کد خبر:6872   تاریخ انتشار: سـه شنبه ، 30 مهر سال 1398 ساعت 11:40:0

تحقق اهداف آموزش‌وپرورش در تعلیم و تربیت نسل نو، نیازمند همکاری عمیق خانواده‌ها است

وزیرآموزش‌وپرورش درآیین ملی بزرگداشت هفته پیوند اولیا و مربیان با بیان اینکه ما والدین نیز باید بیاموزیم، اظهار کرد: بیشتر دانش آموزان در خانواده‌های کوچک زندگی می‌کنند و مجال کمتری برای عمیق شدن تعاملات اجتماعی دارند و به همین دلیل پیوند خانواده و مدرسه باید گسترده‌تر شود تا دانش آموزان مهارت‌های اجتماعی بیشتری کسب کنند.


 محسن حاجی میرزایی درآیین ملی بزرگداشت هفته پیوند اولیا و مربیان اظهارکرد: این اجتماع و همایش بسیار مهم است زیرا اتفاق‌های مهم درآموزش‌وپرورش با مشارکت ذی‌نفعان آموزش‌وپرورش می‌افتد و تحقق حقیقی اهداف آموزش‌وپرورش در تعلیم و تربیت نسل نو، نیازمند همکاری عمیق خانواده‌ها و آموزش‌وپرورش است.
وی افزود: دستاوردهای مهم تعلیم و تربیت در پرتو حضور و مشارکت خانواده‌ها میسر خواهد شد و هرچه پیوند اولیا و مربیان عمیق‌تر برقرار شود، برکات بیشتری نصیب آموزش‌وپرورش کشور می‌شود و باید دست‌به‌دست هم در برابر مشکلاتی که این پیوند را به خطر می‌اندازد، ایستادگی کنیم.
وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه به شکلی از پیوند اعتقاد دارم که همه‌جانبه و در همه سطوح تعلیم و تربیت باشد، گفت: یادگیری فراگیرترین رفتار انسان‌ها است و هیچ رفتاری فراگیرتر از یادگیری نیست و همان‌طور که پیامبر اسلام (ص) می‌فرمایند؛ زگهواره تاگور دانش بجوی، یادگیری رفتار گهواره تاگور است و با ما انسان‌ها همراه است.
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: انسان‌ها در شرایطی به دنیا وارد می‌شوند که هیچ نمی‌دانند و به‌تدریج از مسیر یادگیری تمایزات ایجاد می شود و هرچقدر جریان یادگیری کارسازتر و عمیق‌تر باشد موقعیت و ظرفیت‌ها بهتر خواهد شد.
مهم‌ترین مأموریت آموزش‌وپرورش تقویت و ساماندهی یادگیری است
وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین مأموریت آموزش‌وپرورش تقویت و ساماندهی یادگیری است، تأکید کرد: اختلال در جریان یادگیری، اختلال در حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خواهد بود و آثار اختلال در یادگیری به‌آسانی قابل جبران نیست لذا  وقتی بخشی از جامعه در برابر تغییرات گسترده قدرت ایستادگی را از دست می‌دهد نشان می‌دهد که اختلالی ایجاد شده است.
وی تصریح کرد: فرزندان ما نقش‌های مختلفی را باید ایفا کنند به‌عنوان ‌مثال نقش فرزند، دانش‌آموز، دوست و هم‌بازی که به‌تدریج این نقش‌ها گسترده می‌شود و فرزندانمان باید ایفای این نقش‌ها بیاموزند.
وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه ما والدین نیز باید بیاموزیم، اظهارکرد: کسانی که در جریان یادگیری‌شان تعطیلی و توقف ایجاد می‌شود، زندگی‌شان با مخاطراتی همراه خواهد بود و اگر این پیوند و ارتباط و تعامل خانواده و مدرسه کمتر شود، تعطیلی جریان یادگیری در یک‌سو و سرعت یادگیری در سوی دیگر اتفاق می‌افتد.
حاجی میرزایی اذعان کرد: اگر برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی، پیوند دانش آموزان را با خانواده صمیمی‌تر و عمیق‌تر ساماندهی کنیم باعث مصونیت در برابر آسیب‌ها خواهد شد.
مدرسه‌ای نقش تعلیم و تربیتی خود را به‌خوبی ایفا می‌کند که سمبل پیوند باشد.
