کد خبر:7438   تاریخ انتشار: چهارشنبه ، 20 آذر سال 1398 ساعت 14:0:0

حجاب موضوعی اساسی، زیربنایی و تکلیفی است

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در سومین کارگروه توسعه و گسترش عفاف و حجاب آموزش و پرورش که صبح امروز در سالن جلسات معاونت پرورشی و فرهنگی برگزار شد ، به تببین ابعاد و ابواب مختلف موضوع حجاب پرداخت.


علیرضا کاظمی، با بیان اینکه شاید یکی از پرکارکردن سال‌های آموزش و پرورش در حوزه حجاب و عفاف سال های اخیر بوده است گفت: «خود من ده‌ها ساعت در تدوین محتوا و دستورالعمل این موضوع وقت گذاشتم. شاید بتوان گفت بیشتر از هر بخش دیگر به این حوزه پرداختیم.»
او افزود: «این موضوع با رویکرد مطالبه‌گرایانه دنبال می‌شود. موضوع حجاب و عفاف یکی از مهم‌ترین بحث‌هاست. ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی به این بخش برمی‌گردد بسیاری از ناهنجاری‌های جامعه از این نقطه شروع می‌شود و یکی از دغدغه‌های ماست.»
کاظمی گفت: «در کنار آسیب‌های اجتماعی یکی از برنامه‌های سنگین دشمن در حوزه جنگ نرم در مقابل تضعیف بارورهای دینی و توسعه و ترویج بی‌بند و باری زنان است که با پروژه‌های مختلف دشمن آن را دنبال می‌کند.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: «معتقدیم حجاب یک موضوع اساسی و زیربنایی و تکلیفی است که طبیعتا جنبه‌های شرعی، عرفی و قانونی دارد از هر منظری به حجاب نگاه کنیم و اهمیت آن را در زندگی شهروندی و جلوه‌های حکومت دینی ببینیم به نقش انکار ناپذیر آن می‌رسیم لذا همه باید به این موضوع توجه کنیم.»
او افزود: «حجاب موضوعی نیست که فقط به حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی برگردد در بحث‌های نماز، حجاب و قرآن تمام بخش‌های آموزس و پرورش دخیل‌اند تشکل‌های دانش‌آموزی نیز هرکدام باید یک گام بردارند.»
کاظمی گفت: «علاوه‌بر اینکه کارهای خود را آغاز کردیم نظام‌نامه جامع در این حوزه تحت‌عنوان منشور به تمام مدارس و ادارات سال گذشته ابلاغ شد. قبل از ابلاغ این منشور بسته ۳۰ برنامه‌ای را تدوین کردیم و آن را یکی‌یکی دنبال می‌کنیم که در راستای تحقق سیاست‌های شورای انقلاب فرهنگی و ۲۱ تکلیف این شورا که برای ما روشن شده، است.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «تولید محتوا و استفاده از ظرفیت‌های موجود خلاصه این تکلیف‌هاست در آموزش و پرورش ظرفیت‌های زیادی داریم و زمانی می‌توانیم از این ظرفیت‌ها خوب استفاده کنیم که محتوای خوبی تولید کنیم و آنان را در کنار ظرفیت درس ملی داشته باشیم.»
او ادامه داد: «رویکرد ما در حوزه حجاب آگاهی درونی، ملی، دینی، قلبی و ایمان و باور است حجاب با اجبار هیچ رابطه‌ای ندارد حجابی ارزش دارد که برخاسته از باور درونی افراد است.»
کاظمی گفت: «تاکید ما بر آگاهی دانش‌آموزان است تا اثرات حجاب و آسیب‌های بی‌حجابی را به آنان منتقل کنیم. رویکرد منشور حجاب به سمت تمرکزدایی فعالیت‌ها است. ما نشریه تربیت سیاسی اجتماعی را تدوین کردیم که نشریه دانش‌آموزی است و به موضوع حجاب توجه دارد سعی داریم این نشریه را به مدارس دخترانه و پسرانه بفرستیم.»
او از طراحی ۳ اپلیکیشن در این باره خبر داد که بخشنامه آن به مدارس رفته است. او ادامه داد: «نرم‌افزار حجاب طراحی شده است یکی از این نرم‌افزارها تحت عنوان چرا برای تعمیق دانش‌آموزانی که حجاب دارند به‌عنوان مجموعه اندرویدی است. دیگر نرم‌افزار برای بخشی است که حجاب ندارند تحت عنوان تردیدهای من درباره حجاب. همچنین جشن فرشته‌ها هم برای دوره ابتدایی داریم که موضوع حجاب را در قالب سرود و ترانه آماده کرده است.»
