به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر منصور کبگانیان قائممقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع خبرنگاران در خصوص دستور این جلسه گفت: در این جلسه 3 موضوع مورد بررسی قرار گرفت که در ابتدای جلسه گزارش علم و فناوری کشور با محور "بررسی کیفیت پیشرفت علمی کشور" ارائه شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اخیراً در برخی رسانههای خارجی، کیفیت مقالات و تولیدات علمی کشور زیر سؤال رفته بود و نکته حائز اهمیت این بود که در همان گزارشها به رشد کمی مقالات کشور اعتراف شده است.
رتبه اول جمهوری اسلامی ایران در منطقه در میزان استناد مقالات علمی
وی ادامه داد: بر اساس گزارشی که در این جلسه ارائه شد کیفیت مقالات ایران با سه کشور ترکیه، عربستان صعودی و رژیم اشغالگر قدس در بازه زمانی 2010 الی 2019 مقایسه شد و مشخص شد که جمهوری اسلامی ایران در میزان مقالات استناد شده در سطح منطقه، رتبه اول را دارد.
قائممقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: درصد مقالات علمی استناد شده ایران 70.8 درصد، ترکیه 60.3 درصد، عربستان سعودی70.7 درصد و رژیم اشغالگر قدس 67 درصد است.
دکتر کبگانیان با اشاره به اعمال تحریمها گفت: بااینوجود در شاخص همکاریهای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران بالاتر از ترکیه قرار دارد.
دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با تأکید بر اهمیت شاخص درصد مقالات منتشر شده Q1 افزود: درصد Q1 ایران 27.9 درصد، ترکیه 27.7 درصد و عربستان سعودی و رژیم اشغالگر قدس مقداری بالاتر هستند که این موضوع قابل تحلیل است.
دکتر کبگانیان ادامه داد: در شاخص تأثیر استنادی در جهان، ایران 0.89درصد است که این عدد اگر به یک برسد میتوان از تأثیر استنادی در جهان کاملاً رضایت داشت.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در مورد کیفیت مقالات نقدهایی داریم البته نه آنطور که رسانههای بیگانه بزرگنمایی کردند.
شورای عالی انقلاب فرهنگی بر موضوع کیفیت تولیدات علمی حساس است
وی ادامه داد: در رابطه با برخی از مقالات که در آنها احتمال خطا یا نکات غیر قابل قبولی یافت میشود، در حال بررسی هستیم و مقداری نگرانی در این زمینه وجود دارد و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بر موضوع کیفیت تولیدات علمی حساس است.
دکتر کبگانیان گفت: از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نیز خواسته شده در شورای سیاستگذاری خود که به ریاست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری است، این موضوع بررسی شود.
اعلام نگرانی نسبت به بودجه پروژه های فضایی
وی ادامه داد: در محور دوم گزارش علم و فناوری کشور به بررسی اختصاص بودجه بسیار خوب برخی از کشورهای منطقه و رقبا برای بخش فضایی و پروژههای فضایی، پرداخته شد که برخی از اعضای جلسه در خصوص آن ابراز نگرانی داشتند و مقرر شد این بودجهها در کشور رصد شده و تقلیل این بودجه جبران شود.
تصویب نهایی سیاست های اجرایی اشتغال دانشآموختگان
دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور افزود: در دستور دوم جلسه، سیاستهای اجرایی اشتغال دانشآموختگان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که تصویب یکی از بندها و مواد مربوطه به ماده 5 باقی مانده بود که پس از تبادل نظر به تصویب نهایی رسید.
دکتر کبگانیان با تأکید بر تکمیل شدن مصوبه سیاستهای اشتغال و ابلاغ آن در آینده نزدیک به دستگاه های مربوطه، گفت: مرجع پیگیری ماده 5 این سیاستها دبیرخانه شورای عالی وزارت کار است و از این وزارتخانه درخواست گزارش کار خواهیم کرد.
بررسی سیاستهای آمایشی دانشگاه پیام نور
قائممقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به ارائه درخواست دانشگاه پیام نور در زمینه منطقهبندی و اجرای سیاستهای آمایشی، گفت: علاوه بر آن اساسنامه این دانشگاه به عنوان بزرگترین دانشگاه کشور نیز مورد بحث قرار گرفت؛ چرا که اساسنامه این دانشگاه دارای اشکالاتی است که در این جلسه با حضور رئیس این دانشگاه پیرامون آن بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
وی در این باره توضیح داد: در اساسنامههای قبلی این دانشگاه بدون آنکه تایید شورای عالی انقلاب اسلامی گرفته شود، تغییراتی اعمال شده بود و از این دانشگاه خواسته شد تا در اولین زمان ممکن اساسنامه این دانشگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مراحل تصویب را طی کند.
دکتر کبگانیان با بیان اینکه در زمینه آمایش آموزش عالی و منطقهبندی اختلاف نظرهایی وجود دارد، خاطر نشان کرد: در این جلسه مقرر شد تا بر اساس ماموریتهای خاص دانشگاه پیام نور مورد آمایش آموزش عالی قرار گیرد؛ چرا که این دانشگاه به صورت مجازی و با استفاده از امکانات الکترونیکی ویژه خدمات آموزشی خود را ارائه میدهد.
دبیر ستاد علم و فناوری شورایعالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این دانشگاه در زمینه زیرساختها کمبودهایی دارد که باید جبران شود، ادامه داد: در نهایت در این جلسه مصوب شد که رئیس دانشگاه پیام نور با همکاری ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با توجه به ویژگیهای خاص این دانشگاه طرح آمایش آموزش عالی را اجرایی کند و اگر منطقهبندی را مد نظر دارد نیز، اساسنامه آن را بر اساس منطقهبندی مورد بازنگری قرار دهد تا پس از انجام کار کارشناسی، موضوعات دانشگاه پیام نور مجددا در جلسات ستاد مطرح شود.
دکتر کبگانیان با بیان اینکه طرح آمایش دانشگاه پیام نور با توجه به این نکات در این جلسه به تصویب نرسید، یادآور شد: عمدهترین دلیل آن خاص بودن دانشگاه پیام نور است و نمیتوان مانند سایر دانشگاهها اقدام به اجرای طرح آمایش آموزشی کرد.
|