کد خبر:6955   تاریخ انتشار: شــنـبـه ، 11 آبان سال 1398 ساعت 18:28:0

۵ نکته مهم و اساسی در زمینه احیاء موقوفات

مدیر حوزه های علمیه کشور فرهنگ‌سازی ایجاد و صیانت از وقف، ایجاد زمینه مناسب برای تحقیق و پژوهش وقف، داشتن طرح برای استحصال بیشتر وقف از لحاظ اقتصادی، توجه و تمرکز به وقف علم و فرهنگ و احیاء مساجد را از نکات مهم و اساسی در زمینه احیاء موقوفات برشمرد.


آیت الله «علیرضا اعرافی» در نشست تخصصی که با حضور حجت الاسلام نوروزپور مدیرکل بقاع متبرکه سازمان اوقاف و حجت الاسلام زاعزاده مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد برگزار شد، به اهمیت فرهنگ‌سازی ایجاد و صیانت از وقف به عنوان یکی از نکات مهم و اساسی در زمینه وقف اشاره کرد.
وی در این باره با بیان این که بخشی از این فرهنگ‌سازی برعهده اوقاف و بخشی از آن حوزه علمیه و روحانیت عهده‌دار است، تصریح کرد: در این زمینه جامعه باید باور داشته باشد که بسیاری از امور فرهنگی، اجتماعی و حتی خدماتی مربوط به حوزه وقف بوده و تدبیر و برنامه‌ریزی خوب و مناسب در امور وقف، از عوامل مهم برای توسعه وقف و تعمیق فرهنگ وقف است لذا اعتماد جامعه در توسعه فرهنگ وقف موثر است.
آیت الله اعرافی با اشاره به لزوم ایجاد زمینه مناسب برای تحقیق و پژوهش وقف، خاطرنشان کرد: تعامل با حوزه‌ها و دانشگاه‎ها باید در جهت تحقیق و پژوهش در زمینه وقف و پایان نامه‌های مختلف با موضوعات خاص در حوزه وقف و موقوفات ایجاد شود.
به گفته وی، تحقیق در عرصه‌های جدید وقف، موضوعی است که می‌تواند در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها به بحث و تبادل نظر پرداخته شود.
امام جمعه میبد با تاکید بر داشتن طرح برای استحصال بیشتر وقف از لحاظ اقتصادی، گفت: خوشبختانه سازمان اوقاف در سال‎های اخیر با حرکتی سنجیده در جهت احیاء موقوفات تلاش می‌کند، البته نگاه اقتصادی با حفظ اصول شرعی و قانونی لازم است.
وی اضافه کرد: ارتباط داشتن سازمان اوقاف با صنایع در حوزه اقتصادی می‎تواند در جهت احیاء موقوفات موثر باشد.
وی بر توجه و تمرکز به وقف علم و فرهنگ نیز تاکید و در این باره اظهار کرد: توجه به سه ضلع دانشگاه، حوزه و آموزش و پرورش در جامعه کنونی بسیار مهم است لذا وقف می‌تواند قسمتی از نیازهای این نهادها را تامین کند لذا حوزه می‌تواند از منابع پایدار وقف باشد.
آیت الله اعرافی ادامه داد: امروزه کار نرم‌افزاری ظریف هزینه ندارد و با تدبیر مناسب می‌توان در حوزه‌های مختلف و ایجاد روش‌های فوق برنامه، فعالیت‌های مختلف در زمینه علم و فرهنگ ایجاد کرد.
وی همچنین گفت: تبلغیات دینی باید در کشور زیاد شود و متولی اصلی آن اوقاف بوده و تمام تبلیغات دینی و فرهنگی باید به اوقاف برگردد.
وی یکی دیگر از نکات اساسی در احیا موقوفات را احیاء مساجد خواند و عنوان کرد: با ایجاد موقوفات برای مساجد و ارزیابی عملکرد هیئت امناء توسط سازمان اوقاف، احیاء این امکان مذهبی می‎شود.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور در پایان بیان کرد: سازمان اوقاف باید برای هیئت امناء و متولیان امر لذتی ایجاد کند که مساجد را احیاء کنند.
حجت الاسلام «محمد نوروزپور» مدیر کل بقاع متبرکه سازمان اوقاف نیز با اشاره به تاسیس ۲۰۰ مرکز افق برای ارائه خدمات اجتماعی، افزود: یکی از اقدامات اوقاف در کنار فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، پرداختن به امور مشاوره‌ و پرداختن به مباحث مرتبط به مسائل حقوقی، تحصیلی، پاسخگویی به شبهات، خانواده و طلاق با هدف پیشگیری از آسیب‌هاست.
وی با اشاره به ۱۹۰ هزار موقوفه در کشور اظهار کرد: ۹۰ هزار از این تعداد موقوفه‌ انتفاعی است که با توجه به نیت واقف از ملک موقوفه نظیر درمانگاه، مسجد و مدرسه استفاده می‌شود و ۱۰۰ هزار موقوفه دیگر نیز منفعتی است که از درآمد آن هزینه موقوفه و نیت واقف تامین و پرداخت می‌شود.
مدیر کل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور یادآور شد: درآمدهای موقوفه برای غنی سازی اوقات فراغت جوانان، طرح حفظ و قرائت قرآن، برنامه‌های اخلاقی، معنوی و خدمات درمانی استفاده می‌شود.
نوروزپور در پایان اضافه کرد: ما نیاز به موقوفات جدید مورد تاکید مقام معظم رهبری به ویژه در عرصه‌های علم و دانش و موضوعات فرهنگی داریم.