اقدامات بنیادی در جهت تغییرات و اصلاح ساختار دانشگاه آزاد اسلامی از سال پیش شروع شده است، سازمان سما ازجمله ساختارهایی بهشمار میرود که دستخوش تغییر شد و اکنون با عنوان «معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی»، با مأموریتها و چشماندازهای جدید کار خود را شروع کرده است.
رهبر معظم انقلاب: بدنه آموزش و پرورش باید با سند تحول آموزش و پرورش آشنا شوند
با رجوع به مطالبات مقام معظم رهبری درباره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش درمییابیم معظمله در چندساله گذشته همواره در بیانات خود به این مقوله تأکید کردهاند. ایشان طی بیاناتی در دیدار با دانشجویان و اساتید دانشگاه فرهنگیان تأکید کردند: «در آموزش و پرورشِ ما همان روزی هم که تازه بود و اینجور فرسوده و کهنه و زمانگذشته و آسیبدیده نشده بود، عیوب اساسیای وجود داشت که همان عیوب هم تا امروز باقی مانده. وسیله این تحوّل، در درجه اوّل عبارت است از «سند تحوّل»؛ این سند تحوّل آماده است. وزیر محترم اشاره کردند به تلاشهایی که دارند انجام میدهند برای این کار؛ به نظر من این تلاشها جزو واجبترین کارها است.»
رهبر فرزانه انقلاب در ادامه همان جلسه در فرازهایی تصریح کردهاند: « یکی از کارهایی که باید انجام بگیرد، [این است که] بدنهی آموزش و پرورش با این سند تحوّل آشنا بشوند. آنطوری که به بنده گزارش شده، اغلب بدنه آموزش و پرورش از این سند [فقط] نامی شنیدهاند، نمیدانند این سند [چیست]؛ این سند را به نحو مناسبی معرّفی کنید، آشنا بشوند، سند را ببینند، بخوانند، بدانند؛ خود این، کمک خواهد کرد به اینکه این [سند] تحقّق پیدا بکند، چون تحقّق سند بدون کمک بدنه آموزش و پرورش ممکن نیست. آن کسانی، آن جمعی که بایستی سند را عملاً پیاده کنند و محقّق بکنند، بدنه آموزش و پرورش هستند؛ آنها را آشنا کنید.»
ظرفیت عظیم مدارس سما برای تحقق منویات رهبر فرزانه انقلاب
اکنون تعداد مدارس سما در کل کشور ۷۰۴ مدرسه و تعداد ۸۶ هزار و ۵۰۰ دانشآموز در اقصا نقاط میهن اسلامی پراکندهاند که در مقاطع مختلف آموزشی فعالیت میکنند. بازتعریف مأموریتهای مدارس سما در یک سال اخیر ازجمله مهمترین اقدامات در این بخش ساختار دانشگاه آزاد اسلامی بهشمار میرود. درهمین راستا اجرای سند تحول آموزش و پرورش که مورد توجه و تأکید مقام معظم رهبری است، از برنامههایی است که در معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی و در مدارس سما بهطور جدی درحال پیگیری است.
معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد در راستای منویات مقام معظم رهبری، بلافاصله پس از فرمایشات ایشان گام اول را در اجرای سند تحول بنیادین و پیادهسازی آن، آموزش سند و حتی پشتوانههای نظری آن را به مدیران، بهمدت ۱۰ روز در مشهد مقدس برگزار کرد. این آموزش برنامهریزی شده ویژه کلیه دستاندرکاران مدرسه بود.
کلاسهای مهارتی برنامه ثابت دانشآموزان سما در سبد هفتگی
مأموریت دوم مدارس سما تحت عنوان مهارتآموزی تعریف شده است که از دو بخش تشکیل میشود، یکی در راستای سند تحول بنیادین در مدرسه است که هم درون برنامه مدارس گنجانده میشود و هم بهصورت فوق برنامه مدرسه برای دانشآموزان درنظر گرفته شده است. بخش دوم مهارتآموزی به عموم است که در قالب دو نوع مدرسه مهارتی تعریف شده و سند آن تدوین شده و دارای اهداف مشخصی است. بخش اول مدرسه مهارتی است که در فوق برنامه یا درون برنامه در مدارس پیاده میشود و بخش دوم مدارس عالی مهارتی است که یک پله بالاتر از دوره دیپلم و حتی لیسانس و برای گروههای مختلف فراگیر است.
از دیگر اقدامات معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد میتوان به تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای تمام دانشآموزان سما سراسر کشور اشاره کرد که در برای اولین بار در نوع خود حرکت موثری بود. با این تفسیر که در کل مدارس مجموعه سما اکنون دانشآموزان یک پروندهای به نام پرونده الکترونیک سلامت دارند که مهمترین مسائل مربوط به سلامت جسمیشان در آن ثبت شده است. سما معتقد است که عقل سالم در بدن سالم است. اگر کودک و نوجوان بخواهد یاد بگیرد، اول باید بهلحاظ جسمی وضعیت مناسب داشته باشد و بر همین اساس این اقدام موثر امروز به بار نشسته است.
راهاندازی مدارس قرآنی سما در سراسر کشور
سیدمحمد بطحایی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با ابراز امیدواری نسبت به تحقق سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش از سال تحصیلی جدید گفت: افزایش کیفیت مدارس سما و مهارتمحوری از برنامههای جدی سما در نظام آموزشهای عمومی دانشگاه آزاد اسلامی بهشمار میرود.
وی افزود: از سال تحصیلی جاری شروع روند مدارس الگوی نظام آموزش و پرورش در مجموعه سما پیگیری خواهد شد. باتوجه ظرفیتهای کمنظیر دانشگاه آزاد اسلامی برنامههای قرآنی بهصورت عام در مدارس پیگیری میشود.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: در راستای برنامهریزیهای صورت گرفته برای راهاندازی مدارس تخصصی قرآنی، اقدامات ویژهای با سرعت و جدیت بیشتر از سر گرفته شده است. دانشآموزان در این مدارس تخصصی آشنایی و مهارتهای کافی را در حوزه علوم و معارف قرآنی پیدا خواهند کرد.
بطحایی عنوان کرد: دانشآموزان باید با دست پر مدارس سما را ترک کنند و وظیفه مدیران و مسئولان در این حوزه، فراهم کردن مدارس و زمینههای آموزشی و تربیتی برای این خیز عظیم است.
|