کد خبر:7008   تاریخ انتشار: سـه شنبه ، 14 آبان سال 1398 ساعت 12:48:0

قرآن باید محور تبلیغات اسلامی باشد

مراسم تکریم و معارفه رئیس جدید و سابق سازمان دارالقرآن الکریم، با حضور جمع کثیری از جامعه قرآنی کشور در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.


حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر ظرفیت های عظیم قرآنی کشور، مردم و انقلاب افزود: حرف واضح مقام معظم رهبری که در کلام امام هم مستتر است، این است که محور تبلیغات اسلامی باید قرآن باشد. در واقع هر کاری با محور تبلیغ و فرهنگ و حتی غیر فرهنگ در این کشور انجام می‌شود باید مبتنی بر قرآن و آموزه های آن باشد.
وی همچنین ضمن تشکر از زحمات پربار مهدی قره شیخلو، درباره حجت‌الاسلام اخوان گفت: کسی سکان دار سازمان دارالقرآن شده است که من نسبت به آن آرامش و اعتماد دارم و به ایشان می‌گویم که من و جامعه قرآنی کشور پشت شماست تا گام دوم انقلاب را محکم تر و قرآن محور بردارید. ما برای اینکه گام های محکم برداشته شده را تقویت کنیم به تمام شئون قرآن اهتمام داریم. سعی کردیم در دوره جدید خلاء های پیش از این را رفع کنیم. خانم دکتر حاج عبدالباقی را در هیئت امنا مامور کردیم تا از توان بانوان بی بهره نباشیم و با افزایش حضور روحانیون سعی کردیم ارتباط را با حوزه علمیه بیشتر کنیم. در باب آسیب شناسی درباره مسائل دارالقرآن پذیرای همه اعضای فعلی و سابق هیئت امنا خواهیم بود. تلاش می‌کنیم همه فعالیت های فرهنگی مان را بر محور قرآن انجام دهیم. اگر امروز جامعه را قرآنی نمی بینیم مسئولیتش بر عهده همه ماست.
سرمایه گزاری انجام شده در امور قرآنی، در شان نظام اسلامی نیست
مهدی قره شیخلو، رئیس پیشین سازمان دارالقرآن الکریم که در دوره جدید به عضویت هیئت امنا این مجموعه رسیده است، پس از قدردانی از حجج اسلام و المسلمین خاموشی و قمی و کسانی که در این ده سال وی را در انجام وظیفه اش یاری کردند، فعالین و جامعه قرآنی را آشنا با عملکرد خودش برشمرد و اظهار داشت: فعالیت های دوره مدیریتی ما در چند شاخص کلی می توان عنوان کرد. اول، سعی مردیم مطابق با تکالیف و ماموریت های محوله سازمان عمل کنیم و کرده ایم. اصرار در عمل کردن به تکلیف به معنای انحصار طلبی نبوده است. دوم، قانون مدار عمل کردیم. سوم، با مردم، مدیران و همکاران صادقانه برخورد کرده ایم. چهارم، وفای به عهد را وظیفه خود می دانستیم بنابراین بعید می دانم که قولی داده باشم و عملی نشده باشد. هم اکنون سازمان دارالقرآن الکریم ریالی بدهی ندارد. پنجم، ترجیحمان بر حفظ کیفیت کار ها بود. ششم، سعی کردیم انضباط مالی داشته باشیم و نباید چیزی شبه دار باشد.
قره شیخلو در بخش پایانی صحبت های خود بر اساس تجربیاتش ۷ شاخصه را برای موفقیت در امور قرآنی در ساختار اصلی عنوان کرد و گفت: اول؛ ساختار، دوم؛ نیروهای تربیت شده، سوم؛ امکانات، چهارم؛ سرمایه گزاری انجام شده در امور قرآنی که در شان نظام اسلامی نیست، پنجم؛ بروزرسانی امور و برنامه ریزی ها، ششم؛ کنترل کیفیت و هفتم؛فضاسازی جدید برای فرهنگ سازی جدید قرآنی.
سازمان دارالقرآن مصداق «السابقون السابقون» است
حجت‌الاسلام و المسلمین حمید محمدی، دبیر شورای عالی توسعه فرهنگ قرآنی کشور هم مدیریت سازمان دارالقرآن الکریم را محل رشد و ابتلا عنوان کرد و گفت: امروز برای آقای قره شیخلو یوم السرور و برای آقای اخوان یوم الابتلا است. سازمان دارالقرآن به‌عنوان پرسابقه ترین نهاد قرآنی و پیشتاز در امور قرآنی بدون تردید مصداق «السابقون السابقون» است. ثبات مدیریتی که در سازمان تبلیغات اسلامی از ابتدا وجود داشته است، سبب قدرت این نهاد شده است. مهمترین مطالبه از مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی توسط رهبری انقلاب که باید در دارالقرآن هم نمود داشته باشد عبارت است از: تحول آفرینی، بروزرسانی و نوآوری.
وی تدبیر حجت‌الاسلام قمی در حضور قرآن در تمام ارکان های سازمان تبلیغات اسلامی را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: حضور آقای حسین اسدی در مجموعه سازمان بسیار مغتنم است و ارتباط درالقرآن با ارکان مختلف سازمان تبلیغات اسلامی خصوصا حوزه هنری می تواند هنر را متحول کند. تصور انحصار سازمان دارالقرآن در مسائل دارالقرآن مطلوب نیست. مهمترین وضعیت سازمان دارالقرآن پیگیری امور قرآنی توسط آقای قره شیخلو بود که از اول تاسیس این مجموعه تا کنون بی سابقه بوده است.
