کد خبر:7304   تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، 7 آذر سال 1398 ساعت 10:15:0

اهمیت رشته های تخصصی فقه در چارچوب فقه نظام

استاد درس خارج حوزه به اهمیت رشته های تخصصی فقه در چارچوب فقه نظام اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 5 رشته در این راستا راه اندازی شده است.


آیت الله علی اکبر رشاد در همایش ملی فلسفه فقه نظام که چهارشنبه شب در تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گفت: حدود 40 رشته فقه تخصصی در چارچوب فقه نظام دایر خواهد شد که در حال حاضر 5 رشته راه اندازی شده است.
آیت الله رشاد به تشریح گام های نظام پردازی و نظام سازی اسلامی پرداخت و افزود: گام اول در نظام پردازی، تعریف کلمات کلیدی در حوزه مطالعات نظام سازی است.
تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) افزود: نظام مجموعه ای ترکیب یافته از مولفه های مختلف است که با هم تعامل دارند و موجب تمایز نظام از نظام های دیگر می شود و هدف معینی را تامین می کند.
وی با بیان اینکه نظام مرکب از مولفه های مختلف است، اظهار داشت: این مولفه ها سبب تمایز هر نظام از نظام های دیگر می شود.
آیت الله رشاد با اشاره به اینکه نظام را نباید با منظم اشتباه گرفت، گفت:هر چیز منظمی نظام نیست، در حالی که هر نظامی منظم است.
تولیت مدرسه علمیه امام رضا(ع) در ادامه به تبیین تفاوت نظام با الگو پرداخت و افزود: شهید صدر معتقد است اسلام نظامات مختلف دارد که مشخص می شود ایشان میان نظام و الگو خلط کرده اند.
آیت الله رشاد با بیان اینکه در ظروف گوناگون تاریخی، اجتماعی و سیاسی می توان الگوهای متفاوتی ارائه داد، گفت: نظریه پیشرفت در ظروف مختلف با الگوهای متفاوت تحقق پیدا می کند که یکی از این الگوها الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.
وی با بیان اینکه باید در بحث فلسفه فقه نظام اشکال را غیر از ذات دانست، افزود: الگو ها که قالبی برای محقق ساختن نظام در ظروف مختلف است متغیر هستند در حالی که نظام ثابت است.
وی با بیان اینکه اصل تفکیک قوا جزو ذاتیات حکومتی دینی نیست، ابراز کرد: می توان اقتصاد یا فرهنگ را تبدیل به قوه کرد که اشکال شرعی و یا علقی ندارد.
وی افزود: به همان دلایلی که قوای سه گانه باید ازهم جدا باشند قوه فرهنگ نیز باید از سایر قوا جدا باشد. امروزه قوه فرهنگی مهم ترین قوه است و می تواند سایر قوا تحت سلط درآورد.
رییس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه تهران افزود : با توجه به اینکه نیازها تغییر می کنند، باید براساس این تغییرها الگوهای متفاوتی را طراحی کرد.
آیت الله رشاد با اشاره به اینکه الگو با سازمان تفاوت دارد، گفت: هر نظامی دارای لایه های مختلف است و هر یک از این نظام ها داری ریز نظام ها دیگری هستند.