کد خبر:7204   تاریخ انتشار: سـه شنبه ، 28 آبان سال 1398 ساعت 10:46:0

دانشجویان و نخبگان حوزه علوم انسانی را الگوی فعالیت فکری قرار دهند

رئیس دانشگاه تهران گفت: با وجود موفقیت دانشگاه‌های ایران در حوزه علوم‌تجربی، در علوم انسانی ضعف داریم و نیاز است دانشجویان، اندیشمندان و نخبگان را الگوی فعالیت فکری و کاری خود قرار دهند.



«محمود نیلی احمدآبادی» در مراسم نکوداشت استاد فلسفه «مهدی حائری یزدی» در محل دانشگاه الهیات وعلوم انسانی دانشگاه تهران افزود: دانشگاه تهران محل نخبگان است و تا هر اندازه که بتوانیم برای توسعه جنبه‌های فکری و اعتقادی دانشمندان و اندیشمندان به عنوان الگوهای مناسب، تلاش خواهیم کرد.
وی گفت: اندیشه و علوم انسانی حرف‌هایی زیادی برای گفتن دارند و این حرف‌ها باید در دنیا به اشتراک گذاشته شود.  همچنین اینکه استاد حائری چه بود و چه کرد مهم نیست بلکه مهم بهره بردن از تفکر اساتید و نخبگانی چون او در راستای برون رفت جامعه از چالش‌های موجود است.
رئیس دانشگاه تهران افزود: همه دانشگاه‌ها توان کمک به برون رفت جامعه از چالش‌های موجود را دارند. اما اینکه تاکنون به خوبی در این زمینه کار نشده، یا به دلیل سستی در استفاده از این یافته‌ها بوده و یا بی توجهی نهادها و سازمان‌هایی که به موضوع مرتبط بودند.
نیلی با تاکید بر اینکه دانشگاه سه وظیفه آموزش، پژوهش و مسئولیت اجتماعی را دارد، افزود: دانشگاه‌های ما در حوزه آموزش موفق هستند اما در حوزه پژوهش به نتایج قابل قبولی نرسیده اند. از طرفی بسیار مهم است که فارغ التحصیلان دانشگاه با پژوهش در هدایت جامعه اثر بخش شوند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از عملکرد دانشگاه بر اساس عملکرد اساتید است، گفت: هر عضو هیئت علمی دانشگاه، چه پزشک، مهندس و بخش‌های علوم انسانی باید بتوانند با ایجاد فضای فکری از دانشگاه بر جهت گیری‌های عمومی در جامعه اثرگذار باشند.
رئیس دانشگاه تهران معتقد است که دانشگاه‌ها مرکز علم هستند و محدود به مرزهای جغرافیایی نبوده و هر دانشگاهی تلاش می‌کند از یافته‌های دیگر دانشگاه‌ها استفاده کرده و یافته‌های خود را نیز به اشتراک بگذارد.
نیلی در خصوص وجه بین المللی استاد حائری گفت: این استاد گرانقدر در جستجوی یافته‌های فقه و فلسفه بسیار سرآمد است و حتی اگر او را با شاخص‌های امروز مقایسه کنیم، باز جلوتر از زمان خویش است. به عبارتی باید از استاد حائری به عنوان الگو در دانشگاه‌ها استفاده  کرد که در صورت استفاده از چنین الگوهایی، جامعه با چالش‌های مختلف مواجه نخواهد شد.
در این مراسم «محمد نهاوندیان» (معاون اقتصادی رئیس جمهوری)، «احمد باقری» رئیس دانشگاه الهیات، «غلامرضا اعوانی» (فیلسوف و استاد سابق گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی)، «نجفقلی حبیبی» (استاد دانشگاه)، «مهدی محقق» (استاد دانشگاه و  رئیس سابق انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و مدیر مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران ـ دانشگاه مک‌گیل و عضو پیوستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی)، «آیت الله سید مصطفی محقق داماد» (رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم) به همراه تعدادی از اساتید ودانشجویان حضور داشتند.
در پایان این مراسم اساتیدی که پیش از این شاگرد استاد حائری یزدی بودند و در حفظ و نشر آثار او همت کردند، تجلیل شدند.
مهدی حائری یزدی در سال ۱۳۰۲ در شهر قم دیده به جهان گشود و در سال ۱۳۷۸ چشم از جهان فرو بست و پس از ۲۰ سال برای نخستین بار نکوداشت او برگزار شد.
او فقیه و فیلسوف شیعه ایرانی، استاد حوزه علمیه قم، دانشگاه تهران و دانشگاه‌های کانادا و آمریکا، نماینده آیت‌الله بروجردی در آمریکا و  نخستین سفیر ایران در آمریکا پس از انقلاب اسلامی بود که در دوران وزارت خارجه کریم سنجابی و با نظر حضرت امام خمینی(ره) به این مقام منصوب شد.
مهدی حائری‌یزدی علاقه وافر به مباحث تطبیقی بین فلسفه اسلامی و فلسفه غرب داشته و با امتیازدهی بیشتر به برخی مباحث فلسفه اسلامی، تلاش کرده برخی معضلات معرفت‌شناختی یا وجودی فلسفه متعارف را حل کند. نقطه شروع این متفکر خردمند از مباحث فلسفه اسلامی قسمت «هستی‌شناسی» آن است که به‌زعم او از مشخصات بی‌همتای فلسفه اسلامی است که با آن قوت و شدت و دقت در نوع غربی مفقود بوده است.
بنابراین حائری معتقد است که هستی‌شناسی خاص فلسفه اسلامی قادر خواهد بود بسیاری از معماهای منطقی یا عرفانی و فلسفی را بگشاید و فلسفه را به امری ساری و جاری حتی در مباحث گرانمایه شناختی و وجودی از جمله توجیه کثرت در وجود منبسط و نیز علقه‌های عرفانی همچون فنای فی‌الله و وحدت نهایی وجود تبدیل کند.
نظریه مهم حائری در این موضوع نظریه «هرم هستی» یا به عبارتی هستی‌شناسی توحیدی است که در آن منطق قدیم و جدید با فلسفه متعارف از اسلامی تا کلاسیک غربی و فلسفه تحلیلی معاصر با هم پیوند یافته و یک نظریه ابتکاری را خلق کرده است./