|
کد خبر:6686 تاریخ انتشار: دوشـنـبه ، 15 مهر سال 1398 ساعت 18:45:0
|
کسب و کارهای مختلف حوزه همگرا برای ایجاد بازار حمایت میشود |
رییس مرکز راهبردی فناوریهای همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: این مرکز با حمایتهای خود از استارتاپها و شرکتهای دانش بنیان به آنها کمک میکند تا محصول خود را روانه بازار کنند.
|
علی محمد سلطانی رییس مرکز راهبردی فناوری های همگرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره حمایت از کسب و کارهای حوزه همگرا گفت: نگاه ما در توسعه محصولات همگرا که دو یا چند فناوری کلیدی در کنار یکدیگر توانمندی ایجاد می کنند، ایجاد زنجیره توسعه و تولید در کشور یا رفع نواقص زنجیره های در حال شکل گیری است. تولید مواد اولیه، تولید محصولات، فروش محصولات، تنظیم گری بخش های مختلف این زنجیره هستند. مرکز فناوری های همگرای معاونت علمی برای رفع این نواقص ورود می کند تا با حمایت های خود منجر به گسترش فعالیت ها در این حوزه شود.
وی ادامه داد: به عنوان مثال توالی یابی ژنتیکی یکی از نقاط همگرایی است. تولید تجهیزات و ماشین آلات و خدمات مبتنی بر آن، نیاز به دانش بیوانفورماتیک، زیست فناوری و گاهی فناوری نانو دارد. تولید داده های ژنومی، تحلیل داده و نگهداری داده ها سه بخش اصلی در این حوزه است. در هر کدام از این بخش ها می تواند کسب و کارهایی شکل گیرد و هر کدام از این بخش ها، یک سری الزامات و نیازمندی ها دارد. تحلیل داده با اهداف مختلفی همچون تعیین داروی سازگار با بدن فرد بیمار، تشخیص استعداد یک فرد در ورزش یا تعیین نژاد یک حیوان انجام می شود.
سلطانی همچنین بیان کرد: بر اساس این اهداف می تواند کسب و کارهای مختلفی در این حوزه ایجاد شود. از الزامات در این حوزه هم می توان به امن ماندن داده ها و عدم افشای آنها اشاره کرد. مرکز فناوری های راهبردی همگرا در هر کدام از این سه بخش کسب و کارها و الزامات را شناسایی و برای توسعه آنها اقدام می کند. برای این امر هماهنگی های لازم بین این مرکز، ستاد زیست فناوری و مرکز همکاری های تحول و پیشرفت انجام شده و فراخوان هایی منتشر می شود تا از کسب و کارهای حوزه تحلیل داده که در شکل استارتاپ یا شرکت دانش بنیان فعالیت می کنند حمایت شود و محصول این کسب و کارها وارد بازار شود. |