وزیر آموزش‌وپرورش تأکید کرد: باید پیوند روحی بین مدرسه و خانواده برقرار شود و اینکه می‌گویم دیوار بین خانواده و مدرسه حائل است و باید برداشته شود منظور برقراری پیوند روحی است چراکه مدرسه‌ای قادر است نقش تعلیم و تربیتی خود را به‌خوبی ایفا کند که سمبل پیوند باشد.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه مدرسه کانون یادگیری محله است و باید در آن‌هم راستایی به وجود آید، اظهار کرد: بر اساس تعلیمات دینی، خانواده مسئول تربیت فرزندان است و آموزش‌وپرورش در کنار خانواده دارای نقش تربیتی است. بسیاری از والدین قادر به ایفای نقش خود نیستند برای برقراری ارتباط مؤثر بین خانواده و فرزندان نیاز به کسب مهارت‌های اکتسابی و آموختنی دارند.
وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: مهم‌ترین کارکرد انجمن اولیا و مربیان این است که دانش آموزان و خانواده و مدرسه را برای برقراری ارتباط تقویت کند.
وی در ادامه اضافه کرد: تا زمانی که نتوانیم انسجام و هماهنگی بین این دو نهاد مهم را برقرار کنیم در اهداف تعلیم و تربیت موفق نخواهیم بود لذا در سند تحول بنیادین، خانواده شریک آموزش‌وپرورش است و هر دو نهاد یک هدف ‌داریم. امروز خانواده‌ها و دانش آموزان تغییر کرده‌اند و خانواده‌ها عمدتاً تحصیل‌کرده هستند و می‌توانند این جریان را راهبری کنند.
وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: مدرسه‌ای موفق است که تبدیل به عرضه و تقاضای فعالیت‌های مؤثری برای تعلیم و تربیت باشد و ارتباط مؤثر خانواده و مدرسه باید به همراه حضور دائمی و مستمر باشد و این ایده خوبی است که مکانی در مدرسه برای حضور اولیا در نظر گرفته شود.
پیوند خانواده و مدرسه به افزایش مهارت‌های اجتماعی کودکان منجر می‌شود
وی افزود: بیشتر دانش آموزان در خانواده کوچک زندگی می‌کنند و مجال کمتری برای عمیق شدن تعاملات اجتماعی دارند و به همین دلیل پیوند خانواده و مدرسه باید گسترده‌تر شود تا دانش آموزان مهارت‌های اجتماعی بیشتری کسب کنند.
حاجی میرزایی تصریح کرد: از نظر ظرفیت اجتماعی و آموزش مهارت‌های زندگی، حضور مستمر در جامعه و آشنایی با وضعیت‌های مختلف برای کسب تجربه دانش آموزان، باید پیوند اولیا و مربیان برقرار شود.
وی با اشاره به حضور گسترده و پربرکت خیرین در تعمیر و ساخت مدارس مناطق سیل‌زده و قدردانی از آنان، اظهار کرد: مدرسه خانواده دوم است و ساعات مهمی از زندگی دانش آموزان در مدرسه می‌گذرد به همین علت باید با تمام ظرفیت تلاش کنیم تا مدرسه محیط مناسب برای یادگیری باشد اما امکانات و تجهیزات شایسته‌ای نداریم و به لحاظ عدالت آموزشی نمی‌توانیم ادعا کنیم کیفیت یکسانی را توزیع کرده‌ایم و باید به آن مناطق  برای افزایش توانمندی‌هایشان کمک کنیم.
وی در پایان بابیان اینکه ده هزار میلیارد تومان؛ ۵هزار میلیارد از طرف خیرین و ۵هزار میلیارد آموزش‌وپرورش برای تعمیر و تجهیز مدارس تخصیص داده‌ایم، اظهار کرد: تمام نقاطی که مدارس نیاز به بازسازی و احداث دارند اطلاعات آن در اختیار مردم قرار می‌گیرد تا همه بتوانند مشارکت کنند و درخواست می‌کنم این حرکت فراگیر را حمایت کنید چراکه در مدرسه‌یاری، معلم‌یاری، مدیریاری و محتوا‌یاری نیازمند مشارکت اولیا هستیم.
منبع: معاونت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی آموزش‌وپرورش