کد خبر:7379   تاریخ انتشار: شــنـبـه ، 16 آذر سال 1398 ساعت 10:30:0

در زمینه تاریخ‌نگاری تمدن اسلامی کم کاری شده است / تصویب کلیات برنامه درسی تاریخ علم در دوره اسلامی

جلسه 174 شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر غلامعلی حدادعادل در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.


به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر حداد عادل در ابتدای این جلسه طی سخنانی گفت: چند روز پیش همایشی توسط مجمع عالی علوم انسانی به مدت دو روز در تهران برگزار شد.
وی افزود: بنده در این همایش طی یک سخنرانی با عنوان "چرایی و چگونگی تحول علوم انسانی" گزارش کار ده ساله این شورای تخصصی را ارائه کردم.
رئیس شورای تحول و ارتقا علوم انسانی ادامه داد: عملکرد شورای تحول و ارتقای علوم انسانی مقید به مسائل اجرایی و مدیریتی است و با کار سایر نهادها در این زمینه تفاوت دارد.
پس از سخنان دکتر حداد عادل دکتر شجاعی گزارش مختصری از همایش دو روزه برگزار شده توسط "مجمع عالی علوم انسانی" ارائه کرد.
سپس دکتر قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های این پژوهشگاه ارائه کرد.
پس از سخنان دکتر قبادی، بررسی سرفصل‌های آموزشی  و برنامه‌‌های درسی "رشته تاریخ علم در دوره اسلامی" در مقطع دکترا در دستور کار قرار گرفت و حجت السلام دکتر الویری گزارشی از روند تصویب این سرفصل‌ها و برنامه‌ها ارائه کرد.
پس از سخنان دکتر الویری، دکتر صادقی رئیس پژوهشگاه تاریخ علم دانشگاه تهران در مورد این رشته درسی گفت: با توجه به احساس کمبودی که در زمینه نبود برنامه درسی مدون مشاهده می‌شد در این برنامه درسی تلاش شده این نقیصه و کاستی جبران شود.
پس از سخنان دکتر صادقی، دکتر حداد عادل طی سخنانی گفت: سابقه 23 ساله فعالیت پژوهشگاه تاریخ علم دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد زمینه مناسبی برای تاسیس مقطع دکترا در این رشته را فراهم کرده است.
در ادامه جلسه اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که اهم آن به شرح ذیل است: مرتبط نبودن برخی سرفصل‌ها و برنامه‌ها با عنوان کلی رشته، دفاع از نقش دانشمندان ایرانی در پیشرفت علم در جهان اسلام، اصلاح برخی مفاهیم غیر مرتبط در سرفصل‌ها و نقش این علم در تمدن سازی نوین اسلامی.
حجت الاسلام دکتر کاظمینی معاون ارتباط با حوزه های علمیه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی هم ضمن تأکید بر ضرورت این رشته و لزوم توجه و بررسی تاریخ علم در دوره اسلامی، دراین زمینه گفت: خوشه بندی صورت گرفته در این برنامه درسی، از جمله کارهای مثبتی است که سرفصل را نسبت به ویراست قبلی منقح و منظم کرده است.
وی افزود: در دروس اصلی مانند جامعه شناسی علم و فلسفه تاریخی علم با توجه به اینکه علم را از منظر تاریخ مغرب زمین و دوران مدرن مورد بررسی قرارمی دهند چندان با تاریخ علم اسلامی هماهنگی ندارند لذا مناسب است نگاه اسلامی و انتقادی در این دروس تقویت شود.
حجت الاسلام دکتر کاظمینی ادامه داد: در زمینه منابع آموزشی  و برخی سرفصل‌ها نیزکمبودها و کاستی‌هایی وجود دارد که نیازمند غنا بخشی می باشند.
پس از سخنان وی، حجت الاسلام دکتر الویری در پاسخ به موارد مطرح شده گفت: نظرات ارائه شده که بعضا وارد است و توسط کارگروه در ویرایش سرفصل‌ها و برنامه‌ها اعمال خواهد شد.
دکتر حداد عادل هم در این زمینه گفت: در زمینه تاریخ نگاری به معنای اعم در تمدن اسلامی کم کاری شده و این موضوع مورد اشاره استاد شهید مطهری نیز قرار گرفته است.
وی افزود: با توجه به اینکه تدین و تقید به انجام مناسک و عبادات یکی از ابعاد مهم جامعه اسلامی است تبیین نحوه استفاده از علوم در این مسیر باید در این رشته مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از بحث و بررسی اعضا در مورد سرفصل‌های آموزشی و برنامه‌های درسی رشته " تاریخ علم در دوره اسلامی" کلیات این سرفصل‌ها و برنامه‌ها این رشته به تصویب رسید و بررسی جزئیات به جلسات آینده موکول شد.