کاظمی گفت: «جشنواره فرهنگی هنری حجاب و عفاف را داریم یکی از ظرفیت‌های آموزش و پرورش استفاده از ابزار هنر است که شهر تهران دبیرخانه این جشنواره است تا دانش‌آموزان با استفاده از ظرفیت هنری در ۲۰ رشته به حجاب فرا خوانده شوند.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «نمایشگاه‌هایی در سطح مدارس ابتدایی در سال گذشته داشتیم که هراز و ۵۰۰ مدرسه در این جشنواره شرکت داشتند. امیدوارم امسال هم این موضوع را برای متوسطه اول داشته باشیم. برای این جشنواره ۲۵ پوستر آماده شده که هر پوستر در هفته در مدارس نصب می‌شود.»
او از اقدامات در دست اقدام گفت و یکی از آنان را برگزاری دوره تربیت مدرس برای موضوع حجاب و عفاف خواند زیرا به مربیان آموزش دیده نیاز داریم تا در مدارس کرسی‌های آزاداندیشی درباره این موضوع برگزار شود.»
کاظمی گفت: «جشنواره حجاب و عفاف با عنوان تقدیر از فعالان این حوزه از کارهای دیگر است تا از مدارس موفق و همکاران الگو تجلیل کنیم.»
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: «توسعه و ترویج گفتمان انقلابی و باورهای دینی دغدغه اول ماستو حجاب یکی از این موضوعات و جز اولویت‌های مهم ما خواهد بود.»
او همچنین افزود: «سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در ۱۷ کتاب و ۲۱ درس به موضوع حجاب و عفاف پرداخته که باید اثر آن را در جامعه دانش‌آموزی ببینیم.»
صحبت‌های حاضرین در جلسه، درباره موضوع حجاب و عفاف
ملازاده از وزارت کشور نیز در این مراسم گفت: «دستگاه‌های مختلف گلوگاه‌هایی را در دستور کار قرار دهند تا وظیفه خود را در قبال بحث عفاف و حجاب انجام داده باشند.»
او افزود: «باید برای محتوای آموزشی و آموزش مربیان درباره این موضوع تلاش شود همچنین بحث حجاب باید در خانواده‌ها و مهدکودک‌ها با زبان خود بچه‌ها دیده شود.»
ملازاده ادامه داد: «مصوبه شورای انقلاب فرهنگی ۲۱ تکلیف را برای آموزش و پرورش تعیین کرده و بخشی را به معاونت پرورشی و فرهنگی واگذار کرده است که عمده این تکالیف به بخش‌های دیگر برمی‌گردد.»
موسوی معاون بخش خواهران اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در ادامه این کارگروه گفت: «حدود ۲۰ هدف اختصاصی را برای دختران مدنظر گرفتیم تا اهداف تربیتی ویژه دختران دنبال شود بحث عفاف و حجاب یکی از این برنامه‌هاست.»
او افزود: «یکی از مهم‌ترین بحث‌ها بحث هویت دختران است و برای بحث‌های هویتی دختران ۳ محور و برنامه‌های جدی داریم. ۵ حوزه را در این بخش به‌عنوان فعالیت‌های دیگر دنبال خواهیم کرد تا دوره تربیت مربی را در این حوزه داشته باشیم‌.»
موسوی گفت: «سال گذشته بحث حیا و عفاف در کتب درسی از سوی بچه‌های قرارگاه ملی صورت گرفت که امسال نیز این موضوع را در فصای‌مجازی پیگیری می‌کنند.»
بابایی از بسیج فرهنگیان حوزه ستادی نیز گفت: «۲۰ پایگاه بسیج داریم که یکی از کارهای انجام شده بررسی موضوع حجاب و عفاف است. اکنون ۲ هزار و ۲۰۰ عضو داریم که بخشی از آنان خانم‌ها هستند.»
او با ارائه فعالیت‌های انجام شده در حوزه حجاب افزود: «میثاق‌نامه بسیجیان را تدوین کردیم همچنین در همایش ۹ دی کتابی را درباره موضوع حجاب توزیع خواهیم کرد.»
شفاعت از معاونت متوسطه در این کارگروه گفت: «باید ریشه‌یابی کنیم که به چه دلایلی انقلاب کردیم و به واقعیت نرسیده یا در نیمه راه تغییر پیدا کرده است.»