قرآن ما باید حقیقت نظام جمهوری اسلامی را نشان دهد
حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی اخوان صباغ، رئیس جدید سازمان دارالقرآن الکریم با سپاس از اعتماد حجت‌الاسلام قمی و ابراز افتخار از داده شدن عنوان «خادم القرآن» به وی، ادامه داد: من در این مدتی که خدمت جناب آقای قره شیخلو بودم در ایشان نفس ندیدم و ایشان را بسیار نورانی یافتم. ما پیش از اینکه شروط آقای قمی را بپذیریم و سر کار بیاییم، از وقتی طلبه شدیم پذیرفتیم قرآن را بفهمیم و آن را نشر دهیم. از همه سازمان ها و نهاد ها و اشخاص حقیقی و حقوقی خواهشمندم که ما را در اداره بهتر و رسیدن به اهداف سازمان دارالقرآن کمک کنند.
اخوان عملکرد ۳۸ سال گذشته سازمان دارالقرآن الکریم را گنجینه بزرگی دانسته و تاکید کرد: گفتمان قرآن محور در گام دوم انقلاب به‌عنوان سرلوحه سازمان دارالقرآن قرار دارد. قرآن ما باید حقیقت نظام جمهوری اسلامی را نشان دهد و دشمنان انقلاب را که نتوانستند قرآن را حدف کنند اما به جایش سعی می‌کنند زندگی قرآنی را حذف کنند را شکست دهد. رهبر معظم انقلاب فرمودند: قرآنی ها کارشان راهبردی است و واقعا راهبرد کشور هم به دست قرآن و قرآنی هاست. از تمام جامعه قرآنی کشور می خواهمکه کمک کنند تا نقشمان را در گام دوم انقلاب عمل کنیم و در محضر قرآن رو سفید باشیم.
جامعه باید بیش از ظرفیت های موجودش از مفاهیم قرآنی اشراب شود
حسین اسدی، مشاور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در امور قرآنی هم در سخنانی به دستاورد های قرآنی این سازمان اشاره کرده و عنوان کرد: برای قرآن محوری همه ساحت های کشور مجموعه قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی تاسیس شد که از همان ابتدا افتخار داشت پرچم ابعاد مختلف قرآنی را در میان اقشار مختلف مردم به احتزاز درآورد. دارالقرآن الکریم در بخش آموزش و تولید محتوا، تربیت کادر و نیروی انسانی لازم، دستاورد هایی داشته است. نظر آقای قمی بر این است که جامعه باید بیش از ظرفیت های موجود اشراب شود و به همین خاطر دارالقرآن به صورت پرتوان حمایت خواهد شد. سایر ظرفیت های این سازمان در زمینه های علمی و فرهنگی باید به کار گرفته شود. اما آنچه بسیار مهم است توجه به هم افزایی به سیره قرآن کریم و توجه به حبل الهی در این برهه اقتصادی است. سازمان دارالقرآن تلاش می‌کند در تمام عرصه های جمهوری اسلامی پیشگام باشد.
قرآن قانون اساسی انقلاب اسلامی است
حاج عباس سلیمی، از قرآنیان پیشکسوت و عضو ابقاء شده هیئت امنا سازمان دارالقرآن الکریم، با گرامیداشت یاد استادان مرحوم حاج علی اربابی و حاج حسین صبحدل، از موسسین دارالقرآن الکریم، از سوی مهدی قره شیخلو از تمام اعضای هیئت امنا و خانواده صبور و قرآنی قره شیخلو تقدیر کرد. وی همچنین گفت: از ویژگی های قره شیخلو علاوه بر پاکدستی، مردمداری و اخلاص، اخلاق، حریت و امانتداری نیز بود. از جناب آقای اخوان خواهشمندم، آحاد قرآنی و امکانات قرآنی کشور را به کار بگیرند. قرآن قانون اساسی انقلاب اسلامی است و به قول امام و رهبری، کتاب انسان سازی است. تمام توفیقات ما به خاطر اطاعت از قرآن و ناکامی های ما هم بخاطر عدم اطاعت از قرآن بوده است بنابراین هر کس که خود را مدیون شهدا می داند باید در راه قرآن باشد.
پیش از این مراسم در جلسه هماهنگی میان حجت‌الاسلام والمسلمین قمی با رئیس و اعضای جدید هیئت امنا سازمان دارالقرآن الکریم، احکام انتصابی به هر یک از اعضاء اهداء شد.
در این جلسه، علاوه بر جمع کثیری از جامعه قرآنی کشور، اعضای قدیم و جدید هیئت امناء و کارکنان و کارشناسان سازمان دارالقرآن الکریم و روسای جوامع قرآنی نهاد های لشکری و کشوری، سردار ابراهیم جباری فرمانده سپاه حضرت ولی امر (عج)، جواد شیخ اکبری مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، مجتبی ایزدی مدیر شبکه رادیویی قرآن و تعدادی از معاونین و مدیران ارشد سازمان تبلیغات اسلامی حضور داشتند.