامه انضباطی دانشجویی باید به سمت تعریف کدهای مسئولیت اجتماعی دانشجویی برویم و در جلساتی چون شورای اسلامی شدن دانشگاهها تمایل بر این است که در این جزئیات ورود نکنیم.
دکتر عاملی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا پیرامون روزآمد سازی مصوبات شورا منطبق با تحولات جهانی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی تلاش میکند تا متناسب با تغییر شرایط فرهنگی کشور تطبیق پیدا کند.
وی افزود: در جلسه 819شورای عالی انقلاب فرهنگی راجع به تغییرات و تحولات فرهنگی بحث مفصلی ارائه شده و معتقدیم که اولین قدم در این راستا شناخت ماهیت پدیدههای جدید است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سؤال خبرنگار جام جم پیرامون ضمانت اجرایی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) ضمانت اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را حضور رؤسای قوای سه گانه میدانند و به نظر میرسد که اگر بخواهیم به سمت سیستمی مدون برای پیشبرد اهداف مصوبات شورا حرکت کنیم، همین مسیر پیش رو مناسبترین سیستم است.
وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی 85 سند سیاستی داشته است که اغلب آنها اجرایی شدهاند.
دکتر عاملی ادامه داد: تشکیل بنیاد ملی نخبگان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد فناوریهای نانو، دانشگاه فرهنگیان و ... همگی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند که اجرایی شده و هماکنون مشغول به فعالیت هستند.
وی خاطرنشان کرد: در زمینه مصوبات تلاش داریم مصوبات به نظام برنامهای دولت متصل شود تا بتواند در برش سالیانه بودجه کشور تأثیر خود را نشان دهد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سؤال روزنامه صبح نو پیرامون روند فعالیتهای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هیچیک از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی تعطیل نشده است.
دکتر عاملی در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه اعتماد پیرامون مسئله بودجه آسیبهای اجتماعی کشور گفت: مسئولیت اجرایی رسیدگی به آسیب های اجتماعی کشور شورای اجتماعی کشور مستقر در وزارت کشور هست و شورای عالی انقلاب فرهنگی مداخلهای در اجرای این امور ندارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری میزان پیرامون آموزش زبان چینی و عربی در مدارس گفت: حذف زبان انگلیسی به هیچ وجه در دستور کار آموزش و پرورش یا آموزش عالی کشور نیست و هنوز تصمیمگیری حقوقی در مورد زبانهای دیگر صورت نگرفته این تصمیمات باید معطوف به ایجاد زیرساخت لازم باشد.
|