او افزود: «ریشه‌یابی کنیم چیزی که برای دخترانمان جذابیت دارد را در قالب حجاب و عفاف به او نشان دهیم تا خود او حجاب درست را انتخاب کند.»
نماینده سازمان استثنایی کشور در ادامه جلسه گفت: «کار محتوایی برای دانش‌آموزان استثنایی تدوین شده همچنین نرم‌افزاری برای احکام شرعی برای گروه‌های کم‌توان ذهنی و ناشنوایان در دستور کار است.»
نماینده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان نیز گفت: «در سال ۹۸ برنامه‌های فرهنگی هنری و ادبی متفاوتی در بحث حجاب انجام شده و قالب فعالیت‌های ما در کانون فرهنگی هنری است.»
نقوی از اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران هم گفت: «در سند تحول و هدف سوم عملیاتی به موضوع ترویج و تعمیق فرهنگ حیا و عفاف اشاره می‌کند و از ما می‌خواهد فراتر از یک موضوع تک‌جنسیتی پیش رویم.»
او افزود: «تنها آموزش و پرورش نیست که باید در این حوزه کار شود ارکان تربیت خانواده، رسانه، آموزش و پرورش و دستگاه‌های حاکمیتی است. این آموزش را نه فقط برای مدارس دخترانه بلکه در مدارس پسرانه داشته باشیم‌.»
نماینده بسیج دانش‌آموزی در این جلسه گفت: «ما در سازمان مدارس را تقسیم کردیم و در مدارس ابتدایی برنامه اعتلای شهید بهنام محمدی را داریم که ارتباط منسجمی با حجاب دارد همچنین در متوسطه دوم دوره یاوران انقلاب را برای تربیت دانش‌آموز ولایی داریم.»
او افزود: «برگزاری جلسات بصیرتی، اجرای برنامه عملیاتی، برگزاری هفته حجاب و عفاف با محوریت الگوی سوم زن نه شرقی نه غربی، برگزاری کارگروه مهارت‌های دختران جوان و ... برای دانش‌آموزان از جمله برنامه‌های سازمان بسیج است.»
نماینده مدارس خارج از کشور گفت: «ما ۱۳۰ مدرسه در ۶۰ کشور داریم که ۱۵ هزار دانش‌آموز دارد و موضوع عفاف و حجاب را با برگزاری برنامه‌های مختلف اجرا می‌کنند.»
شکوری از حوزه وزارتی نیز گفت: «پیشنهاد می‌کنم زمان آموزش را اصلاح کنیم ماندگاری دانش‌آموزان در مدرسه و خانواده نقش مهمی در این بحث دارند.»
صبوری مشاور معاون تربیت بدنی و سلامت نیز گفت: «همه فعالیت‌های ما به‌دنبال تربیت دانش‌آموران است نه ورزش حرفه‌ای. در حوزه مسابقات ورزشی دانش‌آموزان و به حجاب و عفاف توجه ویژه داریم تا در کنار استعدادیابی مسایل تربیتی نیز حاصل شود.»
او از تقدیر دانش‌آموزان محجبه شرکت‌کننده در مسابقات خبر داد و به محرم‌سازی در مدارس دختران اشاره کرد. او ادامه داد: «کمیته حجاب و عفاف را در حوزه کارکنان شکل دادیم و جلسات مختلفی را در این‌باره داشتیم.»
رشیدی نماینده سازمان استعدادهای درخشان هم گفت: «دانش‌آموزان استعدادهای درخشان نیازمند بسته‌هایی هنری هستند که فعالیت‌های ترویج حجاب را با رویکرد تفکر دانش‌آموزان تهیه کردیم.»
او افزود: «امسال با وجود کمبود نیروی انسانی مرد، عدم به کارگیری نیروی مرد را در مدارس دخترانه استعدادهای درخشان اجرایی کردیم.حجاب خروجی باورهایی است که باید نهادینه شود ما برای حفظ این فرهنگ نیازمند حرکت پویایی هستیم که مبتنی‌بر آموزش است.»
ولی‌زاده از انجمن اولیا مربیان در ادامه جلسه گفت: «انجمن به‌واسطه اینکه خانواده را عنصر اصلی در این زمینه می‌داند تلاش کرده ارتباط خانواده را با آموزش و پرورش نزدیک‌تر کند.»
نماینده سازمان مدارس غیردولتی نیز گفت: «تمام برنامه‌های مدارس غیردولتی مطابق با برنامه‌های مدارس دولتی انجام و به ویژه طرح تقویت فعالیت‌های پرورشی در ۲۰ مدرسه به‌صورت پایلوت اجرا می‌شود.»