کد خبر:6731   تاریخ انتشار: پنـج شنبه ، 18 مهر سال 1398 ساعت 20:57:0

احیای تالاب انزلی با محوریت پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی

رئیس جهاددانشگاهی کشور، خواستار احیای تالاب انزلی با محوریت پژهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی شد و گفت: با توجه به اعتبارات پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی و دانش، تحقیقات و فناوری موجود در این مرکز برنامه های لازم برای احیای تالاب انزلی وجود دارد.


دکتر حمیدرضا طیبی در دیدار با مجمع نمایندگان گیلان، از واگذاری طرح های فناورانه جدید به جهاددانشگاهی در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی خبر داد و اظهار کرد: جهاددانشگاهی 31 ماموریت فناورانه دارد.
وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی طی سه سال آینده در توسعه فناورانه کشور نقش اساسی خواهد داشت، افزود: جهاددانشگاهی ظرفیت های پژوهشی و فناوری خوبی در حوزه محیط زیست، پسماند و آلودگی آب و... دارد و لذا پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی می تواند فعالیت جدی تری در این بخش داشته باشد.
رئیس جهاددانشگاهی کشور، با تاکید بر لزوم انتقال تکنولوژی زباله سوز به کشور، عنوان کرد: جهاددانشگاهی آمادگی دارد به عنوان سرمایه گذار در پروژه زباله سوز رشت، کار انتقال این تکنولوژی را انجام دهد، زیرا زباله سوزی بسیار حساس است و باید دانش لازم وجود داشته باشد.
دکتر طیبی با بیان اینکه همه زباله ها قابل سوزاندن نیستند و می توانند آلایندگی هوایی ایجاد کنند، گفت: گازهای متصاعد شده ناشی از سوزاندن فلزات سنگین بیماری زا بوده و مردم در درازمدت با مضرات آن مواجه خواهند شد.
وی خواستار احیای تالاب انزلی با محوریت پژهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی شد و خاطرنشان کرد: با توجه به اعتبارات پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی و دانش، تحقیقات و فناوری موجود در این مرکز برنامه های لازم برای احیای تالاب انزلی وجود دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، اصلاح نژاد دام سبک و سنگین با هدف بهره وری، گوشت آوری و چربی شیر را یکی از طرح های فناورانه جهاددانشگاهی دانست و گفت: مرکز تحقیقاتی جهاددانشگاهی پایلوت تولید جنین مرغوب با سرعت اصلاح نژاد بالاست.
دکتر طیبی تکمیل زنجیره تکنولوژی پرورش ماهی در قفس از جمله تولید بچه ماهی، غذای ماهی و داروی ماهی را یکی دیگر از برنامه های فناورانه جهاددانشگاهی دانست و یادآور شد: همچنین به دنبال کشاورزی هوشمند در قالب کشت گلخانه ای برنج و افزایش چین چای هستیم. در حال حاضر کیفیت چای بعد از چین سوم کاهش می یاید، در حالی که هند و سریلانکا به چین 40 و حتی 50 رسیده اند.
وی کار تحقیقاتی را نیازمند اعتبارات مناسب دانست و خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی در حوزه تکثیر گونه های گیاهی و درختی منقرض شده و در حال انقراض اقدامات خوبی انجام داده و پژوهشگران جهاددانشگاهی از طریق دانش کشت بافت گیاهان اقدام به تولید و تکثیر مجدد می کنند لذا می توانیم به صورت یک پروژه تحقیقاتی جنگل های هیرکانی و گیاهان دارویی گیلان را در دستور کار قرار دهیم.
رئیس جهاددانشگاهی کشور، افزایش سرطان در کشور و گیلان را نگران کننده دانست و تاکید کرد: مرکز تحقیقات سرطان پستان جهاددانشگاهی(پژوهشکده معتمد) و پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی پیگیر موضوع سرطان در گیلان خواهد بود، اما نیازمند منابع مالی خوبی هستیم که باید توسط مجلس شورای اسلامی در بودجه دیده شود.